بازار آریا

آخرين مطالب

بازگشت فراتر از انتظار اقتصاد چین به مسیر رشد، به سود معامله‏‏‌گران آهن و فولاد

جبران زیان فولادسازان با رشد GDP چین اقتصاد ايران

جبران زیان فولادسازان با رشد GDP چین
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد - راضیه احقاقی : محصولات زنجیره آهن و فولاد میان سیگنال‌‌‌های متعدد و متناقض اقتصاد جهانی در نوسان هستند. در حالی که پیش‌بینی کاهش تقاضا از سوی چین برای امسال و سال 2025، بازار را با عقبگرد قیمتی مواجه کرد، انتشار بهتر از انتظار داده‌‌‌های تولید ناخالص ملی چین برای سه‌ماه ابتدایی امسال، حامی بازگشت مثبت قیمتی در بازارها شد، به نحوی که میلگرد فولادی در بازار داخلی چین به سقف قیمت یک‌ماه اخیر خود صعود کرد. با وجود این، برخی تحلیلگران واکنش مثبت به داده GDP چین را هیجانی ارزیابی کرده و معتقدند در صورت تحلیل این داده در کنار سایر داده‌‌‌های صنعتی و خرده‌‌‌فروشی چین، نمی‌‌‌توان به استمرار رویه مثبت رشد تولید ناخالص ملی در ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو امیدوار بود.
بازار جهانی سنگ‌‌‌آهن و فولاد گوش به زنگ آریا بازار چین است و رشد سریع‌‌‌تر از انتظار دومین اقتصاد جهانی ظرف سه‌ماه ابتدایی سال 2024 باعث شد تا رویه نوسان قیمت سنگ‌‌‌آهن و فولاد در بازارهای جهانی تغییر کرده و مجدد افزایشی شود. داده‌‌‌های اقتصادی چین اثرگذاری زیادی بر روند نوسان قیمت انواع کامودیتی‌‌‌ها و به‌خصوص فلزات دارد. با این حال اثرگذاری داده‌‌‌های اقتصادی چین بر بازار سنگ‌‌‌آهن و فولاد به مراتب بیش از سایر بازارهاست و بهای این محصولات به‌سرعت به آریا بازار چین واکنش نشان می‌دهد. به این ترتیب در شرایطی که پیش‌بینی کپیتال‌اکونومیکس از کاهش تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن از سوی چین و تضعیف بازار مسکن در این کشور ظرف هفته اخیر، روند اصلاح مثبت قیمتی سنگ‌‌‌آهن و فولاد را متوقف کرده بود، انتشار داده‌‌‌های مثبت از بازگشت سریع‌‌‌تر از انتظار اقتصاد چین به مسیر رشد باعث شد تا مجددا بازار آهن و فولاد از ابتدای بازگشایی معاملات در روز چهارشنبه 17آوریل افزایشی شود. میلگرد فولادی در بازار داخلی چین تا میانه روز 17آوریل رشد 1.86درصدی را به ثبت رساند و با قیمت 3‌هزار و 610یوآن به ازای هر تن معامله شد که این رقم بیشترین بهای فروش این محصول پس از 21مارس امسال یعنی تقریبا بازه یک‌ماه اخیر بود.
داده‌‌‌های رسمی رشد اقتصادی چین برای سه‌ماه ابتدایی سال 2024 منتشر شد و نشان داد که چین در این بازه زمانی سریع‌تر از پیش‌بینی‌‌‌ها رشد کرده است. این بهبود نشان داد که تلاش مقامات چینی برای مواجهه با تضعیف بازار املاک این کشور و افزایش بدهی‌‌‌ دولت‌‌‌های محلی نسبتا موفق بوده است. با وجود این، برخی تحلیلگران بر این باورند که اظهارنظر در خصوص اقتصاد چین با استناد به داده رشد اقتصادی در سه‌ماه ابتدایی امسال کافی نیست و معامله‌‌‌گران بازارها، برای نشان دادن واکنش منطقی باید مجموعه‌‌‌ای از داده‌‌‌ها شامل میزان تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری، داده فروش، خرده‌‌‌فروشی و تولید صنعتی را مدنظر قرار دهند. داده‌‌‌های رسمی نشان می‌دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان در بازه سه‌ماهه، از ژانویه تا مارس 2024 رشدی برابر 5.3‌درصد را نسبت به دوره مشابه سال قبل به ثبت رسانده است؛ این در حالی است که اقتصاد چین در سه‌ماه پایانی سال 2023 رشد 5.2درصدی داشت و تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز نیز رشد اقتصادی 4.6درصدی را برای سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی پیش‌بینی کرده بودند. اما رشد فراتر از حد انتظار اقتصاد چین ظرف سه‌ماه اول امسال باعث شد تا بازارهای کالایی با سیگنال تقویتی مواجه شده و افزایشی شوند. هری مورفی کروز، اقتصاددان مودیز آنالیتیکس، متعقد است: رشد قوی اقتصاد چین در سه‌ماه اول سال به دستیابی به هدف 5درصدی سالانه این کشور کمک زیادی می‌کند. با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هدف‌گذاری رشد 5درصدی چین طی امسال بلندپروازانه است. تحقق رشد 5.2درصدی برای سال 2023 با تکیه بر رشد اقتصادی پایین در 2022 محقق شد؛ موضوعی که در سال 2024 وجود ندارد و تحقق رشد 5درصدی را برای چینی‌‌‌ها دشوار می‌کند.
افت تقاضا؛ بلای جان سنگ‌‌‌آهنی‌‌‌ها
کپیتال‌اکونومیکس در گزارشی که این هفته منتشر کرد، قیمت سنگ‌‌‌آهن را برای سال 2024 در محدوده 100دلار به ازای هر تن ارزیابی و پیش‌بینی کرد که بهای این محصول در سال 2025 به 85دلار به ازای هر تن سقوط خواهد کرد. همچنین شرکت تحقیقاتی مستقر در لندن در یادداشتی که روز سه‌‌‌شنبه 16آوریل منتشر شد، اعلام کرد که کاهش تولید فولاد و کنترل‌‌‌های آلاینده‌‌‌های منتشرشده از کوره‌‌‌های بلند قدیمی و آلاینده در چین می‌‌‌تواند تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن از سوی این کشور را در سال‌جاری میلادی به میزان یک‌درصد و در سال‌های بعد به میزان 2‌درصد کاهش دهد. چین مصرف‌کننده 70‌درصد سنگ‌‌‌آهن دریایی دنیاست و سهم قابل‌توجه چین از مصرف سنگ‌‌‌آهن باعث می‌شود تا تغییر در روند تقاضای چین بتواند روند بازار این محصول را دستخوش تغییرات جدی کند. در حالی پیش‌بینی می‌شود تقاضای سنگ‌‌‌آهن چین در سال‌جاری به میزان یک‌درصد و در سال آینده به میزان 2‌درصد کاهش یابد که شرکت‌های معدنی برنامه افزایش تولید و عرضه را دنبال می‌کنند و تلاقی کاهش تقاضا و رشد عرضه می‌‌‌تواند قیمت‌ها را با فشار جدی کاهش قیمت مواجه کند.
کپیتال‌اکونومیکس معتقد است، سهم چین از مصرف سنگ‌‌‌آهن دنیا به میزانی قابل‌توجه است که رشد عرضه این محصول از سوی سایر کشورها نمی‌‌‌تواند افت تقاضای چین را جبران کند. کپیتال‌اکونومیکس معتقد است که سهم بخش املاک در اقتصاد چین تا پایان دهه جاری نصف می‌شود. تحقق این پیش‌بینی خبری خوش برای تولیدکنندگان سنگ‌‌‌آهن نیست و می‌‌‌تواند فعالیت آنها را با بحران مواجه کند. بحران در بخش املاک و مستغلات، فشار زیادی بر اقتصاد چین وارد کرده است. قیمت مسکن جدید چین در ماه مارس با سریع‌ترین سرعت خود در بیش از هشت‌سال گذشته کاهش یافت. سرمایه‌گذاری املاک در سه‌ماه اول 9.5‌درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و پس از افت 9.0درصدی در ژانویه تا فوریه، رکود آن را عمیق‌تر کرد.
--> اخبار مرتبط سنگ‌آهن در کف قیمت 10ماهه دورخیز کامودیتی‏‏‌ها برای شکست قیمت‌ها؟ بازار فولاد - 1403/01/29 بازار فولاد - 1403/01/28 مشتریان شمش عقب‏‏‌نشینی کردند

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بورس قرمز ماند

اکسپو فرصتی برای توسعه

معرفی 124 بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری

احداث سردخانه 2 هزار تنی در استان خراسان جنوبی

صدور 165 میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران

ببینید | درخواست معاون حقوقی رئیسی از نمایندگان مجلس آینده برای رفع مسائل اقتصادی!

انهدام باند قمار و شرط بندی آنلاین در گلستان

چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟

مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لحبازی درست نیست

رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند

امسال چند نفر وام ازدواج و فرزندآوری گرفتند؟

افت 12 هزار واحدی شاخص بورس

کشف 816 میلیارد ریال پولشویی و دستگیری دو متهم در زاهدان

بازدید هیات تجاری هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین

ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است

فعالیت اقتصادی 240 هزار بیمه شده کارگری در سیستان وبلوچستان

سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است

مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد

ژاپن در حال تبدیل شدن به یک اقتصاد بزرگ است

تفاهم‌نامه همکاری علمی تحقیقاتی دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی

هزینه کرد دولت برای هر ایرانی 5 میلیون تومان!

پژمان‌فر: بانک مرکزی صدور چک را منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک کند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 11 اردیبهشت 1403

ساخت 2 هزار و 500 واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟

رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است

مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد

چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟

دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند

رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود

رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود

نقش برجسته کارگران در جهش تولید

پیروز در جنگ اقتصادی با ادامه راه شهدا رقم می‌خورد

جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد

پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند

استقبال فرمانده‌ی قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع از مدل اقتصاد تعاونی پیشگامان

روز کارگر برای کارگران تعطیل است

موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک

سید محمد خاتمی: تورم به سطح فوق العاده نگران کننده ای رسیده است/ نباید با ذهنیت‌های بسته به سراغ امور پیچیده کشور رفت

دبیر کل خانه کارگر: دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد

آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ

رویکرد بنیاد ارائه خدمات موثر و هدفمند به ایثارگران است

سقوط بیت کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ کنگ

تصویب جدول اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در همدان

رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛

وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد

نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی