بازار آریا

آخرين مطالب

در گفت‌وگوی ایران‌فود با دو تن از فعالان حوزه آبزیان بررسی شد

صنعت آبزیان در تور بازارهای موازی اقتصاد ايران

صنعت آبزیان در تور بازارهای موازی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده : بر اساس آمار رسیده از گمرک ایران، میزان وزنی محصولات شیلات صادر‌شده در سال 1402 حدود 149‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل 12‌درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، در سال 1402 صادرات میگو با 98 میلیون و 400‌هزار دلار، 32‌درصد از ارزش کل صادرات را در بین محصولات شیلات به خود اختصاص داده است. کشورهای روسیه، امارات متحده عربی و چین خریداران اصلی میگوی صادراتی بودند. صادرات میگو در سال 1402 نسبت به سال 1401 به لحاظ ارزش 26‌درصد کاهش نشان می‌دهد.
بنابراین گزارش، صادرات شیلات کمتر از 0.7‌درصد از کل صادرات کشور است و در این مدت امارات، چین، روسیه و عراق بزرگ‌ترین بازار صادراتی محصولات شیلات کشور بوده‌‌‌اند. میزان واردات محصولات شیلات نیز در سال 1402 به مقدار 24‌هزار تن به ارزش 72 میلیون دلار بود که به لحاظ وزن 121‌درصد و از حیث ارزش 113‌درصد افزایش نشان می‌دهد. واردات ماهی تن (یلوفین) با رشد 304 درصدی در ارزش به 30 میلیون و 600‌هزار دلار رسید که 42‌درصد از کل واردات محصولات شیلات را در این مدت داشت. عمده محصولات شیلاتی کشور در سال 1402 از کشورهای امارات، غنا و سشیل (کوچک‌ترین کشور آفریقایی) وارد شده است.
در این راستا فعالان حوزه تولید آبزیان سال 1402 را سال منطقی و عقلانی برای تولید این محصولات دانستند و معتقد هستند حذف یارانه‌های تولید از سایر کالاها مانند مرغ و گوشت باعث شد تا قیمت ماهی در مقایسه با این محصولات منطقی شود و حالا قیمت ماهی از سایر محصولات همتراز مناسب‌تر و توجیه‌پذیرتر است. حال کارشناسان معتقد هستند دخالت دولت در قیمت و زنجیره تولید باعث می‌شود تا تعادل در این بخش‌ها به هم بخورد و در نتیجه مصرف یک محصول تحت‌تاثیر قیمت‌ها در محصولات جایگزین باشد و از آنجا که دولت در حوزه توزیع یارانه‌ها و حمایت‌ها عادلانه رفتار نمی‌کند تعادل و توازن در مجموعه به هم می‌خورد. با این حال خوشبختانه حذف یارانه در بخش‌های دیگر باعث شده است تعادل ایجاد شود و امیدواریم شرایط به گذشته برنگردد.
تعادل در قیمت در زنجیره پروتئین ضروری است
علی الویری، مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی کشور در گفت‌وگو با ایران فود در شبکه اکو ایران با بیان اینکه میزان مجموع تولید ماهی گرم‌آبی و سردآبی در سال گذشته حداکثر 40‌هزار تن بوده، میزان صادرات ماهی سردآبی را 4‌هزار و 500 تن اعلام کرد و گفت اکثر این صادرات به بازار روسیه صورت گرفته است. وی با انتقاد از دولت به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت زراعت این وزارتخانه گفت: متاسفانه دولت هیچ حمایتی از فعالان این حوزه نمی‌کند. به عنوان مثال برای تقویت بستر پرورش ماهی آزاد و آزاد سردآبی باید از کودهای شیمیایی استفاده کنیم که هر ساله به مدت 20 سال این سهمیه را دریافت می‌کردیم، اما در سال قبل و تا پایان سال این کود در اختیار فعالان این حوزه قرار نگرفت.
نهاده‌های دامی نیز به همین شکل با قیمت آزاد تامین شده، در حالی که قیمت این نهاده‌ها بسیار بالاست و مقرون به صرفه نیست و در نتیجه خیلی از فعالان این صنعت با هزینه‌های بالایی به تولید ادامه می‌دهند و این موضوعات تعادل را در بازار به هم زده است. آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی نیز با بیان اینکه در سال‌های 97 و 98 به وزارت جهاد نامه نوشتیم و چالش‌های موجود در بازار این محصولات را در مقایسه با سایر کالاهای جایگزین بررسی و گوشزد کردیم و نسبت به عوارض این عدم‌تعادل تذکر دادیم. در آن زمان به دلیل افزایش شدید هزینه‌های تولید و نبود یارانه موردنیاز برای تولید در بخش آبزیان، قیمت ماهی و محصولات این گروه دو تا سه برابر سایر محصولات پروتئینی مانند مرغ بود؛ چراکه کالاهای جایگزین ماهی به دلیل دریافت یارانه و ارز دولتی با قیمت‌های پایین عرضه می‌شدند اما قیمت محصولات آبزی به دلیل رشد هزینه‌های تولید و عدم‌حمایت دولت بالا بود.
این موضوع باعث شده بود که ماهی در مقایسه با مرغ مقرون به صرفه نباشد و گران محسوب شود و در نتیجه میزان مصرف ماهی و سایر محصولات این گروه کاهش یافت. در آن زمان موضوع تامین سرمایه در گردش و تامین ارز موردنیاز برای تولید باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج شوند و بسیاری از آنها دیگر به تولید بازنگشتند.
بازارهای جایگزین مانع رشد بازار ماهی
به گفته وی ما زمانی در تولید محصولات آبزیان رتبه اول دنیا را داشتیم، اما به دلیل دخالت دولت در بازارهای موازی مانند مرغ بازار آبزیان با مشکلات متعددی روبه‌رو شد، با این حال با رفع مداخلات دولت در بازارهای جایگزین، امروز قیمت ماهی در مقایسه با سایر بازارها بالا نیست؛ به طوری که فیله ماهی 280‌هزار تومان و فیله گوسفند 700‌هزار تومان است، بنابراین در نتیجه این تعادل در بازارها، مصرف آبزیان در سال قبل افزایش یافت و این نشان می‌دهد مردم نیز به صورت اقتصادی مصرف می‌کنند. وی با بیان اینکه مردم به راحتی آبزیان را از سفره خود حذف می‌کنند، افزود: افزایش تقاضا در سال قبل نشان می‌دهد رفتار اقتصادی را شاهد هستیم و خوشبختانه سود تولید نیز در این گروه در حال حاضر اقتصادی است و این نویدبخش بازگشت برخی تولیدکنندگان به صنعت آبزی‌پروری است، ولی اگر دولت به مبحث قیمت‌گذاری ورود کند حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود و در این صورت باید سیاست‌های مکمل مانند خرید تضمینی توسط دولت اعمال شود تا تعادل بازار به هم نخورد.
نبی‌زاده افزود: معمولا در 6ماه اول سال میزان مصرف ماهی در کشور افت می‌کند و این باعث کاهش قیمت این محصولات می‌شود که دلیل آن ذهنیت مردم است که البته این ذهنیت باید تغییر کند، زیرا زنجیره ماهی سردآبی و گرم‌آبی کامل شده و ماهی‌های پرورشی با کیفیت بالا در همه فصول سال در اختیار مردم قرار دارد. الویری نیز در این مورد با بیان اینکه انتظار داریم دولت نه تنها دخالت نکند، بلکه همه موضوعات را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: در این صورت تولید و مصرف نهاده و قیمت‌های بازار در تعادل قرار خواهد گرفت و باید گفت در 20 سال گذشته اگر دولت در زمینه قیمت‌گذاری آبزیان دخالت نداشت، قیمت اکنون در تعادل قرار می‌گرفت. وی با بیان اینکه هر کیلو ماهی گرم‌آبی در مزارع ما در خوزستان، مازندران و گیلان 60 تا 65‌هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: این قیمت در مقایسه با سال 1401 که 47‌هزار تومان بوده افزایش چندان بالایی نداشته است و آمارهایی که میزان رشد قیمت در حوزه آبزیان را بالاتر از 100‌درصد اعلام می‌کنند قابل قبول نیست.
مقایسه قیمت و تورم ماهی
نبی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ابراز نگرانی از حذف محصولات آبزی از سفره مردم افزود: سطح رفاه زندگی مردم نسبت به کشورهای منطقه افت کرده است و با توجه به سطوح درآمدی پایین و تورم 50 درصدی موجود طبیعتا بسیاری از کالاها از جمله آبزیان از سفره مردم حذف می‌شوند. سال‌های قبل دولت به بسیاری کالاها مانند تن ماهی ارز اختصاص می‌داد و از این صنعت حمایت می‌کرد و قیمت‌ها کنترل می‌شد، اما اکنون این‌طور نیست و قیمت‌ها به صورت جهانی تعیین می‌شوند و طبیعی است که با این میزان درآمدها مصرف کاهش یابد.
به گفته وی به عنوان مثال بررسی و مقایسه رشد قیمت ماهی قزل‌آلا بر اساس تورم و قیمت این کالا در سال‌های 99 تا 1402 نشان می‌دهد نرخ افزایش قیمت این محصول در مقایسه با تورم همواره پایین‌تر بوده و تنها در سال 1402 میزان افزایش قیمت در مقایسه با تورم منطقی بوده که دلیل آن نیز منطقی شدن قیمت مرغ و گوشت در بازار است. به این ترتیب آبزیان توانسته شرایط مناسب‌تری را کسب کند، اما فعالان این صنعت نگران کاهش مصرف مردم هستند و با اینکه در مقایسه با سایر محصولات قیمت ماهی مناسب است با این حال دغدغه کاهش مصرف به دلایلی که گفته شد وجود دارد.
قیمت‌گذاری منطقی نیست
وی با بیان اینکه در بخش شیلات چند موضوع اساسی داریم گفت: قیمت‌گذاری در شیلات بر اساس عرضه و تقاضا و بر مبنای صیادی بوده است، اما اکنون آبزی‌پروری هم اضافه شده که دارای هزینه تولید است و به همین دلیل در حوزه آبزی‌پروری باید بین بخش‌های فرآوری و تولید تمایز قائل شد. به گفته وی در تولید آبزیان قیمت‌گذاری نداریم و دولت دخالت نکرده، زیرا تمایلی ندارد زیر بار خرید تضمینی برود و به همین دلیل در سال‌های گذشته قیمت تمام‌شده تناسبی با قیمت‌های فروش نداشت و این امر باعث ورشکستگی می‌شد. اما در بخش فرآوری موضوع متفاوت است و به عنوان مثال در حوزه تن ماهی به دلیل دریافت ارز حساسیت‌ها بالا بود و دولت مداخله می‌کرد.
به گفته نبی‌زاده، در حال حاضر فعالیت‌های آبزی‌پروری دل بزرگی می‌خواهد، زیرا ریسک‌های تولید در این بخش بسیار بالاست و افرادی که به دلایل ذکرشده از چرخه تولید در این بخش خارج شده‌اند راضی به بازگشت نیستند؛ زیرا حمایتی وجود ندارد و افرادی هم که هنوز به تولید ادامه می‌دهند به دلایلی مانند علاقه به تولید، نیروی انسانی و سرمایه‌ها و بدهی‌هایی است که دارند. وی افزود: یکی از خواسته‌های جدی ما از وزارت جهاد آن است که حکمرانی شیلات را به رسمیت بشناسد و سایر مراجع مرتبط با حوزه آبزیان نیز اگر قرار است تصمیمی بگیرند حتما از نظر تخصصی شیلات استفاده کنند.
واردات تیلاپیا برخلاف تولید داخل
موضوع دیگر که نبی‌زاده به آن اشاره کرد واردات تیلاپیا بود. وی با بیان اینکه سال‌های زیادی تلاش کردیم که تولید این نوع ماهی را در کشور رواج دهیم، گفت: حالا که تولید پا گرفته با واردات این محصول مواجهیم و این موضوع خط قرمز همه اتحادیه‌های تولیدی در این صنعت است که روی ماهی‌های سردآبی و گرم‌‌آبی اثر مستقیم دارد. وی اصرار به افزایش 100 درصدی قیمت ماهی را نیز برای توجیه واردات این محصول دانست و گفت: از نظر ما این آمارها قابل قبول نیست و از طرفی به دلیل اینکه تیلاپیا قدرت انبارش بالایی دارد و تا دو سال می‌توان این ماهی را انبار کرد، این موضوع در فصول مختلف سال به بازار آسیب زیادی وارد می‌کند. انبارش این ماهی و تزریق آن به بازار در فصل‌های مختلف باعث شده تا تولید در فصل‌های مختلف با اشکال و ایراد روبه‌رو شود.
وی ادامه داد: در سایر کشورها روی استخوان و پوست این نوع ماهی فرآوری صورت می‌گیرد و مصرف صنعتی برای ضایعات این نوع ماهی وجود دارد، اما در ایران به دلیل نبود فرآوری روی این محصول قیمت آن بالاتر می‌رود و توصیه می‌کنیم فعالان این صنعت با ورود به حوزه فرآوری از این شیوه‌ها استفاده کنند تا قیمت این نوع ماهی نیز در بازار کاهش یابد که در این صورت خیلی از مشکلات در این حوزه رفع می‌شود. در پایان الویری، مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی با بیان اینکه اتحادیه‌های غیر‌تولید که موضوع به آنها ارتباطی ندارد در حوزه‌های مختلف اظهارنظر نکنند، گفت: اتحادیه‌های مرتبط با تولید آبزیان علاوه بر تولید و عرضه به این اصل معتقدند که صادرات باید توسط سایر تشکل‌ها صورت بگیرد و بنابراین مداخله‌ای در حوزه صادرات ندارند، بنابراین از سایر تشکل‌ها خواستاریم در حوزه تولید دخالت و اظهار نظر نکنند.
--> اخبار مرتبط توئیت سفیر چین درباره عضویت ایران در بریکس ترامپ: سقوط دلار مانند شکست در جنگ جهانی است/ در حال از دست دادن ایران هستید! + فیلم رقبای لوازم‌خانگی ایران در اوراسیا بایدن در محاصره مثلث بحران صادرات پسته ایران کاهش پیدا کرد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150263/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش؛ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید

نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟

کنایه‌ی مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به نحوه مدیریت راه‌آهن کشور

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی