بازار آریا

آخرين مطالب

یک فعال صنعت غذا اعلام کرد

انفعال عجیب در برابر قاچاق آدامس اقتصاد ايران

انفعال عجیب در برابر قاچاق آدامس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده : صنعت غذا با چالش‌‌‌های متعددی روبه‌‌‌رو است که این چالش‌‌‌ها در مقایسه با کشورهای منطقه باعث شده تولیدکنندگان نتوانند شرایط رقابتی مناسبی را تجربه کنند. فعالان این بخش می‌‌‌گویند دولت شرایط مناسبی را برای رشد و توسعه شرکت‌های بخش خصوصی صنعت غذا ایجاد نکرده که باعث می‌شود برندهای ایرانی برای حضور موفق در بازارهای منطقه‌‌‌ای بامشکل مواجه شوند. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان ایرانی برندهای خارجی را به برندهای ایرانی اولویت می‌دهند و این در حالی است که کیفیت بسیاری از محصولات ایرانی اگر بالاتر از محصولات خارجی نباشد کمتر هم نیست.
در این گزارش که مشروح گفت‌‌‌وگوی وحید هوشنگ‌نژاد معاون کسب‌وکار شرکت ماسترفوده با اکو ایران است به بررسی برخی از این چالش‌‌‌ها در صنعت غذا به‌خصوص آدامس و شکلات و شیرینی پرداخته‌‌‌ایم.
نقل و انتقال نیروهای متخصص در واحدهای تولیدی
معاون کسب و کار شرکت ماسترفوده در این گفت‌‌‌وگو با بیان اینکه هیچ‌کدام از چالش‌‌‌های گذشته صنعت غذایی کشور برطرف نشده‌‌‌اند و به‌خصوص مشکلات موجود در تامین مواد اولیه و منابع مالی همچنان به قوت خود باقی است گفت: اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌‌های امسال در بُعد داخلی واحدهای تولیدی موضوع نگهداشت پرسنل است، چراکه با افزایش چالش‌‌‌های واحدها شاهد فرار پرسنل از یک واحد به واحدهای دیگر هستیم، چراکه اگر واحدهای تولیدی توان تامین مواد اولیه و منابع موردنیاز را نداشته باشند و در عملیات تولیدی آنهاوقفه ایجاد شود، پرسنل با نگرانی از احتمال تعطیلی واحد تولیدی تلاش می‌کنند به واحدهای سودده منتقل شوند تا ریسک‌‌‌های خود را کاهش دهند و این موضوع واحدهای تولیدی را در معرض کمبود نیروی متخصص قرار می‌دهد و می‌تواند در آینده به یک معضل جدی تبدیل شود. به گفته وحید هوشنگ‌‌‌نژاد، در حوزه موضوعات بیرونی شرکت‌ها نیز دو مساله تامین مالی و قاچاق قابل ذکر است. اولا نقدینگی موردنیاز و سرمایه در گردش شرکت‌ها اغلب با استفاده از منابع بانک‌ها تامین می‌شود که به نظر می‌رسد بانک‌ها امسال انقباضی‌‌‌تر عمل کنند و پیش‌بینی می‌شود بیش از قبل با این چالش در شرکت‌های تولیدی روبه‌‌‌رو خواهیم بود.
قاچاق خطرناک در صنعت آدامس
موضوع دیگر که وی به آن اشاره کرد مساله قاچاق بود. به گفته او زمانی که اجازه واردات قانونی کالا داده نشود برخی به سمت واردات غیرقانونی محصول حرکت می‌کنند و قاچاق محصولات بی‌‌‌کیفیت تقویت می‌شود. در حال حاضر تقریبا نیمی ‌‌‌از آدامس موجود در کشور از مسیر قاچاق وارد شده که البته این میزان در حد گمانه‌‌‌زنی است و نه گمرک و نه هیچ نهاد دیگری به صورت دقیق این رقم را برآورد و اعلام نکرده‌‌‌اند، اما موضوع مهم آن است که در حال حاضر ورود این محصول به داخل کشور ممنوع است.
هوشنگ‌نژاد با اشاره به اینکه واردات قانونی آدامس ممنوع است و هر آنچه از این محصول وارد کشور می‌شود به صورت قاچاق است و تصور ما و جلسات متعددی که با ستاد قاچاق کالا برگزار کرده‌‌‌ایم نشان می‌دهد این محصولات اغلب در مجاورت مرزهای ایران و در مناطق آزاد این کشورها تولید و بسته‌‌‌بندی شده و وارد ایران می‌شود. در عین حال شواهد نشان می‌دهند بخشی از کالاهای خارجی تاریخ مصرف گذشته به مکان‌‌‌هایی در مرزهای کشور منتقل و در آنجا تاریخ‌‌‌های جدید روی این محصولات درج می‌شود که این موضوع نگرانی‌های بیشتری ایجاد می‌کند، زیرا کالایی است که برای سلامتی مصرف‌کننده خطرناک است.
به گفته مدیر کسب و کار ماسترفوده، متاسفانه اولویت دولت و نهادهای نظارتی آدامس نیست، زیرا نگرانی‌های بزرگ‌تری را مورد توجه قرار می‌دهند و حتی شاید نیروی کافی نیز برای مبارزه با قاچاق این محصول وجود ندارد، زیرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا به خودی خود ضابط نیست و نیازمند حمایت نیروهای پلیس است و به نظر می‌رسد هنوز دغدغه لازم برای مبارزه با این محصول وجود ندارد.
این فعال بخش خصوصی در ارتباط با آثار و نتایج اقتصادی قاچاق این محصولات در تولید داخلی نیز گفت: متاسفانه محصول خارجی حتی اگر دارای مواد اولیه بی‌کیفیت نیز باشد، مورد استقبال بخشی از مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و البته این موضوع تنها مربوط به آدامس نیست و حتی در پوشاک و... نیز شاهد همین موضوع هستیم که نشان می‌دهد باید فرهنگ مصرف اصلاح شود.
وی افزود: نکته دیگر آن است که در مورد کالاهای داخلی سازمان‌های متعددی وجود دارند که وظایفی در ارتباط با قیمت‌گذاری، استاندارد، توزیع و... را بر عهده دارند، اما در مورد کالای خارجی قاچاق چنین نهادها و مسوولیت‌‌‌هایی وجود ندارد تا روی موضوعاتی مانند استاندارد و سلامت نظارت کنند و این یعنی دست و پای تولیدکنندگان داخلی در مقابل محصولات قاچاق بسته است. به عنوان مثال یک ماه از فروردین می‌گذرد و قیمت همه چیز افزایش یافته، ولی بهای محصولات تولیدی شرکت‌ها ثابت مانده و این نشان می‌دهد دولت‌‌‌ها نسبت به تولیدات داخلی سختگیرانه‌تر رفتار می‌کنند.
مقایسه ایران و ترکیه در صنعت غذا
وی با اشاره به اینکه روال تولید در کشورهای منطقه اصلا این‌‌‌طور نیست به ترکیه اشاره کرد و افزود: ترکیه قطب شیرینی و شکلات منطقه است و محصول خارجی به ندرت در این کشور پیدا می‌شود، زیرا محصولات داخلی به حدی مورد حمایت دولت‌‌‌ها قرار می‌‌‌گیرند که مشکلاتی در این صنایع وجود ندارد. دولت ترکیه 13‌درصد از مالیات صادرکنندگان را کم می‌کند، اما در ایران تولیدکنندگان باید به دولت عوارض و حقوق گمرکی و... بپردازند. از طرفی در این کشور ورود کالاهای خارجی اگرچه ممنوع نیست، ولی با تعرفه‌‌‌های بالایی روبه‌‌‌رو است.
به گفته هوشنگ‌‌‌نژاد به علاوه مردم ترکیه نیز از محصولات خود حمایت می‌کنند. مردم علاقه‌مند به برندهای کشور خودشان هستند و البته محصولات باکیفیتی نیز تولید می‌کنند. البته خوشبختانه تولیدات ایرانی در صنعت غذا دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و با این حال موانع متعددی از حمایت‌‌‌های دولتی گرفته تا فرهنگ مصرفی کشور باید مورد بازبینی قرار بگیرند تا این صنایع بتوانند رشد خود را تجربه کنند.
وی در ارتباط با ارزش غذایی محصولات مختلف به برخی تبلیغات منفی نیز اشاره کرد که روی مصرف اثرات منفی دارند و برای این منظور به محصول پفک اشاره کرد و افزود: 70‌درصد این محصول را ذرت تشکیل می‌دهد که ماده غذایی بسیار خوبی است و 30‌درصد آن لعاب است که 30‌درصد از این لعاب را روغن، مقادیری پودر پنیر و رنگ تشکیل می‌دهد. باید گفت پفک اصلا ماده غذایی بدی نیست، اما مصرف بی‌رویه آن مانند هر ماده غذایی دیگر می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.
وی افزود: برخی معتقدند رنگ‌‌‌های موجود در این محصول برای سلامتی مضر هستند، اما در واقع چه رنگ‌‌‌های طبیعی و چه مصنوعی هر دو ‌‌‌هایپر اکتیویتی ایجاد می‌کنند و در عین حال که هر دو مضر هستند مفید هم هستند، به شرطی که در حد مجاز مصرف شوند و باید گفت اگر استاندارد ملی کشور در تولید این محصولات رعایت شود، مصرف‌کننده‌‌‌ها مشکلی نخواهند داشت و جای نگرانی نیست و خوشبختانه برندهای معتبر کشور از این قوانین و استانداردها به خوبی تبعیت می‌کنند.
--> اخبار مرتبط مجهولاتِ معادله چندوجهی تولید پارلمان خصوصی مهم‌ترین پایگاه برنامه ریزی برای توسعه آذربایجان شرقی است راهبردهای دولت در صنعت پتروشیمی سلب توان بخش خصوصی با چهل سامانه اقتصادی بخش خصوصی کشور با مولدسازی تقویت می‌شود

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151984/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها

دولت عزم خود را برای بازدارندگی در عرصه اقتصادی جزم‌ کند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی