بازار آریا

آخرين مطالب

بازوی پژوهشی مجلس به آسیب‌شناسی مبارزه با ارتشا پرداخت

آفت‌زدایی از فساد اداری اقتصاد ايران

آفت‌زدایی از فساد اداری
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : دریافت رشوه در نظام اداری، ازجمله جرائم عمدی است که باعث سلب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به دستگاه دولت و از بین رفتن زمینه رقابت سالم و فاسد شدن کارکنان دستگاه‌های اجرایی می‌شود. مبارزه با این پدیده نامطلوب در دستگاه اداری کشور با نقطه مطلوب فاصله دارد و همین نکته موجب شده بازوی پژوهشی مجلس آن را زیر ذره‌بین ببرد. در این گزارش سیاستی، ضمن بررسی تجارب بین‌المللی، سه اصل بهبود نظارت، افزایش شفافیت و پیشگیری از ارتشا پیشنهاد شده و بر محورهای اصلی این الگو شامل اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، اصلاح ساختار نظام اداری، اصلاح قوانین و مقررات، آموزش و فرهنگسازی و هوشمندسازی نظارت می‌شود.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به تحلیل وضعیت رشوه در نظام اداری پرداخت و راهکارهایی برای پیشگیری از آن ارائه کرد. رشوه به‌عنوان یکی از مصادیق اصلی و بارز فساد در نظام اداری، معضل تمام کشورهای جهان است و همه کشورها در تلاشند بهترین و کارآمدترین سیاست‌ها و راهبردها را برای مبارزه با این پدیده نامطلوب اتخاذ کنند. این گزارش بر این باور است که با وجود نهادهای نظارتی متعدد در زمینه مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی، با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. علت این موضوع آن است که در شیوه نظارت، بیشترین تمرکز بر کشف رشوه است تا پیشگیری از آن. از‌این‌رو شیوه نظارت به‌تنهایی، کارآیی چندانی نداشته و بسیار پرهزینه است. بازوی پژوهشی مجلس ضمن بررسی رویکرد متمرکز بر پیشگیری در مبارزه با فساد، پیشنهادهای سیاستی برای بهبود مبارزه با فساد اداری و به طور خاص ارتشا را بررسی کرده است.
چالش ارتشا
رشوه در اصطلاح چیزی است که به حاکم و غیرحاکم می‌دهند تا به نفع رشوه‌دهنده به منظور ابطال حق یا احیای باطل حکم کند. مطالعات نشان داده است مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی رشوه‌خواری در نظام اداری شامل عدم اجرای عدالت، عدم اجرای قانون، عدم توسعه اقتصادی، نارضایتی مردم، زیر سؤال رفتن حاکمیت و گسترش فعالیت‌های غیرقانونی می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع رشوه و ارتشا در نظام اداری و آثار ویرانگر آن بر جامعه، مرکز پژوهش‌ها در گزارش کارشناسی خود سعی کرده با بررسی تجربیات کارآمد سایر کشورهای دنیا، راهکارهای ساختارمند و نوینی در زمینه پیشگیری از رشوه و مبارزه با رشوه در نظام اداری کشور ارائه دهد.
مهم‌ترین عواملی که برای بروز فساد ذکر می‌شود شامل مواردی چون بر هم‌ خوردن نظام ارزش‌ها، بر هم‌ خوردن تقسیم کار اجتماعی، کاهش همبستگی و همدردی در جامعه، کاهش وجدان اجتماعی و نبود نظام کنترل و پیشگیری اجتماعی می‌شود.فقدان مقررات و قوانین بازدارنده و نظام‌های کنترلی موثر از زمره دلایل اصلی بروز ارتشا در ایران بوده است. این مورد را می‌توان در دو گروه عوامل سیاسی، مانند عدم استقلال کامل قوه قضائیه، نفوذ قوه مجریه در آن و در دستگاه‌های نظارتی و بازرسی، فشار گروه‌های ذی‌نفوذ در داخل و خارج سازمان؛ و عوامل اداری، مانند تشکیلات و ساختار اداری غیرکارآمد، حجیم و نامتناسب با اهداف و وظایف، پیچیدگی قوانین، مقررات و تعدد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری، مدیران غیرموثر، و فقدان نظام شایسته‌سالاری تقسیم‌بندی کرد. با‌این‌حال مطالعات پیشین مهم‌ترین عوامل بروز ارتشا در نظام اداری ایران را سودجویی و منفعت‌طلبی و پایین بودن حقوق کارکنان دولت عنوان کرده‎اند.
جعبه‌ابزار مبارزه با رشوه
در گزارش سازمان ملل متحد با عنوان «برنامه جهانی علیه فساد - مجموعه ابزارهای ضدفساد»، ابزارهایی در سرفصل‌های مختلف برای پیشگیری از فساد و مبارزه با آن تعریف شده است. تقویت دولت‌های محلی، افشای دارایی‌ها و بدهی‌های مقامات دولتی، کاهش پیچیدگی رویه‌های اداری، آژانس‌های تخصصی مبارزه با فساد، دسترسی عموم به اطلاعات، وضع قوانین برای سهولت اثبات ارتشا، حمایت از افشاگران فساد و تقویت نهاد‌های قضایی از اصلی‌ترین مواردی است که به عنوان ابزارهای مبارزه با رشوه در نظر گرفته شده است.
رویه پرهزینه فعلی در مبارزه با فساد
رایج‌ترین شیوه مبارزه با رشوه در نظام اداری کشور، نظارت متمرکز و ساختاری است. در شیوه نظارت سعی بر آن است که با افزایش ریسک کشف جرم، تمایل فرد به دریافت رشوه کاهش یابد. ایجاد واحدهای نظارتی درون دستگاه یا ایجاد یک سازمان نظارتی مستقل، دو رویکرد اصلی درون و برون‌سازمانی در مبارزه با رشوه و کشف آن در دستگاه‌های اجرایی هستند. در کشور ما در حال حاضر عمدتا از شیوه نظارت برای مبارزه با رشوه و به طورکلی مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود. به‌رغم وجود نهادهای نظارتی متعدد درون دستگاه‌های اجرایی و خارج از آنها، متاسفانه در زمینه مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی، با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. علت این موضوع آن است که در شیوه نظارت، بیشترین تمرکز بر کشف رشوه است تا پیشگیری از آن. ازاین‌رو شیوه نظارت به‌تنهایی کارآیی چندانی نداشته و بسیار پرهزینه است.
شفافیت به جای نظارت
مرکز پژوهش‌ها ضمن پر‌هزینه و ناکارآمد شمردن رویه فعلی مبارزه با فساد در ایران، شیوه جدید مبتنی‌ بر شفافیت به منظور پیشگیری از رشوه در نظام اداری کشور را تشریح می‌کند. در این روش اصولا کشف ارتشا از شیوه دیگری تبعیت می‌کند. بر این اساس در این رویکرد دریافت هدیه از سوی مسوولان دولتی آزاد است اما آنچه الزام دارد، ارائه مشخصاتی از هدیه دریافتی است. در این رویکرد آنچه جرم تلقی می‌شود کشف هدیه‌ای است که از سوی دریافت‌کننده منشأ و ارزش آن اظهار نشده است. در این رویکرد تمایل به دریافت هدیه از سوی مسوولان از بین می‌رود؛ علاوه بر این، نظارت در شیوه جدید به مراتب آسان‌تر است. مراحل اثبات جرم در این رویکرد کوتاه‌تر است و بازدارندگی بالاتری به همراه دارد. در این شیوه می‌توان اعتماد مردم به سلامت نظام اداری کشور را تا حد زیادی بازسازی کرد و عملکرد آن را بهبود بخشید.
--> اخبار مرتبط فهرستی از دستمزد مربیان حاضر در جام جهانی بازی دوسر باخت تصمیم‌ساز در زمین دستمزد میزان حقوق و مزایای کارکنان دولت در سال 1401 آیا مزد افزایش می‌یابد؟ لزوم بازنگری در بخشنامه تغییر عناوین شغلی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند

ذاکری: تنها 18 درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

فریدون عباسی: مشکل کشور فعلا سهمیه بندی بنزین نیست

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی