بازار آریا

آخرين مطالب

احتمال «فرود سخت» منتفی نیست

رشد مصنوعی اقتصاد آمریکا؟ اقتصاد ايران

رشد مصنوعی اقتصاد آمریکا؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد‌ بین‌الملل : گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا این هفته منتشر می‌شود و انتظار می‌رود که برای هفتمین فصل متوالی نرخ رشد سالانه حداقل 2درصد باشد. این اتفاق با دیدگاه غالب اقتصاددانان که معتقدند چرخه افزایشی نرخ بهره می‌تواند منجر به وقوع رکود اقتصادی ‌شود، در تضاد است. در ابتدا اقتصاددانان این رخداد را «فرود نرم» اقتصاد آمریکا توصیف می‌کردند، اما اکنون آنها تردید دارند که آیا اصلا فرودی (رکود اقتصادی) در کار خواهد بود یا خیر؟ به اعتقاد روچیر شارما، ستون‌‌نویس نشریه فایننشال تایمز، دلیل استحکام اقتصاد آمریکا محرک‌های دولتی است که کماکان رشد اقتصادی این کشور را تغذیه می‌کند. اما او هشدار می‌دهد که تضمینی نیست که با کاهش اجتناب‌ناپذیر این محرک‌ها، تاب‌آوری اقتصاد آمریکا تداوم داشته باشد.
درصد خطای خروجی مدل‌های مرسوم پیش‌بینی بعد از دوران همه‌گیری کرونا بیشتر از معمول بوده است. اما چرا اقتصاد ایالات متحده تاب‌آوری به مراتب بیشتری از سایر کشورهای توسعه‌یافته از خود نشان داده است؟ از نگاه شارما، احتمالا پاسخ آن باشد که دولت آمریکا ارائه بسته‌های مختف برای تحریک رشد اقتصادی را تا مدت زیادی بعد از پایان رکود2020 ادامه داد. حتی برخی محرک‌های بودجه‌ای و پولی کماکان از سیستم اقتصادی آمریکا حمایت می‌کنند و منجر به رشد «مصنوعی» اقتصاد و متورم شدن قیمت دارایی‌ها و کالاهای مصرفی می‌شوند. از زمان آغاز همه‌گیری کووید، دونالد ترامپ و جو بایدن حدود 10تریلیون دلار هزینه‌کرد بیشتر در نظر گرفته‌اند، که 8تریلیون دلار آن مربوط به دوره بعد از کسادی کوتاه‌مدت فعالیت‌های اقتصادی ناشی از محدودیت‌های کرونایی در اوایل سال2020 بوده است.
مخارج سالانه دولت ایالات متحده به‌طور میانگین حدود 2تریلیارد دلار بیش از میزان معمول در سال‌های پیش از همه‌گیری بوده است و انتظار می‌رود که نسبت هزینه‌کرد به تولید ناخالص داخلی در آینده رکوردهای جدیدی ثبت کند. در همین حال، سایر اقتصادهای پیشرفته در جهتی متفاوت حرکت کرده‌اند. در سال‌های بعد از آغاز همه‌گیری، ناترازی‌های فزاینده آمریکا به‌طور تجمیعی به 40درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسید؛ دو برابر میانگین این نسبت در اروپا و سه‌برابر بریتانیا. براساس برخی برآوردها، محرک‌های بودجه‌ای عامل یک‌سوم رشد اقتصادی آمریکا بوده‌اند و در صورت حذف آنها، وضعیت رشد اقتصادی این کشور خیلی بهتر از سایر کشورهای پیشرفته نبود.آنچه بیشتر از اثر هزینه‌کرد بی‌محابای دولت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، رشد متغیرهای پولی است که اقتصاد آمریکا و بازارهای مالی این کشور را «سوپرشارژ» کرده‌اند.
برخی از سنجه‌ها نشان می‌دهد که چاپ پول در دوران همه‌گیری آن‌چنان بی‌رویه بوده که بخشی از آن هنوز جذب اقتصاد نشده است. متغیرM2 که شامل پول نقد در حساب‌های بازار پول و سپرده‌های بانکی و همچنین سایر انواع پس‌انداز می‌شود، در آمریکا کماکان بالاتر از روند پیش از همه‌گیری است؛ درحالی‌که در اروپا و بریتانیا که ارائه محرک‌های پولی محدودتر بود، این متغیر به سطح کمتر از پیش از همه‌گیری بازگشته است. این نقدینگی سرگردان اثرات افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را خنثی کرده و رفتار قیمت‌ها در بازارهای دارایی را توضیح می‌دهد. درآمد شرکت‌ها همزمان با رشد قوی تولید ناخالص داخلی آمریکا افزایش پیدا کرده است، اما رشد قیمت سهام، بیت‌کوین، طلا و دارایی‌های دیگر از نرخ رشد اقتصادی نیز سبقت گرفته است.
این ترکیب غریب (افزایش شاخص‌های ارزش‌گذاری سهام به‌رغم نرخ بهره بالا) در هیچ دوره‌ای از چرخه‌های انقباضی سیاست پولی فدرال رزرو از اواخر دهه پنجاه تاکنون رخ نداده است. اتفاقی مشابه در بازار املاک آمریکا قابل مشاهده است. با وجود نرخ بالاتر سود وام مسکن، قیمت‌ها به‌طور پیوسته و سریع‌تر از سایر کشورهای پیشرفته صعودی بوده‌اند. البته حتما توضیحات قابل‌قبول دیگری برای تاب‌آوری اقتصاد آمریکا وجود دارد؛ از جمله افزایش مهاجرت و رونق هوش مصنوعی. علاوه براین، بسیاری از بدهکاران آمریکایی نرخ سود ثابت پرداخت می‌کنند و تا زمانی که نیاز به تامین‌مالی مجدد بدهی خود نداشته باشند، از افزایش نرخ بهره متاثر نمی‌شوند. از طرفی دیگر، مشوق‌های جدید دولتی میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری را به سمت صنایع یارانه‌ای مانند فناوری‌های سبز و تراشه‌های کامپیوتری هدایت کرده است.
اکنون که به‌طور همزمان قیمت کالاهای مصرفی و دارایی‌ها بالاتر از سطح قیمت‌ها در اقتصادهای مشابه است، دست فدرال‌رزرو برای تعدیل نرخ بهره بسته‌تر است. شارما معتقد است تا زمانی که نرخ بهره بالاتر از معمول و کسری بودجه نزدیک به 6درصد تولید ناخالص داخلی باشد (حدود دوبرابر میانگین این نسبت در دوره پیش از همه‌گیری)، اقتصاد آمریکا در شرایط مخاطره‌آمیزی قرار دارد. به گفته این تحلیلگر، آمریکا نمی‌تواند رویکرد تهاجمی خود را درباره ارائه محرک‌های مالی به‌طور نامحدود ادامه دهد؛ کمااینکه اکنون هم روند هزینه‌کرد دولتی کند شده است. اقتصاد علمی دقیق نیست و نمی‌توان گفت که دقیقا چه زمانی «روکش شکری» حاصل از محرک‌های اقتصادی گذشته محو می‌شود، اما وقتی این اتفاق بیفتد، فرود اقتصاد سریع‌تر از آن خواهد بود که مدل‌های متعارف اکنون پیش‌بینی می‌کنند.
--> اخبار مرتبط الزامات رشد تولید تحفه رکود آمریکا برای کالایی‌‌‌ها 81 درصد آمریکایی‏‌ها انتظار رکود اقتصادی در سال 2022 را دارند کدام کشور در شرایط کرونایی بیشترین رشد اقتصادی را رقم زد؟ «پاول»: شانس وقوع رکود کم است

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها

دولت عزم خود را برای بازدارندگی در عرصه اقتصادی جزم‌ کند

کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد

مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت

خیزش دانشگاهیان اروپا و آمریکا نشانه بیداری اسلامی است

معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود

اکنون نوبت وعده صادق اقتصادی است

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

لزوم مقابله با گرانی/ زمان وعده صادق اقتصادی مسؤولان به مردم است

چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم

دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند

گزیده‌های نفتی هفته

پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال 2024 کدامند؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی