بازار آریا

آخرين مطالب

نگاه دیگران-بخش هشتم

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای» اقتصاد ايران

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی توانایی تبیینی «قدرت عاریه‌ای» را می‌توان گسترده‌تر از قدرت نرم به‌تنهایی در این مورد در نظر گرفت؛ زیرا می‌تواند تاثیر همکاری با بازیگران غیردولتی را در خود جای دهد. با استفاده از اندازه‌گیری‌های کلیدی گستره، دامنه، وزن و هزینه، کیفیت و محدودیت‌های این اقدامات را می‌توان به‌وضوح درک کرد. درعین‌حال، باوجوداین واقعیت که مفهوم «قدرت عاریه‌ای» مبتنی بر یک مطالعه‌ موردی واحد -قطر- است، این مفهوم را می‌توان به هر کشوری تعمیم داد.
برای نشان دادن اعتبار مفهوم «قدرت عاریه‌ای» این کتاب به بررسی روابط بین یک کشور کوچک (بحرین)، قدرت‌های متوسط (ایران و عربستان سعودی) و یک قدرت بزرگ (روسیه) با بازیگران غیردولتی می‌پردازد و بر ادبیات موجود درباره بازیگران غیردولتی می‌افزاید؛ به‌ویژه آنهایی که شامل بازیگران غیردولتی در دامنه‌ نظریه روابط بین‌الملل هستند. این کتاب از مجموعه‌های داده‌های اصلی، مانند تحلیل گفتمان به زبان ترکی در Independent Turkish بین 23ژوئیه و 23سپتامبر2020، به‌عنوان نمونه‌ای از تعاملات عربستان سعودی با بازیگران غیردولتی استفاده می‌کند.
در نهایت، داده‌های این کتاب از طریق کار میدانی در قطر (فوریه2017) و همچنین در لبنان (اوت2017)، امارات (نوامبر2017) و مصر (مارس2018) جمع‌آوری شد. اگرچه این کتاب بر یک مطالعه‌ موردی واحد از قطر متمرکز است، اما کار میدانی در این کشورها که مرتبط با منافع سیاسی قطر بود در تضاد با امارات و مصر مرتبط بود؛ به‌ویژه پس از بهار عربی که منجر به دو بحران بین قطر و همسایگانش در سال2014 و سال2017 شد. مصاحبه‌هایی که به زبان انگلیسی و عربی با نخبگان سیاسی در این 4کشور انجام شد به داده‌های به‌دست‌آمده و درک مطالبات اعلام‌شده توسط گروه چهارجانبه کمک کرد. به‌این‌ترتیب این کتاب به بحث درباره بحران خلیج‌فارس2017 ارزش می‌بخشد. با این ‌حال، برخلاف موضوعات انتشاریافته‌ی اخیر در این زمینه، مانند «خلیج تقسیم‌شده: آناتومی یک بحران»(2019) ویراستاری‌شده از سوی آندریاس کریگ و «قطر و بحران خلیج‌فارس: مطالعه تاب‌آوری»(2019) اثر کریستین اولریشسن، این کتاب استدلال می‌کند که بحران خلیج‌فارس در سال2017 «هزینه»ای بود که قطر در نتیجه‌ی نمایش «قدرت عاریه‌ای» پرداخت.
ساختار کتاب
این کتاب در سه بخش با هفت فصل شامل یک مقدمه تنظیم‌شده است. بخش اول ویژگی‌های اصلی «قدرت عاریه‌ای» را توضیح می‌دهد. فصل2 رویکردهای مختلف به قدرت در نظریه‌ روابط بین‌الملل، قدرت اجتماعی را مورد بحث قرار می‌دهد که انواع مختلف قدرت و مواضع قطر را در ادبیات موجود توضیح می‌دهد. این فصل درباره جایی که این مطالعه ارزش می‌افزاید، جزئیات و ویژگی‌های اصلی و مبانی نظری «قدرت عاریه‌ای» را معرفی می‌کند.
بخش دوم (فصل 3 تا 6) به بررسی اِعمال «قدرت عاریه‌ای» از سوی قطر می‌پردازد و نمونه‌هایی از حمایت بازیگران غیردولتی برای نمایش قدرت را ارائه می‌دهد. هر فصل از ساختار مشابهی پیروی می‌کند تا به‌وضوح اندازه‌گیری قدرت عاریه‌ای را از طریق نشان دادن گستره، دامنه، وزن و هزینه نشان دهد. فصل سوم به بررسی حمایت قطر از بازیگران غیردولتی اسلام سیاسی در اعمال قدرت عاریه‌ای می‌پردازد. این فصل روابط قطر با اخوان المسلمین، گروه مبارز اسلامی لیبی، النهضه، طالبان، حماس، حزب‌الله لبنان، جدایی‌طلبان چچن و جنبش حوثی را بررسی می‌کند.
فصل4 تعاملات قطر با قبایل برجسته را از طریق نمایندگان قبایلی که در مرزهای کشورهای مدرن، به‌ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای دورتر از جمله سوریه و عراق قرار دارند، توضیح می‌دهد. فصل5 حمایت قطر از بازیگران رسانه‌ای غیردولتی مانند الجزیره، عربی پست (هاف پست عربی)، تلویزیون العربی، عربی جدید (العربی الجدید)، عربی21، میدل‌ایست‌آی و تلویزیون لیبی الاحرار را تحلیل می‌کند که همگی به قطر کمک کردند تا از طریق شبکه‌های فراملی خود اهرم سیاسی به‌دست آورد. فصل6 نحوه‌ تعامل قطر با نهادهای ورزشی مانند فیفا، اف‌سی بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن، آ اس رم و اف سی بایرن‌مونیخ را نشان می‌دهد. در بخش سوم، فصل7 قدرت عاریه‌ای را به‌عنوان یافته‌ اصلی مطالعه ارائه می‌کند و نتیجه‌گیری‌های مفهومی را درباره آن ارائه می‌دهد. این نتیجه‌گیری درس‌هایی را که ممکن است از اعمال قدرت عاریه‌ای قطر آموخته شود، مورد بحث قرار می‌دهد و استدلال می‌کند که قطر به اعمال قدرت عاریه‌ای در آینده ادامه خواهد داد. این فصل تحقیقات بیشتری را نشان می‌دهد تا سایر بازیگران غیردولتی را که قطر با آنها برای اعمال قدرت عاریه‌ای (و در آینده به انجام آن ادامه خواهد داد) از طریق گفت‌وگوی مختصر درباره تعاملات قطر با اندیشکده «رویال یونایتد سرویس» در تعامل است، بررسی کند. درنهایت، این نتیجه‌گیری به بررسی حمایت بازیگران غیردولتی تثبیت‌شده‌ سایر کشورها در اعمال قدرت عاریه‌ای می‌پردازد (مطالعات موردی بحرین، ایران، عربستان سعودی و روسیه است). این امر به اعتبار مفهوم قدرت عاریه‌ای، اصل اساسی این کتاب می‌افزاید.
فصل2- قدرت عاریه‌ای/ مبانی نظری
مقدمه
ظهور سیاسی اخیر قطر به‌طور گسترده تایید شده و مورد پذیرش قرار گرفته است، اما نوع قدرتی که قطر برای دستیابی به این ظهور از آن بهره برده، نامشخص است. درحالی‌که برخی از محققان تکامل قطر را از دریچه «قدرت نرم» بررسی می‌کنند، برخی دیگر معتقدند که نیروی اقتصادی و نظامی یا «قدرت سخت»، در پس پیشرفت سیاسی این کشور بوده است. برخی ادعا می‌کنند که تنها ترکیبی از قدرت نرم و سخت یا «قدرت هوشمند» می‌تواند این تغییر را توضیح دهد؛ درحالی‌که برخی دیگر «قدرت ظریف» را مطرح می‌کنند که به‌عنوان توانایی یک دولت برای اعمال قدرت از پشت‌صحنه‌هایی تعریف می‌شود که فقط کشورهای کوچک می‌توانند از آن به نفع خود استفاده کنند. اگرچه این فصل ارزش این نظریه‌های جاافتاده قدرت در علوم اجتماعی و نظریه‌ی روابط بین‌الملل را تصدیق می‌کند، اما یک نظریه‌ قدرت جایگزین را پیشنهاد می‌کند.
این فصل روش جدیدی برای اعمال قدرت با استفاده از ظرفیت مالی یک دولت برای حمایت از بازیگران غیردولتی و در مقابل، به عاریت گرفتن نفوذ تثبیت‌شده‌ آنها را توصیف می‌کند. در نتیجه، این فصل یک مفهوم جایگزین ارائه می‌کند: قدرت عاریه‌ای، مبتنی بر تحلیل‌هایی از ظهور سیاسی قطر. برای نشان دادن این موضوع، این فصل به بررسی مبانی نظری انواع مختلف قدرت می‌پردازد و درمی‌یابد که گونه‌شناسی‌های موجود بر اساس تحلیل ظرفیت‌های دولت‌ها توسعه یافته‌اند. این فصل شاخص‌های قدرتی را بررسی می‌کند که به‌واسطه‌ آن همه‌ انواع دولت‌ها -کوچک، متوسط یا بزرگ- قدرت را در چارچوب نظریه‌روابط بین‌الملل و مفاهیم قدرت اجتماعی اعمال می‌کنند. این فصل همچنین قطر را در چارچوب نظریه‌ موجد روابط بین‌الملل و بحث‌های قدرت اجتماعی قرار داده و نشان می‌دهد که ظهور قطر توضیحات استاندارد نظریه دولت کوچک را مخدوش کرد. یکی از دلایل ظهور قطر، حمایتش از بازیگران غیردولتی بوده است؛ عاملی که فراتر از تعریف انواع دیگر قدرت می‌رود. این فصل با مفهوم‌سازی قدرت عاریه‌ای که نوع نفوذ اعمال‌شده توسط قطر را توصیف و توضیح می‌دهد، به پایان می‌رسد.

بازار آریا

--> اخبار مرتبط امیر قطر و ملک سلمان تلفنی گفتگو کردند رویای قطر؛ قسمت اول واکنش فیفا به پیروزی ایران برابر بحرین فردا در چه کشورهایی عید فطر است؟ روز سرنوشت تیم امید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی