بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس‌جمهور در سومین روز سفر خود به ایستگاه کلمبو رسید

حضور فنی و مهندسی ایران در سریلانکا اقتصاد ايران

حضور فنی و مهندسی ایران در سریلانکا
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، روز گذشته در پایان سفرش به پاکستان درسفری یک‌روزه عازم سریلانکا شد. هدف از این سفر افتتاح پروژه چند‌منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» در سریلانکا بود که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است. ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌‌‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی 120 مگاواتی زیرزمینی، 28 کیلومتر تونل‌‌‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعا به طول 850 متر و 23 کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌‌‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماما توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش 500 میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شده است و بیش از 400 مهندس ایرانی در احداث آن نقش داشته‌‌‌اند. پروژه چند‌منظوره اومااویا، همچنین 5‌هزار هکتار از زمین‌‌‌های کشاورزی سریلانکا را تحت آبیاری قرار می‌دهد.
رئیسی پیش از آنکه عازم این کشور شود، درسفری دوروزه به پاکستان از سه شهر اسلام‌‌‌آباد، لاهور و کراچی پاکستان بازدید و با مقامات بلند‌پایه این کشور گفت‌وگو کرد. درجریان سفر مذکور که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان انجام شده بود، علاوه بر دیدارهای دوجانبه، 8 سند همکاری ازجمله یک موافقت‌نامه امنیتی میان دو کشور به امضا رسید. همچنین ایران و پاکستان درمورد افزایش مبادلات تجاری به میزان 10 میلیارد دلار به گفت‌وگو نشستند.
ابراهیم رئیسی درآخرین مرحله از سفرش به پاکستان شامگاه سه‌‌‌شنبه با حضور در دانشگاه کراچی، در اجتماع جمعی از نخبگان، فرهیختگان، فعالان اقتصادی و علمای مذهبی این شهر، با تاکید بر اینکه تجارت غیر‌رسمی بین دوکشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتصادی و تجار دو کشور دانست. در پایان سفر رسمی رئیس‌‌‌جمهوری به پاکستان نیز بیانیه مشترک دو کشور منتشر شد که بر اساس آن هر دو طرف توافق کردند که تعاملات متقابل را از طریق تبادل منظم دیدارهای سطح بالا برای تقویت روابط برادرانه تقویت کنند.
مرز صلح و دوستی
همچنین هر دو طرف با اذعان به اینکه مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد، بر اهمیت همکاری منظم و تبادل نظر بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی دو کشور برای مقابله با تهدیدهایی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، گروگان‌‌‌گیری، پولشویی و آدم‌ربایی تاکید کردند. بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است‌: دوکشور با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات از طریق گفت‌‌‌وگو و دیپلماسی برای یافتن راه‌حل‌‌‌های قابل قبول دوجانبه برای چالش‌‌‌های مشترک تاکید کردند. توافق بر سر عملیاتی کردن کامل مکانیزم‌‌‌های تجارت مبادله‌‌‌ای بین دو طرف برای تسهیل فعالیت‌‌‌های اقتصادی و تجاری، به‌ویژه تحت تلاش‌های مشترک مستمر، مانند بازارهای معاش مرزی، که به بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان محلی کمک می‌کند و گامی را در راستای افزایش امنیت مرزها بیشتر می‌‌‌سازد، بخش دیگری از موارد ذکر‌شده در بیانیه مشترک ایران و پاکستان است. دو طرف همچنین حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را که نقض غیرقابل قبول حاکمیت سوریه و تضعیف ثبات و امنیت آن بود، به شدت محکوم کردند. آنها توافق داشتند که این حمله نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل بود و بر اساس کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک 1961 غیرقانونی بود.
افتتاح سد و نیروگاه «اومااویا»
با پایان سفر دوروزه رئیسی و هیات همراهش به پاکستان‌، رئیس‌جمهور روز گذشته به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود برای حضور در مراسم افتتاح ابرپروژه چند‌منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» وارد سریلانکا شد. رئیسی پس از ورود به این کشور در مراسم افتتاح و بهره‌‌‌برداری از این ابرپروژه که در 230 کیلومتری شرق پایتخت این کشور قرار دارد، حضور یافت و از این پروژه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌‌‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی یاد کرد و بهره‌‌‌برداری از این پروژه را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست.
به گزارش «ایسنا»، رئیسی با اشاره به تامین مالی این طرح از سوی سریلانکا و تامین و انتقال خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران، تامین آب شرب و آب کشاورزی برای 5‌هزار هکتار اراضی جدید و آغاز به کار یک نیروگاه 120 مگاواتی را از دستاوردهای این پروژه برای مردم سریلانکا دانست و افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌‌‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌‌‌های بزرگ آب و برق در بیش از 20 کشور جهان است.
رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی برای توسعه روابط با کشورهای آسیایی، همسایه و کشورهای مستقل خاطرنشان کرد: برخی کشورها و نظام سلطه موافق تقویت روابط ما با یکدیگر نیستند و می‌‌‌خواهند به ما القا کنند که نمی‌توانیم با تکیه بر توان داخلی پیشرفت کنیم، اما ما در عمل این نظر و القای نظام سلطه را باطل کرده‌‌‌ایم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما با کشور‌‌‌های آسیایی و همسایه مستقل، بنای توسعه مناسبات را داریم، اظهار کرد: ارتباط ایران و سریلانکا از جمله ارتباط با کشورهای آسیایی، همسو و مستقلی است که می‌تواند آینده درخشانی را برای دو ملت رقم بزند. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خطاب به رئیس‌جمهور سریلانکا گفت: ایران آمادگی دارد در پیشرفت کشور شما شریک شود و همه تجربیات خود را که نتیجه 45 سال مجاهدت مردان و زنان ایرانی است، با شما به اشتراک بگذارد. ما آمادگی داریم در طرح‌‌‌های بزرگ سریلانکا با صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در پیشرفت این کشور، شرکت کنیم.
پیش از رئیسی «رانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور سریلانکا نیز در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهار کرد: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید.
گفت‌وگوهای دوجانبه در سریلانکا
در ادامه مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور در کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر کلمبو برگزار شد و رئیسی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» همتایش قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و خوشامد‌گویی فرمانده گارد تشریفات، روسای جمهور اعضای هیات‌‌‌های عالی‌‌‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. دیدار دوجانبه، نشست هیات‌‌‌های عالی‌‌‌رتبه مشترک دو کشور، مراسم امضای اسناد و برگزاری نشست مطبوعاتی بخش دیگری از برنامه‌‌‌های این سفر یک‌روزه بودند.
حواشی سفر به پاکستان و سریلانکا
درکنار این دیدارهای رسمی، سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراهش به سریلانکا حاشیه‌هایی هم داشت. از جمله اینکه در آستانه سفر رئیس جمهور به سریلانکا در سطح شهر عکس‌‌‌هایی از ابراهیم رئیسی قرار گرفت که دریکی از آنها به رئیس جمهور ایران لقب شیر خاورمیانه داده بودند و از وی برای ساخت و افتتاح پروژه نیروگاه برق تشکر شده بود. سفر رئیس‌جمهور به پاکستان نیز با حواشی همراه بود ازجمله اینکه همسر ابراهیم رئیسی که او را در سفر به پاکستان همراهی می‌کند، از سوی رسانه‌‌‌های پاکستانی به عنوان «بانوی اول ایران» معرفی شد.
--> اخبار مرتبط رتبه« A پلاس» برای سندیکای صنعت برق ایران جزئیات رایگان شدن برق کم‌مصرف‌ها تولید 180هزارتن پسته خشک در سال1402 سهم 15درصدی زنجیره‏‏‌ای‏‏‌ها در توزیع کالا تمدید معافیت تحریمی ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152245/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجارت 850 میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در 2 ماه

هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا: تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید

پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد

اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده

مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست

پیش‌بینی صرافان از نرخ ارز در بازار

خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی