بازار آریا

آخرين مطالب

فعالان معتقدند که تصمیمات اخیر در کنار تحولات بین‌المللی بر قیمت‌ها اثر گذاشته‏‏‌اند

گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل اقتصاد ايران

گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بازار موبایل در اولین ماه سال مانند سال قبل با اخباری درباره احتمالات تشدید محدودیت‌های وارداتی، حمایت از تولید گوشی داخلی و افزایش دو برابری درآمد از ورود گوشی‏‏‌های بالای 600 دلار مواجه شد. از سوی دیگر، افزایش نوسانات نرخ ارز در ماه پایانی سال گذشته و تداوم آن در فروردین ماه امسال، احتمال تغییرات در قیمت‏‏‌ انواع موبایل را تقویت می‌کند؛ موضوعی که کارشناسان دو دیدگاه متفاوت نسبت به آن دارند؛ برخی از افزایش قیمت‌ها در بازار موبایل تحت‌تاثیر تحولات بین‌المللی و کاهش عرضه به دلیل صف تخصیص ارز می‏‏‌گویند، اما برخی دیگر معتقدند که این بازار تاکنون با کمبود کالا و افزایش قیمت مواجه نبوده است.
پاسکاری بررسی تولید موبایل تقلبی
در اواسط ماه جاری خبری مبنی‌بر ممنوعیت واردات موبایل‌‌‌های دکمه‌‌‌ای منتشر شد؛ماجرا از این قرار بود که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در نامه‌‌‌ای دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری را مکلف به ارائه گزارشی از اجرای مصوبه در سال 1402 و برنامه‌‌‌های سال 1403 در خصوص اجرای مصوبه ستاد تسهیل و چگونگی تخصیص ارز و جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه دکمه‌‌‌ای و حمایت از واحدهای تولیدکننده تلفن همراه کرد. انتشار این نامه در رسانه‌‌‌ها نگرانی واردکنندگان و فعالان حوزه موبایل از تشدید محدودیت در واردات را بیشتر کرد، اما پس از گذشت 10 روز، سیدحسین سادات‌حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران ممنوعیت واردات گوشی‌‌‌های دکمه‌‌‌ای را به نقل از مسوولان وزارت صمت تکذیب و بیان کرد: «برخی شرکت‌های واردکننده که با مونتاژ گوشی‌‌‌های دکمه‌‌‌ای خود را به عنوان تولیدکننده معرفی کرده‌‌‌اند، با انتشار این‌گونه اخبار به دنبال ایجاد انحصار در بازار برای فروش گوشی‌‌‌های خود هستند، اما این خبر تکذیب شد و ممنوعیتی در این حوزه وجود ندارد.»
با این حال، مهدی عبقری، دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل، در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از ثبت‌سفارش قطره‌چکانی برای واردات گوشی‌‌‌های دکمه‌‌‌ای در سال 1402 می‌‌‌گوید. او با اشاره به نامه سال گذشته ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این باره توضیح می‌دهد: «این ستاد در آن نامه مطرح کرده بود که شرکت‌های داخلی توان تولید گوشی باکیفیت و مقرون به‌‌‌صرفه را دارند و در این راستا، ممنوعیت واردات موبایل‌‌‌های دکمه‌‌‌ای را اعلام کرد که به دلیل ایجاد ناهنجاری با مخالفت فعالان و واردکنندگان در بازار موبایل مواجه شد. در سال 1402 هم ثبت‌سفارش این نوع گوشی‌‌‌ها، به صورت قطره‌چکانی انجام شد و واردات محدودی داشت.»
در واقع اولین خواسته واردکنندگان از ستاد رفع موانع تولید، ارائه گزارشی از عملکرد شرکت‌های تولیدکننده داخلی مبنی بر میزان گوشی‌‌‌های تولید‌شده در یک سال اخیر بوده است. عبقری با بیان این مطلب در ادامه با اشاره به مزایای دولتی شرکت‌های تولیدکننده توضیح می‌دهد: «در سال گذشته با وجود حمایت‌‌‌های دولت از تولید داخلی، قیمت تولید افزایش یافت و مطرح شدن موضوع تولید گوشی‌‌‌های تقلبی نیز عملکرد تولیدکنندگان را محل انتقاد قرار داد.»
حالا ممنوعیت واردات موبایل‌‌‌های دکمه‌‌‌ای در حالی تکذیب می‌شود که در اواخر سال گذشته دوباره داستان تولید موبایل (دکمه‌‌‌ای) تقلبی از یک برند مشهور در کشور با اظهارنظر معاون وزیر صمت مبنی بر ارجاع بررسی پرونده تولید موبایل تقلبی در کشور به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت ارتباطات مطرح شد؛ هر چند به اعتقاد این مقام مسوول با توجه به شرایط تحریم، واحدها ملزم به داشتن نمایندگی رسمی نیستند. حالا با گذشت بیش از یک ماه از طرح این صحبت‌‌‌ها و درخواست رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، عیسی زارع‌‌‌پور، وزیر ارتباطات روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت درباره تولید گوشی نوکیای تقلبی در ایران ضمن بیان بررسی شکایت این پرونده در دادگاه، اظهارنظر در این خصوص را به وزارت صمت واگذار کرد. زارع‌‌‌پور با اشاره به مباحث حقوقی پرونده تولید گوشی تقلبی گفت: «شرکت تولیدکننده در ایران ادعا می‌کند که مستنداتی از نمایندگی معتبر شرکت نوکیا مبنی بر مجوز تولید دارند. خلاف این هم ادعاهایی وجود دارند که در حال بررسی است، اما در حوزه کاری ما نیست و وزارت صمت باید اظهارنظر کند.» او در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود با تشریح وظایف وزارت ارتباطات در حوزه موبایل خاطرنشان کرد: «در بخش تولید، اینکه محصولات ارتباطاتی اصالت دارند یا نه، از نمایندگی مجوز دارند یا نه و صدور پروانه تولید آنها، در وزارت صمت پیگیری می‌شود.»
از منع واردات تا بودجه 500 میلیارد تومانی تولید
مسوولان در حالی از پیگیری و بررسی تولید تقلبی در بازار موبایل خبر می‌دهند که واردکنندگان از سیاست وزارت صمت و ارتباطات برای حمایت از تولید داخلی گوشی ابراز نگرانی می‌کنند. در این شرایط، بررسی جداول بخش دوم لایحه بودجه سال‌جاری هم به وضوح نشان می‌دهد که دولت در اعتبارات متفرقه خود، بودجه 500 میلیارد تومانی برای حمایت از تولید گوشی‌‌‌های هوشمند داخلی در نظر گرفته است.
همچنین در سال جدید اخباری مبنی بر رفع ممنوعیت واردات آی‌فون منتشر شد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تکذیب آنها، از جدیت این ستاد برای برخورد با فروشندگان این کالا خبر داد و اعلام کرد: «در اواخر سال گذشته واحدهای فروشنده این کالاهای ممنوعه شناسایی شدند و در سال‌جاری برخورد با این واحدها در دستور کار جدی ستاد قرار دارد.» در ادامه سخنگوی این ستاد در روز گذشته دلیل ممنوعیت واردات آی‌فون 14 و 15 را کنترل سبد ارزی کشور اعلام کرد و به عرضه‌‌‌کنندگان آی‌فون قاچاق هشدار داد که اگر بیش‌اظهاری در واردات آی‌فون‌‌‌های 13 رخ داده باشد، مصداق قاچاق خواهد بود و در صورت شناسایی، پرونده تشکیل می‌شود. با این اوصاف، در ماه‌‌‌های آتی باید منتظر تاثیرات این اظهارات بر بازار موبایل، به‌خصوص بر قیمت انواع آی‌فون باشیم.
از سوی دیگر، دولت در بخش دوم لایحه بودجه پیش‌بینی کرده است که در سال‌جاری از حقوق ورودی واردات گوشی‌‌‌های موبایل خارجی با قیمت بیش از 600 دلار، حدود 2040میلیارد تومان درآمد داشته باشد. این رقم در بودجه سال گذشته 1020 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که نشان می‌دهد پیش‌بینی دولت از این درآمد در سال‌جاری نسبت به سال قبل دو برابر شده است. دبیر سابق انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به این موضوع به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: «افزایش دو برابری درآمد دولت از محل حقوق ورودی گوشی‌‌‌های بالای 600 دلار موضوع جدیدی نیست و در لایحه بودجه سال قبل هم دیده شده بود، اما گمرک حقوق ورودی این موبایل‌‌‌ها را تا ماه یازدهم سال 1402 نصف میزان قانونی تعیین‌شده دریافت کرد. ورود بیش از 400 میلیون دلار گوشی مسافری در سال گذشته به دلیل تعرفه 8 درصدی آن بود که بازرگانان از این موضوع متضرر شدند.»
او در ادامه صحبت‌‌‌های خود درباره حمایت 500 میلیارد تومانی از تولید گوشی هوشمند داخلی توضیح می‌دهد: «این رقم برآورد شده در بودجه احتمالا به مصوبه مجلس برمی‌‌‌گردد که طبق آن، باید مازاد حق تعرفه 15 درصدی ورود گوشی‌‌‌های بالای 600 دلار به حمایت از تولید داخلی گوشی اختصاص یابد.»
نوساناتی از جنس محدودیت و تحولات منطقه
در حالی که هنوز تبعات سیاستگذاری‌‌‌های جدید دولت در بازار موبایل به شکل مشهودی دیده نمی‌شود، تحولات بین‌المللی به سادگی باعث افزایش قیمت انواع گوشی‌‌‌های موبایل شده‌‌‌اند. محمد حمدالله‌‌‌زاده، مدیرعامل یک فروشگاه اینترنتی موبایل، با بیان اینکه تحلیل وضعیت فعلی بازار تحت‌تاثیر نوسانات دلار فقط برای یک روز معتبر خواهد بود، درباره اوضاع عرضه و تقاضا در بازار موبایل به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: «با توجه به افزایش قیمت دلار در روزهای ابتدای سال و تداوم آن تحت‌تاثیر تحولات سیاست بین‌‌‌الملل، طبیعتا قیمت‌ها در بازار موبایل نیز افزایش یافت. البته نرخ‌های تامین موبایل برای فروشندگان هنوز تغییری نکرده است.»
او در ادامه دلایل کاهش تقاضا در بازار موبایل را تشریح کرد و گفت: «کاهش نقدینگی مردم، وضعیت سیاسی و اقتصادی ناپایدار، احتیاط برای خرید موبایل و کالاهای‌‌‌ آی‌‌‌تی و تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه، از جمله عواملی هستند که فروش و تقاضا در بازار موبایل را کاهش داده است.»
طبق گفته فعالان، روند آتی قیمت‌ها در بازار موبایل تا حد زیادی به تحولات سیاست‌‌‌های بین‌المللی بستگی دارد. حمدالله‌زاده هم با اشاره به این موضوع معتقد است که در صورت تغییرات مثبت در سیاست بین‌الملل کشور، قیمت‌ها در بازار کاهشی می‌شود؛ اما با تشدید تنش‌‌‌ها در این حوزه باید در انتظار افزایش قیمت‌ها باشیم. او در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود به عرضه در بازار موبایل هم اشاره می‌کند و می‌‌‌گوید: «همچنان صف تخصیص ارز پابرجاست و واردکنندگان در انتظار دریافت ارز یا کالاهای خود هستند که در بخش عرضه نیز هنوز کالاهای جدید وارد بازار موبایل نشده‌‌‌اند. با رفع این مشکل، عرضه به صورت ناگهانی افزایش می‌‌‌یابد و منجر به ریزش قیمت‌ها در بازار می‌شود؛ اتفاقی که در اردیبهشت‌‌‌ماه سال گذشته هم رخ داد.»
اما یک فعال بازار موبایل معتقد است که تاکنون افزایش قیمتی در گوشی‌‌‌های پرچمدار رخ نداده است. او در این خصوص به «دنیای‌اقتصاد» توضیح می‌دهد: «به‌‌‌‌رغم نوسانات نرخ ارز در ماه‌‌‌های پایانی سال گذشته و فروردین ماه امسال، قیمت مدل‌‌‌های برندهای مطرح گوشی افزایش نیافته است.» به گفته او بازار موبایل در سال جدید تاکنون کمبود کالا و افزایش قیمتی تجربه نکرده است.
به نظر می‌رسد با گذشت یک ماه از سال جدید بازار موبایل مانند سال‌های قبل از یک سمت با سیاست‌‌‌های محدودیت یا ممنوعیت واردات، حمایت از تولید داخلی و سلب مسوولیت نسبت به تولید موبایل‌‌‌های تقلبی دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر، از آشفتگی‌‌‌های ناشی از تحولات بین‌المللی در هفته‌‌‌های اخیر در امان نمانده و شاهد افزایش قیمت‌ها بوده است.
--> اخبار مرتبط چشم‌انداز موبایل در 1403 پیش‌بینی درآمد 2000 میلیارد تومانی از واردات موبایل‌های بالای 600 دلار بازار موبایل ایران در قبضه گوشی‌های مونتاژی؟ تامل حقوقی در علامت تجاری نوکیا در ایران حقوق ورودی موبایل بالای 600 دلار 15 درصد تعیین شد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت 12 هزار واحدی شاخص بورس

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی و دستگیری دو متهم در زاهدان

بازدید هیات تجاری هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین

ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است

فعالیت اقتصادی 240 هزار بیمه شده کارگری در سیستان وبلوچستان

سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است

مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد

ژاپن در حال تبدیل شدن به یک اقتصاد بزرگ است

تفاهم‌نامه همکاری علمی تحقیقاتی دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی

هزینه کرد دولت برای هر ایرانی 5 میلیون تومان!

پژمان‌فر: بانک مرکزی صدور چک را منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک کند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 11 اردیبهشت 1403

ساخت 2 هزار و 500 واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟

رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است

مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد

چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟

دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند

رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود

رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود

نقش برجسته کارگران در جهش تولید

پیروز در جنگ اقتصادی با ادامه راه شهدا رقم می‌خورد

جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد

پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند

استقبال فرمانده‌ی قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع از مدل اقتصاد تعاونی پیشگامان

روز کارگر برای کارگران تعطیل است

موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک

سید محمد خاتمی: تورم به سطح فوق العاده نگران کننده ای رسیده است/ نباید با ذهنیت‌های بسته به سراغ امور پیچیده کشور رفت

دبیر کل خانه کارگر: دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد

آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ

رویکرد بنیاد ارائه خدمات موثر و هدفمند به ایثارگران است

سقوط بیت کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ کنگ

تصویب جدول اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان

رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛

وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد

نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده

مشکلات اقتصادی با استحکام پایه‌های علمی حل می شود

اکسپو 2024 قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید

روایت خاندوزی از دستور رئیسی در پی تذکر رهبر انقلاب

اهمیت نبرد در جبهه اقتصادی کمتر از جنگ نظامی نیست

ساخت 2هزار و500 واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود

استقبال فرمانده قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع از مدل اقتصاد تعاونی پیشگامان یزد

کشف 10 تن خمیر مایه در بناب

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افزایش 40 درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت

ورود دیوان عدالت اداری به 3 پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد 1403

موافقت مجلس با اختصاص 10 همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران در بودجه 1403

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی