بازار آریا

آخرين مطالب

معاون عمرانی استاندار سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»:

بلوچستان فراموش نشده است اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : سیستان‌وبلوچستان یکی از گسترده‌ترین سیل‌ها را پشت سر‌ گذاشت. بسیاری به نحوه کمک‌رسانی انتقاد داشتند و می‌گفتند بلوچستان فراموش‌ شده است. اما منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری می‌گوید هر چند ما در زیرساخت‌ها عقب هستیم، اما این به معنای فراموشی این استان نیست.
فاطمه علی‌اصغر : سیستان‌وبلوچستان یکی از گسترده‌ترین و مخرب‌ترین سیل‌های نیم‌قرن اخیر را پشت سر گذاشت. با این حال، منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان‌وبلوچستان به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که هرچند ما در زیرساخت‌ها نسبت به سایر استان‌های ایران عقب هستیم، اما این به معنای فراموشی این استان نیست، بلکه اقداماتی که در سیل اخیر با توجه به حجم بارندگی انجام شد، بی‌نظیر بود. شما حتی اگر این اقدامات را با کشورهای عمان و امارات که همزمان با سیستان‌وبلوچستان دچار سیل شدند، مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که ما چه اقداماتی انجام داده‌ایم.
یکی از مسائلی که بعد از بروز سیل در سیستان‌وبلوچستان رخ داد، مطرح شدن وضعیت نامناسب سیل‌زدگان بود، شما این وضعیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
پیش از ورود به این بحث در ابتدا باید درباره این سیل اخیر شفاف‌سازی کنم. این سیل دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که ما هنوز در حال رفع مشکلات سیل واقع‌شده در اسفندماه سال گذشته بودیم. بر اساس ماده16 مدیریت بحران ما باید اقدامات پیش‌گیرانه انجام می‌دادیم که امیدواریم پس از اختصاص اعتبارات این اقدامات به تدریج انجام دهیم. با این حال، مهم این بود که در شرایط کنونی چه کارهایی باید انجام دهیم. یکی از اقدامات پیش‌گیرانه ما تخلیه سد‌های «زیردان» و «پیشین» تا حد قابل توجهی پیش از وقوع سیل بود که پس از سیل سرریز نکند. از سوی دیگر مهم‌ترین اقدام ما اطلاع‌رسانی پیش از حادثه بود. هشدارهای قرمزی که ما در زمینه پیش‌بینی سیل دادیم، از کشورهای دیگر بسیار زودتر بود. درحالی‌که در این کشورها همان روز اعلام کردند. اما می‌دانید که بارندگی وقتی اتفاق می‌افتد، بخشی از آن در چرخه محیط‌زیست جذب زمین می‌شود و روند طبیعی خود را طی می‌کند؛ درحالی‌که بعضی از مردم انتظار دارند تمام بارانی را که می‌بارد در لیوان بسته‌بندی کنیم. این اتفاق اصلا شدنی نیست.
اقدامات پیش‌گیرانه شما چقدر اثربخش بوده است؟
من باید شرحی از اتفاقی که در سیستان‌وبلوچستان افتاد، بدهم. اگر متوسط بارندگی 100میلی‌متر در طول یک‌سال است، در سیل فروردین در زرآباد 270میلی‌متر بوده است؛ یعنی 2.3برابر بارندگی متوسط سالانه در یک روز. باید یاد کنم که این مقدار بارش کمتر از 5ساعت در منطقه زرآباد باریده است. همان‌طور که کارشناسان سازمان هواشناسی اعلام کردند، این سیل در شدت و حجم، توفان «گونو» را رد کرده است. در این اتفاق یعنی40درصد متوسط بارندگی یک‌سال استان در پهنه ساحلی که 45درصدی استان را شامل می‌شود، آمده است. عمده آن هم در قصرقند، نیکشهر، کنارک، زرآباد و دشتیاری بوده یعنی حدود 7.5میلیارد متر مکعب آب. در زمان کمی از آسمان در این محدوده‌ها باریده است. شک نکنید این باران با توجه به زیرساخت‌های ما که مشکل دارند و از قبل هم که آسیب‌دیده بودند، خسارت زیادی می‌زنند. در این زمان که ما نمی‌توانیم زیرساخت‌ها را درست کنیم، بلکه باید در این شرایط چه اقدامات اضطراری را انجام داد؟ می‌خواهم عرض کنم با این حجم بارندگی کار اصلی ما در ابتدا این است که باید جان شهروندانمان را حفظ کنیم. پس در ابتدای امر، بالاترین اطلاع‌رسانی را انجام دادیم. تمام دستگاه‌ها آماده باش بودند. مرخصی مدیران لغو شد و اعلام کردیم که همه باید در منطقه حاضر باشند. 621اکیپ امدادی حاضر بودند و همچنین هلال‌احمر، راهداری و پلیس همه آماده‌باش بودند و در مناطقی که تعریف شده بود، استقرار داشتند. خودم به‌عنوان جانشین مدیریت بحران به همراه استاندار، 6ساعت قبل از شروع بارندگی در منطقه بودم. اطلاع‌رسانی کامل از طریق تمام ظرفیت شوراها، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، معتمدان، رسانه‌های رسمی و شبکه‌های مجازی انجام شده بود. پایین‌ترین سکونتگاه‌ها که روستاهایی هستند با حدود 20خانوار از طریق دهیارها اطلاع‌رسانی شده بودند. یعنی از تمام روش‌ها و ظرفیت‌های ممکن این اقدامات باید انجام می‌شد. با این وجود متاسفانه بعضی‌ها بی‌توجهی کردند. مثلا 3دستگاه اتوبوس بدون هماهنگی ساعت 12شب از چابهار حرکت کردند و در نقطه‌ای که بیشترین بارندگی را داشتیم، دچار دردسر شدند. به هر حال افرادی بی‌احتیاطی کردند و در آب‌گرفتگی جاده گرفتار شدند و ما تا ساعت 3شب نزدیک به 70نفر را نجات دادیم. مهم این است که ما تا 72ساعت بعد از بارندگی‌ها هیچ فوتی نداشتیم.
با این وجود، معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «انتخاب» اعلام کرده، سیل جان 10نفر را در جنوب سیستان‌وبلوچستان گرفته است.
چه کسی اینها را اعلام کرده است؟ رسانه‌های ما باید از قول مراجعی چون استاندار و مدیریت بحران خبر را نقل کنند. هیچ‌ فرد دیگری برای اعلام این خبر رسمیت ندارد. همان‌طور که خدمت شما گفتم ما تا 72ساعت اعلام فوتی نداشتیم و آخرین آمار فوتی ما 6نفر بوده است که باید بررسی شود و سپس به‌صورت قطعی در 24ساعت آینده اعلام نهایی می‌کنیم. مساله این است برخی از این مرگ‌ها با وجود اشراف به خطر اتفاق افتاده است. در واقع یکی خودخواسته است و یکی هم ناخواسته. ما اینها را رسما اعلام نمی‌کنیم؛ چون باید نیروی انتظامی و پزشکی قانونی تایید کنند. اما همان‌طور که می‌دانید بعد از دو سه ساعت از حادثه سیل کشورهای امارات و عمان چه اتفاقی افتاد؛ آن هم با توجه به امکاناتی که ادعا داشتند. شما بروید بررسی کنید در عمان 18نفر از دنیا رفتند. این در حالی است که در آنجا کمتر از 200میلی‌متر بارندگی داشتند؛ اما مدیریتی که در سیستان‌وبلوچستان انجام شد با توجه به میزان بالای بارندگی‌ها، بی‌نظیر است. اینکه هر کسی هر عددی خواست اعلام کند که نمی‌شود.
آخر سه‌ روز گذشته و هنوز آمار درگذشتگان سیل اعلام نشده است.
من به شما گفتم که تا 72ساعت هیچ آمار فوتی اعلام نشده است. وقتی یکی خودش را در آبنما می‌اندازد و می‌میرد، حادثه سیل است؟ ما از قبل هشدارهای لازم را داده بودیم. مثلا به ما گزارش شده که یک نفر در این شرایط رفته ماهی‌گیری و بعد شیرجه می‌زند در آب. آیا این بر اثر سیل مرده است؟ یا دو نفر چون گوسفندان را برای چرا بردند، جانشان را از دست دادند. ما پیش از سیل به آنها هشدار داده بودیم. با این حال باید آمارهای فوتی پس از تایید اعلام شود؛ منظورم همان 6نفر است.
سه کارگر راه‌آهن که در ابتدای سیل اعلام شد که جان خود را از دست دادند، چطور؟
این سه کارگر، 48ساعت قبل از این بارندگی جانشان را از دست دادند. آنها از پرسنل شرکت راه‌آهن بودند و چون برای یکی از همکارانشان مشکل پیش آمده بود، برای کمک می‌روند؛ اما بارندگی می‌شود و لودرشان در مسیر آب واژگون می‌شود. اما این اتفاق پیش از سیل اخیر بوده. مثلا شما وقتی درباره این سیل اخیر صحبت می‌کنید، مشکلات سیل اسفندماه را هم در گزارش می‌آورید؟ نمی‌آورید که.
بیشتر رسانه‌ها از جمله «ایلنا» خبر درگذشت سه کارگر و مفقودی یک کارگر دیگر را که همراهشان بود، داده بودند، آیا مفقودی پیدا شده است؟
ما مفقودی فقط دو نفر در نیکشهر داشتیم که بعد از مدتی تلاش، جسد این افراد را پیدا کردیم.
درباره شکستن سد کهیر چه توضیحی دارید؛ چون برمی‌گشت به اینکه زیر ساخت‌ها مشکل داشتند.
شکستن سد کهیر شایعه‌ای بود که متاسفانه از سوی برخی افراد مطرح شد. ظرفیت سد کهیر 384متر مکعب بوده است، ما برای اینکه بتوانیم از اینکه خدای نکرده برای روستاهای پایین‌دست مشکلی پیش نیاید، جلوگیری کنیم از چند روز قبل هشدار دادیم و آنها را به بالا دست بردیم. خیلی از دوستان نمی‌دانند این سد جدیدالتاسیس است و هنوز آب‌گیری نشده است. خیلی از مسوولان آمدند و با بالگرد کنترل کردند و از نزدیک شاهد این بودند که برای سد اصلا مشکلی پیش نیامده است. همین الان هم هنوز سد دارد سرریز می‌کند؛ این اندازه حجم بالاست. با این حال ما در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دادیم. می‌دانید مساله این است که اینجا استان سیستان‌وبلوچستان است و تحت شرایط خاصی قرار دارد. رسانه‌های معاند به‌شدت دارند کار می‌کنند و در فضای مجازی مدام اطلاعات اشتباه می‌دهند.
آخرین اقدامات انجام‌شده پس از سیل را شرح می‌دهید؟
سیل ارتباط اینترنتی پنج شهرستان ما را قطع کرده بود که هنوز هم برخی جاها ارتباطشان قطع است؛ اما به‌صورت کلی همه این شهرها ارتباطشان وصل شده است. از سوی دیگر راه ارتباطی بیش از 405راه روستایی، 20مسیر فرعی و تقریبا 4محور شریانی نیز مسدود شده بود. 446روستا برقشان و آب 295روستا قطع شده بود که در حال‌ حاضر، برق همه روستاها وصل شده است و اکنون فقط 65روستا از 295روستا قطعی آب دارند. البته این را بگویم که به همین روستاها، آب‌رسانی سیار انجام و آب‌معدنی هم توزیع می‌شود. تا الان مشکل 4شریان اصلی برطرف شده و فقط 101راه روستایی ارتباط ندارند. این ارتباط نداشتن به این معنی نیست که خدمات‌رسانی نشده است. از همان روز اول ما به هر حال با ماشین‌آلات سنگین یا بالگرد به این روستاها خدمات‌رسانده‌ایم. تا امروز 6 بالگرد که 171پرواز داشتند و 7اورژانس‌ هم مشغول به کار بودند.
همان‌طور که پیش‌تر گفتم مهم‌ترین اقدامات ما در این سیل پیش‌گیرانه بود، مثلا باتوجه به آماری که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده بود، 336نفر بیمار سخت و زنان باردار را شناسایی کردیم و نزدیک به 164زن باردار را به نقطه امن رساندیم و 17نفر دیگر را با بالگرد نجات دادیم. باز هم تاکید می‌کنم که حتی هواشناسی بارش 280میلی‌متر را پیش‌بینی نکرده بود با این حال عملکرد ما از دبی که بارششان تا 150میلی‌متر بود، بسیار بهتر بود. در حال حاضر نیز خدمات‌رسانی در حال انجام است. پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی که در اقدامات پیش‌گیرانه همراه ما بودند، هنوز هم مشغول به کار هستند. شما باور کنید وقتی می‌گوییم راه کنارک به زرآباد باز شده این فقط یک جمله است، اما من خودم آنجا ایستاده بودم و 48ساعت طول کشید تا راه باز شد. واقعا به سختی این کارها انجام شده است.
اینجا باید از تمام عزیزان نیروهای نظامی و انتظامی که پای کار آمدند، تشکر کنم و تمام نهادهای انقلابی همچون ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد که از لحظه اول، ما را همراهی کردند و به افراد تحت پوشش خود خدمات رساندند. از مسوولان دولتی همچون آقای وزیر کشور که همان فردای سیل حضور پیدا کردند و شخصا مدیریت میدانی داشتند نیز متشکرم. قابل ذکر است که از همان ابتدا نیروهای امداد و نجات سازمان هلال‌احمر همراه ما بودند. بر اساس فراخوانی هم که زده شده، شهرداری تهران با دو فروند هواپیما امکانات و تجهیزات کاملی را برای آب‌گیری کنارک آورده و شهرداری مشهد هم در کنار سایر دستگاه‌ها برای پاک‌سازی حضور پیدا کرده است. در نهایت تاکید می‌کنم که هیچ محدودیتی برای خدمات‌رسانی پیش نیامده است.
--> اخبار مرتبط سفر سلطان به روایت معاون رئیسی 48 شهرک صنعتی غیردولتی در صف پروانه بهره‌برداری در آفریقا همه گفتند ما اورانیوم نداریم ایجاد نخستین کارخانه نوآوری در حوزه سخت‌‌‌افزاری لزوم افزایش همکاری‌ها با مجمع کار‌آفرینان ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتصال 137 هزار مودی به سامانه مودیان مالیاتی

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟

ماجرای کوبا برای ایران هم اتفاق می‌افتد؛ وقتی به این کشور نگاه می‌کنیم، زندگی عملا در گذشته مانده است/ توسعه تحت تحریم شدنی نیست

دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

ابلاغ برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟ /بانک مرکزی: استناد به شاخص تاخیر تادیه دین برای محاسبه نرخ تورم، غلط است

تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار 60 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند

تورم در ترکیه به 70 درصد رسید

کشف 800 مگاوات ماینر غیرمجاز؛ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور

قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت

معاون وزیر نیرو: امسال خاموشی نداریم

نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است

واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک مدعی شد: معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

شنود اقتصادی

مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق یک کشور 120 میلیون نفری است!

برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

درآمد ترکمنستان از فروش گاز به چین از روسیه بیشتر شد

ادای احترام جمعی از مسئولان البرزی به مقام شهدای فرهنگی

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی

بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید

بهره‌مندی 123 شهر و 2469 روستای استان فارس از گاز

میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود

فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد

اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود

وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود

دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین

تکلیف نامعلوم عرضه خودروهای وارداتی!

مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور

الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است

قاچاقچی سیگار در اردبیل جریمه شد

رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم

سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است

طلای جهانی پس رفت

تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»

قیمت این ماشین دست دوم به بیش از یک میلیارد رسید

عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد/ کارنامه نگران کننده دولت رئیسی در چاپ پول

افزایش بیکاری زنان جوان در 20 استان/ رشد بی‌سابقه بیکاری در لرستان

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

آمارسازی اشتغال یعنی پاک کردن صورت مسئله

سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان

قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد

رانت 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان بخاطر فاصله میان نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد در دولت رئیسی

شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد

رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی