بازار آریا

آخرين مطالب

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه اقتصاد ايران

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : بررسی‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که با وجود کسری بودجه در سال‌های گذشته و تاثیر آن بر تورم، وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی کشور ادامه دارد و سال به سال نیز بیشتر می‌شود. در حال حاضر 16درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص دارد. این در حالی است که سهم صندوق‌ها از بودجه سال1402 معادل 14.6درصد بوده است. بر اساس لایحه بودجه سال 1403، بیش از 453هزار میلیارد تومان برای حمایت از صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده که 256.6هزار میلیارد تومان آن مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری است. در سال‌های گذشته عواملی مانند کاهش نسبت پشتیبانی صندوق‌ها، تحولات جمعیتی و عدم واکنش مناسب نسبت به آن‌، وضعیت نامناسب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و تحمیل طرح‌ها و قوانین مغایر با اصول بیمه‌ای از دلایل عمده بحران صندوق‌های بازنشستگی در کشور بوده است.
کارشناسان معتقدند رشد وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه می‌تواند به تشدید تورم و ایجاد بحران‌‌های عظیمی بینجامد. از سوی دیگر رشد تورم قدرت اقتصادی مردم و به‌صورت قابل توجهی اقشار بازنشسته را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل قدم برداشتن در مسیر استقلال صندوق‌های بازنشستگی در کشور و مهار تورم می‌تواند به بهبود وضعیت فعلی کمک کند. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال 1403؛ بخش صندوق‌های بازنشستگی» ابعاد مختلف این مساله را مورد بررسی قرار داده است.
سهم صندوق‌های بازنشستگی از بودجه
در ایران 17صندوق بازنشستگی فعال وجود دارد که براساس برآوردها مجموعا در سال1401، بیش از 74درصد از جمعیت را پوشش می‌دهند. صندوق‌های بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی نیروهای مسلح، کارکنان فولاد و کارکنان وزارت اطلاعات 4صندوقی هستند که قادر به تامین حقوق و مزایای حقوق‌بگیران خود با تکیه بر منابع داخلی نیستند و وابسته به بودجه سالانه هستند. سایر صندوق‌های بازنشستگی را می‌توان مستقل از بودجه دانست.
بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد در لایحه بودجه سال1403 منابع اختصاص‌داده‌شده به صندوق بازنشستگی کشوری به رقم 256.6هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با 17.4درصد رشد نسبت به سال گذشته به 132.3هزار میلیارد تومان و کمک به صندوق فولاد با رشد 26.8درصد رشد نسبت به سال گذشته به 12.3هزار میلیارد تومان رسیده است. کمک به صندوق وزارت اطلاعات نیز معادل 2هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این 50هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال1403 به‌عنوان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان 3صندوق کشوری، لشکری و فولاد در نظر گرفته شده است.
بنابراین مجموع این کمک‌ها به بیش از 453هزار میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به قانون بودجه سال1402 به میزان 36.9درصد رشد کرده است. این منابع اختصاص‌یافته از بودجه عمومی به صندوق‌های مذکور 16درصد از کل بودجه عمومی دولت است که نسبت به عدد مشابه در سال1402 افزایش یافته است. همچنین دولت مبلغ 130هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی قطعی حسابرسی‌شده خود به سازمان تامین اجتماعی و متناسب‌سازی حقوق و نیز حفظ قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته است.
بحران وابستگی
در سال‌های گذشته کارشناسان اقتصادی زیادی به مساله بحران‌ صندوق‌های بازنشستگی پرداخته‌اند. این گزارش نیز بیان می‌کند که یکی از شاخص‌های مهم نمایانگر وضعیت ثبات و پایداری صندوق‌ها، نسبت پشتیبانی صندوق‌هاست. این شاخص برابر با نسبت تعداد بیمه‌شدگان اصلی به تعداد پرونده‌های مستمری‌بگیران است و در واقع وضعیت جریان مالی ورودی به جریان مالی خروجی صندوق‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین هرچه این شاخص بزرگ‌تر باشد، آن صندوق از نظر درآمد و هزینه در نقطه مطلوب‌تری قرار دارد.
بررسی آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد نسبت پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی در سال1401به 4رسیده است. این شاخص در سال1401 برای صندوق بازنشستگی کشوری معادل 0.55 بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل وضعیت وخیم نسبت پشتیبانی صندوق‌ها در سال‌های گذشته تغییر نامتوازن ترکیب سنی جمعیت به سمت سالمندی است. در واقع می‌توان گفت یکی از موارد مهم و تاثیرگذار بر پایداری صندوق‌های بازنشستگی، سن بازنشستگی و فاصله آن با امید به زندگی است که مدت زمان بهره‌مندی از مزایا و مستمری بازنشستگی را نشان می‌دهد.
با وجود افزایش پیوسته امید به زندگی در کشور طی سال‌های گذشته، نه‌تنها سن بازنشستگی با امید به زندگی تعدیل نشده، بلکه شکاف سن بازنشستگی و امید به زندگی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. علاوه بر این مساله، می‌توان به وضعیت نامناسب سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد. در سال‌های گذشته با رشد مصارف صندوق‌های بیمه‌گر نسبت به منابع نقدی این صندوق‌ها، عملا امکان سرمایه‌گذاری برای اغلب این صندوق‌ها وجود ندارد.
همچنین شرایط نامناسب اقتصاد کلان از جمله تورم‌های بالا و بازده حقیقی اندک دارایی صندوق‌ها، عدم وصول بهنگام دولت به تعهدات خود در قبال سازمان تامین اجتماعی، فقدان شفافیت کافی و همچنین ضعف‌های مدیریتی و ساختاری در زمینه سرمایه‌گذاری، بحران صندوق‌های بازنشستگی را تشدید کرده است.
در نهایت می‌توان گفت در سال‌های گذشته طرح‌ها و قوانین متعددی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های اجتماعی وضع شده که برخی از آنها مغایر با اصول بیمه‌ای بوده است. تعدد و تنوع این قوانین باعث شده است این عامل نیز یکی از علل مهم وضعیت نامساعد پایداری مالی صندوق‌های بازنشستگی شود.
تورم؛ حلقه اصلی نابسامانی
در سال‌های گذشته تورم مزمن به یکی از بیماری‌های اقتصاد کلان ایران بدل شده است. این پدیده از یکسو صندوق‌های بازنشستگی را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر قدرت اقتصادی بازنشستگان را بلعیده است. در حال حاضر وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت موجب شده است تورم شعله‌ور‌تر شود.
از سوی دیگر حقوق بازنشستگان در سال‌های گذشته به میزان تورم افزایش نیافته و سال به سال قدرت اقتصادی بازنشستگان کمتر شده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر دولت به سراغ حلقه اصلی بحران‌ها یعنی تورم برود و همزمان در مسیر اصلاح صندوق‌های بازنشستگی قدم بردارد، احتمالا می‌تواند از بحران‌هایی که زاییده بار سنگین صندوق‌های مالی بر دوش بودجه است، جلوگیری کند.
--> اخبار مرتبط مهار تورم به علاوه تسهیل تولید مثبت‏‏‏‏‌های مسری در بورس 6 توصیه رئیسی به سازمان برنامه لزوم توجه به موضوع سرمایه‌گذاری در تدوین بودجه اهتمام ما بر تحقق مهار تورم و رشد تولید در شرکت‌های تابعه است

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150824/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!

آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

قیمت جدید تخم‌مرغ؛ هر شانه چند؟

تیتر گمراه کننده‌ برای نقدینگی

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟

ساخت شهرک سیر برای تقویت زنجیره‌ ارزش پیگیری شود

کشور نیازمند آرایش مدیریتی متناسب با شرایط اقتصادی است

اجاره آنلاین ویلا، راهی آسان برای سفر

مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود

همتی: این دولت 600 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است/ ویدئو

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی