بازار آریا

آخرين مطالب

از سال‌2004 تولید نفت‌خام در اروپا سیر نزولی داشته و در سال‌2022 به پایین‌ترین سطح تاریخی رسید

افزایش وابستگی قاره‌سبز به واردات نفت اقتصاد ايران

افزایش وابستگی قاره‌سبز به واردات نفت
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-حمید ملازاده : وابستگی اتحادیه اروپا به واردات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی در سال‌2022 به بالاترین حد خود یعنی 97.7‌درصد رسید‌که نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به سال‌قبل بود. واردات ثبت‌شده در سال‌2021 به رکورد91.6‌درصد رسیده بود. این افزایش وابستگی تحت‌تاثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات در روند واردات، افزایش انرژی ناخالص موجود و پر‌شدن ذخایر بوده‌است. انباشت 8.3‌میلیون‌تن نفت نقش مهمی در پر‌کردن ذخایر نفت‌خام و کاهش قیمت در سال‌2021 ایفا کرد، سالی که سطوح مصرف به میزان بی‌سابقه‌ای رسید.
علاوه‌بر این، اتکای اتحادیه اروپا به نفت‌خام وارداتی تشدید شد و در سال‌2022 به 97.7‌درصد رسید. این وابستگی بیشتر، عمدتا با افزایش تقاضا برای سوخت‌های حمل‌ونقل‌ به‌ویژه بنزین و سوخت جت و نفت سفید، تقویت شد. بخش حمل‌ونقل شاهد افزایش قابل توجهی در مصرف بود به‌طوری که مصرف بنزین 6.3‌درصد و مصرف سوخت جت 32.5‌درصد نسبت به سال‌گذشته افزایش یافت. چشم‌انداز مبدا واردات نیز تغییرات قابل توجهی را تجربه کرد، به‌ویژه به دلیل اجرای طرح REPowerEU در ماه مه‌2022. این ابتکار استراتژیک با هدف کاهش اتکای اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه، کاهش قابل‌توجه واردات از روسیه به میزان 24.57‌میلیون‌تن را به‌دنبال داشت، با این حال این کاهش با افزایش واردات از سایر تامین‌کنندگان کلیدی مانند عربستان‌سعودی، ایالات‌متحده و نروژ جبران شد.
در همین حال، تولید نفت‌خام در اتحادیه اروپا به سیر نزولی خود ادامه داد و به پایین‌ترین سطح تاریخی 16‌میلیون ‌تن در سال‌2022 رسید. این کاهش که از سال‌2004 ادامه داشته‌است، نشان‌دهنده کاهش 61‌درصدی نسبت به اوج تولید در آن سال‌است. به‌رغم تلاش‌ها برای تقویت تولید داخلی، کشورهایی مانند ایتالیا، دانمارک و رومانی که از تولیدکنندگان برتر نفت اتحادیه اروپا هستند، در سال‌2022 شاهد کاهش تولید بودند. تولید ایتالیا 8‌درصد، دانمارک 2‌درصد و رومانی 6‌درصد کاهش یافت. با نگاهی به آینده، اتحادیه اروپا با چالش متعادل‌کردن نیازهای انرژی خود و در عین‌حال کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی وارداتی مواجه است. چشم‌‌‌‌انداز ژئوپلیتیک، از جمله تنش‌‌‌‌ با روسیه و درگیری‌های جاری در مناطق کلیدی تولیدکننده نفت، پیچیدگی بیشتری به این مساله می‌افزاید.
سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک
از آنجا‌که اتحادیه اروپا در تلاش برای گذار به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر و افزایش امنیت انرژی است، ابتکارات و سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک نقش مهمی در شکل‌دادن به آینده انرژی این قاره ایفا کرده و خواهند کرد. RePowerEU طرحی است که توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شده و هدف آن کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه است. این در پاسخ به تنش‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی‌ها در مورد امنیت انرژی، به‌ویژه با توجه به نقش روسیه به‌عنوان تامین‌‌‌‌کننده اصلی گاز طبیعی به اروپا معرفی شد. ابتکار RePowerEU بر تنوع‌بخشیدن به منابع انرژی و مسیرهای تامین انرژی در اتحادیه اروپا تمرکز دارد. این طرح شامل اقداماتی مانند افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، بهبود بهره‌وری انرژی، افزایش ارتباطات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی جدید است.
هدف اتحادیه اروپا با کاهش وابستگی به واردات انرژی روسیه، تقویت انعطاف‌پذیری انرژی و کاهش آسیب‌پذیری در‌برابر خطرات ژئوپلیتیک است. طرح RePowerEU با اهداف گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای انتقال به یک سیستم انرژی پایدار و ایمن هماهنگ است. سیستم‌های انرژی برای ایجاد گرمایش و سرمایش، پخت و پز، روشنایی، حمل‌ونقل و ارتقای تولید در جامعه حیاتی هستند. در طول دو دهه‌گذشته، تولید و مصرف انرژی تجدیدپذیر به‌سرعت در سراسر اتحادیه اروپا در پاسخ به سیاست‌های ضد‌سوخت فسیلی افزایش‌یافته و با پیشرفت سریع فناوری تسهیل شده‌است، در نتیجه‌ انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر سیستم انرژی اتحادیه اروپا از سال‌1990 به‌طور پیوسته کاهش‌یافته و اتحادیه اروپا به هدف 20‌درصد انرژی تجدیدپذیر خود در سال‌2020 دست‌یافته‌است.
22.5‌درصد از انرژی مصرف‌شده در اتحادیه اروپا در سال‌2022 از منابع تجدیدپذیر تولید شده‌بود. پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام‌ها، ماشین‌های الکتریکی و توربین‌های بادی در حال تبدیل‌شدن به مناظر کاملا معمولی در سراسر اروپا هستند، با این حال سوخت‌های فسیلی همچنان بزرگ‌ترین منبع انرژی به‌حساب می‌آیند. جایگزینی سوخت‌های فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید، باد و زیست‌توده نه‌تنها به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌ها کمک می‌کند، بلکه منجر به افزایش استقلال انرژی اروپا می‌شود. انرژی‌های تجدیدپذیر نقشی حیاتی در تعیین توانایی اروپا برای دستیابی به کاهش گازهای آلاینده تا سال‌2050 ایفا خواهند کرد و در عین‌حال تامین پایدار انرژی با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه را تضمین می‌کنند، اگرچه در حال‌حاضر پروژه‌های زیادی در حال انجام است، حرکت به سمت یک سیستم انرژی پاک نیاز به‌سرعت‌بخشیدن و تغییر بخش‌های کلیدی، از جمله حمل‌ونقل و ایجاد زیرساخت‌های مورد‌نیاز دارد. قرارداد سبز اروپا و ابتکارات سیاستی آن، از جمله RePowerEU، با هدف تسهیل این امر طراحی شده‌است.
وام‌های توسعه سوخت‌های فسیلی
داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که بانک‌های منطقه‌ای مانند BOK Financial، Citizens Financial، Truist Securities، Fifth Third Securities و US Bancorp مجموعا وام‌های خود را به صنعت سوخت‌های فسیلی به‌طور میانگین سالانه بیش از 70‌درصد از ابتدای سال‌2022 افزایش داده‌اند. این بانک‌ها از نظر تعداد معاملاتی که با شرکت‌های سوخت فسیلی امضا کرده‌اند، در بین 35 بانک برتر جهان قرار دارند. به گفته فعالان محیط‌زیست، در مقیاس جهانی، بانک‌های بزرگ ایالات‌متحده مانند جی‌پی‌مورگان چیس، سیتی، ولز فارگو و بانک آو آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مالی پروژه‌های نفت و گاز از زمان توافق پاریس بوده‌اند. همزمان، بانک‌های اروپایی در حال ارزیابی مجدد حمایت خود از بخش نفت و گاز هستند. بانک‌های بزرگ اروپایی که تحت‌فشار سیاست‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی قرار دارند، قوانین سخت‌تری را برای تامین مالی سوخت‌های فسیلی اعلام کرده‌اند.
به‌عنوان مثال، ING تامین مالی را به صنعت نفت و گاز محدود کرده و هدف آن افزایش تامین مالی برای انرژی‌های تجدیدپذیر است. HSBC و BNP Paribas همچنین متعهد شده‌اند که تامین مالی پروژه‌های جدید نفت و گاز را به‌عنوان بخشی از اهداف رسیدن به انتشار کربن خالص صفر متوقف کنند، با این حال کمپین‌‌‌‌های فعالان محیط‌زیست استدلال می‌کنند که این تعهدات کافی نیست و از بانک‌های ایالات‌متحده که همچنان وام‌‌‌‌دهنده اصلی صنعت سوخت‌های فسیلی هستند، می‌خواهند حمایت خود را از پروژه‌های نفت و گاز کاهش دهند. بهای نفت روز سه‌‌‌‌شنبه 16آوریل ثابت ماند، اما نگرانی از اینکه نرخ‌های بهره آمریکا ممکن است برای مدت طولانی‌‌‌‌تری بالاتر بماند، تقاضا را کاهش داد. داده‌های رسمی چین نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان در سه‌‌‌‌ماهه اول نسبت به سال‌قبل 5.3‌درصد رشد داشته که به‌راحتی از انتظارات تحلیلگران پیشی‌گرفته‌است. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این خبر معاملات آتی برنت برای تحویل در ژوئن با 7‌سنت یا 0.1‌درصد افزایش به 90.17دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت‌خام آمریکا در ماه مه ‌با 6‌سنت یا 0.1‌درصد افزایش، 85.47دلار فروخته شد.
--> اخبار مرتبط کاهش واردات انرژی اروپا از روسیه برداشت 10میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک آمریکا آمریکا به واردکننده خالص نفت تبدیل شد زمان ارتقای محصولات بهران در بازار آشفتگی در تولید فرآورده‏‏‌های نفتی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150224/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی