بازار آریا

آخرين مطالب

نسبت ارزش بازار به نقدینگی به 1.09 رسید

ترس بازار از افزایش دامنه ‌نوسان؟ اقتصاد ايران

ترس بازار از افزایش دامنه ‌نوسان؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی : روند کج‌دار و مریز در بورس تهران همچنان ادامه‌دار است و در روز گذشته، مجددا نماگرهای سهامی در مسیر نزولی قرار گرفتند. در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران افت 0.23‌درصدی را تجربه کرد و در سطح 2‌میلیون و 201‌هزار واحد به‌کار خود خاتمه داد. شاخص هموزن نیز در جریان دادوستدهای روز سه‏‏‏‏‏‌شنبه، 0.39‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار، افت 0.43‌درصدی را تجربه کرد. بازار در واپسین دقایق معاملات با موجی از تقاضا همراه شد و قیمت‌های آخرین معامله صندوق‌های اهرمی از قیمت پایانی فراتر رفت.
برخی افت قیمت‌های روز گذشته بازار را به اتمام زمان دامنه یک‌درصدی نسبت دادند و معتقد بودند که برخی از سرمایه‌گذاران به‌خاطر ترس از صف‌فروش نمادها در روزهای معاملاتی بعد با دامنه بیشتر، اقدام به‌فروش سهام خود می‌کنند.
ماجرای دامنه‌نوسان
تصمیم کاهش دامنه‌نوسان برای 3روز معاملاتی اتخاذ‌شده بود و روز معاملاتی گذشته سومین روز بازار با دامنه یک‌درصدی بود. روز گذشته مجددا سازمان بورس تصمیم گرفت برای یک روز دیگر، دامنه محدود را اعمال کند. گروهی معتقد به این موضوع هستند که باید دامنه‌نوسان به روال سابق بازگردد تا فرآیند تخلیه هیجانات بازار، هرچه سریع‌تر انجام شود، در مقابل این دیدگاه، گروه دیگری قرار دارند که اعتقاد دارند افزایش مجدد دامنه‌نوسان در شرایط کنونی به صلاح بازار نیست و باید اندکی صبر کرد تا کلیت بازار از رفع ابهامات مطمئن شود. این گروه موضوع افزایش دامنه‌نوسان در روز چهارشنبه را عجولانه تلقی می‌کردند و معتقد بودندکه دامنه‌نوسان بازار باید رفته‌رفته افزایش پیدا کند.
انتشار آمارهای پولی
بانک‌مرکزی نیز اخیرا جزئیات آمارهای پولی تا پایان بهمن1402 را منتشر کرد. براساس این آمار، نقدینگی کشور تا پایان بهمن به 7‌هزار و 779 همت رسیده‌ که این عدد نشان‌دهنده رشد 27.5‌درصدی نقدینگی نسبت به مقطع مشابه سال‌قبل است. شبه‌پول نیز به 5‌هزار و 852همت رسیده‌است و پول نیز با رشد 4.5‌درصدی، مقدار ‌هزار و 927 همت را در پایان بهمن1402 نشان می‌دهد. گفتنی است که این میزان از رشد، بیشترین رشد تجربه‌‌‌‌‌‌شده پول در سال‌1402 است. نگاهی به روند متغیرهای پولی در بهمن1402 نشان می‌دهد که علاوه‌بر پول، نقدینگی و شبه‌پول نیز تغییر جهت داده‌ و در مسیر صعودی قرارگرفته‌‌‌‌‌‌اند. پایه‌پولی نیز در پایان بهمن سال‌گذشته، به ‌هزار و 48همت رسید. به‌رغم اینکه بانک‌مرکزی در زمستان سال‌گذشته، اقدام به انتشار گواهی‌سپرده 30‌درصدی برای کنترل نرخ تورم و جمع‌‌‌‌‌‌آوری پول سیال و سرگردان از سطح جامعه گرفت، اما با رشد 4.5‌درصدی که در پول مشاهده می‌شود، می‌توان گفت که بانک‌مرکزی در نیل به هدف اصلی خود ناکام بوده‌است. گفتنی است که با افزایش سهم پول از نقدینگی، نسبت پول به شبه‌پول نیز افزایش یافته‌است و این موضوع می‌تواند خود را به شکل افزایش تقاضا در بازارهای دارایی نشان‌دهد. می‌توان گفت که بخشی از تقاضایی که در اسفند سال‌گذشته و فروردین سال‌جاری روانه بازارهای دارایی شد، در نتیجه همین افزایش سهم پول از نقدینگی بوده‌است. بررسی نسبت ارزش بازار به نقدینگی نیز نشان می‌دهد که در پایان بهمن سال‌گذشته، کل ارزش بازار سهام به 8‌هزار و 475 همت رسیده‌است و با این ارقام نسبت ارزش بازار به نقدینگی نیز رقم 1.09 را نشان می‌دهد. رشد سالانه پایه‌پولی با کاهش همراه شده که کاهش ذخایر خارجی بانک‌مرکزی از جمله عوامل موثر در کاهش رشد پایه‌پولی بوده‌است.

بازار آریا

ادامه مسیر بازار
بازار به‌خاطر ابهامات کنونی که در پیرامون خود دارد، همچنان خالی از تقاضا است و جریان تقاضا نمی‌تواند با اطمینان‌خاطر و جسارت، دل به دریای خرید بزند. به‌نظر می‌رسد که اگر وضعیت بازار شفاف‌‌‌‌‌‌تر شود و ابهامات پیش‌‌‌‌‌‌روی بازار برطرف شود، بازار در یک وضعیت باثبات بتواند در مسیر صعودی گام بردارد و جاماندگی خود نسبت به سایر بازارها را جبران کند. نکته قابل‌توجه این است که سرمایه‌گذاران بتوانند در شرایط این‌چنینی که معاملات بازار حالات هیجانی به خود می‌گیرد، خونسردی خود را حفظ کرده و بر استراتژی معاملاتی خود پایبند باشند. در این‌صورت است که سبد معاملاتی سرمایه‌گذاران، کمترین آسیب را خواهد داشت. مطمئنا تصمیمات معاملاتی که به‌صورت هیجانی و در فضاهای این‌چنینی اتخاذ می‌شود، به‌شدت سبد معاملاتی سرمایه‌گذاران را تحت‌‌‌‌‌‌الشعاع قرار می‌دهد. نکته مهم در شرایط خطیر فعلی این است که سرمایه‌گذاران به‌دقت کلیت بازار را زیرنظر بگیرند و از شواهد و قرائن موجود برای پیش‌بینی روند آتی بازار استفاده کنند. در شرایط مبهم، اگر متغیرهای مثبت فراوانی نیز پیرامون بازار موجود باشد، بازار به کلیه این فاکتورها بی‌‌‌‌‌‌تفاوت خواهد بود و تا رفع کامل شبهات، نمی‌تواند روندی جدی را در کلیت خود پیگیری کند.
--> اخبار مرتبط کارگاه آموزشی آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری سناریوی تمایلات صعودی شاخص‌کل یخ معاملات بورس آب می‌شود؟ شانس بورس برای جبران تلاطم بورس با ریسک سیاسی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150199/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی