بازار آریا

آخرين مطالب

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در غول هوش مصنوعی امارات

جنگ سرد تکنولوژی به خلیج‌فارس رسید اقتصاد ايران

جنگ سرد تکنولوژی به خلیج‌فارس رسید
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مایکروســافت‌از سرمایه‌گذاری یک و نیم میلیارد دلاری خود در غول هوش مصنوعی امارات متحده عربی خبر داده است؛ معامله‌ای که در هماهنگی کامل با کابینه جو بایدن انجام شده تا در بحبوحه کشمکش واشنگتن و پکن بر سر اینکه کدام ‌یک نفوذ و اثرگذاری بیشتری در بخش فناوری منطقه خلیج فارس داشته باشند، سد بزرگی جلوی چین بگذارد. مایکروسافت در شراکت با شرکت اماراتی G42، اجازه فروش آن دسته از خدمات مایکروسافت را که از تراشه‌های قدرتمند هوش مصنوعی بهره می‌برند به آن می‌دهد؛ تراشه‌هایی که برای آموزش و تنظیم دقیق الگوهای هوش مصنوعی مولد به‌کار می‌روند.
در مقابل G42 که به خاطر روابطش با چین تحت نظارت دقیق واشنگتن بوده است، از خدمات ابری مایکروسافت استفاده خواهد کرد و در یک پیمان امنیتی که درباره جزئیات آن به تفصیل با ایالات‌متحده مذاکره کرده، مشارکت می‌کند. این توافق به حمایت و حفاظت از محصولات هوش مصنوعی مشترک با G42 منجر شده و شامل توافقی برای کنار گذاشتن چین از عملیات و امور G42 هم می‌شود.
جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا که برای صحبت درباره توافقات امنیتی مربوط به این مشارکت و دیگر همکاری‌های مشترک، دو بار به امارات متحده عربی سفر کرده است، می‌گوید: «وقتی موضوع تکنولوژی نوظهور به میان می‌آید، نمی‌توانید هم در جبهه چین باشید و هم در جبهه ما.»
برد اسمیت، رئیس شرکت مایکروسافت، در مصاحبه‌ای گفته که این توافق بسیار غیرمعمول است و این اظهارنظر نشان از نگرانی فوق‌العاده دولت آمریکا درباره محافظت از مالکیت معنوی مربوط به برنامه‌های هوش مصنوعی خودش دارد. او که حالا یک صندلی در هیات‌مدیره شرکت G42 دارد، گفته است: «ایالات متحده آمریکا طبیعتا این دغدغه را دارد که مهم‌ترین تکنولوژی‌اش تحت حفاظت یک شرکت معتمد دولت قرار بگیرد.»
این سرمایه‌گذاری می‌تواند به ایالات متحده آمریکا کمک کند تا نفوذ روزافزون چین در منطقه خلیج فارس را عقب براند. اگر این اقدامات موفقیت‌آمیز باشند، شرکت G42 وارد جبهه آمریکا می‌شود و روابطش با چین را کمتر می‌کند. همچنین این معامله می‌تواند برای شرکت‌های آمریکایی به الگویی در جهت حفظ قدرت رهبری تکنولوژیک خودشان در هوش مصنوعی، تبدیل شود تا کشورها را از رفتن به سمت تعامل با صنعت تکنولوژی چین منصرف کنند و همزمان جوایز مالی عظیمی را تصاحب کنند. اما این موضوع حساس است، چون مقامات آمریکا ابهاماتی را درباره شرکت G42 مطرح کرده‌اند. یکی از کمیته‌های کنگره آمریکا امسال در نامه‌ای از وزارت بازرگانی درخواست کرد تا بررسی کند که آیا G42 باید به خاطر روابطش با چین شامل مشارکت با شرکت‌های چینی و کارمندانی از شرکت‌های دولتی چین، تحت محدودیت‌های تجاری قرار بگیرد یا خیر.
جینا ریموندو که در محوریت اقدام برای جلوگیری از چین برای تصاحب پیشرفته‌ترین تراشه‌ها و تجهیزات ساخت آنها قرار دارد، در مصاحبه‌ای گفته است که این قرارداد اجازه انتقال هوش مصنوعی یا الگوهای هوش مصنوعی یا GPUها (پردازنده‌های لازم برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی) را نمی‌دهد و تضمین می‌کند که این تکنولوژی‌ها می‌توانند در شرایط ایمن توسعه داده شده، محافظت شده و به‌کار برده شوند.
در حالی که امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا توافق‌نامه مجزا و مشخصی را امضا نکردند، ریموندو می‌گوید: «به‌طور گسترده‌ای در جریان هستم و اطلاعات لازم به ما داده شده است و ما اطمینان داریم که این توافق با ارزش‌های ما سازگار است.»
پنگ شیائو، مدیر اجرایی گروه G42، در بیانیه‌ای گفته است: «با سرمایه‌گذاری استراتژیک مایکروسافت، ما ماموریت‌مان برای ارائه تکنولوژی‌های پیشرفته هوش مصنوعی را جلو می‌بریم.»
ایالات متحده آمریکا و چین برای اعمال نفوذ تکنولوژی در منطقه خلیج فارس رقابت می‌کنند؛ جایی که صدها میلیارد دلار در معرض تصاحب هستند و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران بزرگی مانند عربستان سعودی، میلیاردها دلار برای این تکنولوژی هزینه کنند. بسیاری از رهبران کشورهای این منطقه در تلاش برای تمزکززدایی اقتصاد خود از نفت، چشم به هوش مصنوعی دوخته‌اند و از رقابت ایالات متحده و چین با یکدیگر رضایت دارند.
اگرچه امارات متحده شریک دیپلماتیک و اطلاعاتی مهمی برای ایالات متحده و یکی از بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات آمریکایی به حساب می‌آید، اما به‌طور چشمگیری روابط نظامی و اقتصادی خود را با چین گسترش داده است. بخشی از سیستم نظارت داخلی امارات مبتنی بر فناوری چینی بنا شده است و شرکت‌های مخابراتی آن با سخت‌افزار شرکت چینی هوآوی کار می‌کنند. این شرایط باعث شده است تا نگرانی‌های مقامات آمریکایی که اغلب از این کشور حاشیه خلیج فارس برای گفت‌وگو درباره مسائل امنیتی بازدید می‌کنند، تشدید شود. با این حال اما مقامات ایالات متحده درباره گسترش نفوذ تکنولوژی حیاتی هوش مصنوعی به موضوع امنیت ملی هم نگران هستند که در صورت عدم محافظت کافی سرانجام می‌تواند توسط مهندسان چینی یا افرادی مرتبط با دولت چین مورد استفاده قرار بگیرد.
در ماه گذشته یک هیات بررسی امنیت سایبری ایالات متحده، به خاطر یک عملیات هک که در آن هکرهای چینی به اطلاعات مقامات ارشد دسترسی پیدا کرده بودند، از مایکروسافت به‌شدت انتقاد کرد. هر نوع نشت داده عمده - به عنوان مثال از طریق فروش راهکارهای هوش مصنوعی مایکروسافت توسط G42 به شرکت‌هایی که توسط چین در منطقه تاسیس شده‌اند - برخلاف سیاست‌های دولت بایدن خواهد بود که به دنبال محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته هستند.
گریگوری آلن، محقق مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل و مقام سابق وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا که در حال حاضر مشغول کار روی هوش مصنوعی است، می‌گوید: «این یکی از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌هایی است که ایالات متحده در اختیار دارد و باید یک منطقه بسیار استراتژیک برای خارج کردن آن از هر جایی وجود داشته باشد.»
قرارداد با G42 به مایکروسافت امکان دسترسی به ثروت عظیم امارات را فراهم می‌کند. این شرکت که رئیس آن شیخ طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات و برادر کوچک‌تر حاکم این کشور است، در محوریت تلاش‌های امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ هوش مصنوعی قرار دارد. با وجود نامی که به طرز عجیبی از کتاب «راهنمای سفر مجانی به کهکشان» (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) گرفته شده که در آن پاسخ به «سوال نهایی زندگی» 42 است، شرکت G42 عمیقا در دولت امنیتی امارات جا افتاده است. این شرکت به‌طور تخصصی در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و اخیرا روی ساخت یک چت‌بات عربی به نام «جیس» (Jais) کار کرده است. از طرفی این شرکت روی حوزه‌های بیوتکنولوژی و نظارت هم متمرکز است. چند نفر از مدیران آن از جمله پنگ شیائو، با شرکتی به نام «دارک‌متر» (DarkMatter) ارتباط داشتند که یک شرکت اماراتی فعال در حوزه اطلاعات سایبری و هک است و جاسوسان سابق را استخدام می‌کند.
کمیته منتخب دو حزبی مجلس نمایندگان در حزب کمونیست چین امسال در نامه‌ای اعلام کرد که پنگ شیائو با شبکه گسترده‌ای از شرکت‌هایی در ارتباط است که از پیشرفت تکنولوژیک ارتش چین حمایت مادی می‌کنند. ریشه‌های توافق دیروز مایکروسافت با G42 به جلسات سال گذشته در کاخ سفید بازمی‌گردد؛ زمانی که مشاوران ارشد امنیت ملی از مدیران شرکت‌های تکنولوژی این سوال را پرسیدند که چطور می‌توان توافقات تجاری را به سمتی برد که روابط آمریکا با شرکت‌های جهان، به خصوص آنهایی که چین هم به آنها علاقه‌مند است، تقویت کند. بر اساس این توافق، شرکت G42 استفاده از تجهیزات مخابراتی هوآوی را متوقف خواهد کرد، چون ایالات متحده نگران است که بتواند دریچه‌ای برای نفوذ آژانس‌های اطلاعاتی چین باشد. علاوه بر این‌ها، این توافق G42 را متعهد می‌کند که پیش از به اشتراک گذاشتن تکنولوژی‌هایش با دولت‌ها یا ارتش‌های دیگر، کسب اجازه کند و این شرکت را از استفاده از تکنولوژی با هدف نظارت منع می‌کند. مایکروسافت هم این قدرت را خواهد داشت تا استفاده G42 از تکنولوژی هوش مصنوعی را بررسی کند.
منبع: نیویورک‌تایمز
--> اخبار مرتبط ریزش 190‌میلیارد دلاری ارزش بازار شرکت‌های هوش مصنوعی یک شرکت سوئیسی به جاسوسی برای امارات متهم شد هوش مصنوعی ایلان ماسک عکس‌ها را تفسیر می‌کند رفع 150 آسیب‌پذیری در به‌روزرسانی مایکروسافت چت‌بات هوش مصنوعی به اینستاگرام اضافه شد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150190/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی