بازار آریا

آخرين مطالب

آینده مهندسی و ارزش‌‌‌آفرینی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مهدی استادی جعفری / دکترای شهرسازی و کارشناس ارشد برنامه‏‏‌ریزی حمل‏‏‌ونقل و علوم اجتماعی با نگاه کلی به تاریخ معاصر کشورها به‌‌‌وضوح این نکته دیده می‌شود که فناوری‌‌‌های جدید هم برای کاهش آلام انسانی و افزایش عدالت اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته و هم برای برپایی جنگ و تحکیم استبداد استفاده شده است. تجارب تلخ قرن بیستم نشان داده که اهداف توسعه در همه جا و برای همگان محقق نشده و ارزش‌‌‌ها و اهداف انسانی به موازات دانش بشری حرکت نکرده است و جهان با تصاویری ناامیدکننده و دلخراش مواجه است.
در طول دو سده اخیر، بشر همواره می‌‌‌خواسته به یُمن گسترش فناوری و صنعت پیشرفت کند و در این زمینه، از ابزار مهندسی و مصرف منابع طبیعی بهره برده است. توسعه‌‌‌ای که با ایجاد اخلال در نظام طبیعی و مصرف مواد تجدیدناپذیر انجام گرفته، اگرچه مزین به لبخند گروهی از انسان‌‌‌ها در برخی کشورها در رسانه‌‌‌های مجازی است، نتوانسته فراگیر، همه‌‌‌جانبه و پایدار باشد.
باید تاکید کرد که در شرایط به‌‌‌وجود آمده، عواملی مانند درک ناصحیح از توسعه، ناتوانی دولت‌‌‌ها از برنامه‌‌‌ریزی درست و کشمکش‌‌‌های سیاسی و اجتماعی دخیل بوده و مهندسان بسیاری در مقابل این جریان نامبارک ایستاده‌‌‌اند و برای آن‌‌‌ خون دل‌‌‌ها خورده‌‌‌اند و برخی نیز ابزار دست زیاده‌‌‌خواهی‌‌‌ها و اشتباه‌‌‌پنداری‌‌‌ها شده‌‌‌اند. مساله اصلی این است که اگر به‌‌‌زودی با این ناهماهنگی مقابله نشود و این روندها معکوس نشود، بدون‌‌‌شک جامعه دچار مخمصه خواهد شد. به‌‌‌نظر می‌‌‌رسد، مهندسی امروز دو ویژگی «عدم‌شمول» و «عدم‌ارزش» را به ارمغان آورده است.
مهندسی‌‌‌ای که پروژه‌‌‌ها، خدمات و محصولاتش را برای همگان طراحی نمی‌‌‌کند
در جامعه‌‌‌شناسی، مفهومی وجود دارد به معنای شمول اجتماعی (Social Inclusion)؛ به این معنا که هر آنچه ایجاد می‌‌‌شود و در اختیار افراد قرار می‌گیرد، باید برای تمامی افراد، گروه‌‌‌ها و طبقات اجتماعی باشد. در صورتی که این مهم فراهم نشود، در آن جامعه طرد یا انزوای اجتماعی (Social Exclusion) وجود دارد. تاکید بیش از حد بر نوآوری در فناوری، موقعیتی متناقض را ایجاد می‌‌‌کند که در آن حجم عظیمی از محصولات و خدمات، برای همه گروه‌‌‌های جامعه طراحی نمی‌شود. در عوض، به‌نظر می‌رسد پروژه‌‌‌های مهندسی برای تقویت جاه‌‌‌طلبی‌‌‌های فنی و مالی موسسات بزرگ‌تر ایجاد شده‌‌‌اند. به‌‌‌عنوان نمونه، بسیاری از زیرساخت‌‌‌های کاری مدرن (سیستم‌‌‌های بازپرداخت آنلاین، نرم‌‌‌افزار مدیریت دوره، سوابق پزشکی الکترونیکی) برای استفاده عموم افراد بسیار دشوار است و لزوما برای کمک به تمام گروه‌‌‌های مردم در انجام کارهایشان طراحی نشده است.
فناوری‌‌‌های پیچیده‌‌‌ای که تلاش می‌‌‌کنند کار انسان را خودکار کنند، مشکلاتی دارند که طی دهه‌‌‌ها مورد شناسایی قرار گرفته‌‌‌اند؛ به‌‌‌عنوان مثال، تعریف نقش‌‌‌هایی مانند نظارت بر خودکارسازی حتی برای افراد بسیار با انگیزه، عملکرد نظارت بصری را پس از حدود 30 دقیقه به‌‌‌طور قابل‌‌‌توجهی کاهش می‌‌‌دهد، آسیب‌‌‌پذیر است و در نتیجه در موقعیت‌‌‌های پیش‌بینی‌‌‌نشده منجر به شکست کار می‌شود. انسان‌‌‌ها ممکن است بیش از حد به اتوماسیون متکی شوند و از آن به‌‌‌طور نامناسب استفاده کنند و آنهایی که نمی‌توانند چرایی کاری که اتوماسیون در حال انجام آن است را تشخیص دهند، ممکن است اعتمادشان را از دست داده و در زمان مناسب از آن استفاده نکنند. این مشکلات، به‌‌‌رغم ماهیت تثبیت شده خود، تا دوران مدرن تداوم داشته‌‌‌اند. با توجه به ماهیت پیچیده و غیرقابل توضیح فناوری‌‌‌های نوظهور و خودمختار، انتظار می‌‌‌رود این چالش‌‌‌ها حتی بدتر از نسل‌‌‌های پیشین شوند.
مهندسی‌‌‌ای که فاقد ارزش است
موضوع اصلی و به گمان من، ریشه تمام چالش‌‌‌های فوق، نبود ارزش در مهندسی است. بنابر تجربه من، اکثر مهندسان (و محققان در این زمینه) دانش و فناوری مهندسی را به خودی خود به‌‌‌عنوان کالا می‌‌‌بینند که با آوردن آنها به جهان، جامعه و شرایط انسانی را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد . برای یافتن شواهدی مبنی بر اینکه علم مهندسی ذاتا فضیلتی نداشت و نه تنها هدف محسوب نمی‌شود، بلکه ابزار بهبود زندگی و تعالی انسان‌‌‌هاست، به جست‌‌‌وجوی تاریخی زیادی نیاز نیست. مشکلاتی که در ابتدای این مقاله بیان شد نیز موید این مطلب است. مهندسی، به خودی خود ارزش نیست؛ بلکه به‌‌‌واسطه میزان و نحوه‌‌ موثر بودن بر جامعه ارزش‌‌‌آفرین است.
آیا این آینده‌‌‌ای است که می‌‌‌خواهیم؟
من نمی‌توانم به جای هیچ کس دیگری صحبت کنم، اما از مسیری که در آن قرار داریم رضایت ندارم. به‌‌‌عنوان یک مهندس، این حرفه را دنبال نکردم تا ثمره تلاش فکری‌‌‌ام بتواند به بازاری‌‌‌سازی تمامی عناصر جامعه انسانی و مناسبات آنها منجر شود. مهندس نشدم تا به تمرکز ثروت و سوق دادن منابع به سمت بالا کمک کنم و طبقات وسیعی از جامعه را نادیده بگیرم. مهندس نشدم تا به نیروهای قدرتمند کمک کنم تا بیشترین منابع را از نیروی کار انسانی استخراج کنند، یا با اتوماسیون از ارزش آنها بکاهند. مهندس نشدم تا بتوانم چشمانم را بر فجایع زیست‌محیطی که توسط صنعتی شدن مداوم جامعه به‌‌‌وجود می‌‌‌آید، ببندم. مهندس نشدم تا با دمیدن به خاکستر شهرهای غیرانسانی، آتشی در زندگی انسانی‌‌‌ها برافروزم. من مهندس شدم؛ زیرا به توانایی علم، عقل، فناوری، و سختکوشی برای ایجاد جامعه‌‌‌ای منصفانه‌‌‌تر و عادلانه‌‌‌تر و توانمند ساختن مردم برای زندگی بهتر و رضایت‌‌‌بخش‌‌‌تر باور داشته و دارم.
می‌‌‌دانم که تعداد زیادی از همکارانم در هر رسته‌‌‌ مهندسی با من همگرا هستند و برخی نیز ممکن است انگیزه‌‌‌های من را نداشته باشند. اگر با من موافق هستید که ما در مسیر بسیار خطرناکی قرار داریم، ضروری است که از هم‌‌‌اکنون به این وضعیت رسیدگی کنیم. خوشبختانه، ما مهندسان حداقل در حال حاضر، اهرمی داریم. دلیل این امر این است که کارفرمایان و سازمان‌های دولتی در حال حاضر برای تمامی طرح‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی و مهندسی، به ما وابسته هستند. معتقدم قدرت ما برای اصلاح روندهای موجود بسیار بالاست. پیشنهاد من این است که با اصلاح فرآیند و مسیر مهندسی حول مفهومی که آن را مهندسی انسان‌‌‌نگر یا انسان‌‌‌گرایانه می‌‌‌نامم، از این قدرت استفاده کنیم، رویکرد جدیدی که به مهندسان بینش و مهارت‌‌‌هایی را می‌‌‌دهد که برای هدایت جامعه به سمتی بهتر حرکت کنند.
چه باید کرد؟
اگر بپذیریم که «فقدان ارزش‌‌‌ها» علت ریشه‌‌‌ای شکست مهندسی انسان‌‌‌محور شده است، باید نظامی ارزشی را برای هدایت کار خود اتخاذ کنیم. ما به ارزش‌‌‌ها نیاز داریم! مهندسی انسان‌‌‌نگر یا انسان‌‌‌‌‌‌گرایانه، رویکردی ارزش‌‌‌محور است که در آن تمام مهندسی‌‌‌ها باید با هدف بهبود زندگی مردم و پیشبرد اهداف انسان‌‌‌گرایانه انجام شوند. مهندسی انسان‌‌‌نگر به صراحت مدلی از قدرت را اتخاذ می‌‌‌کند تا به مهندسان این توانایی را بدهد که جامعه را در جهت‌‌‌های انسان‌‌‌گرایانه سوق دهند. در نهایت، جهانی که در آن مردم برای ایجاد تغییر و گردهم‌‌‌آیی جمعی برای مقابله با منافع قدرتمندی که بشریت را عقب می‌‌‌اندازند، توانمندتر می‌‌‌شوند. آینده‌‌‌ مهندسی باید در مسیر ضرورت ارزش‌‌‌آفرینی و شمول اجتماعی برای همگان قدم بگذارد تا بتواند در جامعه اثربخش شود.
--> اخبار مرتبط آمادگی رزمی ارزهای دیجیتال! من اهل تخیل هستم؛ پس هستم چالش‏‏‌های کنترل تجارت برای جهان ثروت‌های ناپیدا در دیار طالبان ایران برای احیای برجام آماده است

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معبرگشایی در تبریز

بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است

باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد

خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است

وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی