بازار آریا

آخرين مطالب

دریاچه ارومیه دیدنی شد؛ از کجا شروع کنیم؟

ماه سفر به غرب ایران اقتصاد ايران

ماه سفر به غرب ایران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی : این روزها تصاویری از دریاچه ارومیه که فلامینگوها بر فراز آن پرواز می‌کنند در شبکه‌‌‌های اجتماعی منتشر می‌شود. همین موضوع سبب شده گروهی از گردشگران، ‌‌‌مقصد سفرشان در اردیبهشت ماه را به شکلی تنظیم کنند که روز یا ساعتی را در ارومیه باشند و دریاچه را پس از خشکسالی‌های اخیر از نزدیک ببینند، ‌‌‌ به‌ویژه آنکه با رسیدن تابستان این احتمال وجود دارد که دریاچه بار دیگر به شرایط تلخ سابق برگردد.
از آنجا که استان آذربایجان غربی دارای شهرهای کردنشین و ترک‌‌‌نشین است، می‌توان این سفر را با شهرهای کردنشین آغاز کرد و در شهرهای ترک‌نشین خاتمه داد(زمانی که از کرد یا ترک‌‌‌نشین صحبت می‌شود به اکثریت جمعیت آن بازمی‌گردد و طبیعی است که در هر شهری اقوام مختلف در کنار هم با زبان‌‌‌های گوناگون زندگی‌‌‌ کنند‌). سفری که ما به شما پیشنهاد می‌‌‌کنیم از مهاباد شروع شده و در ارومیه خاتمه می‌‌‌یابد. اگر مبدأ سفر را تهران و اولین مقصد را مهاباد در نظر بگیریم، فاصله این دو شهر نزدیک به 700 کیلومتر است که بین 8 تا 9 ساعت زمان برای رسیدن به آن باید صرف کرد. چنانچه با وسایل حمل‌ونقل عمومی نظیر قطار و اتوبوس به مهاباد سفر کنید، ‌‌‌ سفری شبانه خواهید داشت و صبح روز بعد به این شهر می‌‌‌رسید. با این حال آنها که با ماشین شخصی سفر می‌کنند می‌توانند توقفی در زنجان داشته باشند و سری به گنبد سلطانیه بزنند.
مهاباد‌‌‌؛ شهر تاریخ و طبیعت
در مهاباد جاذبه‌‌‌های طبیعی و تاریخی در کنار هم وجود دارد، ‌‌‌ برخلاف بسیاری از شهرهای زاگرسی که اغلب آنها را به واسطه جاذبه‌‌‌های طبیعی صرف انتخاب می‌کنند. در مهاباد هم می‌توانید در غار سهولان قایق‌سواری کنید و هم سری به تالاب کانی‌‌‌برازان بزنید و طلوع آفتاب را در آنجا ببینید. به علاوه در شهر مهاباد مسجد جامع این شهر، بنایی مربوط به دوره صفوی است که از آجرهای قرمز ساخته شده است. در گذشته این مسجد علاوه بر عبادت، ‌‌‌ کاربری مکتب‌خانه هم داشت. حمام میرزا رسول از دیگر بناهای متعلق به عصر صفوی در مهاباد است که در سال‌های اخیر به موزه مردم‌‌‌‌‌‌شناسی بدل شده است. این حمام تاریخی هم مشابه مسجد جامع در مرکز شهر مهاباد و در پررفت‌وآمدترین خیابان‌‌‌های این شهر قرار گرفته و دسترسی به آن آسان است.
گور دخمه فخریگاه که به دوره مادها تعلق دارد از جمله جاذبه‌‌‌هایی است که دیدن آن به هر گردشگری توصیه می‌شود. این گوردخمه‌‌‌ها در حوالی روستای اگریقاش قرار دارند، ‌‌‌ آنها در دو طبقه ساخته شده و دارای چهار ستون سنگی هستند که سه گور داخل آنهاست. مشاهده این گوردخمه‌‌‌ها برای گردشگران دشوار نیست، ‌‌‌ هر چند به واسطه قرار گرفتن در ارتفاع نمی‌توان داخل آنها شد، شاید همین جانمایی است که باعث شده از تخریب مصون بماند. در این باره که گوردخمه متعلق به چه کسانی است گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های مختلف وجود دارد و برخی آن را به فرورتیش، پدر دیاکو، مرتبط می‌‌‌دانند.
البته فراتر از تاریخ و طبیعت، ‌‌‌ مهاباد جذابیت دیگری هم برای گردشگران دارد؛ خرید! بازارچه‌‌‌های مرزی خرید مهاباد باعث جلب توریست‌‌‌های زیادی به این شهر می‌‌‌شوند. این گردشگران در دو دسته قرار دارند، آنها که قصد طبیعت‌‌‌گردی دارند در این شهر می‌توانند وسایل موردنیازشان را بگیرند و آنها که قصد تهیه لوازم خانگی یا پوشاک و... را هم دارند در بازارچه‌‌‌های مرزی خریدشان را انجام می‌دهند.
در مسیر مهاباد به ارومیه، ‌‌‌ تپه حسنلو را داریم. تپه‌‌‌ای که از کاوش‌‌‌های باستان‌‌‌شناسی در آن جامی به دست آمد که به «جام حسنلو» معروف است. سال 1337 «رابرت اچ. دایسون‌» باستان‌‌‌شناس آمریکایی در حال کاوش در این محوطه بود که به این جام‌ رسید که روی آن طرحی از خدایان سه‌گانه یعنی خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده است. قدمت این جام طلا که در حال حاضر در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود به 1200 پیش از میلاد می‌رسد. در جلد یک کتاب «کهن‌‌‌دیار» درباره تصاویر حک‌شده بر این جام آمده است: «در ردیف بالایی، ایزدی بالدار سوار بر گردونه‌‌‌ای که یک گاونر آن را می‌‌‌کشد، به سوی کاهنی در حرکت است که جامی در دست دارد و در این حال از دهان گاو، رودی جاری است که احتمالا نماد حیات و باروری محسوب می‌شود. در ردیف پایینی و زیر گردونه حیات، پهلوانی در حال نبرد با موجودی نیمه‌انسان و نیمه اژدهاست. از تصاویر قلم‌زنی شده آن سوی جام می‌توان به ایزدهای شاخدار سوار بر ارابه، کاهنانی که در حال حمل قوچ‌‌‌های قربانی هستند، پهلوانی که گرز و کمان در دست دارد، مردی که در حال رام کردن شیر است و پدر و مادری که در حال بازی با کودک خردسالشان هستند، اشاره کرد.»
از دریاچه تا کلیساگردی در ارومیه
با بازدید از محوطه می‌توانید به سمت ارومیه بروید و در مسیر رسیدن به این شهر از دیدن دریاچه ارومیه لذت ببرید. در همین مسیر است که می‌توان به اسکله‌‌‌های دریاچه سری زد و آنها را از نزدیک دید. در شهر ارومیه و اطراف آن می‌توان جاذبه‌‌‌هایی از دوره‌‌‌های مختلف تاریخی را دید. به عنوان مثال قدمت کلیسای ننه مریم این شهر به دوره ساسانی می‌‌‌رسد. در مقابل عمارت شهربانی ارومیه که در این سال‌ها به موزه مردم‌‌‌شناسی بدل شده در سال 1307 در دوره پهلوی اول و به دستور رضا شاه در میدان توپخانه آن زمان ساخته شده است. قدمت مدرسه‌‌‌ هدایت از مدارس قدیمی ارومیه به دوره قاجار می‌‌‌رسد، این مدرسه در ابتدا ملک شخصی بود که مالک آن را به مدرسه تغییر کاربری داد.
مسجد جامع ارومیه به سده‌‌‌های میانه برمی‌‌‌گردد و در دوره سلجوقی ساخته شده است، البته بخش‌‌‌هایی از این مسجد نظیر محراب آن در دوره ایلخانی ساخته شده و در آن می‌توان کتیبه‌‌‌هایی به خط کوفی را مشاهده کرد. این مسجد سال 1314 یعنی در دوره پهلوی اول به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده و در ردیف اصلی‌‌‌ترین جاذبه‌های این شهر قرار می‌گیرد. برج آجری سه‌گنبد از دیگر بناهای متعلق به دوره سلجوقی است که در ارومیه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این برج به شکل استوانه بوده و ارتفاع آن به 13 متر می‌‌‌رسد. این برج نیز مشابه مسجد جامع در سال 1314 ثبت ملی شده است.
مسجد سردار از دیگر مساجد تاریخی ارومیه است که قدمت آن به دوره قاجار می‌‌‌رسد. ساخت این مسجد توسط عبدالصمد خان بوده و از آنجا که برای سال‌ها روی آن ساعتی نصب شده بود آن را به اسم مسجد ساعتلو هم می‌‌‌شناسند. بازار ارومیه، دیگر جاذبه این شهر است که مشابه بازار تبریز به شکل مسقف بوده و نمونه‌ای از بازارهایی است که از دوره صفوی به جا مانده است.
--> اخبار مرتبط سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی رهاسازی 13 میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه تبعات چالش اتوبوسی در بازار گردشگری نوروز سرد بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها آبگیری مناسب دریاچه ارومیه

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

ساخت شهرک سیر برای تقویت زنجیره‌ ارزش پیگیری شود

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان

تیتر گمراه کننده‌ برای نقدینگی

آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

قیمت جدید تخم‌مرغ؛ هر شانه چند؟

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!

کشور نیازمند آرایش مدیریتی متناسب با شرایط اقتصادی است

مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود

همتی: این دولت 600 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است/ ویدئو

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی