بازار آریا

آخرين مطالب

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

نسخه‌های خنثای فقرزدایی اقتصاد ايران

نسخه‌های خنثای فقرزدایی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : با وجود اهمیت قابل‌توجه بودجه در زمینه فقر‌زدایی می‌توان گفت در بودجه سال 1403 تغییر رویکردی در زمینه فقر‌زدایی رخ نداده است. در سال 1396 فاصله غیر‌فقرا تا خط فقر برابر با 0.8 بود؛ این عدد در سال 1401 به 0.63 رسیده است. این به معنای آن است که در سال‌های گذشته فاصله غیر‌فقرا به خط فقر کمتر شده است. بودجه می‌تواند به صورت مستقیم بر رشد اقتصادی و همچنین کنترل تورم موثر واقع شود؛ با‌این‌حال با توجه به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های لایحه بودجه سال جاری نمی‌توان انتظار چندانی در مورد هدایت و تقویت رشد اقتصادی و در نتیجه فقرزدایی از کانال ظرفیت‌سازی برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار داشت.
از سوی دیگر سیاست‌های حمایتی فقرا که از کانال‌هایی مانند اعطای یارانه انجام می‌شود، به دلایلی مانند گسترده بودن جامعه هدف و همچنین تورم زیاد نمی‌تواند چندان کارساز باشد. به همین دلیل در شرایطی که دلایل گذشته فقر در ایران همچنان به قوت خود باقی است، روند فقرزدایی به سبک گذشته در بودجه عمومی خطای سیاستگذاری به حساب می‌آید و اعتبارات حمایتی در بودجه عمومی نیازمند یک بازنگری کلی است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش «ظرفیت‌های فقرزدایی لایحه بودجه» ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار داده است.
تصویر فقر در ایران
بر اساس تعاریف این گزارش، نرخ فقر درصدی از جمعیت را نشان می‌دهد که در مقایسه با خط فقر درآمدی، فقیر به حساب می‌آیند. نرخ فقر در ایران از ابتدای دهه 1390 تا 1396 روند ثابتی داشته است. اما از سال 1396 تا 1398 حدود 10درصد افزایش یافته و از سطح 20درصد به 30درصد رسیده است. افزایش 10درصدی نرخ فقر به معنای افزایش حدود 8میلیون نفر به تعداد فقرا در کشور است. از سال 1398به بعد نرخ فقر نوسان بسیار اندکی داشته و همواره در حدود سطح 30درصد باقی مانده است. ثبات نرخ فقر در 4 سال اخیر در شرایطی است که بودجه‌های دولتی سالانه هزینه‌هایی را برای مقابله با فقر اختصاص می‌دهند. اما میزان و راهبرد هزینه‌ها کفاف حجم فقر در جامعه را نمی‌دهد. شکاف فقر شاخص بااهمیت دیگری است که معمولا در کنار نرخ فقر بیان می‌شود و تکمیل‌کننده اطلاعات در مورد درجه فقر در جامعه است.
شکاف فقر عددی است که نشان می‌دهد فقرا تا چه میزان با خطر فقر فاصله دارند. به بیان ساده‌تر وضعیت فقرا تا چه اندازه وخیم است و ارتقای فقرا به بالای خط فقر تا چه حد امکان‌پذیر است. سال‌های 1396 و 1397سال‌های سرنوشت‌سازی از منظر متغیرهای فقر در ایران به حساب می‌آیند. شکاف فقر تا سال 1396 روند ثابتی داشته و عدد شکاف فقر تا قبل از سال 1396در حدود 0.23درصد بوده است. این به معنای آن است که فقرا در سال مذکور به طور متوسط در حدود 77درصد خط فقر درآمد داشته‌اند. اما بعد از سال‌های 1396 و 1397 شکاف فقر افزایش داشته است. یعنی هم‌زمان با افزایش نرخ فقر در کشور، وضعیت فقرا نیز وخیم‌تر شده است و این روند صعوی همچنان ادامه دارد. شکاف فقر در سال‌های 1400 و 1401 در حدود 0.27درصد بوده و تفسیر آن این است که فقرا 73درصد خط فقر درآمد داشته‌اند و نسبت به سال‌های قبل از 1396 شرایط معیشتی سخت‌تری را تجربه می‌کنند.
تورمی که یارانه‌ها را درو می‌کند
اثرات مستقیم بودجه روی فقر را می‌توان اولین مواجهه دولت در مقابله با فقر دانست. نحوه عملکرد فعالیت‌های دولت که گذرگاه مستقیم اثرگذاری روی فقر است، روی متغیرهای اقتصاد کلان مانند تورم و رشد اقتصادی اثرگذار بوده و در مقابل نیز اثرپذیر است. اثر بازتوزیعی بودجه بر فقر تعادل اقتصادی و اجتماعی را برقرار می‌کند. در نتیجه ترکیب و نحوه تحصیل درآمدهای مالیاتی و همچنین سیاستگذاری اعتبارات حمایتی در کاهش فقر اهمیت پیدا می‌کند.
می‌توان گفت بودجه در دو سطح مقابله با فقر شدید و مقابله با فقر مطلق به مبارزه با فقر می‌پردازد. اعتبارات بودجه‌ای که به تامین حداقل نیازهای اساسی افراد می‌پردازد در دسته‌بندی مقابله با فقر مطلق است و اعتبارات بودجه‌ای که تامین‌کننده حداقل غذای مورد‌نیاز برای بقای افراد است در دسته‌بندی مقابله با فقر شدید قرار می‌گیرد. با‌این‌حال محدودیت‌های بودجه‌ای و ادامه روند تورمی در کشور باعث شده که به‌مرور یارانه نقدی و مستمری نهادهای حمایتی با کاهش کفایت رو‌به‌رو شوند. این به معنای آن است که این حمایت‌ها نمی‌توانند هزینه‌های زندگی فقرا را پوشش دهند. یکی از دلایل عدم کارآیی سیاست‌های حمایتی وسعت جمعیت گروه‌های هدف حمایت است که به نظر می‌رسد سخاوتمندانه انتخاب شده‌اند. این در حالی است که این آرایش از سیاست‌های حمایتی با اقتضائات بودجه‌ریزی و اقتصادی کشور همخوانی ندارد. لایحه بودجه 1403 در ادامه مسیر گذشته قوانین بودجه کشور، با وجود آنکه طیف متنوعی از حمایت‌ها، از پرداخت مستمری‌ گرفته تا تخصیص اعتبارات برای یارانه‌های غیر‌مستقیم در موضوع مقابله با فقرا، را پیش‌بینی کرده است، اما از کارآمدی لازم برای کاهش فقر برخوردار نیست و ابتکار قابل‌توجهی برای سیاستگذاری در حوزه فقر را ارائه نداده است.
توصیه سیاستی
در شرایطی که به دلایل گذشته گسترش فقر در ایران همچنان به قوت خود باقی است ادامه روند فقرزدایی به سبک گذشته در بودجه عمومی خطای سیاستگذاری به حساب می‌آید. بنابراین اعتبارات حمایتی در بودجه عمومی نیازمند یک بازنگری کلی در راستای اولویت‌بندی و انتظام‌بخشی است. رویکرد اولویت‌بندی برای تخصیص اعتبارات حمایتی ناکارآمدی کنونی بودجه عمومی در راستای فقرزدایی را کاهش داده و منجر به بهبود اثرگذاری بودجه عمومی بر نرخ فقر می‌شود. به همین دلیل این گزارش پیشنهاد می‌‌دهد که در تخصیص اعتبارات مربوط به مصارف حمایتی هدفمندی یارانه که اصلی‌ترین بخش بودجه در مقابله با فقر شناخته می‌شود، توجه ویژه به دو گروه فقیر‌ترین فقرا و کودکان، از جمله در موضوع یارانه‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک، در اولویت قرار گیرد.
--> اخبار مرتبط مهار تورم به علاوه تسهیل تولید آ‌رزو یا برنامه حذف فقر مطلق؟ 6 توصیه رئیسی به سازمان برنامه 3تصمیم مهم کمیسیون تلفیق برنامه هفتم حمایت نقدی ، گروگان تورم

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151652/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

ایستادگی ملت ایران بر موضع حق منشاء بیداری جهانیان در برادر نظام سلطه گردید

مردم چشم انتظار وعده صادق اقتصادی هستند

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی