بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» ساختار و عملکرد اتاق بازرگانی آمریکا- چین را بررسی می‌کند

میراث اصلاحات اقتصادی اقتصاد ايران

میراث اصلاحات اقتصادی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : اتاق بازرگانی آمریکا-چین (USCCC) یک سازمان غیرانتفاعی با عضویت دو ملیتی است که به توسعه فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین آمریکا و چین می‌پردازد. این اتاق، با ارائه خدمات به شرکت‌ها، بازرگانان و مردم آمریکا و چین، آنها را در درک بهتر محیط‏‏‏‌های تجاری و سنت‏‏‏‌های فرهنگی، به‌منظور بهبود بازرگانی بین دو کشور، یاری می‌کند. روابط بازرگانی بین چین و آمریکا یکی از پیچیده‏‏‏‌ترین و مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است. این دو قدرت اقتصادی با داشتن تولیدات گسترده و نیازهای متقابل، نه‌تنها تاثیرگذارترین بازارهای جهان را تشکیل می‌دهند، بلکه به‌طور مستقیم بر روند توسعه اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارند.
با این حال اختلافات و تضادهایی نیز در روابط آنها وجود دارد که در برخی موارد به‌شدت موجب تنش‌های سیاسی و اقتصادی شده و تاثیرات گسترده‌ای بر بازارهای جهانی داشته‌است. تجارت بین چین و آمریکا، با وجود این اختلافات، همچنان به‌عنوان یکی از پایه‌‌‌‌های اساسی تقویت اقتصاد جهانی شناخته می‌شود.
این مبادلات تجاری از محصولات صنعتی گرفته تا خدمات فناورانه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، بسیار گسترده است و به اقتصاد دو کشور و به‌تبع آن به اقتصاد جهانی، ارزش‌افزوده زیادی می‌بخشد.
در سال‌2021 میلادی، حجم تجارت این دو کشور، قریب به 690‌میلیارد دلار بوده که از این میزان بیش از 150‌میلیارد دلار کالا از آمریکا به چین و بیش از 540‌میلیارد دلار از چین به ایالات‌متحده صادر شده‌است.
عمده مبادلات بازرگانی دو کشور شامل کالاهای الکترونیکی، مواد شیمیایی، سوخت و کالاهای کشاورزی بوده‌است. بیش از 12‌درصد از کل واردات و 17‌درصد از کل صادرات آمریکا در همکاری با کشور چین انجام‌گرفته و در طرف مقابل، قریب به 7‌درصد واردات و بیش از 17‌درصد صادرات چین نیز حاصل فعالیت‌های بازرگانی با ایالات‌متحده بوده‌است. برای توسعه و بهبود این روابط، تبادل‌نظر و همکاری میان دولت‌ها، صنایع و سازمان‌های تجاری هر دو کشور بسیار اساسی است، همچنین توسعه شبکه‌‌‌‌های اطلاعاتی و فرهنگی بین کسب‌وکارها و بازرگانان هر دو کشور، می‌تواند به کاهش ابهامات و بهبود فهم متقابل درباره شرایط تجاری و فرهنگ کسب‌وکار کمک کند. سازمان‌هایی مانند اتاق بازرگانی آمریکا-چین نیز نقش بسیار مهمی در ایجاد فرصت‌ها و راهکارهای مشترک برای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی چین و آمریکا دارند تا با اطمینان بیشتری وارد این بازارها شوند و همکاری‌های موثرتری را انجام دهند.
میراث اصلاحات
تاریخچه روابط تجاری بین آمریکا و چین به قرن نوزدهم بازمی‌‌‌‌گردد. در آن زمان، آمریکا به‌عنوان یک کشور نوپا و پرطرفدار در تجارت‌جهانی، به‌دنبال بازارهای جدید برای صادرات کالاهای خود بود. تجارت این کشور با چین شامل صادرات محصولاتی مانند پنبه، تنباکو و مواد غذایی بود.
در دهه‌های بعدی، روابط تجاری بین این دو کشور به‌شدت گسترش یافت، اما در اوایل قرن بیستم، با تحولات سیاسی و ناپایداری‌‌‌‌های داخلی در چین، این روابط تحت‌تاثیر قرارگرفت. پس از اعمال اصلاحات اقتصادی در دهه‌1970، روابط تجاری بین آمریکا و چین دوباره به‌سرعت گسترش یافت. این اصلاحات، به‌ویژه باز‌کردن بازار چین به روی سرمایه‌گذاران خارجی و تجارت بین‌المللی، منجر به افزایش تعاملات تجاری بین دو کشور شد. در همین راستا، اتاق بازرگانی آمریکا-چین، در سال‌1993 در شهر‌سنت لوئیس توسط یک گروه از تاجران چینی و آمریکایی به رهبری پرسکات بوش جونیور و با حمایت اولیه چند شرکت بزرگ و مدیران آن تاسیس شد.
با افزایش حجم تجارت بین دو کشور، اتاق بازرگانی آمریکا-چین به یک سازمان غیرانتفاعی و دوملیتی شناخته‌شده تبدیل شد. این سازمان به‌گونه‌ای رشد کرد که نمایندگی‌‌‌‌های متعددی در شهرهای اصلی هر دو کشور آمریکا و چین دارد.
USCCC با بیش از 350شرکت عضو اولیه و با اضافه‌شدن اعضای جدید و مشارکت شرکت‌ها و بازرگانان از مناطق مختلف جهان، دامنه فعالیت خود را گسترش داده‌است.
این نهاد اقتصادی همچنین با سازمان‌ها و نهادهای دولتی سایر کشورها همکاری می‌کند تا فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را بین آمریکا، چین و سایر کشورها با تاکید بر اقتصادهای در حال رشد، گسترش دهد.

بازار آریا

مدل آنگلوساکسون
فعالیت اتاق بازرگانی چین و آمریکا، مبتنی بر مدل آنگلوساکسون است. مدل آنگلوساکسون، مدلی بر پایه عضویت داوطلبانه و بدون قانون برای اتاق بازرگانی است. در این شیوه، وظیفه عمومی برای اتاق بازرگانی تعریف نشده و هیچ حکم قانونی نیز مبنی‌بر پرداخت اجباری دولت برای حمایت از آن وجود ندارد. درواقع اتاق به‌عنوان شخص حقوقی و ‌برابر با دیگر انجمن‌ها و اتحادیه‌‌‌‌ها، ثبت می‌شود، لذا می‌توان اتاق با مدل آنگلوساکسون را یک سازمان غیرانتفاعی تحت‌قوانین خصوصی دانست که به‌دنبال حفاظت از منافع کارآفرینان، بر اساس عضویت داوطلبانه است.
این مدل تحت‌عناوین مدل آنگلوساکسون، انگلیسی- آمریکایی یا قوانین خصوصی شناخته می‌شود و ابتدا در مستعمرات انگلیس در سراسر جهان مورد‌استفاده قرارگرفت. شیوه فعالیت آنگلوساکسون، نخستین‌بار توسط کارآفرینان مهاجر به آمریکای‌شمالی مورد‌استفاده قرارگرفت و اولین اتاق از این نوع در آمریکای‌شمالی، در سال‌1798 و در شهر نیویورک راه‌اندازی شد. امروزه این مدل در بیشتر کشورهای انگلیسی زبان مانند ایالات‌متحده، بریتانیا و استرالیا دیده می‌شود.
محدودیت درآمدهای ناشی از حق‌عضویت و نیاز به جست‌وجو برای ارائه خدمات جدیدی به‌منظور بهبود وضعیت مالی به دلیل استقلال مالی اتاق‌ها، از معضلات این شیوه عملکرد است.
عضویت و ساختار
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای شکل‌گیری سیستم آنگلوساکسون، عضویت اختیاری است. در اتاق مشترک آمریکا و چین، سه نوع عضویت اعم از عضو حلقه ریاست، حامی شرکتی و عضو معمولی وجود دارد. با توجه به امکاناتی که اتاق بازرگانی در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد، حق‌عضویت آنها متفاوت است. حق‌عضویت اتاق‌های بازرگانی در USCCC، برای هریک از انواع عضویت ذکرشده به ترتیب، 350، 2000 و 10‌هزار دلار در سال‌است.
اتاق در حوزه بودجه ‌بیشتر به همین حق‌عضویت‌‌‌‌ها و همچنین وجوهی که از اسپانسرها دریافت می‌کند متکی است. از جمله مزایای خاص عضویت 10‌هزار دلاری (حلقه ریاست)، می‌توان به ارائه 10‌بار خدمات رایگان ویزا در سال، یک صفحه تبلیغ در نشریه USCCC و تخفیف برای شرکت در تمامی جلسات، برنامه‌‌‌‌ها و ماموریت‌های تجاری اشاره کرد.
ساختار اتاق بازرگانی آمریکا-چین به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی و دوملیتی، از چندین سطح و واحد تشکیل شده‌است که هرکدام وظایف و مسوولیت‌های خود را دارند. مجمع‌عمومی، شامل اعضای اصلی اتاق بازرگانی است که دارای حق‌رای و شرکت در تصمیم‌گیری‌های مهم سازمانی هستند.
این مجمع معمولا در فواصل منظم برگزار می‌شود و گزارش عملکرد سازمان را بررسی و انتخاب اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد را انجام می‌دهد. هیات‌مدیره مسوول نظارت بر عملکرد کلی سازمان و تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌ها و راهبردهای اصلی آن است. این هیات‌مدیره معمولا از اعضای انتخابی از میان اعضای مجمع‌عمومی تشکیل می‌شود.
مدیریت اجرایی نیز به اجرای روزمره فعالیت‌ها و اداره عملیات مختلف مربوط می‌شود. مدیر اجرایی مسوولیت‌های مانند مدیریت منابع انسانی، مالی، بازاریابی و ارتباطات اتاق را بر عهده دارد. علاوه‌بر این، اتاق بازرگانی ممکن است برای بررسی مسائل خاص و توسعه برنامه‌های مختلف، کمیته‌‌‌‌ها و زیرگروه‌هایی را تشکیل دهد. این گروه‌ها معمولا از اعضای متخصص و علاقه‌‌‌‌مند تشکیل شده و به ارائه پیشنهادات در زمینه‌‌‌‌های خاص می‌پردازند.
کارکردها و عملکرد
اتاق بازرگانی آمریکا-چین با باور اینکه بیشترین موفقیت‌های تجاری بر پایه اعتماد بنا شده‌است و اعتماد تنها از طریق ارتباطات شکل می‌‌‌‌‌گیرد، سعی در تسهیل توسعه این عنصر مهم برای شرکت‌های آمریکایی و چینی دارد.
طی سال‌ها، اتاق مراسم‌‌‌‌های شبکه‌‌‌‌سازی تجاری، انجمن‌های سرمایه‌گذاری، ماموریت‌های تجاری و فعالیت‌های مرتبط متعدد دیگر را برگزار کرده‌است. مهم‌ترین فعالیت این اتاق، توسط هیات‌مدیره و یک شبکه گسترده از ارتباطات انجام می‌شود.
آنها برای اعضای USCCC و همچنین جوامع تجاری عمومی در هر دو کشور، دسترسی مستقیم به رهبران کسب‌وکار و مقامات دولتی را فراهم می‌کنند که در توسعه کسب‌وکار آنها بسیار اساسی هستند.
اتاق آمریکا-چین همچنین به‌طور مستقیم به شرکت‌ها در فعالیت‌های تجاری دو کشور مشاوره می‌دهد، از شبکه گسترده ارتباطات استفاده می‌کند و نقش کلیدی در کمک به آنها برای ورود به بازار، مدیریت هزینه‌‌‌‌ها، تشکیل شرکت‌های تضامنی و حل مشکلات ایفا می‌کند.
طی سال‌ها، اتاق بازرگانی آمریکا-چین خدمات خود را به اعضا و جامعه تجاری به‌صورت گسترده ارائه کرده‌است. کارکنان داخلی این نهاد و شبکه گسترده از شرکای شرکتی و مشاوران خارجی قادرند بسیاری از مشکلات رخ‌داده برای شرکت‌های آمریکایی و چینی را به‌طور خاص تحلیل کنند.
به‌طور کلی، خدمات ارائه‌شده توسط اتاق شامل کمک به تاسیس شرکت‌ها، آموزش‌های فرهنگی دوجانبه، مشاوره تجاری و کمک به کسب‌وکار‌‌‌‌های کوچک، خدمات ترجمه، کمک سفر به چین و ماموریت‌های تجاری می‌شود.
زندگی‌نامه رئیس اتاق
سیوا یم، حسابدار حرفه‌‌‌‌ای (CPA) و تحلیلگر مالی (CFA)، یک بانکدار و سرمایه‌گذار با بیش از 20سال‌ تجربه در زمینه ادغام و تملک شرکت‌ها، عرضه عمومی اوراق و امور قراردادهای خصوصی اوراق‌بهادار، تامین مالی و خصوصی‌‌‌‌سازی است.
او سمت مدیرعامل شرکت Siva Yam & Associates را برعهده دارد. «سیوا یم و همکاران» یک شرکت مشاوره خصوصی بانکداری و سرمایه‌گذاری است که به‌طور تخصصی در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری بین آمریکا و آسیا و به‌خصوص، چین، فعالیت می‌کند. او همچنین شریک شرکت U.S.-China Capital، یک بانک معامله‌‌‌‌گر مستقر در هنگ‌کنگ است. علاوه‌بر این، او به‌عنوان مشاور برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بازرگانی فعالیت می‌کند و رئیس اتاق بازرگانی آمریکا-چین است.
سیوا یم؛ مدرک MBA خود را از دانشگاه دوک در کارولینای شمالی و مدرک لیسانس بازرگانی خود را با معدل برتر از دانشگاه ویسکانسین دریافت کرده‌است.
وی پیش از آن، از دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ فارغ‌التحصیل شده‌است. سیوا یم، پیش از فعالیت‌های فعلی‌‌‌‌اش، موسس، مدیرعامل ارشد و مدیر بانکداری سرمایه‌گذاری شرکت Chicago Capital، بود. پیش از تاسیس Chicago Capital، وی در بخش مالی شرکت Stifel، Nicolaus & Company، Incorporated، در سمت‌‌‌‌های مدیریتی مختلف فعالیت کرد. سیوا یم به‌عنوان یک متخصص در امور تجاری آمریکا-آسیا شناخته شده‌است و یک مصاحبه با او توسط یک دانشمند برجسته در چین نیز بخشی از کتاب درسی برای دانشگاه‌‌‌‌های چین شده و توسط‌میلیون‌ها دانشجوی دانشگاه مورد مطالعه قرارگرفته‌است.
وی به‌عنوان یک حسابدار حرفه‌‌‌‌ای و تحلیلگر مالی، جوایز متعددی را دریافت کرده و به‌طور مداوم در بیش از 100 کنفرانس، سمینار و مصاحبه تلویزیونی در هر دو کشور، آمریکا و چین، در مورد چین سخنرانی کرده‌است. برخی از مصاحبه‌‌‌‌های او به چینی، هندی، ویتنامی و فرانسوی ترجمه شده‌اند.
--> اخبار مرتبط چشم‌انداز تجارت بعد از ایران اکسپو گلوگاه واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی برگشت بورس در کوتاه‌مدت معمای تقاضای خودرو سه مسیر احیای تولید در 1403

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی