بازار آریا

آخرين مطالب

توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مهرداد اکبریان/ رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران دولت در برنامه هفتم توسعه، معدن‌‌‌کارها را موظف کرده است تا به توسعه‌‌ رشد 13درصدی دست پیدا کنند. وقتی از افزایش تولید و توسعه معدن و صنایع معدنی صحبت می‌شود، باید تمهیدات لازم را تهیه کنیم. حوزه معدن نیازمند زیرساخت‌‌‌های کافی است و تا زمانی که نیازهای اولیه گسترش نیابد، صحبت از توسعه‌‌ معدن و صنایع معدنی بیهوده است.
بحث تامین سرمایه یکی از دغدغه‌‌‌های مهم معدن‌‌‌کاران است. سال‌هاست فعالان این حوزه از امتیازات مالی دور هستند، زیرا زمانی هم که تمام صنایع از تسهیلات کافی برخوردار بودند، معدنی‌‌‌ها به دلیل بوروکراسی پیچیده‌‌‌ای که بانک برایشان تعریف کرده بود، از دریافت اعتبارات بانکی محروم بودند. ولی امروزه، شرایط بدتر شده، زیرا نوسانات قوانین و کاهش حاشیه سود، باعث خروج سرمایه‌گذاران از این حوزه شده است و طبیعتا در چنین شرایطی، توقع رشد، عقلانی نیست.
زمانی که از معدن‌‌‌کاری مدرن صحبت می‌‌‌کنیم، یعنی در گام اول باید ماشین‌‌‌آلات مدرن و به‌روز تهیه کنیم. در سال‌های اخیر، در خلأ حمایت‌‌‌‌‌‌های بانکی، معدن‌‌‌کارها از درآمد خود معادن، ماشین‌‌‌آلات به‌روز و موردنیاز خودشان را تهیه می‌‌‌کردند. در وضعیت کنونی ارز حاصل از صادرات معدن‌‌‌کارها از آنها گرفته شده و با تعرفه‌‌‌ای نزدیک به نصف ارزش واقعی محاسبه می‌شود؛ در نتیجه، در این شرایط همه‌‌ معاملات زیان‌ده خواهد شد. دولت برای رفع این شرایط، تا امروز راه‌‌‌حلی ارائه نداده و تامین سرمایه و نقدینگی ریالی و ارزی، علامت سوالی برای معدن‌‌‌کارها باقی مانده است.
مهم‌ترین چالش در مسیر توسعه معدن در درازمدت، نبود زیرساخت‌‌‌هاست. معدن‌‌‌کاری به عنوان یک فعالیت کلان اقتصادی، نیازمند زیرساخت‌‌‌هایی مانند جاده، انرژی، بنادر و... است و بدون آنها معدن و صنایع معدنی پیشرفت نخواهد کرد.
مورد بعدی که در هدف‌‌‌گذاری رسیدن به توسعه 13درصدی در بخش معدن و صنایع معدنی در نظر گرفته نشده است، بازار تقاضاست. بخش معدن این توانمندی را دارد که بتواند در لحظه تولید خود را 30‌درصد افزایش دهد. اگر فرض ‌‌‌کنیم چنین اتفاقی بیفتد، باید دید که تا چه میزان توانسته‌‌‌ایم بازار مصرف داخل و خارج را تامین کنیم. زنجیره فولاد نیازمند صادرات است و اگر دولت صادرات را به رسمیت نمی‌‌‌شناسد، تولید مازاد مصرف، برای چه چیزی در کشور انجام می‌شود؟ اگر به فکر رشد و توسعه هستیم، باید تمهیدات کافی برای تمامی مراحل رسیدن به عدد مورد نظر را فراهم کنیم. اما قابل‌توجه است که هر سطحی از توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی، نیازمند زیرساخت، سرمایه و ثبات قوانین است.
یکی دیگر از چالش‌‌‌های پیش‌روی صنایع را می‌‌‌توان تامین انرژی برق دانست. مصرف برق نسبت به سال‌های گذشته بالا رفته، ولی در همین سال‌ها که باید نیروگاه ساخته می‌‌‌شد، مسوولان تنبلی کرده‌‌‌اند و تعداد نیروگاه‌‌‌ها افزایش نداشته است. ولی به‌زودی باید با برنامه‌‌‌ریزی درست و تدوین چشم‌‌‌انداز، در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.
با تمام احترامی که تمام فعالان برای محیط‌زیست و تولید برق سبز قائل هستند، به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، ایران توانایی جایگزین کردن سوخت‌‌‌های سبز با سوخت‌‌‌های فسیلی را ندارد و باید با درک کاملی از شرایط و امکانات، در یک روند تدریجی سوخت‌‌‌های سبز وارد چرخه تامین انرژی شوند.
از دیگر سو، برای رفع کمبود برق در حوزه صنعت و معدن، تولید برق سبز، کنترل مصرف بخش خانگی و حتی اولویت بخشیدن به صنعت و معدن از سوی دولت، کافی نیست؛ زیرا خطوط برق در ایران قدیمی شده است و قسمت عمده‌‌ برق تولیدی، به عنوان انرژی حرارتی از طریق کابل‌‌‌ها هدر می‌رود.
در چنین شرایطی، وقتی تمام درها به روی معدن بسته می‌شود، تنها راه نجات ورود مردم و سرمایه‌‌‌گذران به عرصه است. سرمایه‌گذاران می‌‌‌توانند در مناطقی که توان تامین انرژی را دارند، نیروگاه بزنند ولی دولت باید از رفتار بدی که در حال حاضر با فعالان این بخش دارد دست بردارد و سیاست‌‌‌های تشویقی را در برابر سرمایه‌گذاران حوزه انرژی برق اتخاذ کند تا میزان سرمایه‌گذاری در کشور بالا برود.
در پایان باید تاکید کرد که رسیدن به زنجیره فولاد 55میلیون تنی در سال، نیازمند آب، برق، جاده و... است و تنها با هدف‌‌‌گذاری، پیشرفت ممکن نیست. سیاستگذار باید با بررسی شرایط، به این آگاهی برسد که نه‌تنها با عددسازی گرهی از اقتصاد گشوده نمی‌شود، بلکه پایه‌‌‌های آن تضعیف خواهد شد.
رویداد جامع معدن و صنایع معدنی 1403 از 30اردیبهشت تا 3خرداد به همت گروه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود.
--> اخبار مرتبط خمیر مایه اقتصاد ایران اقتصاد رانتی و رشد تورم میانبری برای رشد صنعت آرایشی و بهداشتی سرعت‏‏‌گیرهای اقتصاد معدن وزش باد پاییزی مانع رونق پتروشیمی‏‏‌ها نشد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152263/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا راسته طلا فروشان بازارها تعطیل شد؟

پیش بینی بورس در هفته جاری

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم

تحقق درآمد 440 میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

بوی بهبود اوضاع سیاسی، دلار را رام می‌کند؟

اکونومیست: نسل زد بهتر پول درمی‌آورند!

نقش سدها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل؛ خرید و فروشی نیست

چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان

سه مطالبه اصلی کارگران از دولت در سال جاری

مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق یک کشور 120 میلیون نفری است

تأثیر بزرگ مسی روی اینترمیامی

بیداری فرهیختگان در غرب

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

زنگ خطر برای بنزین؛ واردات چقدر جدی است؟

خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند

بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید

اهدای بیش از 5 هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر

رکورد قیمت خودروی چینی در ایران شکسته شد / هونگچی 10 میلیارد تومان

افزایش 4 میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی

اتصال 137 هزار مودی به سامانه مودیان مالیاتی

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟

ماجرای کوبا برای ایران هم اتفاق می‌افتد؛ وقتی به این کشور نگاه می‌کنیم، زندگی عملا در گذشته مانده است/ توسعه تحت تحریم شدنی نیست

دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

ابلاغ برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟ /بانک مرکزی: استناد به شاخص تاخیر تادیه دین برای محاسبه نرخ تورم، غلط است

تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار 60 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند

تورم در ترکیه به 70 درصد رسید

کشف 800 مگاوات ماینر غیرمجاز؛ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور

قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت

معاون وزیر نیرو: امسال خاموشی نداریم

نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است

واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک مدعی شد: معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

شنود اقتصادی

مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق یک کشور 120 میلیون نفری است!

برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

درآمد ترکمنستان از فروش گاز به چین از روسیه بیشتر شد

ادای احترام جمعی از مسئولان البرزی به مقام شهدای فرهنگی

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی

بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید

بهره‌مندی 123 شهر و 2469 روستای استان فارس از گاز

میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود

فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی