بازار آریا

آخرين مطالب

کاهش واهمه از تنش در خاورمیانه، حباب سکه بورسی را کوچک کرد

سکه بورسی؛ شیپورچی عقبگرد نرخ اقتصاد ايران

سکه بورسی؛ شیپورچی عقبگرد نرخ
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : سکه بورسی از سکه افتاد. روند افت نرخ شامل حال معاملات دارایی‌‌‌های طلایی در بازار فیزیکی نیز شد؛ اما عقبگرد دارایی‌‌‌های طلایی بورسی با سرعت بیشتری رقم خورد، به‌‌‌نحوی که میانگین نرخ فروش گواهی سکه به کف کانال قیمتی 10روز اخیر خود رسید. همچنین دیروز سکه بورسی 1.5‌درصد ارزان‌تر از سکه فیزیکی به فروش رفت. به این ترتیب باید اذعان کرد که فعالان بازار مالی بورس‌کالا، روند کاهش قیمت دارایی‌‌‌های طلایی را جدی‌‌‌تر ارزیابی کرده‌‌‌اند.

بازار آریا

دارایی‌‌‌های طلایی بورسی روز ابتدایی اردیبهشت‌ماه را در مسیر کاهش قیمت آغاز کردند. این افت نرخ شامل حال گواهی‌‌‌های سکه، گواهی شمش طلا و صندوق‌های بورسی هم شد. البته دیروز طلا در بازار فیزیکی نیز با افت نرخ مواجه شد؛ اما دارایی‌‌‌های طلایی بورسی با نرخی کمتر از ارزش دارایی معادل در بازار فیزیکی معامله می‌‌‌شوند. اعمال سقف قیمتی بر روند معاملات بورسی ظرف هفته گذشته مانع صعود هیجانی دارایی‌‌‌های طلایی بورسی شد و افزایش فاصله قیمتی میان طلا در بازار فیزیکی و طلا در معاملات بورسی را رقم زد.
سکه بورسی 1.5‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی
در اواسط ساعات کاری روز گذشته، میانگین نرخ فروش گواهی سکه از بازار مالی بورس‌کالای ایران با ثبت کاهش نرخ 3.4درصدی نسبت به قیمت بازگشایی به کف کانال قیمتی 428‌هزار و 500تومان عقب نشست. هر گواهی سکه برابر یک‌صدم وزن یک سکه تمام‌بهار است. بنابراین روز گذشته میانگین بهای فروش سکه بورسی 42میلیون و 850‌هزار تومانی شد.
به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا در بازار مالی بورس‌کالا، این دارایی را در نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی قرار می‌دهد. در اواسط ساعات کاری روز گذشته هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی در بازار فیزیکی با نرخ 43میلیون و 486‌هزار تومان معامله شد. به این ترتیب سکه بورسی 1.5‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی معامله شد. کاهش واهمه از تشدید تنش در خاورمیانه باعث شد تا دارایی‌‌‌های طلایی روز ابتدایی هفته را قرمزپوش آغاز کنند. در این شرایط نبود ‌رشد هیجانی سکه بورسی در هفته گذشته باعث شد تا این دارایی نرخی کمتر از طلای فیزیکی داشته باشد.
حباب سکه بورسی کوچک شد
در حالی که دارایی‌‌‌های طلایی در بازارهای مختلف کشور در مسیر افت قیمت نوسان دارند، حباب سکه در بازار فیزیکی و حباب سکه بورسی کوچک شد. تعدیل انتظارات تورمی و احتمال کاهش قیمت در میان‌مدت، حباب سکه را کوچک کرد.
به این ترتیب در میانه روز گذشته حباب هر سکه تمام‌بهار آزادی با طرح امامی با کاهش 15درصدی به 6میلیون و 130‌هزار تومان رسید، به این ترتیب حباب سکه تمام‌بهار در این زمان برابر 14‌درصد شد. با در نظر گرفتن فاصله قیمت 1.5درصدی میان نرخ سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی، حباب سکه بورسی 12.5‌درصد شد. به این ترتیب در شرایطی که سکه در بازار فیزیکی بر مبنای دلار 74‌هزار و 900تومانی معامله شد، نرخ دلار سکه بورسی 73‌هزار و 900تومانی شد. این در حالی است که در همین زمان دلار در بازار آزاد در محدوده قیمتی 65‌هزار و 700تومان معامله می‌شود.
کم‌محلی سیگنال مثبت جهانی به بازار داخلی
نوسان بهای طلا در بازار جهانی یکی از سیگنال‌‌‌های بنیادی جهت‌‌‌دهنده به بازار دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ داخل است. در حالی که روند افزایش بهای طلا در بازار بین‌المللی ادامه‌‌‌دار شده است، ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی معاملات در روز شنبه اول اردیبهشت‌ماه از ارزش دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازارهای داخل کاسته شد. دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخلی ظرف یک‌ماه اخیر، رشد قیمتی به مراتب بیشتر از ارزش این دارایی در بازار جهانی را به ثبت رسانده‌‌‌اند. بنابراین کاهش واهمه از تشدید تنش در خاورمیانه باعث شد تا طلا در ابتدای اردیبهشت‌ماه در فاز اصلاح قیمتی قرار گیرد.
در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارهای جهانی در روز جمعه نوزدهم آوریل بهای هر اونس طلا به رکورد تاریخی 2‌هزار و 417دلار به ازای هر اونس رسید؛ اما احتمال کاهش تنش در خاورمیانه در میانه روز باعث شد تا از ارزش طلا در بازارهای جهانی کاسته شود، به‌‌‌نحوی که در نهایت معاملات طلا با نرخ 2‌هزار و 395دلار به ازای هر اونس بسته شد. در عین حال انتشار داده‌‌‌های قوی از اقتصاد ایالات‌متحده نیز طلا را با فشار کاهشی مواجه کرد. برخی از اعضای فدرال‌‌‌رزرو در روزهای پایانی هفته گذشته اظهارنظرهای تندی در خصوص لزوم کنترل تورم داشتند. در این شرایط داده‌‌‌های مثبت اقتصادی، دست فدرال‌‌‌رزرو را برای عقب انداختن زمان آغاز کاهش نرخ بهره باز گذاشته که این موضوع از جذابیت سرمایه‌گذاری روی طلا خواهد کاست و از این منظر این دارایی با سیگنال منفی مواجه می‌شود.
احتمال تعویق زمان کاهش نرخ بهره در آمریکا و کاهش احتمال افزایش تنش در خاورمیانه، سیگنال‌‌‌های کاهشی برای طلای جهانی به همراه داشت؛ اما قیمت این دارایی، همچنان مورد حمایت خریدهای قوی از سوی بانک‌های مرکزی چین، هند، لهستان، سنگاپور و... قرار دارد.
--> اخبار مرتبط طلسم رشد بازار جهانی موبایل شکست صعود ابزارهای طلایی بورسی آب خاورمیانه در مشت چین سهمیه‏‏‌ بهین‏‏‌یاب؛ عامل رونق شمش نظم خاورمیانه‌ای با عینک 12 کارشناس بین‌المللی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان

قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد

رانت 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان بخاطر فاصله میان نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد در دولت رئیسی

شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد

رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود

وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/15

تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران

نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود

خودرو شاهین امروز 15 اردیبهشت چند شد؟

تجارت 850 میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در 2 ماه

هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا: تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید

پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد

اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده

مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست

پیش‌بینی صرافان از نرخ ارز در بازار

خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی