بازار آریا

آخرين مطالب

در یک گزارش پژوهشی راهکارهای توسعه‌ تجارت با ازبکستان بررسی شد

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : آسیای‌میانه یکی از مناطقی است که در سال‌های اخیر همواره مورد‌توجه سیاستگذاران کشور در حوزه تجارت خارجی بوده‌است. درمیان کشورهای این منطقه، ازبکستان یکی از اقتصادهای روبه‌رشد محسوب شده و گسترش روابط تجاری با این کشور اهمیت بسیار زیادی برای ایران دارد، به‌همین‌دلیل مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در یک گزارش، راهکارهای توسعه مبادلات تجاری با ازبکستان را مورد بررسی قرار داده‌است.
بر اساس این گزارش، به‌رغم افزایش توام با فراز و نشیب روابط تجاری دو کشور، ایران و ازبکستان با 59سند همکاری و برخورداری از بازارهای بزرگ نتوانسته‌اند روابط خود را مطابق انتظارات توسعه دهند و ظرفیت اقتصادی برای همکاری مغفول‌مانده‌است؛ این در حالی است که همکاری با ازبکستان به‌عنوان یکی از شرکای ایران در توافق‌نامه عشق‌آباد و علاقه‌مند به توسعه فعالیت‌های خود در بندرعباس و چابهار به‌طور بالقوه، یکی از مسیرهای فعال‌کردن ظرفیت ترانزیتی ایران است. از مجموع 53.16‌میلیارد دلار صادرات ایران در سال‌1401، ازبکستان 0.54‌درصد (289.7‌میلیون دلار) را به خود اختصاص داده‌ و از این نظر در جایگاه شانزدهم درمیان شرکای تجاری ایران قرارگرفته‌است.
در حوزه واردات نیز این کشور از مجموع 59.65‌میلیارد دلار واردات ایران، با اختصاص 0.12‌درصد (72.3‌میلیون دلار) به خود، در جایگاه چهل و یکم قرار گرفته‌است. همچنین در 9ماهه نخست سال‌1402 مجموع صادرات ایران به ازبکستان ‌برابر با 363.5‌هزار‌ تن به ارزش بیش از 247.6‌میلیون دلار و مجموع واردات ایران از ازبکستان بیش از 51.4‌هزار ‌تن به ارزش بیش از 79.3‌میلیون دلار بوده‌است. توان ایران در تولید محصولاتی از جمله دارو، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و کشاورزی، وجود شرکت‌های ایرانی توانمند در حوزه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی و تاسیس مرکز تجاری در ازبکستان از جمله مهم‌ترین نقاط قوت روابط تجاری ایران و ازبکستان برشمرده شده‌است و در مقابل عدم‌استقرار رایزن بازرگانی در ازبکستان و نبود بانک مستقل ایرانی در ازبکستان، اساسی‌ترین نقاط ضعف این رابطه هستند.
همچنین علاقه‌مندی و اراده سیاسی دو کشور برای افزایش سطح مبادلات تجاری، مهم‌ترین فرصت برای ارتقای تجارت میان دو کشور محسوب می‌شود و در مقابل شناخت ناکافی بازرگانان ازبک از بازار ایران و حضور رقبای قدرتمند در بازار ازبکستان اصلی‌ترین تهدیدات پیش‌روی روابط تجاری ایران-ازبکستان هستند. سال گذشته، مقام‌های ایران و ازبکستان با هدف توسعه‌پایدار روابط اقتصادی خود درخصوص فعال‌سازی سازوکار مبادلات بانکی و معرفی بانک‌های تجاری برای پیشبرد مذاکرات فنی، پذیرش اصل کامله‌الوداد توسط دولت ازبکستان، همکاری و مشارکت ایران در تعمیرات توربین‌های گازی ازبکستان، ایجاد مرکز خدمات منطقه‌ای تعمیرات تجهیزات نفتی، پالایشگاهی و نیروگاهی در ازبکستان و ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، مشارکت و سرمایه‌گذاری ایران در ساخت نیروگاه‌های حرارتی، مشارکت پیمانکاران ایرانی در بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن، مس و طلای ازبکستان توافق کردند. همچنین توافق‌های اولیه بر سر تشکیل شرکت لجستیک مشترک و تامین واگن‌های باری توسط ایران برای توسعه حمل‌ونقل میان دو کشور، حضور پیمانکاران بزرگ ایرانی در پروژه‌های زیرساختی ازبکستان، تسهیل درخصوص صدور ضمانت‌نامه و ثبت محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی ایران در ازبکستان میان دو کشور صورت‌گرفته‌است.
علاوه بر موارد مذکور که نقش تعیین‌کننده‌ای در تحقق یافتن پتانسیل روابط اقتصادی دو کشور و هدف‌گذاری تجارت یک‌میلیارد دلاری دارد، اعلام شد که توافق تجارت ترجیحی میان دو کشور به امضا رسیده‌است. این در حالی است که وزیر صمت ضمن اعلام آماده‌بودن زیرساخت‌های لازم برای ایجاد «یک منطقه آزاد ویژه اقتصادی برای ایرانیان» در ازبکستان، از «در حال تکمیل‌شدن مذاکرات مربوط به تجارت ترجیحی» میان ایران و ازبکستان خبر داد. امضای توافق تجارت ترجیحی میان دو کشور با پیشرفت جدی همراه بوده‌است؛ این توافق پتانسیل‌های متعددی را در اختیار دو کشور برای توسعه روابط تجاری خود قرار خواهد داد که تحقق یافتن آن مستلزم توافق‌های دو کشور در زمینه فرآیندهای گمرکی، استانداردها و مهم‌تر از همه سازوکار مبادلات بانکی است.
در نهایت کارشناسان اتاق ایران، در این گزارش پیشنهادهایی برای توسعه روابط تجاری با ازبکستان ارائه کردند. تشویق ازبکستان به اقدام متقابل درخصوص حذف روادید برای اتباع ایران با هدف تقویت ارتباطات اقتصادی، اجتماعی و گردشگری میان دو کشور و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های دو کشور در حوزه صنایع دارویی از جمله مهم‌ترین این پیشنهادات است. افزایش اعزام و پذیرش هیات تجاری میان دو کشور برای آشنایی بیشتر با فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری، تلاش برای توسعه حمل‌ونقل ریلی میان دو کشور و تاسیس دفتر خدمات تجاری در ازبکستان برای ارائه خدمات مشاوره به بازرگانان ایرانی از جمله دیگر مواردی است که برای افزایش حجم مبادلات تجاری با ازبکستان، باید مورد‌توجه سیاستگذاران قرار گیرد.
--> اخبار مرتبط دروازه ورود به بازار آسیای‌میانه خواست بخش‌خصوصی تسهیل تردد به دیگر کشورها است کارت بازنده تجارت کسری تجاری رکورد زد لزوم تدوین یک سازوکار منسجم در تجارت خارجی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند

ذاکری: تنها 18 درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

فریدون عباسی: مشکل کشور فعلا سهمیه بندی بنزین نیست

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی