بازار آریا

آخرين مطالب

در نشست ماهانه کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران مطرح شد

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : جلسه ماهانه با حضور اعضای کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در محل اتاق بازرگانی ایران در تاریخ 25فروردین ماه سال جاری برگزار شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» اولین جلسه کمیسیون مشترک صنایع غذایی اتاق ایران در سال جدید و با دستور جلسه ارائه گزارش جامع صادرات 12ماهه1402 صنایع غذایی با رویکرد بازار هدف، طرح موضوع ابلاغیه نحوه انجام و تایید ثبت سفارش‌های ارزی واحدهای تولیدی، بازرگانی و سهمیه ارزی سال1403 و معرفی برنامه اقدام مشترک اتاق و وزارت آموزش و پرورش در آموزش‌های مهارتی مورد بررسی قرار گرفت. در آغاز این نشست ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: بیش از یک دهه است که شعار سال متمرکز بر تولید است؛ ولی فعالیت اقتصادی عدم همکاری دولت‌ها با شعارها و عدم سنخیت قوانین و مقررات با شعارهای تبیین‌شده را شاهد هستیم. خلیلی افزود: شعارها فلسفه خوداتکایی بیشتر بر اقتصاد کشور و ایجاد فاصله با اقتصاد نفتی را تداعی می‌کند.
اتاق بازرگانی باید نظرات اقتصادی خود را به سران قوا ابلاغ کند
علی موحد، رئیس هیات‌مدیره یک شرکت فعال در صنعت غذا با مخاطب قرار دادن سران سه قوه خواستار شد: به طرز مقتضی با مردم مشورت کنند و تصمیماتی مبتنی و متکی بر بررسی‌ها و موازین کارشناسی اتخاذ کنند و به استحضار مقام معظم رهبری برسانند. وی بیان کرد: امیدواریم سران سه قوه با توجه به الگوی رفتاری دنیا درخصوص اقتصاد و با استفاده از نظرات مشورتی اهالی اقتصاد که در اتاق بازرگانی کشور جمع هستند و با استفاده از مبانی نظری اقتصاد قدم‌های موثری بردارند و تصمیماتی اتخاذ کنند که به نحوی عزتمندانه مردم کشور را از نشستن بر سفره جهانی اقتصاد بهره‌مند سازند. موحد در ادامه صحبت‌های خود افزود: دچار خودتنبیهی شده‌ایم و به گفته رئیس اتاق بازرگانی، زیان نقل و انتقال مالی به شیوه فعلی سالانه 110میلیارد دلار هزینه تحمیل می‌کند. سازمان غذا و دارو مشمول هیچ پروتکل تحریمی نیست؛ ولی ما به تحریم آن تمکین کرده‌ایم و بانک‌ها حق ندارند ما را از روابط بین‌المللی بانکی محروم کنند. وی همچنین عنوان کرد: اتاق بازرگانی باید با تکیه بر قانون «ارائه نظر مشورتی درباره مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه‌گانه» احساس تکلیف کند و نظرات قانونی، علمی و عملی خود را در حوزه اقتصاد نسبت به هرگونه اقدامی که از طرف قوای سه گانه انجام می‌پذیرد یا قرار است انجام پذیرد و با امور اقتصادی کشور مرتبط است، باید اعلام کند و آن را به‌صورت مکتوب و همزمان به سران قوا ابلاغ کند.
صادرات کشور بسیار محدود است
محسن امینی، نایب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفت: وجود مقدار محدود کالای ایرانی در فروشگاه‌های دنیا، ایران را به صادرکننده محصولات غذایی تبدیل نمی‌کند و عمده صادرات محصولات غذایی ایران به 3کشور عراق، پاکستان و افغانستان انجام می‌شود. امینی افزود: انجمن‌های تخصصی نسخه مربوط به صنعت خود را درخصوص رفع مشکلات و معضلات صادراتی ارائه کنند.
آموزش نیروی متخصص از دوران دبیرستان آغاز شود
پرویز جهانگیری، رئیس انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی در ادامه جلسه گفت: 5سال پیش 90درصد کالاهای فروشگاه‌های بغداد ایرانی بود؛ ولی اکنون شاید 10درصد کالای ایرانی در فروشگاه‌ها موجود باشد. تصمیمات بدون بررسی و مقررات غیراصولی که مسوولان صادر می‌کنند به‌طور کلی مانع کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. این فعال صنعت غذا افزود: از دست دادن بازار عراق یک ضایعه برای صنعت کشور است و از اتاق بازرگانی انتظار می‌رود برای حل این مشکل مذاکره و رایزنی کند. جهانگیری افزود: درخصوص دستور جلسه «معرفی برنامه اقدام مشترک اتاق و وزارت آموزش و پرورش در آموزش‌های مهارتی» پیشنهاد داد: دوره دوم دبیرستان‌ها با عنوان آموزش هنرستانی بیشتر کنند تا از این طریق کمبود نیروی متخصص جبران شود. وی گفت: مسائل اقتصادی حاکم باعث مهاجرت نیروهای متخصص شده است و کشورهای مجاور با حقوق و مزایای بهتر این نیروها را جذب می‌کند و پیشنهاد دارم در صورت امکان، افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر پس از آموزش نظامی مابقی دوران خدمت را در واحدهای تولیدی سپری کنند.
همکاری صنعت با آموزش و پرورش همت جمعی را می‌طلبد
میراسلام تیموری، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لبنی درخصوص همکاری مشترک با آموزش و پرورش گفت: طرح بزرگی است که همت جمعی را برای تعلیم نیروی انسانی و متخصص در صنایع غذایی می‌طلبد. وی افزود: در آموزش و پرورش 6کتاب در خصوص صنایع لبنی، کمپوت و کنسرو، دام و طیور، فرآورده‌های غلات، روغن‌کشی و دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی و خشکبار وجود دارد که از نظر بنده دو صنعت قند و شکر و گلوکز و نشاسته و صنعت نوشیدنی‌های گازدار مخصوصا ماءالشعیر قابلیت افزوده شدن به این کتاب‌ها را دارد. این فعال صنعت لبنیات اظهار کرد: با بررسی‌های صورت‌گرفته، این کتب، اشکالات عمده مفاهیمی، تاریخچه‌ای، شماره استانداردها و... دارد که در دست اصلاح است. تیموری عنوان کرد: با این کار، هم متون درسی اصلاح می‌شود و هم این کتب برای آموزش تکنسین‌ها و اپراتورهای خط تولید نیز به کار گرفته می‌شود.
--> اخبار مرتبط صادرات گروگان دیپلماسی شده است داستان قانون‌گذاری در تولید بورس در مسیر تناقض‏‏‌زدایی شکاف در دولت برسر «اتاق» تحمیل هزینه

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند

ذاکری: تنها 18 درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

فریدون عباسی: مشکل کشور فعلا سهمیه بندی بنزین نیست

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

دستگیری 26 سارق مغازه در خراسان جنوبی

تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی