«صنعتسنج لوازم خانگی» توسط «ایلیا» منتشر میشود
صنعت لوازم خانگی زیر ذرهبین
اقتصاد ايران
بزرگنمايي:
بازار آریا - شرکت مشاوره مدیریت ایلیا مجموعه گزارشهای جدیدی تحت عنوان «صنعتسنج» منتشر میکند. در اولین سری این گزارشها که برای نمایشگاه ایران اکسپو 1403 آماده شده است، هفت صنعت کلیدی ایران بررسی شده و بخش عمدهای از دادههای رسمی و معتبر این صنایع جمعآوری و تحلیل شدهاند، علاوه بر تحلیلهای مخصوص هر صنعت، بستر کلان اقتصادی کشور نیز تحلیل شده است تا این گزارشها منبعی جامع و منحصر بهفرد برای تصمیمگیری آگاهانه کسبوکارها و سرمایهگذاران باشند. در صنعتسنج سعی کردیم فقط از دادههای معتبری که در کشور منتشر میشوند استفاده کنیم تا کاربران بتوانند به تصویر کلی و قابل اتکایی از صنعت دسترسی داشته باشند.
اولین سری از این گزارشها با عنوان «صنعتسنج صادرات» همزمان با ششمین نمایشگاه ایراناکسپو در تاریخ هشتم اردیبهشتماه 1403 منتشر میشود. این سری به بررسی اجمالی هفت صنعت کلیدی ایران (کشاورزی، خودرو، غذا و نوشیدنی، لوازم خانگی، معدن و فلزات پایه، پتروشیمی، و دارو) به دو زبان فارسی و انگلیسی میپردازد و شامل چهار بخش اصلی است:
1. نگاهی به اقتصاد کلان ایران
2. آمارها و روندهای کلی صنعت
3. آمار صادرات
4. بازیگران کلیدی
گزارش پیش رو، «صنعتسنج لوازم خانگی» است که به بررسی اجمالی صنعت لوازم خانگی ایران در چهار بخش کلی میپردازد:
بخش یک - نگاهی به اقتصاد کلان ایران
• در میان بخشهای اصلی تولید ناخالص داخلی، بین سالهای 1390-1401، بیشترین نرخ رشد مرکب سالانه به ترتیب مربوط به خدمات (4درصد)، کشاورزی (2درصد)، صنعت و معدن (1درصد) بوده و نفتوگاز با نرخ منفی 4درصد افت داشته است
بخش دو - آمارها و روندهای کلی لوازم خانگی
• صنعت لوازم خانگی ایران در طول دهه گذشته فراز و نشیبهای قابلتوجهی را تجربه کرده است؛ به طوری که متغیرهایی مانند تعداد بنگاههای صنعتی، ارزش تولید و ارزش افزوده بهجز بخش سرمایهگذاری، تقریبا مشابه با مقادیر آنها در پایان سال 1390 باقی مانده است.
• سرمایهگذاری در این صنعت از سال 1397 تا 1399 رشد قابلتوجهی داشته و تا پایان سال 1399 به 2.5 برابر میزان آن در پایان سال 1390 رسیده است.
• واردات لوازم خانگی به ایران در سال 1397 ممنوع شد.
• تاثیر محدودیتهای واردات را میتوان در شکلگیری سرمایه در صنعت لوازم خانگی و افزایش مستمر تولید در سالهای اخیر (1397 تا 1401) مشاهده کرد.
• تولید لوازم خانگی برقی اصلی از جمله تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولرهای آبی، در سالهای 1397 تا 1401 رشد قابلتوجهی داشته؛ در این مدت، تولید تلویزیون 138درصد، تولید یخچال و فریزر 108درصد، تولید ماشین لباسشویی 200درصد و تولید کولر آبی 11درصد افزایش یافته است.
بخش سه - آمار صادرات لوازم خانگی
• ارزش صادرات لوازم خانگی ایران از سال 1397 با افزایش چشمگیری مواجه شده، اما با توجه به جهش بزرگتر در حجم صادرات، میتوان نتیجه گرفت که ارزش واحد صادراتی لوازم خانگی به نسبت کاهش داشته است.
• مقصد اصلی صادرات لوازم خانگی ایران، عراق است که بیش از 50درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده؛ علاوه بر این، سهم صادرات به سایر کشورهایی مانند ترکیه، امارات متحده عربی و آذربایجان نیز در دوره مذکور افزایش یافته است.
• پس از کاهش ارزش صادرات لوازم خانگی اصلی (شامل یخچال و فریزر، تلویزیون، لباسشویی و کولر آبی) در سالهای 1397 تا 1399، رشدی معادل 88درصد در سالهای 1399 تا 1401 ثبت شده، در حالی که حجم صادرات این گروه تنها 53 درصد افزایش یافته است.
بخش چهار - بازیکنان برتر صنعت لوازم خانگی
• بر اساس رتبهبندی IMI-500 (نسخه 1401)، شرکتهای (1) انتخاب الکترونیک، (2) پارس توشه و (3) مادیران از جمله تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران هستند که در این گزارش انتخاب و تحلیل شدهاند.
در مجموع این گزارش میتواند به عنوان منبعی جامع برای فعالان، سرمایهگذاران و شرکتهای خارجی باشد تا با بستر کلی اقتصاد ایران و نقش کلیدی که میتواند در بازار جهانی ایفا کند آشنا شوند.
--> اخبار مرتبط نمای صنعت غذا و نوشیدنی هدایت مهارتها در مسیر اولویتها از معرفی کلی بازیگران برتر تا رمزگشایی از نهفتگیهای صنعت خودروی ایران با «صنعتسنج» رویداد رونمایی از سومین گزارش مدیران عامل «صنعتسنج» برای تصمیمگیری آگاهانه کسب و کارها
-
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳:۲۴
-
۱۱ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150835/