بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» ساختار و عملکرد اتاق بازرگانی مشترک فرانسه و بریتانیا را بررسی می‌کند

تجارت در کانال مانش اقتصاد ايران

تجارت  در کانال مانش
  بزرگنمايي:

بازار آریا - اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا یک سازمان تجاری بین‌المللی است که به ترویج و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری میان فرانسه و بریتانیا کمک می‌کند. این اتاق بازرگانی با بیش از 150سال‌تجربه فعالیت، یکی از مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی و تجاری در دو کشور محسوب می‌شود. اتاق فرانسه و بریتانیا با بر‌‌گزاری همایش‌ها، نشست‌های تجاری و رویدادهای شبکه‏‏‏‌سازی، فرصت‌های بیشتری برای همکاری‌های تجاری و توسعه کسب‌وکارها در دو کشور فراهم می‌کند.روابط بازرگانی بین فرانسه و بریتانیا یکی از پرسابقه‏‏‏‌ترین و مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است. این دو کشور با سابقه طولانی در حوزه تجارت، همواره نقش مهمی در توسعه روابط تجاری در اروپا و جهان داشته‏‏‏‌اند. با پیشرفت‌ فناوری و توسعه‌تجارت‌جهانی، روابط تجاری بین فرانسه و بریتانیا نیز گسترده‏‏‏‌تر شده‌است.
عضویت هر دو کشور در اتحادیه اروپا به توسعه این روابط کمک کرده‌بود، اما با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روابط تجاری بین دو کشور به یک مرحله جدید و متفاوت واردشده‌است.
با وجود تغییرات سیاسی و اقتصادی، همچنان فرصت‌های بسیاری برای همکاری‌های تجاری بین فرانسه و بریتانیا وجود دارد.
در سال‌2021 میلادی، حجم تجارت این دو کشور، نزدیک به 55‌میلیارد دلار بوده که از این میزان بیش از 36‌میلیارد دلار کالا از فرانسه به بریتانیا و بیش از 23‌میلیارد دلار از بریتانیا به فرانسه صادر شده‌است.
عمده مبادلات بازرگانی دو کشور شامل کالاهای الکترونیکی، مواد شیمیایی، سوخت و مواد خوراکی بوده‌است.
بیش از 3‌درصد از کل واردات و 5.5‌درصد از کل صادرات فرانسه در همکاری با بریتانیا انجام‌گرفته و در مقابل، نزدیک به 4.5‌درصد واردات و بیش از 5.5‌درصد صادرات بریتانیا نیز حاصل فعالیت‌های بازرگانی با فرانسه بوده‌است.
میانگین تعرفه واردات بریتانیا از فرانسه ‌برابر با 4.79‌درصد و میانگین مالیات گمرکی واردات فرانسه از بریتانیا نیز‌ برابر با 4.93‌درصد بوده‌است.
اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا نقش بسیار مهمی در توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور دارد. این اتاق بازرگانی به‌عنوان یک سازمان تجاری مستقل و معتبر، وظیفه تسهیل و ترویج تجارت و سرمایه‌گذاری بین فرانسه و بریتانیا را برعهده دارد و به‌صورت فعال در ایجاد فرصت‌های تجاری، تقویت روابط تجاری و ایجاد ارتباطات میان کسب‌وکارها و نهادهای دولتی این دو کشور مشارکت دارد.
150سال‌ سابقه
اتاق بازرگانی مشترک فرانسه و بریتانیا، قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی وابسته به بریتانیا در اروپا و قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی خارجی در فرانسه است. این اتاق در مواجهه با چالش‌هایی مانند دو جنگ‌جهانی، بحران بزرگ و بحران‌های اقتصادی جهانی اخیر، به‌عنوان یک سازمان بسیار پویا، عملکرد مثبتی نشان ‌داده‌است. اتاق فرانسه و بریتانیا برای بیش از 150 سال، جامعه تجاری فرانسه و بریتانیا را یکپارچه کرده و در راستای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تلاش کرده‌است.
در تاریخ 5 مه‌1873، اتاق بازرگانی به‌صورت رسمی تحت‌عنوان «اتاق بازرگانی بریتانیایی پاریس» تاسیس شد. این اتاق بازرگانی بر مبنای یک تفاهم‌نامه بین 22 خرده‌‌‌‌فروش بریتانیایی و با رعایت اصل تجارت آزاد در آن زمان به‌وجود آمد. پیش از آن، دولت لیبرال ویلیام گلدستون در لندن به‌تازگی توافق‌نامه تجارت آزاد را با دولت امپراتور ناپلئون سوم فرانسه امضا کرده‌بود. کاهش تعرفه‌های گمرکی که به‌تازگی توافق‌شده بود، فرصت بزرگی را برای جامعه تجاری فرانسه و بریتانیا فراهم می‌کرد.
نقش اتاق بازرگانی، در ابتدا برای «منفعت و حفاظت از جامعه انگلیسی در فرانسه و به‌ویژه در پاریس» بود.
در سال‌های ابتدایی فعالیت این نهاد، اتاق بازرگانی از لحاظ کمیت اعضا رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و تعداد اعضای آن تا سال‌1914 به 871 نفر افزایش یافت. از سال‌1880، اتاق بازرگانی به سازماندهی رویدادها یا «شام‌‌‌‌های بحث و گفت‌وگو»، در کافه ریچ و هتل کنتیننتال در پاریس پرداخت.
این سیاست ارتباطات عمومی تا امروز ادامه داشته و اتاق بازرگانی به‌طور منظم رویدادهای متنوعی را برگزار می‌کند تا اعضای خود را از وضعیت اقتصادی مطلع سازد و کسب‌وکارهای آنها را تبلیغ کند. در نیمه اول قرن بیستم، سال‌های جنگ و ویرانی زمان‌‌‌‌های دشواری برای اتاق بازرگانی مشترک فرانسه و بریتانیا به‌همراه داشت و باعث پیچیده‌‌‌‌تر‌شدن تجارت با مسیرهای پرخطر و نوسانات قابل‌توجه در نرخ ارز شد. اتاق، خود نیز در جنگ‌جهانی دوم تحت‌تاثیر قرارگرفت؛ زیرا پس از تجاوز آلمان به فرانسه در سال‌1940، تعدادی از کارکنان از جمله دبیرکل اتاق، هارولد تویچین بازداشت شدند. اتاق بازرگانی، همراه با کارکنانی که به‌موقع از فرانسه فرار کرده‌بودند، تا پایان جنگ به لندن منتقل شدند. با وجود کاهش میزان عضویت و فعالیت، اتاق پابرجا ماند.
در این دوره و در سال‌1933، اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا برای اولین‌بار در‌‌‌‌های خود را به روی اعضای خارجی (فرانسوی‌‌‌‌ها) باز کرد. در نهایت، نام فعلی اتاق، یعنی «اتاق بازرگانی و صنعت فرانسوی-بریتانیا»، در دسامبر 1981 تصویب شد. در دهه‌های اخیر، اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا روزبه‌روز قدرتمندتر شده و شرایط مطلوبی را برای جامعه تجاری فرانسوی-بریتانیایی فراهم کرده که به آنها امکان رشد و پیشرفت می‌دهد.
مدل فعالیت اتاق
شیوه فعالیت و مدیریت اتاق‌های بازرگانی و صنعت فرانسه، مبتنی بر مدلی به‌نام مدل قاره‌‌‌‌ای یا کانتیننتال است. این مدل تحت‌قوانین ملی و برپایه صیانت از منافع عمومی و همچنین توجه به منافع کارفرمایان ایجاد می‌شود. تفاوت این نوع فعالیت با مدل دولتی، در بر‌‌گزاری انتخابات برای تعیین بدنه اجرایی اتاق از جمله رئیس، دبیر و... است. البته انتخاب مسوولان اتاق، در حضور مقامات دولتی و با نظارت آنها انجام می‌گیرد اما به هر حال اعضای اتاق، خود به‌طور مستقیم، هیات اجرایی اتاق را انتخاب می‌کنند. برخلاف مدل عمومی، در مدل قاره‌‌‌‌ای، اتاق تا حدودی از استقلال برخوردار است و حق انتخاب هیات‌رئیسه خود را دارد اما تاثیر دولت بر فعالیت‌های اتاق عامل تعیین‌کننده‌ای است.
در این شیوه، اتاق به‌عنوان مشاور دولت در اموری که بر تجارت و صنعت تاثیر می‌گذارد، عمل می‌کند و در اتخاذ سیاست‌های مناسب، بسیار موثر است. اتاق‌های قاره‌‌‌‌ای، مانند اتاق‌های فرانسه، در استاندارد‌سازی و ارائه اطلاعات اقتصادی و کمک‌های فنی، به دولت یاری می‌‌‌‌رسانند؛ این در حالی است که فعالیت اتاق‌های بازرگانی در بریتانیا، مبتنی بر
مدل آنگلوساکسون است. مدل آنگلوساکسون، مدلی مبتنی بر عضویت داوطلبانه و بدون قانون برای اتاق بازرگانی است. در این شیوه، وظیفه عمومی برای اتاق بازرگانی تعریف نشده‌است و هیچ حکم قانونی نیز مبنی‌بر پرداخت اجباری دولت برای حمایت از آن وجود ندارد. درواقع اتاق به‌عنوان شخص حقوقی و ‌برابر با دیگر انجمن‌ها و اتحادیه‌‌‌‌ها، ثبت می‌شود، لذا می‌توان اتاق با مدل آنگلوساکسون را یک سازمان غیرانتفاعی تحت‌قوانین خصوصی دانست که به‌دنبال حفاظت از منافع کارآفرینان، بر اساس عضویت داوطلبانه است. این مدل تحت‌عناوین مدل آنگلوساکسون، انگلیسی- آمریکایی یا قوانین خصوصی شناخته می‌شود و ابتدا در مستعمرات انگلیس در سراسر جهان مورد‌استفاده قرارگرفت. اولین اتاق از این نوع در آمریکای‌شمالی، در سال‌1798 و در شهر نیویورک راه‌اندازی شد.
امروزه این مدل در بیشتر کشورهای انگلیسی‌زبان مانند ایالات‌متحده، بریتانیا و استرالیا دیده می‌شود. محدودیت درآمدهای ناشی از حق‌عضویت و نیاز به جست‌وجو برای ارائه خدمات جدید به‌منظور بهبود وضعیت مالی به دلیل استقلال مالی اتاق‌ها، از معضلات این شیوه عملکرد است.
از آنجا که اتاق بازرگانی و صنعت فرانسه و بریتانیا به‌عنوان یک سازمان غیر‌انتفاعی فعالیت می‌کند و از سوی دیگر، نخستین‌بار توسط بازرگانان انگلیسی پایه‌‌‌‌گذاری شده‌است، شیوه فعالیت این اتاق به مدل آنگلوساکسون نزدیک‌تر است، با این‌وجود با توجه به اینکه اتاق در مرزهای فرانسه شروع به فعالیت کرده و با توجه به دو ملیتی‌بودن ساختار اتاق، قوانین عمومی کشور فرانسه بر فعالیت اتاق بی‌‌‌‌تاثیر نخواهد بود.
عضویت و ساختار
ساختار سازمانی اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا بر پایه عضویت داوطلبانه اعضا تشکیل شده‌است. هر شرکت، سازمان، یا فردی که به توسعه روابط تجاری بین فرانسه و بریتانیا علاقه‌‌‌‌مند است، می‌تواند به عضویت در این سازمان تجاری درآید.
عضویت در اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا به کسب‌وکارها فرصت می‌دهد تا به شبکه‌‌‌‌سازی با دیگر اعضا و همچنین به اطلاعات بازار و فرصت‌های تجاری دسترسی پیدا کنند و از خدمات و منافعی که توسط سازمان ارائه می‌شود، بهره‌‌‌‌برداری کنند. این سازمان به‌صورت غیرانتفاعی و مستقل فعالیت می‌کند. برای عضویت در این سازمان، پرداخت هزینه عضویت سالانه الزامی است و هر عضو، باتوجه به حق‌عضویت پرداختی خود، به منافع و خدمات سازمانی مشخص دسترسی دارد. سازمان به‌طور عمومی تحت‌رهبری یک هیات‌مدیره و یک مدیرعامل فعالیت می‌کند که از طریق رای‌گیری توسط اعضا انتخاب می‌شوند.
کارکردها و عملکرد
عملکرد اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا بر پایه ترویج و تسهیل روابط تجاری بین دو کشور فرانسه و بریتانیا استوار است و به کسب‌وکارها فرصت‌های بیشتری در تجارت و همکاری با دیگران در دو کشور می‌دهد. اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا در فعالیت‌های تجاری خود در دو کشور پیشرفت کنند.
این سازمان ارتباطات و ارتباطات تجاری بین کسب‌وکارها را تسهیل می‌کند و فرصت‌های تجاری را برای اعضا ایجاد می‌کند. از طریق بر‌‌گزاری همایش‌ها، نشست‌‌‌‌ها و رویدادهای تجاری، این سازمان به اعضا امکان می‌دهد تا شبکه‌‌‌‌سازی و ایجاد ارتباط با همکاران تجاری و مشتریان جدید را تقویت کنند. همچنین این اتاق، خدمات مشاوره و پشتیبانی تجاری را به اعضا ارائه می‌دهد. این خدمات شامل مشاوره در زمینه قوانین و مقررات تجاری، بازاریابی، تبلیغات، امور مالی و حقوقی است. اعضا می‌توانند از توصیه‌های متخصصان و مشاوران تجاری سازمان استفاده کنند تا در تصمیم‌گیری‌های تجاری خود موفقیت بیشتری داشته باشند. علاوه‌بر موارد مذکور، اعضای اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا از منابع و اطلاعات قابل‌اعتمادی که توسط سازمان فراهم می‌شود، استفاده می‌کنند. این منابع شامل: گزارش‌ها، آمار، تحلیل‌های بازار، روند‌‌‌‌های اقتصادی و قوانین تجاری است. این اطلاعات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در زمینه ورود به بازارها، توسعه‌تجارت و استراتژی‌های بازاریابی بگیرند، همچنین لابی‌گری، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اتاق است. اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا نماینده کسب‌وکارهای عضو خود در نقاط مختلف و در تعیین سیاست‌ها و مقررات تجاری دو کشور است. این سازمان تلاش می‌کند تا نظرات و نیازهای کسب‌وکارها را در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با تجارت و اقتصاد دو کشور دخالت دهد. از طریق فعالیت‌های لابی‌گری و شرکت در نشست‌‌‌‌ها و کمیته‌‌‌‌های مختلف، اتاق بازرگانی تلاش می‌کند تا فرصت‌های تجاری بیشتری را برای اعضا فراهم کند.
زندگی‌نامه رئیس اتاق
فرانسواز راوش، فارغ‌‌‌‌التحصیل مدیریت از موسسه کنترل مدیریت (ICG) و دارای مدرک استراتژی بازاریابی از دانشگاه کلمبیا، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فرانسه و بریتانیا است.
وی با بیش از 40سال‌تجربه به‌عنوان مدیر در شرکت‌های صنعتی برجسته آنگلوساکسون در بازارهای جهانی ماشین‌آلات ساخت‌وساز و کشاورزی مانند گروه بریتانیایی JCB و گروه آمریکایی Case، دانش و تخصص زیادی در روابط تجاری بین‌المللی در سطح اروپا و جهان کسب کرده‌است. او به‌عنوان مدیرعامل شرکت JCB SAS و همچنین معاون رئیس و مسوول مناطق اروپا، آفریقا و خاورمیانه گروه صنعتی Case فعالیت کرده‌است. در سال‌2012، او به دلیل خدماتی که به صنعت بریتانیا ارائه کرده‌بود به‌‌‌‌‌عنوان افسر امپراتوری بریتانیا مفتخر شد. راوش از سال‌2015 عضو هیات‌مدیره اتاق فرانسه و بریتانیا بوده و از ژوئیه 2023 ریاست این اتاق را بر عهده گرفته‌است.
فرانسواز همچنین معاون رئیس و خزانه‌‌‌‌دار FICIM (فدراسیون بین‌المللی شرکت‌های صنعتی و تجاری در مکانیک و الکترونیک) و کارشناس قضایی افتخاری تایید شده توسط دیوان کشور فرانسه است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها

دولت عزم خود را برای بازدارندگی در عرصه اقتصادی جزم‌ کند

کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد

مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت

خیزش دانشگاهیان اروپا و آمریکا نشانه بیداری اسلامی است

معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود

اکنون نوبت وعده صادق اقتصادی است

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

لزوم مقابله با گرانی/ زمان وعده صادق اقتصادی مسؤولان به مردم است

چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم

دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند

گزیده‌های نفتی هفته

پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال 2024 کدامند؟

اکنون مهم‌ترین زمان برای اجرای وعده صادق در حوزه اقتصاد کشور است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی