بازار آریا

آخرين مطالب

مودی برای پنجمین‌بار قدرت را به‌دست می‌گیرد

انتخابات زیر سایه اپوزیسیون ازهم‌گسیخته اقتصاد ايران

انتخابات زیر سایه اپوزیسیون ازهم‌گسیخته
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : با پایان یافتن کارزار انتخاباتی نخست‌وزیر مودی در روز جمعه و همزمان با آغاز انتخابات پارلمانی، جاه‌طلبی‌های سیری‌ناپذیر او همچنان ادامه دارد. سقف‌های بالای سر، اتصالات آب، سیلندرهای مربوط به گاز پخت‌وپز و غیره از جمله «فهرست»هایی هستند که مودی آنها را در قالب «توسعه‌ها» و «تحولات» فراوانی قرار می‌دهد که برای فقرای هند ارائه کرده است. اما او در اینجا متوقف نمی‌شود.
وی در مکثی گفت: «کاری که مودی تا‌کنون انجام داده، فقط یک پیش غذا است، غذای اصلی در راه است.» برای لشکر حامیان مودی، دوره سوم نخست‌وزیری چیزهای بیشتری را – که این حامیان جذاب می‌یابند- به ارمغان می‌آورد. او آن «نژاد نادر» از مردان قوی است که به همه چیز گوش می‌دهد. او یک شخصیت مغناطیسی و یک خطیب قدرتمند است. او از خود چهره یک کارگر خستگی‌ناپذیر و فسادناپذیر را برای کشوری در حال رشد ساخته است. اما از نظر منتقدانش، صحبت مودی از «غذای اصلی» زنگ خطری برای آینده بزرگ‌ترین دموکراسی جهان است.
«مجیب مشعل» در گزارش 19آوریل برای نیویورک تایمز نوشت، مودی 73ساله به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها وارد انتخابات می‌شود، تسلط حزبش بر مناطق پرجمعیت‌تر شمالی و مرکزی هند محکم‌تر از همیشه و مخالفانش در همان جغرافیای تعیین‌کننده بیشتر از همیشه کاهش یافته است. با این حال، حتا با وجود اینکه جایگاه او به‌عنوان رهبر بی‌رقیب هند به ظاهر امن است، اما دست به سرکوب مخالفان زده و این سرکوب تشدید شده است. در روزهای پیش از رای‌گیری، نهادهای تحت کنترل مودی حساب‌های بانکی بزرگ‌ترین حزب مخالف را مسدود کردند. رهبران دو ایالت تحت کنترل مخالفان (در مواردی که آنها آن را اقدامی با انگیزه سیاسی خوانده‌اند) به زندان انداخته شده‌اند. (منطقه پایتخت، دهلی نو، در حال حاضر توسط یک وزیر ارشد اداره می‌شود که دستورات خود را از پشت میله‌های زندان ارسال می‌کند.)
منتقدان مودی می‌گویند همه اینها تمایل به کنترل کامل را نشان می‌دهد که در دهه نخست‌وزیری او آشکار شده است. یامینی آیار، تحلیلگر سیاست در دهلی نو گفت که قدرت به‌شدت «در حول و حوش کیش شخصیت رهبر» تثبیت می‌شود. وی گفت: «تمرکز عمیق قدرت به‌طور قابل توجهی کنترل‌ها و توازن‌های نهادی موجود در ساختار دموکراتیک هند را تضعیف کرده است.» به نظر می‌رسد بسیاری از هندی‌ها مایل به پذیرش این موضوع هستند. مودی حتی با اینکه خودکامه‌تر شده، اما همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. او برای تلاش خود برای بازسازی هند به چیزی که تحلیلگران آن را یک دموکراسی غیرلیبرال می‌نامند، بهای کمی پرداخت و حتی حامیانی هم یافت. او از تناقضات سوءاستفاده می‌کند.
مشعل، گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید: نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که تعداد زیادی از هندی‌ها برای حمایت از حاکم قدرتمندی که کارها را به سرانجام می‌رساند، حاضرند آزادی‌های مدنی را واگذار کنند. هندی‌ها دلایل ملموسی برای حمایت از او دارند. مودی بی‌وقفه پایگاه حمایتی گسترده خود را از طریق پیشنهادهای سخاوتمندانه در سراسر جامعه دنبال می‌کند: امتیازات مطلوب برای نخبگان تجاری در یک اقتصاد رو به رشد، برنامه‌های رفاهی قوی برای اکثریت فقیر هند و دُز قوی ناسیونالیسم هندو برای کسانی که در میانه هستند. یک روایت مساله را چنین نشان می‌دهد: مودی پشت یک کامیون زعفرانی رنگ ایستاده؛ درحالی‌که به آرامی در خیابانی که مرکز خریدهایی در ردیف برندهای جهانی و جواهرات در آن قرار داشت، حرکت می‌کرد؛ صحنه‌ای که از ثروت جدیدی صحبت می‌کرد که میلیون‌ها هندی را به طبقه متوسط کشانده است.
«سمیر یاسر» هم در گزارش دیگری در 19آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، آخرین باری که هندی‌ها در انتخابات سراسری رای دادند- در سال2019- حزب «بهاراتیا جاناتا» به رهبری نخست‌وزیر نارندرا مودی توانست جان به در ببرد. اما حتی در آن زمان، بیش از 60درصد از رای‌دهندگان به احزاب دیگر رای دادند. اینکه مودی به‌رغم اینکه از حمایت اکثریت مردمی برخوردار نیست، چنین تسلطی را در پارلمان ایجاد کرده، بازتاب یک اپوزیسیون سیاسی ناکارآمد و از هم گسیخته است. حزب اصلی اپوزیسیون، کنگره ملی هند، پس از استقلال کشور در سال1947، برای دهه‌ها حکومت کرد و توسط خاندان نهرو-گاندی هدایت می‌شد. جایگاه این حزب اکنون بسیار کاهش یافته است: در سال2019 این حزب 52کرسی در پارلمان به‌دست آورد در مقابل 303 کرسی بهاراتیا جاناتا. انتظار نمی‌رود در انتخابات امسال که از روز جمعه (دیروز) آغاز شد و به مدت 6هفته ادامه دارد، عملکرد بهتری داشته باشد.
--> اخبار مرتبط 20دقیقه در زندان بدنام آتلانتا احتمال معامله بر سر «بی‌بی» تجمع هزاران معترض مخالف در پایتخت گرجستان برای دومین روز متوالی نخست وزیر قرقیزستان کناره‌گیری کرد روز انتخابات این سه خودرو اجازه تردد در تهران را ندارند

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

قیمت جدید تخم‌مرغ؛ هر شانه چند؟

تیتر گمراه کننده‌ برای نقدینگی

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟

ساخت شهرک سیر برای تقویت زنجیره‌ ارزش پیگیری شود

کشور نیازمند آرایش مدیریتی متناسب با شرایط اقتصادی است

اجاره آنلاین ویلا، راهی آسان برای سفر

مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود

همتی: این دولت 600 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است/ ویدئو

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی