بازار آریا

آخرين مطالب

مرکز آمار ایران شاخص قیمت‌های مواد خوراکی در فروردین را منتشر کرد

باند فرود تورم خوراکی‌ها اقتصاد ايران

باند فرود تورم خوراکی‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : مرکز آمار ایران در گزارشی، جزئیات تورم خوراکی‌ها در نخستین ماه سال جاری را منتشر کرد. در این گزارش تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری اندازه‌گیری شده و نسبت به ماه و سال قبل سنجیده می‌شوند. پیش‌تر تورم ماهانه و نقطه به نقطه خوراکی‌ها در فروردین به ترتیب 2.9 و 23.8درصد اعلام شده بود. نکته قابل توجه درباره آمار تورم خوراکی، قرارگرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه در پایین‌ترین سطح دو سال اخیر است. آمارها حاکی از آن است تورم خوراکی‌ها طی دو سال گذشته، از سقف بیش از 80درصدی خود در اردیبهشت1401 به حدود 20درصد در فروردین1403 کاهش یافته است.
روز گذشته، مرکز آمار ایران اولین گزارش از تورم خوراکی‌ها در سال جدید را منتشر کرد. این گزارش جزئیات تغییرات قیمت کالاهای خوراکی در فروردین‌ماه را پوشش می‌دهد و 53قلم کالای خوراکی مختلف را دربرمی‌گیرد. پیش‌تر مرکز آمار در گزارش مربوط به شاخص بهای مصرف‌کننده در فروردین اعلام کرده بود که تورم ماهانه و نقطه به نقطه خوراکی‌ها در فروردین امسال به ترتیب به سطح 2.9درصد و 23.8درصد رسیده است. از سوی دیگر، نرخ تورم سالانه کالاهای خوراکی و آشامیدنی در فروردین 37.3درصد اعلام شد. با این حال این گزارش جزئیات تحولات قیمتی بخش خوراکی را به تصویر می‌کشد و توضیح می‌دهد قیمت هر یک چه فراز و فرودی را تجربه کرده است. از آنجا که عرضه محصولات کشاورزی به‌صورت فصلی تغییر می‌کند، همواره انتظار می‌رود که بالاترین تورم ماهانه مربوط به گروه میوه و سبزیجات تازه باشد؛ موضوعی که فروردین امسال از آن مستثنی نیست. از سوی دیگر در بازه یک‌ساله، همچنان مهم‌ترین‌کالاهای تورمی به ترتیب شیرخشک و گوشت قرمز است.
فروردین پر نوسان
اولین گزارش تورم خوراکی‌ها در سال1403 نکات قابل توجهی را در خود گنجانده است. بر این اساس، در لیست مواد خوراکی، بیشترین افزایش و کاهش قیمت در طول فروردین‌ماه متعلق به گروه میوه و سبزیجات است. بر این اساس، پیاز، پرتقال، لیموترش، فلفل دلمه‌ای و انار 6محصولی هستند که در فروردین ماه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند؛ به‌طوری‌که همه موارد یادشده در 31روز ابتدایی سال جدید بیش از 10درصد افزایش قیمت را به خود دیده‎اند. در آن‌سو، هندوانه و خیار دو کالایی بودند که با به ترتیب با منفی 14.7 و منفی 3درصد بیشترین افت قیمت را در فروردین ماه تجربه کرده‌اند.
در بخش تورم نقطه به نقطه نیز کنسرو تن‌ماهی با افزایش قیمت 109درصدی تنها کالایی شد که طی یک سال گذشته بیش از 100درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. عمده این افزایش به افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت تمام‌شده بسته‌بندی این کالا بازمی‌گردد. شیرخشک و گوشت قرمز دیگر کالاهای مهمی بودند که در صدر بیشترین افزایش قیمت طی 12ماه گذشته قرار گرفتند و بیش از 60درصد رشد قیمت را تجربه کردند. در فروردین‌ماه1403 از 53قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد 17قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه مناطق شهری کشور، معادل 31.5درصد داشته‌اند.
بازگشت تورم از قله
یکی دیگر از نکات قابل توجه آماری درباره تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در فروردین‎ ماه، سطح پایین آن نسبت به ماه‌های قبل است. به‌طور دقیق‌تر، طی دو سال گذشته، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌هادر فروردین‌ امسال پایین‌ترین عدد به حساب می‌آید. این در حالی است که در بهار سال1401، نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی از سطح 80درصد عبور کرد. به این ترتیب طی دو سال اخیر، تورم کالاهای خوراکی حدود 60درصد کاهش را تجربه کرده است. علت این امر به تخلیه اثر تورمی و موقت حذف ارز 4200 بازمی‌گردد.
تورم نقطه به نقطه قیمت‌ها در تاریخ مشابه سال قبل را مرجع محاسبات قرار می‌دهد. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت کالاهای خوراکی نسبت به ماه مشابه سال قبل است. عبارت «در فروردین‌ماه1403 تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی 23.8درصد بوده است» یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین، 23.8درصد بیشتر از فروردین‌ماه1402 برای خرید یک «مجموعه یکسان از کالاهای خوراکی» هزینه کرده‌اند. به این ترتیب می‌توان دید که اثر تورمی سیاست‌های اصلاحی موقت است و پس از مدتی، تخلیه اثر تورمی آنها در آمارها نیز منعکس می‌شود.
تورم گروه‌های خوراکی
در فروردین‌ماه سال1403 و در گروه نان و غلات، اقلام «شیرینی خشک» با 3.3درصد و«برنج ایرانی درجه یک» با 2.6درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. طی این مدت، در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، اقلام «گوشت گوسفند» با 5.6درصد، «گوشت گاو و گوساله» با 1.8درصد و «کنسرو تن‌ماهی» با 1.2درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «شیر خشک» با 4.3درصد و «کره پاستوریزه» با 1.2درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «تخم‌مرغ ماشینی» با منفی 2.0درصد و «روغن نباتی جامد» با منفی 0.1درصد است. در گروه سبزیجات و حبوبات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «پیاز» با 29.5درصد، «هویج فرنگی» با 13.6درصد و «فلفل دلمه‌ای» با 10.7درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «خیار» با منفی 3.0درصد است. در گروه میوه و خشکبار نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «پرتقال» با 15.2درصد، «لیموترش» با 13.9درصد و «انار» با 10.5درصد و بیشترین کاهش قیمت به «هندوانه» با منفی 14.7درصد تعلق دارد. در نهایت در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «شکر» با 2.9درصد، «سس گوجه فرنگی» و«قند» با 1.8درصد است.
--> اخبار مرتبط افت رفاه روی خط تورم سرنوشت بورس در پاییز و زمستان تاریخ مصرف تورم پیش‌نگر سرکشی تورم «خودرو» آقای رئیسی! شما قیمت تن ماهی را کنترل کن باقی اقلام را خود مردم کنترل می‌کنند

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رانت 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان بخاطر فاصله میان نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد در دولت رئیسی

شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد

رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود

وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/15

تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران

نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود

خودرو شاهین امروز 15 اردیبهشت چند شد؟

تجارت 850 میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در 2 ماه

هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا: تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید

پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد

اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده

مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست

پیش‌بینی صرافان از نرخ ارز در بازار

خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی