بازار آریا

آخرين مطالب

154روستا در محاصره سیل قرار دارند

غوغای سیلاب‌ها در زرآباد اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : هنوز سیستان‌وبلوچستان از سیل اسفند1402 سر پا نشده بود که بار دیگر بهار سال نو، باران بلای جانش شد. 154روستا مسدود شدند و بی‌برق‌. نخستین بارندگی جان 3کارگر راه‌آهن را که مشغول بازکردن راه بودند، گرفت و کارگری هم در این میان گم شد؛ بی‌هیچ ردی. این‌بار ترکش‌ سیلاب‌ها به کرمان هم رسید و سه زن عشایرنشین در جبالبارز دیار کریمان ناپدید شدند. سیلی که این روزها حتی دبی و عمان را هم درنوردیده و یک خواب راحت برای مردم سرزمین‌های گرم و کویری نگذاشته است، نشان از تغییرات اقلیمی و سونامی‌های ناگهانی دارد. یورش آب‌ها اما تمامی ندارد و صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران پیش‌بینی می‌کند: «رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید در کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی و برخی مناطق واقع در فارس، نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی ادامه خواهد داشت.»
البته همچنان کرمان و یزد و سیستان‌وبلوچستان در کانون بحران قرار دارند. دادکریم بلوچ، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار هم تاکید کرد: «سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و تاکنون 21روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها (فرسایش خندقی خاک) هستند.» او هشدار می‌دهد: «بارندگی شدید هم اینک مسیر روستایی چابهار به بخش‌های پلان و پیرسهراب مشهور به محور دمبدف-صفرزهی و مسیر پارک پیرسهراب را مسدود کرده است.» این اما همه مصیبتی نیست که فرود آمده است. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار از احتمال شکستن سد کهیر در پی بارندگی سنگین در استان سیستان‌وبلوچستان هم خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: «زیرساخت‌های بحران فراهم نیست.»
پای کار بیایید، نه عکس بگیرید و بروید
نماینده چابهار همچنین درباره وضعیت آب‌گرفتگی در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «متاسفانه پیرو گزارش‌های هواشناسی و بارندگی‌های اخیر جنوب استان سیستان‌وبلوچستان، در شهرستان‌های کنارک و زرآباد بیشترین میزان آب‌گرفتگی را داریم. خانه‌های مردم داخل آب است و راه‌های ارتباطی روستا‌ها کاملا قطع شده است. رودخانه‌های فصلی از جمله رودخانه سرباز و کاجو طغیان کرده و آب در حال افزایش است. به‌شدت نگرانی وجود دارد؛ چون زیرساخت‌های مدیریت بحران فراهم نیست.» او از دوستان دولت، وزارت راه، هلال احمر و سازمان مدیریت بحران و وزارت بهداشت خواهش می‌کند: «خیلی جدی‌تر پای کار بیایند.» و از عموم ملت ایران می‌خواهد: «همان‌طور که در سیل دشتیاری کنار مردم بودند، در این شرایط نیز مردم سیستان‌وبلوچستان را تنها نگذارند.
کانون آب گرفتگی زرآباد و کنارک هستند؛ اما با توجه به افزایش حجم آب در رودخانه سرباز و کاجو نگرانی داریم که دشتیاری نیز مجددا دچار مشکل شود.» سعیدی درباره تداوم چالش‌های زیرساختی در جنوب سیستان‌وبلوچستان و تداوم این وضعیت از سیل پیش می‌گوید: «متاسفانه در سیل قبلی با وجود حضور مسوولان، زیرساخت‌ها کماکان از بین رفته و راه‌ها و بند‌ها از بین رفته‌اند. مصوباتی در آنجا داشتیم که چاه نیمه ایجاد شود و رودخانه‌های فصلی لایروبی شوند. با سیل جدید مشخص می‌شود اتفاقات همیشه یک توالی مشخص دارند و ما قبل از وقوع حادثه باید تدبیر کنیم. امروز که من با شما صحبت می‌کنم وضعیت کنارک و زرآباد بسیار بسیار بحرانی است و امیدواریم سریعا ورود کنند. در حوزه زیرساخت‌ها فقط نباید مسوولان بیایند و عکس بگیرند، بلکه باید مشکل را به‌صورت ریشه‌ای حل کنند.»
امدادرسانی به بیش از یک‌هزار سیل زده
کرمان، همسایه سیستان‌وبلوچستان هم از سیلاب‌ها و توفان در امان نمانده است. فرودگاه آن تعطیل شده و مدارس نیز آنلاین برگزار شده‌اند. با این حال محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان به مناطق متعددی که کانون بحران است، سر زده و می‌گوید: «اولویت نخست ما در جریان بارندگی‌ها حفظ جان و مال مردم است و مسوولان باید تلاش کنند تا حد امکان کشاورزی و منازل مردم هم آسیب نبیند.» این استاندار در محل رودخانه سورگاه شهرستان قلعه‌گنج، یکی از نقاطی که هرسال در سیلاب شاهد خسارت‌ و دردسر بوده‌است، حضور میدانی پیدا کرده و تاکید می‌کند: «با اقدامات یک‌سال اخیر و احداث سیل‌بند، دیگر اینجا تهدیدی برای ساکنان نیست.» این گفته‌ها نشان می‌دهد که با انجام پاره‌ای تدابیر و تمهیدات و اقدامات می‌توان جلوی بسیاری از خرابی‌ها و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی را گرفت؛ کاری که مدت‌هاست مردم سیستان‌وبلوچستان تقاضای آن را دارند، اما جوابی نمی‌گیرند.
به‌نظر می‌رسد اکنون مهم‌ترین فشار کاری بر دوش سازمان امداد و نجات هلال‌احمر است. بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از 63عملیات امداد و نجات می‌گوید و اینکه یک‌هزار و 350نفر امدادرسانی شدند. او از اسکان 320نفر و تخلیه 9روستا به‌دلیل سیلاب هم خبر می‌دهد: «5روستا در هرمزگان، 2روستا در سیستان‌وبلوچستان و 2روستا در کرمان تخلیه شدند که البته ساکنان روستاهای هرمزگان و کرمان به روستا بازگشتند.» او همچنین می‌گوید که 2بالگرد نیز در حال آماده‌باش هستند تا با کاهش بارش امکان ‌پرواز و امدادرسانی هوایی را آغاز کنند. محمودی از اتوبوسی هم گفت که به‌دلیل سیلاب در معابر چابهار از جاده خارج شده و با حضور به موقع امدادگران مسافرانش زنده مانده‌اند. حال باید دید که در چند روز آینده مردم خطه‌های جنوب و جنوب شرق ایران باز هم می‌توانند از چنگال سیلاب‌ها جان سالم به‌در ببرند و آیا باز کمک‌های مردمی می‌تواند از بحران هم از سر بگذارند. مهم‌تر از آن آیا در سال1403 قرار است، برنامه‌ای از سوی مسوولان برای سامان‌دهی راه‌ها و اجرای تدابیری برای جلوگیری از سیلاب‌ها اندیشیده شود، یا در بر همان پاشنه پیشین می‌چرخد؟
--> اخبار مرتبط آخرین آمار جانباختگان و تلفات سیل اخیر در کشور پروژه انتقال آب خلیج‌فارس در گیر و دار سکوت و ابهام سیل در خراسان جنوبی قربانی گرفت هشدارهای این فیلم درباره سیل را حتما جدی بگیرید سیل «درمیان» یک فوتی و یک مفقودی برجاگذاشت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150458/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرایند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 11 اردیبهشت ماه

6 قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد

سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد

«کارگران» تلاشگران عرصه اقتصادی کشورمان هستند

30 درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز 14 پارس جنوبی تماماً ایرانی است

قیمت پیاز کاهشی می‌شود

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «بابائی ملکشاه»

قیمت طلا، سکه و ارز 11 اردیبهشت ماه 1403؛ طلا و سکه باز هم گران شد

جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه 1403 مصوب شد

50 پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش 25 میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین

بهترین مارک دستگاه حکاکی لیزری

یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم؛ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟

هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو/ منظور: بازار دارو را مدیریت می‌کنیم

آروان‌کلاد از فهرست تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا خارج شد

سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ

اعلام زمان آغاز بیست و دومین حراج شمش طلا

چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها

متهم جرائم اقتصادی در کرمانشاه دستگیر شد

پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته

بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای

میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از 10 سال

بازدید رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل

قالیباف: طبق احکام ابلاغ‌شدۀ بودجۀ 1403، هیچ مشکل قانونی‌ای برای پرداخت‌های دولت وجود ندارد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «محمدرضائی بیستگانی»

جمع‌آوری یک میلیارد و 400 میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه به همت صنعت پتروشیمی

بازدید معاون رئیس جمهور از پروژه‌های در دست اجرای کهگیلویه و بویراحمد

از پیچ و خم تصویب تا حل چالش‌ها

مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش‌های مختلف

وزیر نفت: 50 درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است

پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد

کارگر؛ رضایت شغلی و توسعه اقتصادی

شیب نزولی نفت تندتر شد

قیمت شاهین به 700 میلیون تومان رسید

اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند

ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان

تغییر شدید قیمت‌ ها در بازار خودرو

بهره‌برداری از 79 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 16 میلیارد دلار در 1403/ تولید نفت و گاز ایران امسال جهش خواهد داشت

مالیات ماهانه طلافروش‌ها ماهی فقط 800 هزار تومان!

هم میهن: رکورد 80ساله تورم شکسته شد

قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود

افزایش 127 میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه 16 میدان گازی

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 11 اردیبهشت

خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است

منصوری: در 50 شاخص اقتصادی مهم روندی رو به رشدی داریم

تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود

مدیرعامل صندوق ملی مسکن: 120 هزار واحد باقی مانده است

اقتصاد ژاپن دست پُر آمد

دلار سناریوی سقوط را استارت زد؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی