بازار آریا

آخرين مطالب

فشار غرب بر نتانیاهو بر سر ایران شدیدتر از غزه است

متحدان اسرائیل در برزخ اقتصاد ايران

متحدان اسرائیل در برزخ
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : متحدان ناآرام اسرائیل خشم خود را از تلفات جنگ غزه ابراز کرده‌اند، اما زمانی که بازیگری مهم رگبار موشکی را به سمت اسرائیل نشانه گرفت، آن را حداقل برای یک لحظه کنار گذاشتند. مارک لندلر 16آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت: دو هفته پیش؛ ریشی سوناک، نخست‌‌‌وزیر بریتانیا با شماری از درخواست‌‌‌ها برای قطع ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل جنگ ویرانگر آن در غزه مواجه بود. اما روز دوشنبه، سوناک از هواپیماهای جنگی انگلیس که چند پهپاد ایرانی را به عنوان بخشی از کارزار خنثی کردن حمله ایران به اسرائیل رهگیری کرده بودند، قدردانی کرد. این یک مثال گویا بود از اینکه چگونه درگیری بین اسرائیل و ایران معادلات را در خاورمیانه به هم ریخته است.
در مواجهه با رگبار موشک‌های ایران؛ انگلیس، آمریکا، فرانسه و دیگران به کمک اسرائیل شتافتند. آنها خشم خود را از غزه کنار گذاشتند تا از اسرائیل در برابر ایران دفاع کنند، حتی در شرایطی که خواهان خویشتنداری در پاسخ اسرائیل به حمله ایران شدند. به گفته دیپلمات‌ها و تحلیلگران انگلیسی و آمریکایی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر که به تهاجم هوایی در مورد نشست ژنرال‌های ایرانی در دمشق در 1 آوریل تایید داد و واکنش تلافی‌جویانه ایران را برانگیخت، توانسته است روایت را تغییر دهد. اما آنها گفتند، اگر نتانیاهو دستور حمله متقابل را بدهد و منطقه را وارد جنگ گسترده‌‌‌تری کند، این تغییر می‌تواند زودگذر باشد. سوناک در پارلمان با وام گرفتن عبارتی که بایدن در یک تماس تلفنی با نتانیاهو در روز یکشنبه پس از حمله ایران به کار برد، گفت: «ما از آنها می‌خواهیم که در این مرحله احساس پیروزی کنند.» انتظار می‌رفت که سوناک روز سه‌شنبه با نتانیاهو تماس بگیرد. امانوئل مکرون، رئیس‌‌‌جمهور فرانسه، که نقش حمایتی در عملیات نظامی داشت، به یک کانال خبری فرانسوی گفت: «ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا از حریق – یعنی تشدید تنش جلوگیری کنیم.» آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، محدودیت‌‌‌های حمایت از ضدحمله اسرائیل را نشان داد.
او گفت: «حق دفاع از خود به معنای دفع حمله است. انتقام‌جویی یک مقوله در حقوق بین‌الملل نیست.» تحلیلگران گفتند که فشار غرب بر نتانیاهو بر سر ایران حتی شدیدتر از غزه خواهد بود زیرا جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و ایران - از نظر ژئوپلیتیک و اقتصادی - بسیار بی‌‌‌ثبات‌‌‌کننده‌‌‌تر از کارزار اسرائیل برای مقابله با حماس در غزه خواهد بود. جنگ با ایران یکسری تصمیمات سخت را به صورت متوالی به متحدان اسرائیل تحمیل می‌کند و آنها را ملزم می‌کند تا در کل استراتژی‌های خود برای منطقه تجدید نظر کنند. حمله وحشیانه اسرائیل به غزه، افکار جهانی را علیه این رژیم تحریک کرده است، به‌ویژه پس از حمله اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت تن از کارکنان آشپزخانه مرکزی جهانی شد.
این حمله بازارهای مالی یا قیمت نفت را به خاطر جنگ بین ایران و اسرائیل تحت‌تاثیر قرار نداده، اما تقریبا و مطمئنا این کار را خواهد کرد. چنین جنگی احتمالا ایالات متحده و احتمالا بریتانیا را درگیر خواهد کرد که نقش سنتی خود را در تلاش‌‌‌های تحت رهبری آمریکا برای سرنگونی پهپادها و موشک‌‌‌های ایرانی ایفا کردند. این می‌تواند اثرات سیاسی بی‌‌‌ثباتی در هر دو کشور داشته باشد، جایی که رای‌‌‌دهندگان اواخر امسال به پای صندوق‌‌‌های رای می‌‌‌روند. ولی نصر، استاد دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته جانز هاپکینز که در دولت اوباما خدمت کرده است می‌‌‌گوید: «هر بار که اسرائیل تصمیم به حمله به ایران می‌گیرد، غوغایی عظیم در واشنگتن و لندن ایجاد می‌کند، این کشورها به اسرائیل فشار خواهند آورد و تلاش بین‌المللی بزرگی برای فشار بر رفتار اسرائیل در قبال ایران وجود خواهد داشت.»
دانیل لوی، مذاکره‌‌‌کننده سابق اسرائیلی که اکنون پروژه ایالات متحده/خاورمیانه، یک اندیشکده مستقر در لندن و نیویورک را اداره می‌‌‌کند، گفت: تفاوت در منافع جهانی بین درگیری‌‌‌های ایران و غزه در نحوه برخورد دولت‌‌‌های غربی با اسرائیل آشکار است. لوی گفت: این پاسخ عمومی متحد برای دفاع از اسرائیل در مورد ایران، با پیام خصوصی قوی به اسرائیل-« حمله نکن»- همراه است. در غزه، دستپاچگی‌‌‌های عمومی زیادی وجود دارد، اما اراده‌‌‌ای برای سخت‌‌‌گیری در حوزه خصوصی وجود ندارد. او گفت: «غزه مستقیما ایالات متحده را وارد جنگ نمی‌‌‌کند. بنابراین، آنها هنوز معتقدند که می‌توانند از میان این بحران به سلامت عبور کنند.»
روز دوشنبه، سوناک اصرار کرد که بحران اخیر اسرائیل باعث نمی‌شود که موضوع تلفات غیرنظامیان در غزه از دستور کار خارج شود. نخست وزیر درخواست خود را برای توقف بشردوستانه که منجر به آتش‌بس پایدار می‌شود، تکرار کرد. سوناک گفت: «هر اتفاقی که در 48 ساعت گذشته رخ داده است، بر موقعیت ما در غزه تاثیر نمی‌گذارد. کل کشور می‌‌‌خواهد شاهد پایان خونریزی و حمایت‌‌‌های بشردوستانه بیشتر باشد.» اما حتی قبل از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، دولت بریتانیا در برابر درخواست‌‌‌ها برای توقف ارسال تسلیحات مقاومت می‌‌‌کرد. مقامات از افشای مشاوره حقوقی محرمانه در مورد اینکه آیا تجارت تسلیحات بریتانیا با اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی است، خودداری کردند، همان‌طور که چند تن از وکلای برجسته استدلال کرده‌اند. در واشنگتن، مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان سخنران روز دوشنبه گفت که در این هفته برنامه‌‌‌ریزی کرده است تا بسته هزینه‌‌‌های امنیت ملی را برای کمک به اسرائیل، اوکراین و دیگر متحدان آمریکا پیش ببرد.
پیتر ریکتس، دیپلمات سابق بریتانیایی و مشاور امنیت ملی گفت که قطع تسلیحات بریتانیا در حال حاضر در «آغاز» راه قرار دارد. او گفت که اگر اسرائیل آتش‌بس اعلام کند و برای آزادی گروگان‌های حماس به توافق برسد، ممکن است این مساله بحث‌برانگیز باشد - کاری که هنوز انجام نداده است. ریکتس گفت: «نتانیاهو باید هنگام ضربه زدن به کنسولگری ایران در دمشق محاسبه کرده باشد که ایرانی‌‌‌ها تلافی خواهند کرد و این امر آمریکایی‌‌‌ها و متحدان غربی‌‌‌شان را پشت سر اسرائیل سوق خواهد داد.»
ریکتس گفت: «این همه دربردارنده سود برای نتانیاهو است، اگر او خرد لازم را برای انتقام‌گیری حداقلی و محدود داشته باشد.» مارتین ایندیک، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، گفت که پاسخ محدود اسرائیل محتمل‌ترین سناریو است. او گفت: «نتانیاهو پاسخ خواهد داد – او مجبور است – اما نه به گونه‌‌‌ای که ایرانی‌‌‌ها را ملزم به انتقام‌گیری کند و بایدن را خشمگین کند.» ایندیک در مورد ایران و اسرائیل گفت: «جنگ اکنون در چشم‌انداز آشکارتر از گذشته است. همین باعث می‌شود که هر دو طرف محتاط‌‌‌تر در مورد نیات طرف مقابل عمل کنند.»
به گفته برخی از تحلیلگران، چالش اروپا و ایالات متحده این است که در بین همه بازیگران منطقه، اسرائیل بیشترین انگیزه را برای تشدید خصومت‌ها با ایران دارد. این کشور برای مقابله با حماس در غزه تلاش کرده است و به دلیل تلفات انسانی جنگ از نظر دیپلماتیک منزوی‌تر شده است. حتی نتانیاهو و بایدن هم با هم اختلاف داشتند و حمایت بزرگ‌ترین حامی اسرائیل را زیر سوال بردند. اما به گفته تحلیلگران، بایدن نمی‌تواند از عهده یک گسست کلی با اسرائیل برآید، به‌خصوص اگر اسرائیل خود را در درگیری وجودی با ایران بیابد و حتی این درگیری در طول سال انتخابات آشکار شود. جرمی شاپیرو، مدیر تحقیقات شورای روابط خارجی اروپا گفت: «اسرائیلی‌‌‌ها تلاش کرده‌‌‌اند که آمریکایی‌‌‌ها را در موقعیتی قرار دهند که هیچ انتخابی نداشته باشند. با وجود تمام اعتراضات دولت بایدن، آنها در مکان دشواری قرار دارند. اگر اسرائیلی‌‌‌ها تنش‌ها را تشدید کنند، چه خواهند کرد؟»
--> اخبار مرتبط اظهارات جدید سرلشکر صفوی درباره اسرائیل و جنگ غزه/ آمریکایی‌ها شکست خواهند خورد استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای هسته‌ای زیرسایه جنگ غزه باید روابط با اعراب باقی بماند بایدن در لاک دفاعی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150472/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حکم جدید بابک زنجانی اعلام شد

پیشنهاد مجلس به دولت در مورد سهمیه بندی بنزین

کشف دو محموله میلیاردی قاچاق در این استان

پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!

مدیرعامل شرکت نفت: سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در دولت رئیسی افزایش یافت

وزیر نفت: هر چه تولید سوخت می‌کنیم باز هم از مصرف عقبیم

وحدت رمز پیروزی ایران اسلامی در دفاع مقدس بود

فروش کدام املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود؟/ اینفوگرافیک

زمان‌بندی جدید عرضه در بورس کالا اعلام شد

ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد

بازگشت 1200 کارگر استان بوشهر به اشتغال

اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود

جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت دستگاه‌ها امکان‌پذیر است

چرا نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی پایین است؟

برنامه وزارت نفت برای تبدیل متانول به بنزین

سیگنال منفی دولت به بورس

«دماوند انرژی» چراغ تولید 3 طرح پتروشیمی را روشن کرد

اکسپو سکوی پرتاب توسعه خراسان جنوبی

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی

چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها

احساس امنیت، پایداری واحدهای اقتصادی را به‌دنبال دارد

بازگشت 497 واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید

هنرمندان صنایع دستی در اکسپو 2024/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری

مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها

تبدیل متانول به بنزین به‌جای صادرات آن

زمان حراج جدید سکه مشخص شد

جانباز 70درصد البرزی «محمدرضا دستافر» به خیل شهدا پیوست

کارمندان مالیات بیشتری دادند یا طلافروشان؟ (فیلم)

توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو

محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است

کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی

برگزاری میز تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا در سراسر کشور

مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست

شناسایی 723 فرصت سرمایه گذاری در مازندران

پایان شگرد گران‌فروشی «عجله» برای اسنپ و تپسی

تلمبه ESP چاه شماره 367 میدان اهواز در شرکت نفت و گاز کارون راه‌اندازی شد

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور

وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد

افزایش تولید روزانه 80 هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

بانک‌های خصوصی در خدمت «خودی ها»!

تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری

شیراز میزبان اجلاس سراسری مدیران بیمه دی

«طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش» جایگزین 17 طرح پتروشیمی شدند

وعده صادق نتیجه همکاری جریان‌های علمی و دفاعی کشور بود

سینما بدون چهره کارگر ایرانی

مخالفت با تعطیلی شنبه با استدلال ارتباط با یهودی ها جنبه کج فهمی دارد/ ما عملا سه روز از دنیا عقب هستیم / این لج و لجبازی درست نیست

نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای 50 درصد است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی