بازار آریا

آخرين مطالب

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی‌های امن در فروردین چه بود؟ «دنیای‌اقتصاد» بررسی می‌کند

شروع طلایی بازارها اقتصاد ايران

شروع طلایی بازارها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : بازار‌ها در نخستین‌ ماه سال جاری رفتار متفاوتی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از خود به نمایش گذاشتند. بازارهای طلایی در فروردین‌ماه خوش درخشیدند و رتبه نخست بازدهی این ماه نیز در اختیار گرم طلای 18عیار با 17.7درصد سود بود. به عقیده کارشناسان، دو عامل سبب شارژ بازار فلز زرد شده است. نخستین عامل ریسک‌های ژئوپلیتیک است که در نیمه فروردین‌ماه شدت بیشتری به خود گرفت. عامل دوم نیز تغییرات قیمت طلای جهانی که هم به‌دلیل ریسک‌های منطقه‌ای و هم به‌واسطه تصمیمات سیاستگذاران پولی به‌وجود آمده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بدترین عملکرد بازارها در فروردین را بورس با بازدهی کمتر از یک درصد داشته است. اما نکته قابل توجه اینکه، احتمال می‌رود با کاهش سطح ریسک‌های منطقه‌ای و خروج سرمایه‌گذاران از بازارهای امن، روند بازدهی شاخص‌های ذکرشده در ماه دوم سال متفاوت با فروردین‌ماه باشد.
میکائیل زین‌الدین :‌نمودار بازدهی بازار‌ها در فروردین ماه امسال گویای آن است که اکثر شاخص‌های مورد علاقه سرمایه‌گذاران در این ماه روندی مثبت از خود به نمایش گذاشته‌اند. رکورد بازدهی مثبت در این ماه در اختیار گرم طلای 18 عیار بوده و سکه طلا طرح جدید و نیم سکه نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم این مقایسه قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد عامل اصلی رنگ سبز بازار‌ها در فروردین ریسک‌های سیاسی و انتظارات تورمی معامله‌گران است.
در 2 هفته نیمه تعطیل و نیمه فعال بازار فروردین ماه، نرخ تمامی قطعات خانواده سکه و طلا و همچنین نرخ ارز‌های شاخص بازار تهران افزایشی بود. بازارهای طلا و ارز در هفته‌های پایانی سال گذشته افزایش دمای تازه‌ای را تجربه کردند و به نوعی در میانه روند افزایشی وارد تعطیلات عید نوروز شدند. بازار ارز در تعطیلات عید با یک افزایش قیمت فعالیت خود را آغاز کرد اما نرخ سکه طلا عمده روز‌های بازار نوروز را با ثبات قیمتی ادامه داد. در روز‌های پایانی تعطیلات عید نوروز بود که حمله موشکی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق ریسک‌های سیاسی تازه‌ای را در بازار ایجاد کرد.
گفتنی است که دلار و سکه تعطیلات نوروز را به ترتیب در سطوح قیمتی 61 هزار و 600 تومان و 38 میلیون و 800 هزار تومان پایان دادند. ریسک‌های سیاسی مذکور قیمت شاخص‌ها را وارد سطوح قیمتی جدیدی کرد و یک روند افزایشی چشمگیر در بازار تهران آغاز شد. علت تداوم روند افزایشی، احتمال پاسخگویی ایران به حمله اسرائیل بود که پس از اظهارنظر رسمی مقامات کشور و تایید این امر ریسک‌های سیاسی تشدید شد و نرخ دلار و سکه در قله‌های قیمتی خود قرار گرفتند. این رشد قیمت به گونه‌ای بود که نرخ دلار در بازار روز‌های ابتدایی هفته گذشته تا کانال 70 هزار تومانی نیز پیش رفت، اما پس از اتمام عملیات نظامی ایران، گپ هیجانی ایجاد شده در بازار از بین رفت و نرخ دلار افت قیمت 3-4 هزار تومانی را تجربه کرد. پس از اقدام ایران برخی رسانه‌های خارجی از احتمال پاسخگویی مجدد رژیم صهیونیستی سخن به میان آوردند و بخشی از هیجانات سیاسی در بازار باقی ماند. در بامداد جمعه 31 فروردین پدافند هوایی استان اصفهان با تعدادی ریزپرنده درگیر شد که طبق ادعای برخی رسانه‌های خارجی این اتفاق پاسخ اسرائیل به عملیات تنبیهی ایران بوده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، با توجه به کوچک بودن مقیاس درگیری‌ها در بامداد جمعه، احتمال عبور بازار از ریسک‌های سیاسی و تخلیه بخشی دیگر از هیجانات موجود در بازار وجود دارد.
طلا صدرنشین بازار فروردین
بازار سکه و طلا در هفته‌های اخیر واکنش نسبتا زیادی به ریسک‌های سیاسی نشان داد. با افزایش احتمال گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه، بهای جهانی اونس طلا رشد‌های چشمگیری از خود نشان داد. البته مساله رشد نرخ اونس تنها مختص به ریسک‌های نظامی نبود و تغییر در شاخص‌های کلان اقتصادی دولت‌های غربی نیز از جمله عوامل مهم سبز بودن نرخ اونس بود. در نتیجه این امر قیمت قطعات مختلف فلز طلا در بازار تهران نیز در هفته‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرد. نمودار بازدهی بازار‌ها در ماه نخست بهار 1403 نشان می‌دهد که هر گرم طلای 18 عیار که در بازار روز 28 اسفند ماه سال گذشته در رقم 3 میلیون و 253 هزار تومان معامله می‌شد با رشدی 17.7 درصدی به رقم 3 میلیون و 829 هزار تومان در بازار روز گذشته رسید. رتبه دوم این قیاس در اختیار سکه طلا طرح جدید با 15.72 درصد رشد و در نهایت رتبه سوم نیز در اختیار ربع سکه با 13.19 درصد رشد قرار گرفت. البته این در حالی است که در روز‌های اخیر با کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، بخشی از حباب قیمت‌های بازار سکه و طلا تخلیه شد. محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا و سکه، در رابطه با افزایش نرخ جهانی طلا و افزایش نرخ واقعی طلا گفت: «باتوجه به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، بهای سکه در بازار داخل به رقم واقعی خود نزدیک‌تر شده و حباب آن کمی تخلیه شده است. براساس آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه سکه دارای هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان حباب است که به نسبت اوایل هفته که در کانال هشت میلیون تومان بود، کاهش یافته است. در مجموع جز روزهای ابتدایی هفته که قیمت‌ها کمی هیجانی بالا رفت، در طول هفته بازار به آرامش رسید و حباب سکه و قیمت انواع قطعات سکه کاهشی شد.»
جایگاه دلار تغییر کرد
در راستای روند افزایشی هفته پایانی فروردین نرخ دلار آزاد برای ساعاتی به کانال 70‌هزار تومانی رسید. اما ریزش قیمت این ارز همزمان با ثبات نرخ شاخص‌های طلایی سبب شد تا جایگاه دلار در جدول بازدهی فروردین تغییر کند. در نتیجه قیمت هر برگ دلار آزاد که در بازار انتهای اسفند حو‌الی رقم 60 هزار و 200 تومان معامله می‌شد تا بازار روز‌های پایانی هفته گذشته حدود 10.13 درصد رشد کرد و به رقم 66هزار و 300 تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار سهام در بازه زمانی ذکر شده روند قابل توجهی از خود به جا نگذاشته و در نهایت با بازدهی 0.6 درصدی مثبت بازار فروردین را به اتمام رسانده است.
باخت بورس در راند اول
--> اخبار مرتبط برجام چه تاثیری بر بازار طلا، سکه و ارز گذاشت؟ نشست ویژه بهارستان برای استانبول تخلیه هیجانات بازار ارز روز هشدار بهارستان به پاستور طلا و سکه نمی‌خریم

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رانت شیرین 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان

احتمال بیکار ماندن جوانان در کدام استان بیشتر است؟

ساخت شهرک سیر برای تقویت زنجیره‌ ارزش پیگیری شود

کشور نیازمند آرایش مدیریتی متناسب با شرایط اقتصادی است

اجاره آنلاین ویلا، راهی آسان برای سفر

مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود

همتی: این دولت 600 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است/ ویدئو

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی