بازار آریا

آخرين مطالب

معاون کمیسیون‏‏‌ها، مجامع و شوراهای اتاق بازر‌گانی ایران فرصت‏‏‌ ایران اکسپو برای بخش خصوصی را بررسی کرد

حضور پررنگ تشکل ها در ایران اکسپو2024 اقتصاد ايران

حضور پررنگ تشکل ها در ایران اکسپو2024
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : فعـــالان اقتــصادی معتقدند ایران اکسپو 2024 و رویدادهای مشابه می‌تواند ما را نسبت به مناسبات اقتصادی با سایر کشورها علاقه‌مند معرفی کنند. علی چاغروند، معاون کمیسیون‌‌‌ها، مجامع و شوراهای اتاق بازر‌گانی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ایران اکسپو 2024 را از حیث تنوع و تعدد مشارکت‌‌‌کنندگان، فرصت بی‌‌‌نظیری برای معرفی توانمندی‌‌‌های صادراتی کشور می‎داند.
به گفته او اگر خارج از فرصت این نمایشگاه قرار بود با همه این افراد دیدار کرد باید چند هفته زمان به آن اختصاص داده می‌‌‌شد. معاون اتاق بازرگانی بر استفاده از دانش و توانمندی تشکل‌های اقتصادی در این رویداد تاکید می‌کند و معتقد است اگر این کار را به درستی و همراه با استراتژی‌‌‌های مشخصی انجام دهند، می‌توانند به قراردادهای مشترک کاری برسند یا با تبادل ایده با سایر صنعتگران و فعالان اقتصادی، به توسعه استانداردهای فناوری و ارتقای قابلیت‌‌‌های نوآوری در بخش‌‌‌های مختلف دست پیدا کنند.
ایران اکسپو2024 طی روزهای آینده آغاز به کار می‌کند، فرصت‎‌‌‌ها و پتانسیل‌‌‌های این نمایشگاه را برای تولید و تجارت کشور چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟
در این رویداد از بخش‌‌‌ها، تشکل‌ها، اتاق‌‌‌های مختلف و به طور کلی طیف وسیعی از فعالان بازار دعوت به عمل آمده است که هم‌‌‌افزایی ایجاد‌شده و شبکه ارتباطی عظیم شکل‌‌‌گرفته پیرامون آن، یا نشست‌‌‌های جانبی رویداد، فرصت کم‌‌‌نظیری را در اختیار فعالان اقتصادی قرار خواهد داد. در دنیای تجارت، فعالیت‌‌‌های توزیع و بازاریابی کم‌‌‌اهمیت‌‌‌تر از تولید نیستند. یکی از رسالت‌‌‌های ما در این رویداد، کمک به هم‌‌‌رسانی ایده‌‌‌ها، ظرفیت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌ها و در نهایت، کمک به یافتن شرکای تجاری بالقوه است. از طرفی، یکی از ضعف‌‌‌های اساسی ما کمبود اطلاعات و داده است.
اکسپو 2024، این فرصت را در اختیار فعالان بازار قرار خواهد داد تا ضمن معرفی خود، اطلاعات بیشتری در خصوص دستاوردها و توانمندی‌‌‌های موجود در سایر بخش‌‌‌ها کسب کنند. ظرفیت دیگر این رویداد، کمک به افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که در سال‌های اخیر در سایه سنگین تحریم‌‌‌ها با محدودیت‌های جدی در آن مواجه شده‌‌‌ایم و از تمام ابزارها برای ایجاد گشایش در آن استفاده می‌‌‌کنیم. ایجاد بستر گفت‌‌‌وگوی هدفمند، شاید اصلی‌‌‌ترین ظرفیت این رویداد باشد که با توجه به تعداد مشارکت‌کنندگان، تنوع حوزه‌‌‌های کاری و تخصصی آنها ظرفیت کوچکی نیست.
بخش خصوصی، تشکل‌ها و فعالان اقتصادی چگونه می‌توانند حضور موثرتری در این رویداد داشته باشند و از فرصت این نمایشگاه برای توسعه تجارت و صادرات بهره ببرند؟
ما حتما نیاز داریم در این رویداد، از دانش و توانمندی تشکل‌های اقتصادی استفاده کنیم. با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های صورت‌‌‌گرفته، تشکل‌ها حضور پررنگی در این رویداد دارند. این ارتباط، یک ارتباط دو‌سویه است. از طرفی، دانش فنی و تخصص موجود در تشکل‌ها، موجب افزایش جذب مخاطبان این نمایشگاه خواهد شد و از طرف دیگر، فرصت کم‌‌‌نظیری برای خود تشکل‌ها به منظور یافتن شرکای تجاری داخلی و خارجی مهیا خواهد کرد. در واقع، این رویداد یک پلتفرم قوی برای معرفی، ظهور و بروز ایده‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌هاست. تشکل‌ها باید منسجم، همراه با هدف و برنامه‌‌‌ریزی اقدام به معرفی ظرفیت‌‌‌های خود کنند. اگر این کار را به درستی و همراه با استراتژی‌‌‌های مشخصی انجام دهند، می‌توانند به قراردادهای مشترک کاری برسند یا با تبادل ایده با سایر صنعتگران و فعالان اقتصادی، به توسعه استانداردهای فناوری و ارتقای قابلیت‌‌‌های نوآوری در بخش‌‌‌های مختلف دست پیدا کنند. حضور منسجم تشکل‌ها در این رویداد اقتصادی مهم، به نوبه خود می‌تواند مروج فرهنگ تشکل‌‌‌گرایی در کشور باشد.
اساسا برندینگ کشور در اکسپوهای بین‌المللی از جمله اکسپو 2024 از چه مسیر و با چه رویکردهایی باید تقویت شود؟
وقتی از برندینگ یک کشور صحبت می‌‌‌کنیم نه تنها از تولید، بلکه از تولید صادرات‌‌‌گرا، باکیفیت و رقابت‌‌‌پذیر صحبت می‌کنیم. عمدتا کشورها به منظور معرفی ظرفیت‌‌‌های تولیدی و نوآورانه خود در اکسپوهای بین‌المللی شرکت می‌کنند. در حال حاضر، بنگاه‌‌‌ها و واحدهای تولیدی کشور با چالش‌‌‌های عدیده ارزی، بانکی، مالیاتی و... مواجه هستند. هرچقدر تولید در سیکل پیچیده‌‌‌تری از تنگناها و مشکلات گرفتار می‌شود، اساسا تمرکز بر افزایش کیفیت، رقابت‌‌‌پذیری، خلق ارزش افزوده و برندسازی کمتر می‌شود و در نهایت، برندسازی کشور در عرصه اقتصاد و تجارت با مشکل مواجه می‌شود.
امروز در دنیا شاهد هستیم که برخی کشورها با برند محصولات فناورانه مطرح هستند، برخی با تولیدات صنعتی، برخی با ماشین‌‌‌آلات. نفت و خام‌‌‌فروشی نمی‌تواند و نباید برند ما باشد. اگر می‌‌‌خواهیم متناسب با مزیت‌‌‌های نسبی خود در دنیا برندسازی کنیم، باید ابتدا از مسیر شناسایی مزیت‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های صنعتی کشور پیش برویم. مگر می‌توانیم استراتژی مشخصی در زمینه توسعه صنعتی نداشته باشیم و به دنبال برندسازی در حوزه تولیدات صنعتی در منطقه یا در دنیا باشیم؟ در حوزه‌‌‌های دیگر نیز مثل محصولات کشاورزی یا فرش هم وضعیت به همین‌‌‌ترتیب است. امروز رقابت ما با قدرت‌‌‌های اقتصادی منطقه مثل ترکیه و عربستان جدی‌‌‌تر از قبل شده است و فاصله ما با بسیاری از کشورها تعمیق‌یافته‌‌‌تر شده است. حتی کشورهای نه‌چندان پیشرو به لحاظ اقتصادی در منطقه بازارهای ما را تصرف کرده‌‌‌اند و گوی سبقت را از برندهای ایرانی ربوده‌‌‌اند. اکسپو 2024 و رویدادهای مشابه می‌توانند ما را نسبت به مناسبات اقتصادی با سایر کشورها علاقه‌مند معرفی کنند.
اهمیت این موضوع نباید نادیده گرفته شود که اگر در عرصه سیاست همه کشورها هم‌‌‌زبان نیستند، در عرصه تجارت ما با همه دنیا هم‌‌‌زبانیم. فعالان اقتصادی در همه جای دنیا به دنبال کاهش هزینه‌‌‌های تولید و تجارت و افزایش کیفیت و رقابت‌‌‌پذیری محصولات و خدمات خود هستند. اما با تداوم تحریم‌‌‌ها، ادامه محدودیت روابط بانکی بین‌المللی، سیاست‌‌‌های غیرکارشناسانه اقتصادی در داخل و مشکلات جذب فناوری و سرمایه خارجی، تا حدی از استانداردهای جهانی در تولید و تجارت عقب افتاده‌‌‌ایم و این زبان مشترک را با دنیا قدری از دست داده‌‌‌ایم. برای بازسازی تصویر و برند کشور، بیش از آنکه داعیه خودکفایی را در تمام زمینه‌‌‌ها داشته باشیم لازم است به تعامل و گفت‌وگوی سازنده اقتصادی با سایر کشورها بنشینیم و سعی در دوری از ورود به منازعات پرهزینه سیاسی در منطقه داشته باشیم. در یک کلام، تمرکز سیاست داخلی خود را بر حمایت از تولیدات صادرات‌‌‌گرا و تمرکز سیاست خارجی خود را بر تعامل و برون‌‌‌گرایی بنا کنیم.
قرار گرفتن کلمه دیپلماسی در کنار کلمه‌‌‌هایی مثل اقتصاد و تجارت به تنهایی گویای این واقعیت است که امروز اهرم‌‌‌های قدرت نرم دیپلماسی و سیاست چقدر در دنیای سخت تجارت و اقتصاد نفوذ کرده‌‌‌اند. کشورهایی در دنیا موفق هستند که از سیاست برای منافع اقتصادی خود بهره گرفته و توانسته‌‌‌اند بین دو مؤلفه اقتصاد و سیاست یک توازن و تعادل موفقیت‌‌‌آمیز برقرار کنند. کمتر کشورهایی در دنیا از این حزم بی‌‌‌بهره‌‌‌اند که قراردادهای عظیم همکاری‌‌‌های اقتصادی را به جنگ‌‌‌های میدان سیاست ببازند. در این خصوص، لازم است ما از تجارب کشورهای موفق که در طول چند دهه تمرکز بر اولویت‌‌‌های اقتصادی و بازی برد-برد با سایر کشورها توانسته‌‌‌اند به شکوفایی اقتصادی برسند، آموخته‌‌‌های لازم را کسب کنیم.
هر اقدامی پیامدهای خاص خود را دارد و کشورهایی که از دیپلماسی اقتصادی مناسب برخوردار هستند پیش از مواجهه با پیامدهای تصمیمات سیاسی در میدان کسب و کار و تجارت، بر مبنای اصلی‌‌‌ترین منافع اقتصادی خود مواضع سیاسی‌‌‌شان را تعیین می‌کنند. اگر ما هم در این مسیر قدم برداریم می‌توانیم در زمین بازی برابر با شرکا به رقابت بپردازیم، ناچار نخواهیم بود صادرات نفت خود را با تخفیف‌‌‌های آن‌‌‌چنانی به چند کشور مشخص محدود کنیم، خواهیم توانست درآمدهای ارزی خود را افزایش دهیم و ماشین‌‌‌آلات و فناوری‌‌‌های موردنیاز صنایع را وارد کنیم. سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم، مقیاس تولید داخل را افزایش دهیم، اشتغال‌زایی کنیم و سرمایه‌‌‌ها را به سمت چرخ‌‌‌های تولید هدایت کنیم.
روسای اتاق بازرگانی بیش از 20 کشور دنیا و حدودا 25 وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی در این نمایشگاه حضور دارند، چه فرصت‌‌‌های تعاملی برای اتاق بازرگانی در این زمینه برای تنوع‌‌‌بخشی به بازارهای صادراتی فراهم است؟
این نمایشگاه از حیث تنوع و تعدد مشارکت‌‌‌کنندگان، فرصت بی‌‌‌نظیری را برای معرفی توانمندی‌‌‌های صادراتی کشور فراهم می‌‌‌آورد که اگر خارج از فرصت این نمایشگاه قرار بود با همه این افراد دیدار کرد باید چند هفته زمان به آن اختصاص داده می‌‌‌شد. اما در مدت کوتاه برگزاری این نمایشگاه سعی شده است طیف متنوعی از کسب و کارها و توانمندی‌‌‌های صادراتی آنها در تمام زمینه‌‌‌ها گرد هم آورده شود. مسلما ایجاد چنین موقعیت‌‌‌هایی برای اقتصاد ما که صادراتمان عمدتا مبتنی بر خام‌‌‌فروشی و محصولات با ارزش افزوده پایین است در صورتی‌‌‌که هدفمند و همراه با برنامه‌‌‌های مشخص برای یافتن شرکای تجاری بالقوه باشد خالی از فایده نخواهد بود. از طرفی، در اقتصاد بسته ما که محصور در حصار تحریم‌‌هاست، این فرصت می‌تواند به تخفیف آثار انزوای اقتصادی ناشی از تحریم تاحدی کمک کند. فعالان اقتصادی ما نیاز دارند با دنیا در تعامل باشند، ما باید بتوانیم در همین شرایط پیچیده فعلی اقتصاد کشور، با معرفی توانمندی‌‌‌های صنعتگران داخلی به گسترش بازارهای خود کمک کنیم. ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بازار بزرگ خود دارای مزیت‌‌‌هایی است که تاکنون به دلیل تحریم‌‌‌ها در آزادسازی این ظرفیت‌‌‌های بالقوه توفیق چندانی نداشته است. امیدواریم برگزاری رویدادهایی از این دست، بتواند بخشی از توانمندی‌‌‌های فعالان و تلاشگران بخش خصوصی را به گوش شرکای تجاری آنها در سایر نقاط برساند و ما را به بازیگران جدی‌‌‌تری در زنجیره‌‌‌های ارزش تولید و تجارت منطقه و جهان تبدیل کند.
--> اخبار مرتبط رای بخش‌خصوصی به استقلال اتاق بودجه اتاق در مه مهارت‌افزایی؛ لازمه جهش تولید بال‌های بخش‌خصوصی را باز کنید خالص‏‏‏‏‌سازی اتاق با خلع‌ید از تشکل‌ها

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها

دولت عزم خود را برای بازدارندگی در عرصه اقتصادی جزم‌ کند

کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد

مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت

خیزش دانشگاهیان اروپا و آمریکا نشانه بیداری اسلامی است

معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود

اکنون نوبت وعده صادق اقتصادی است

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

لزوم مقابله با گرانی/ زمان وعده صادق اقتصادی مسؤولان به مردم است

چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم

دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند

گزیده‌های نفتی هفته

پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال 2024 کدامند؟

اکنون مهم‌ترین زمان برای اجرای وعده صادق در حوزه اقتصاد کشور است

دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌

مرکز عملیات هوشمند و فعال اقتصادی در کشور تشکیل شود

162 کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند

همتی در پاسخ به انتقادات: بنده مانند رئیس جمهور به آمار بانک مرکزی استناد کرده‌ام

امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی

نصب حدود 4 هزار علمک جدید گاز در چهارمحال و بختیاری

پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

بیداری در دانشگاه های جهانی حاصل دوراندیشی مقام معظم رهبری است

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: شهدا بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی