بازار آریا

آخرين مطالب

اجرای سامانه هوشمند محصولات گلخانه‌‌ای باچه موانعی روبه رو است؟

گلخانه‌داران در برمودای مشکلات اقتصاد ايران

گلخانه‌داران در برمودای مشکلات
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : تولید محصولات گلخانه‌‌ای از دو منظر برای کشور دارای اهمیت است؛ از یکسو این تولیدات غالبا صادرات‌محور است و از سوی دیگر محصولاتی کم آب بر هستند که در شرایطی که کشور با کم ‌آبی مواجه است می‌تواند یکی از امتیازهای مثبت برای کشور محسوب شود. با این وجود گلخانه‌داران کشور نیز در سالی که گذشت مشکلات بسیاری پشت سر گذاشتند و از سوی دیگر شرایط به نحوی است که به گفته کارشناسان بسیاری از این مشکلات حل نشده باقی مانده و در سال جدید نیز همراه این تولید‌‌کنندگان است.
سهمیه‌‌بندی سوخت گلخانه‌‌داران بر اساس یک فرمول درست صورت نمی‌گیرد
بر اساس این گزارش در کنار موضوع بازار یکی از مشکلات اصلی این بخش به بحث تامین سوخت برمی‌‌گردد که موجب ضرر و زیان‌‌های بسیاری نیز به‌خصوص در فصل سرما می‌شود. محمد بلاغی، رئیس هیات‌مدیره انجمن گلخانه‌‌داران کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌‌گوید: گلخانه‌‌دارانی که گاز طبیعی مصرف دارند مشکل خاصی در حوزه تامین سوخت ندارند، اما در برخی نقاط سردسیر در زمستان سال قبل، به دلیل سهمیه‌‌بندی که کردند گلخانه‌‌ها دچار آسیب شدند. در واقع افرادی که گازوئیل و سوخت‌‌های فسیلی مصرف می‌کنند مشکل دارند چون بنا به یک فرمولی سهمیه سوخت گلخانه‌‌ها داده می‌شود که آن فرمول دقیق نیست.
بلاغی افزود: مساله اینجاست که در برخی ماه‌‌های زمستان سرمای شدید داریم که سوخت کفاف نمی‌‌دهد و در برخی مناطق کشور متاسفانه سرمازدگی داشتیم حتی در نقاط جنوبی مثل جیرفت که 1402 و 1401 کاهش دما رخ داد در بخش سوخت مشکلات بسیار زیاد بود. به‌خصوص اینکه موضوع قاچاق هم مطرح است تولیدکنندگان ما قربانی این موضوع شدند و سال قبل دربحث تامین سوخت بسیار اذیت شدند. اکنون در حالی که در کشورهای اطراف ترکیه در حوزه گلخانه‌‌ای پیشرو است و در کشورهای اروپایی نیز کشورهایی همچون هلند و اسپانیا پیشرو محسوب می‌‌شوند گلخانه‌‌داری کشور نیز در حال حرکت به سمت گلخانه داری نسل پنجم است.
تسهیلات ضعیف دولت به گلخانه‌‌داران کشور
این حوزه با گرانی تجهیزات نیز مواجه است و لاجرم برای توسعه این بخش باید یکسری تسهیلات از سوی بخش دولتی تخصیص داده شود. بلاغی در این خصوص به خبرنگار ما می‌‌گوید: متاسفانه در سال قبل هیچ‌گونه تسهیلاتی برای متقاضیانی که دوست داشتند گلخانه احداث کنند نداشتیم و تسهیلات تقریبا متوقف شد در سال 1401 هم به همین شکل بود. مساله اینجاست که اگر این کمک‌‌ها و تسهیلات دولت نباشد توسعه گلخانه‌‌ها چشمگیر نخواهد بود مگر اینکه تلاشی بکنند و در حد وسع خود کشاورز بتواند بحث توسعه گلخانه‌‌ها را از روی اجبار و به دلیل نداشتن آب هزینه کند و راه‌‌اندازی کند.وی همچنین در خصوص میزان افزایش قیمت تجهیزات گلخانه در سالی که گذشت نیز گفت: متاسفانه قیمت تجهیزات بسیار افزایش یافته به طوری که بین 50 تا 70‌درصد افزایش قیمت داشت. در واقع اگر گلخانه‌‌ها به صورت نیمه صنعتی یا نیمه تکنیک هم بخواهند کار کنند بین 15 تا 20 میلیارد تومان هزینه یک هکتار گلخانه است که برای هیچ کشاورزی مقرون به صرفه نیست. با این وجود ما به دنبال گلخانه‌‌های نسل پنجم رفته‌‌ایم که بتوانیم کاهش هزینه احداث داشته باشیم. سعی داریم نمونه‌‌هایی را بتوانیم در اوایل امسال در کشور اجرا کنیم که هزینه اجرا و ساخت را با توجه به گلخانه‌‌های نسل پنج کاهش دهیم.
از دیگر مسائل پیرامون تولیدات گلخانه‌‌ای در واقع بحث کم آب بر بودن تولید این محصولات است که باعث شده با توجه به بحران کم‌آبی توجه ویژه‌‌ای بر توسعه گلخانه‌‌های کشور شود. رئیس هیات‌‌مدیره انجمن گلخانه‌‌داران کشور در پاسخ به این سوال که تولید در محیط گلخانه‌‌ای تا چند‌درصد نسبت به محیط‌‌های باز صرفه‌‌جویی مصرف آب را رقم می‌‌زند گفت: محیط گلخانه‌ای 8 تا 10 برابر کمتر از فضای باز مصرف آب دارد. یعنی اگر در فضای باز و زراعی 10‌هزار لیتر آب مصرف می‌‌کنید، در فضای گلخانه‌‌ای‌ هزار لیتر استفاده می‌‌کنید. ضمن اینکه با ایده‌‌های نوینی هم که از سال گذشته روی آن کار کرده‌‌ایم باز هم مصرف آب کمتر شده است. به نحوی که با سیستم‌های بازچرخانی که الان به صورت پایلوت در البرز اتفاق افتاده و مصرف آب باز هم کمتر از ارقام فعلی شده است.
بر اساس این گزارش از دیگر مسائل پیرامون تولیدات گلخانه‌‌ای بحث صادرات‌محور بودن آن است که البته به شرط داشتن تولید سالم بسیاری از کشورهای اطراف را می‌توان پوشش داد. به‌خصوص در مورد محصولاتی همچون فلفل دلمه‌‌ای رنگی و بادمجان که بیشترین صادرات غالبا در این حوزه رقم می‌‌خورد، اما یکی از موضوعات قابل بحث در این مورد نداشتن آمارهای درست صادراتی است. به طوری که به گفته بلاغی آماری که در گمرک ارائه می‌شود چون کد گمرکی محصولات گلخانه‌‌ای و فضای باز، جدا نشده چندان دقیق نیست و حدودی و تقریبی است به‌خصوص در برخی آیتم‌‌ها مثل فلفل‌‌های دلمه‌‌ای. بنابراین انجمن گلخانه‌‌داران سال قبل اقدام به راه‌‌اندازی یک سامانه هوشمند محصولات گلخانه‌‌ای کرد که به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن بتواند آمارهای دقیقی از میزان تولید، وضعیت بازار و صادرات ارائه بدهد.
رئیس هیات‌‌مدیره انجمن گلخانه‌داران کشور در این خصوص می‌‌گوید: با توجه به نام‌گذاری سال، ساختاری را در کشور در سال 1402 ایجاد کردیم که بنا داریم این ساختار را در سال جدید عملیاتی کنیم و ساختار در قالب زنجیره ارزش محصولات گلخانه‌‌ای کشور است که در یک پلتفرم تمام حلقه‌‌های زنجیره اعم از تحقیق و توسعه، تامین، تولید، فرآوری، بسته‌‌بندی و بازار به صورت هوشمند عملیاتی می‌شود و ما روی این بستر تمام آمارهای تولید، صادرات و عرضه داخل را به صورت نقطه‌‌ای در هر نقطه‌‌ای از کشور خواهیم داشت و به صورت لحظه‌‌ای و برخط می‌توانیم آمار تولید، فروش و صادرات را گزارش‌‌گیری کنیم. البته امیدواریم مسوولان وزارت جهاد در راستای اجرایی کردن این سامانه هوشمند با ما همکاری کنند چرا که سال قبل مقاومت‌‌هایی در این حوزه از سوی مسوولان این وزارتخانه صورت گرفت.
--> اخبار مرتبط پل میان تولید و عرضه افزایش تقاضای پوشاک زمستانی چینی از سمت اروپا مرغ گران شد قیمت فروش انواع خامه واکنش وزیر ارتباطات به افزایش قیمت بسته‌های اینترنت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی