بازار آریا

آخرين مطالب

فیلم‌ها چقدر از آگهی‌های تجاری درآمد دارند؟

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران اقتصاد ايران

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تبلیغات در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟ کسب‌وکارهایی که تا نیم قرن پیش سرودست می‌شکستند تا با نمایش محتواهای تبلیغاتی خود در سالن‌های سینمایی برای خود بازار بسازند، حالا دیگر کمتر توجهی به این ابزار تبلیغاتی دارند. احتمالا رشد شبکه‌های اجتماعی، توسعه تبلیغات محیطی و استقبال قابل توجه مخاطبان از تبلیغات تلویزیونی، بازار تبلیغات سینمایی ایران را راکد و مهجور کرده است. سینمای ایران در سال 1398 حدودا 3میلیون و 200هزار دلار از تبلیغات درآمد داشت اما به‌یک‌باره ارزش این بازار در سال 1402 به کمتر از 2.5میلیون دلار رسید. اگرچه افزایش قیمت دلار، تاثیر بلاشکی در این معادله دارد اما رکود بازار نیز نتوانسته شکاف میان نرخ ارزها را جبران کند.
یک جست‌وجوی ساده در گوگل نشان می‌دهد که رسانه‌های ایرانی توجه چندانی به تبلیغات در سینماها ندارند و این بازار تقریبا هیچ‌گاه درکانون توجه، تحلیل و ارزیابی رسانه‌ها و کارشناسان اقتصاد فرهنگ نبوده است. از این نظر تحلیل کارشناسانه‌ای از سوی فعالان بازار یا کنشگران اقتصادی این حوزه در دست نیست و نمی‌توان نگاهی جامع و مانع به وضعیت این‌گونه از تبلیغات در بازار ایران داشت.
تبلیغات سینمایی چیست؟
تبلیغات سینمایی عمدتا به هر نوع تبلیغاتی گفته می‌شود که در فیلم‌های سینمایی یا محیط عمومی سالن‌های سینما نمایش داده می‌شود؛ از جمله تبلیغات قبل از نمایش فیلم‌ها، اقلام تبلیغاتی در لابی سینماها، تبلیغات تعاملی برای دستیابی به تماشاگران سینما و... . تبلیغات سینمایی برای بسیاری از برندهای تجاری این فرصت را فراهم می‌کند تا در محیطی تاثیرگذار با جمعیتی گسترده از مخاطبان ارتباط بگیرند و با استفاده از سیستم‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالا محتوای تبلیغاتی خود را منتشر کنند.برای به دست آوردن درآمدها در بازار تبلیغات سینما عمدتا هزینه‌هایی که کسب‌وکارها برای تبلیغ در فیلم‌ها، لابی سالن‌ها و ... می‌پردازند محاسبه می‌شود.
تاریخ تبلیغات سینمایی ایران
تبلیغات سینمایی در ایران تاریخی 90ساله دارد. نخستین آثار این‌گونه تبلیغات با ورود صنعت فیلم‌سازی به ایران در دوره پهلوی اول روی پرده رفت. براساس آنچه در کتاب تاریخچه تبلیغات تجاری مدرن در ایران آمده است، نخستین بار تبلیغ سینمایی همزمان با اکران فیلم «دختر لر» نمایش داده شد. این فیلم روز 30 آبان 1312 در سینما مایاک واقع در خیابان لاله‌زار تهران به نمایش درآمد. پیش از نمایش فیلم، کارگردان آن در سخنانی از حکومت وقت تمجید می‌کرد و در پایان هم یک رشته فیلم‌های مستند تبلیغاتی درباره افتتاح راه‌آهن یا کارخانه‌ها به نمایش درمی‌آمد. بدین‌ترتیب هر سانس نمایش حدود سه ساعت طول می‌کشید. بعدها فیلم‌های تبلیغاتی کوتاه‌تر شدند تا سانس‌های بیشتری به نمایش درآیند؛ چراکه استقبال از آنها زیاد بود و بسیاری از جامعه متجدد، همراه خانواده‌هایشان هم به دیدن فیلم می‌آمدند. از این زمان به بعد تبلیغات سینمایی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
حجم تبلیغات در سینمای ایران
مثل بسیاری از بازارهای دیگر ایران، تبلیغات سینمایی هم چندان شفاف نیست و آمار دقیقی از ارزش ریالی این بازار در دست نیست. با‌این‌حال برآوردهای منطقی نشان می‌دهد رقم این بازار در سال گذشته حدود 150 تا 170میلیارد تومان بوده است؛ یعنی چیزی در حدود 12 تا 14درصد کل فروش فیلم‌های سینمایی. در دوران کرونا با بسته شدن سینماها و کاهش شتاب تولید فیلم‌های سینمایی،‌ تبلیغات در سینمای ایران عملا راکد شد و به کمترین میزان خود در 20 سال گذشته رسید. ارزش تبلیغات سینمایی در سال 1399 حدودا 10میلیارد برآورد شده است. اما با عبور از کرونا در سال 1400 ارزش این بازار به رقم 200میلیارد تومان هم رسید.برخی مراکز معتبر تحلیلی در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده‌اند ارزش بازار تبلیغات سینمایی در ایران در یکی دو سال آینده به‌شدت کاهشی خواهد بود. این موضوع البته به دلیل نوسان نرخ ارز و معادل‌سازی ریال و دلار است. به بیان دیگر، اگرچه درآمد این گونه تبلیغات در سال‌های آینده به لحاظ ارزش ریالی رشد خواهد داشت، اما سرعت رشد این بازار مانند سال‌های گذشته کمتر خواهد شد. نکته دیگر اینکه اگرچه با افزایش قیمت تعرفه، درآمد تبلیغات سینمایی بالا خواهد رفت اما ارزش واقعی آن رشد مثبت چندانی نخواهد داشت و برآیند آن در نزدیک به یک دهه آینده تقریبا ثابت است.
تبلیغات سینما در جهان
ارزش تبلیغات سینماهای جهان در سال 2023، طبق آمار ایستاتیستا 3میلیارد و 100میلیون دلار بوده است. جالب آنکه نزدیک به یک‌سوم این رقم متعلق به درآمدهای تبلیغاتی سینمای آمریکاست؛ یعنی 952میلیون دلار.
آمارها حاکی است که ارزش این بازار تا سال 2029یعنی 5 سال آینده، حدود 50درصد رشد خواهد داشت و به مرز 5میلیارد دلار هم نزدیک خواهد شد و هر سال به طور میانگین تا 7درصد رشد خواهد داشت.
--> اخبار مرتبط حمله دوباره اکبر عبدی به فیلم «فسیل» در آستانه رویای هزار میلیاردی فاز جدید تبلیغات در سینما انتقاد اکبر عبدی از تبلیغات فیلم فسیل مدیر سینما آزادی سیاست‌های فرهنگی را به چالش کشید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‏جزییات پرداخت ارز حجاج؛ ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد

زمان آغاز عرضه خودروهای وارداتی و برقی اعلام شد

تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت، امکانی جدید برای گوشی‌های ساخت ایران

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی

اکسپو 2024، «نمایش امنیت» ایران

تفاوت بازار «وام مسکن» در ایران و آمریکا؛ چرا نسخه آمریکایی مفید است؟

اعتراض طلافروش ها به مقررات مالیاتی دولت؛ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است

مزایای واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس

حکم جدید بابک زنجانی اعلام شد

پیشنهاد مجلس به دولت در مورد سهمیه بندی بنزین

کشف دو محموله میلیاردی قاچاق در این استان

پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!

مدیرعامل شرکت نفت: سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در دولت رئیسی افزایش یافت

وزیر نفت: هر چه تولید سوخت می‌کنیم باز هم از مصرف عقبیم

وحدت رمز پیروزی ایران اسلامی در دفاع مقدس بود

فروش کدام املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود؟/ اینفوگرافیک

زمان‌بندی جدید عرضه در بورس کالا اعلام شد

ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد

بازگشت 1200 کارگر استان بوشهر به اشتغال

اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود

جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت دستگاه‌ها امکان‌پذیر است

چرا نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی پایین است؟

برنامه وزارت نفت برای تبدیل متانول به بنزین

سیگنال منفی دولت به بورس

«دماوند انرژی» چراغ تولید 3 طرح پتروشیمی را روشن کرد

اکسپو سکوی پرتاب توسعه خراسان جنوبی

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی

چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها

احساس امنیت، پایداری واحدهای اقتصادی را به‌دنبال دارد

بازگشت 497 واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید

هنرمندان صنایع دستی در اکسپو 2024/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری

مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها

تبدیل متانول به بنزین به‌جای صادرات آن

زمان حراج جدید سکه مشخص شد

جانباز 70درصد البرزی «محمدرضا دستافر» به خیل شهدا پیوست

کارمندان مالیات بیشتری دادند یا طلافروشان؟ (فیلم)

توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو

محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است

کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی

برگزاری میز تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا در سراسر کشور

مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست

شناسایی 723 فرصت سرمایه گذاری در مازندران

پایان شگرد گران‌فروشی «عجله» برای اسنپ و تپسی

تلمبه ESP چاه شماره 367 میدان اهواز در شرکت نفت و گاز کارون راه‌اندازی شد

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور

وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد

افزایش تولید روزانه 80 هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی