بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» نتایج سنجش محیط کسب‌و‌کار در 1403 را منتشر می‌کند

مدیران نگران چه هستند؟ اقتصاد ايران

مدیران نگران چه هستند؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : 67درصد از مدیران براساس یک نظرسنجی، «عدم ثبات در ابعاد سیاسی و اقتصادی» را بزرگ‌ترین دغدغه خود در سال جاری می‌دانند. علاوه بر این موضوع، کمبود نقدینگی برای رشد شرکت‌ها در جایگاه دوم و کمبود نیروی انسانی متخصص از نگاه مدیران در جایگاه سوم فهرست نگرانی‌ها قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه در سال1402 دغدغه نیروی متخصص در جایگاه دهم قرار داشت و به نظر می‌رسد که یکی از دلایل افزایش این نگرانی، مهاجرت نیروهای متخصص از کشور باشد. عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی و تنش‌های سیاسی منطقه نیز از دغدغه‌های دیگر در سال1403 محسوب می‌شود. بر اساس نتایج این گزارش، افزایش فروش و توسعه بازار از مهم‌ترین برنامه‌های مدیران عامل برای سال1403 است. همچنین در این گزارش 76درصد از مدیران رکود را در سال جاری پیش‌بینی کردند و تنها 2‌1درصد به رونق امیدوار بودند. گزارش مدیران عامل از سوی شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، عضو خانواده گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» تهیه شده است.
در سومین گزارش مدیران عامل 1403 که توسط شرکت مشاوره مدیریت ایلیا منتشر شده، دغدغه‌ها و نگرانی‌های مدیران عامل کشور در سال جاری بررسی شده است. بر این اساس عدم ثبات اقتصادی و سیاسی کشور، کمبود نقدینگی، کمبود نیروی انسانی متخصص در سطوح مختلف، عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی و اتفاقات و تنش‌های سیاسی منطقه به ترتیب اصلی‌ترین نگرانی‌های مدیران عامل به شمار می‌روند.
شرکت مشاوره مدیریت ایلیا سومین گزارش مدیران عامل سال 1403 را منتشر کرده است. هدف اصلی گزارش مدیران عامل ایران، انتشار سالانه تصویری از وضعیت جاری کسب‌وکاری و پیش‌بینی سال آینده از دیدگاه مدیران عامل شرکت‌های ایرانی در سطوح مختلف است. در این گزارش، تعداد مدیران‌عامل غیردولتی که در تکمیل پرسش‌نامه مشارکت داشتند، با رشد بیش از دو برابری نسبت به سال گذشته، به 622 نفر رسیده است و پراکندگی صنایع در نمونه افزایش یافته است. از یافته‌های این شماره می‌توان به افزایش جزئی خوش‌بینی مدیران عامل نسبت به وضعیت اقتصادی ایران در سال 1403 در مقایسه با سال گذشته و افزایش میزان امیدواری به عملکرد مثبت شرکت نسبت به سال گذشته اشاره کرد. همچنین برخی دغدغه‌ها نظیر فیلترینگ اینترنت اولویت خود را از دست داده‌اند و دغدغه کمبود نیروی انسانی متخصص اهمیت و اولویت بیشتری پیدا کرده است.
ثبات سیاسی و اقتصادی؛ مهم‌ترین دغدغه مدیران
یکی از مهم‌ترین نکات این گزارش بررسی اصلی‌ترین نگرانی‌های مدیران عامل کشور در سال جاری است. به این ترتیب عدم ثبات سیاسی و اقتصادی با سهم 67درصدی از انتخاب مدیران کشور، نگرانی اصلی شرکت‌کنندگان در این پرسش‌نامه بوده است. پس از آن کمبود نقدینگی با 46درصد، کمبود نیروی انسانی متخصص در سطوح مختلف با 34درصد، عدم ثبات در قوانین و مقررات دولتی با 32درصد و اتفاقات و تنش‌های سیاسی منطقه با 31درصد اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیران را در سال 1403 تشکیل می‌دهند. در رابطه با مساله نقدینگی، 44درصد از مدیران عامل با مشکل کمبود نقدینگی برای توسعه کسب‎وکار فعلی خود مواجه هستند. این در حالی است که 10درصد از مدیران عامل بیان کردند در شرکت خود مشکل نقدینگی ندارند.
براساس یافته‌های این گزارش، رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید و کوچک شدن بازار از مهم‌ترین عوامل موثر بر مساله کمبود نقدینگی است. اولویت نحوه پرداخت بر میزان پرداخت، بهبود سیستم‌های مدیریت عملکرد، استفاده از سیستم‌های غیرمالی و معنوی، ایجاد فرصت توسعه و یادگیری، ایجاد برنامه‌های جانشین‌پروری و بهبود روابط میان همکاران، راهکارهایی هستند که برای مواجهه با مساله جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص ارائه شده است. از سوی دیگر ورود به بازارهای بین‌المللی می‌تواند به عنوان یک راهکار در شرایط کمبود تقاضا و کوچک شدن بازار به کار گرفته شود و ادغام و تملیک راهکاری است که در زمانی که منابع به اندازه کافی در محیط وجود ندارد، می‌تواند مورد بررسی و استفاده قرار بگیرد. همچنین مدیران شرکت‌کننده در این پرسش‌نامه، کاهش هزینه‌های عملیاتی و گرفتن وام از سیستم بانکی را پرکاربردترین راهکارها برای غلبه بر مساله کمبود نقدینگی عنوان کردند.
چشم‌انداز مدیران چیست؟
همچنین بررسی جزئیات این گزارش نشان می‌دهد برای سال 1403، معادل 76 درصد از مدیران رکود را پیش‌بینی کردند و فقط12درصد از مدیران عامل به رونق اقتصادی ایران در این سال خوش‌بین هستند؛ این میزان در سال 1400 معادل 37درصد و در سال 1402 تنها 5درصد بوده است. همچنین 63درصد از مدیران عامل رشد مالی را برای شرکت خود در این سال پیش‌بینی کرده‌اند. از سوی دیگر، تنها 28درصد از مدیران عامل به اهداف غیرمالی شرکت خود در سال 1402 دست پیدا کرده‌اند که البته نسبت به سال گذشته 8درصد بهبود داشته است. همچنین 55درصد از مدیران عامل نسبت به رشد عملکرد مالی شرکت تحت مدیریت خود در سال 1402 اذعان داشته‌اند، اما در این بین شرکت‌های با قابلیت بالای پیش‌بینی جریان نقدینگی، امیدواری بالاتری به عملکرد مالی خود در سال 1403 نسبت به سایر شرکت‌ها دارند. تنها 32درصد از مدیران عامل جریان نقدینگی شرکت خود را قابل پیش‌بینی اعلام کرده‌اند.
سنجش تسلط و تمرکز مدیران
بررسی دیگر جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که 45درصد از مدیران عامل تسلط قابل‌قبولی بر مفاهیم و شاخص‌های مالی دارند. 40درصد از مدیران عامل آشنایی زیادی با مفاهیم و کاربردهای فناوری‌های دیجیتال تحول‌آفرین دارند و 12درصد از مدیران عامل علاوه بر اجرای فناوری‌های تحول دیجیتال در یک چارچوب نظام‌مند، به شناسایی و تحلیل ارز‌ش‌های حاصل از آن نیز می‌پردازند. مهم‌ترین ذی‌نفعان در تصمیمات استراتژیک شرکت‌ها به ترتیب مشتریان و کارکنان شرکت‌ها هستند. 86درصد مدیران عامل منافع مشتریان و 80درصد مدیران منافع کارکنان را در زمان اتخاذ تصمیمات استراتژیک شرکت در نظر می‌گیرند.
در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده است که 22درصد مدیران عامل پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌های انسانی، 13درصد بقا و حفظ کسب‌وکار فعلی، 12درصد ارائه محصول یا خدمت باکیفیت را تاثیرگذارترین اقداماتی که مدیران عامل برای بهبود جامعه می‌توانند انجام دهند، عنوان کرده‌اند. بخش دیگری از این گزارش به محل تمرکز مدیران پرداخته است. بر این اساس عمده تمرکز حدود 71درصد از مدیران عامل بر مسائل جاری و عملیاتی کشور است. این عدد برای شرکت‌های خدماتی کوچک‌تر 81درصد است که نشان‌دهنده تمرکز کمتر بر مسائل آینده شرکت در مقایسه با سایر شرکت‌هاست. بیش از نیمی از مدیران عامل صرف‌کردن زمان با خانواده را به عنوان یک برنامه منظم انتخاب کرده‌اند که پرتکرارترین برنامه نیز بوده است، در‌حالی‌که 14درصد از مدیران عامل بیان کردند هیچ برنامه منظم خودمراقبتی ندارند.
راهکارهای پیشنهادی چیست؟
در بخش دیگری از این گزارش، پیشنهاد‌های کارشناسی برای مقابله با مسائلی که مدیران عامل به عنوان چالش‌های مجموعه خود به آنها اشاره کردند، ارائه شده است. برای مثال دو راهکار بررسی و به‌کارگیری روش‌های مختلف تامین مالی و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت هزینه برای مواجهه با مساله کمبود نقدینگی پیشنهاد می‌شود.
--> اخبار مرتبط مساله هدایت اعتبار رشد دارایی‌‌‌های منجمد با کنترل نامناسب جریانات نقد بازارسرمایه دور از رقابت بررسی الزامات تولید و تجارت در کرمانشاه ساختمانی‌ها زیر سطح نرمال

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها

دولت عزم خود را برای بازدارندگی در عرصه اقتصادی جزم‌ کند

کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد

مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت

خیزش دانشگاهیان اروپا و آمریکا نشانه بیداری اسلامی است

معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود

اکنون نوبت وعده صادق اقتصادی است

صفر شدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

لزوم مقابله با گرانی/ زمان وعده صادق اقتصادی مسؤولان به مردم است

چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم

دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند

گزیده‌های نفتی هفته

پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال 2024 کدامند؟

اکنون مهم‌ترین زمان برای اجرای وعده صادق در حوزه اقتصاد کشور است

دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌

مرکز عملیات هوشمند و فعال اقتصادی در کشور تشکیل شود

162 کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند

همتی در پاسخ به انتقادات: بنده مانند رئیس جمهور به آمار بانک مرکزی استناد کرده‌ام

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی