بازار آریا

آخرين مطالب

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی معرفی کرد

200 بسته سرمایه‌گذاری در ایران اکسپو اقتصاد ايران

200 بسته سرمایه‌گذاری در ایران اکسپو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه کشور اعلام کرد که برای ایران اکسپو 2024 حدود 200 بسته‌ سرمایه‌گذاری، برای پیشنهاد به سرمایه‌گذاران خارجی در حال آماده‌‌سازی است؛‌‌ کارشناسی اولیه این طرح‌‌ها انجام شده و مجوز کار آنها به صورت بی‌‌نام در سایت بارگزاری شده است.
همچنین زمین و زیرساخت‌‌های لازم برای هر پروژه نیز مشخص شده است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه از ظرفیت بالای این مناطق خبر داده و گفت: ‌‌ مجموعا 48 منطقه‌ آزاد و ویژه در کشور داریم که ماموریت اصلی آنها صادرات است. در سال 1402 با تشویق صادرکنندگان به صادرات بیشتر موفق شدیم صادرکنندگان را ترغیب کنیم تا خودشان وارد میدان شوند و مستقیما از تولیدکنندگان حمایت کنند؛ در نتیجه‌ افزایش تولید، صادرات نیز قوت بیشتری گرفته و صادرکننده از اعتبار بیشتری نزد ما برخوردار خواهد شد. عبدالملکی خبر داد در اکسپو 2024 صادرکنندگان نمونه‌ این مناطق به نمایندگی از باقی فعالان در این بخش حضور خواهند داشت. او همچنین بیان کرد: با وجود اینکه بسته‌‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری آماده کرده‌‌ایم، مانند سال گذشته، دست سرمایه‌گذار خارجی را نخواهیم بست و پیشنهادهایشان بررسی خواهد شد. این مقام مسوول رویداد اکسپو را به عنوان مهم‌ترین رویداد اقتصادی ایران، ‌‌ خواند و تاکید کرد باید از تمام ظرفیت‌‌های ممکن برای تبلیغ این برنامه استفاده شود.
حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه کشور، در گفت‌‌وگو با اکوایران، به تشریح برنامه‌‌های این مناطق برای حضور در رویداد 2024 اکسپو پرداخت. رویداد اکسپو 2024 که 8 تا 12 اردیبهشت‌‌ماه در تهران برگزار می‌شود، میزبان 2500 تاجر و فعال اقتصادی که نماینده‌ بیش از 100 کشور هستند خواهد بود. این رویداد که در ششمین سال خود به سر می‌‌برد، بر مبنای تجارت و صادرات فعالیت می‌کند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
برخی از کارشناسان حوزه اکسپو معتقدند، برای رسیدن به اکسپو موفق نیاز به یک روایت شفاف است. شما فکر می‌‌کنید مناطق آزاد با چه روایتی باید در اکسپو حضور داشته باشد تا بتواند به موفقیت حداکثری برسد؟
اکسپو یک فرصت خوب برای فعالان اقتصادی و سازمان‌های متولی کشور است که ظرفیت‌‌های صادراتی را معرفی کنند. امسال دومین سالی است که مناطق آزاد در رویداد اکسپو حضور همه‌جانبه خواهد داشت. در رویداد امسال، ظرفیت‌‌های صادراتی مناطق را نشان خواهیم داد و خود شرکت‌ها در کنار سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه، که متولی امر هستند، حضور پیدا می‌کنند و محصولاتشان را عرضه خواهند کرد. من فکر می‌‌کنم مهم‌ترین پیامی که این نمایشگاه‌‌ برای فعالان اقتصادی دارد، این است که محصول ایرانی قیمت و کیفیت رقابت‌‌پذیر دارد، و باید به این باور برسد چرا که این یک واقعیت است. اقتصاد ما یکی از اقتصادهای قوی آسیاست و محصولات ساخت ایران از نظر قیمت و کیفیت بسیار خوب ارزیابی می‌‌شوند. ما از نظر کیفیت تولید در دو سه دهه اخیر به دلیل پیشرفت در فناوری و روش‌های تولید بسیار ارتقا یافته‌‌ایم. قیمت تمام شده محصولاتمان نیز از دیگر کشورها پایین‌تر است و مزیت نسبی داریم. ماشین‌‌آلات و روش‌هایی که استفاده می‌‌کنیم، موجب می‌شود کیفیت‌‌ کالاهای داخلی بالا باشد. اما متاسفانه کمتر توانسته‌‌ایم این روایت قیمت و کیفیت رقابت‌‌پذیر جهانی را مخابره کنیم. این نمایشگاه فرصت خوبی برای ارائه‌ این ظرفیت است. ما از مناطق آزاد و ویژه، صادرکننده‌‌های نمونه را به نمایندگی برای حضور در نمایشگاه انتخاب کردیم، چرا که این دغدغه را داشتیم که محصولی که با کیفیت بالا و قیمت پایین تولید می‌کنند را ارائه دهند. طبیعتا در مناطق آزاد و ویژه این داعیه را خواهیم داشت که در امر صادرات، حتی از کشور تولیدکننده موفق‌‌تر هستیم. به دلیل اینکه این مناطق، بین‌المللی تعریف شده‌‌اند و صادرات یکی از پنج ماموریت اصلی این مناطق است و نظامات اقتصادی این مناطق نیز به همین منظور شکل گرفته است؛ معافیت‌‌های مالیاتی و گمرکی در این مناطق وجود دارد. علاوه بر مزیت‌‌های سرزمینی که در حوزه اقتصاد داریم، این امر باعث می‌شود محصولات ارزان‌‌تر باشند و حضور سرمایه‌گذار خارجی و انتقال فناوری که به تبع آن اتفاق افتاده است راحت‌‌تر باشد. ما با این رویکرد در نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.
در اکسپو 2023 شما اعلام کرده بودید 370 پروژه و بسته سرمایه‌گذاری به ارزش 5 میلیارد یورو به صورت رسمی در نمایشگاه معرفی خواهد شد. بفرمایید آن پروژه چقدر عملی شده و چه میزان از این 5 میلیارد یورو محقق شده است؟
سال گذشته در 4 نوبت بسته‌‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کردیم، که نخستین نوبت، اردیبهشت سال گذشته در اکسپو 2023 بود که 370 پروژه را به ارزش 5 میلیارد یورو معرفی کردیم. مجموع این چهار دوره‌‌ای که پروژه‌‌‌‌ها و بسته‌‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کردیم، بیش از 1000 بسته‌ سرمایه‌گذاری آماده شد و ارزش آن به لحاظ ریالی، بیش از 900‌هزار میلیارد تومان یا معادل 20 میلیارد یورو بوده است. این وعده‌‌ای بود که از ابتدای سال ما مطرح کردیم و خوشبختانه تا پایان سال محقق شد. بسته‌‌های سرمایه‌گذاری را در 12 رویداد داخلی و خارجی عرضه کردیم که یکی از آنها همین رویداد 2023 اکسپو بود. در نمایشگاه‌‌های دیگری نیز که در باقی کشورها مانند چین، روسیه، ارمنستان، ترکیه و باقی کشورها برگزار می‌‌شد حضور یافتیم و فعالیت تبلیغاتی انجام دادیم. در نتیجه‌ این فعالیت‌‌های تبلیغاتی، مجموعا مقدار تقاضای سرمایه‌گذاری که از تمام این رویدادها جذب کرده بودیم، حدود 880‌هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بازار آریا

جزئیات بیشتری از این بسته‌ها را می‌فرمایید؟ چقدر تقاضا داشتید و چقدر مشتری جذب شد؟
اگر بخواهم به طور جزئی به موضوع بپردازم باید بگویم، حدود 2500 تقاضای سرمایه‌گذاری برای ما رسید که تقریبا 20‌درصد بسته‌‌های ما از آن 2000 بسته، یعنی حدود 200 بسته مشتری پیدا کرد و باقی سرمایه‌گذاری‌‌هایی که صورت گرفت، درخواست‌‌‌‌هایی بود که خود سرمایه‌گذار داشت. در واقع ما دست سرمایه‌گذار را نبستیم که حتما از بین بسته‌‌های مشخص شده سرمایه‌گذاری کند، بلکه بسته‌‌هایی را که مطالعات امکان‌‌سنجی اولیه آنها انجام شده بود ارائه کردیم. زمین موردنیاز این بسته‌‌ها انتخاب شده بود و مجوز کار به صورت بی‌‌نام صادر شده و داخل سایت قرار گرفته بود. اما خود سرمایه‌گذار نیز می‌توانست پروژه‌‌های دیگری پیشنهاد دهد. بنابراین بیش از 200 بسته آماده مشتری پیدا کرد و به نوعی کارشان را شروع کردند و در مراحل مختلف هستند. بقیه نیز پروژه‌‌های خودشان بوده است. ما امسال نیز این برنامه را داریم، یعنی علاوه بر 1000 بسته‌‌ای که سال گذشته ارائه شده بود، بسته‌‌هایی آماده شده است که در نمایشگاه اکسپو 2024 عرضه کنیم.
ارزش یورویی بسته‌‌هایی که در اکسپو 2024 عرضه خواهد شد ‌‌چقدر است؟
چون به تازگی مناطق بارگزاری کرده‌‌اند یا در مرحله بارگزاری هستند ما هنوز آمار دقیقی از جمع این مبالغ نداریم و تا قبل از نمایشگاه مشخص خواهد شد. پیش‌بینی من بیش از 200 بسته جدید است که در نمایشگاه آنها را رونمایی می‌‌کنیم و اطلاعات تکمیلی را بیان می‌‌کنیم.
فعالان اقتصادی با تجربه‌‌ای که از اکسپوهای جهانی دارند معتقدند اکسپو فرصت بسیار خوبی برای گسترش صادرات غیرنفتی است. مناطق آزاد در بخش صادرات غیرنفتی چه وضعیتی دارد؟ شما شرایط را مطلوب می‌‌دانید یا معتقدید نیاز به توجه بیشتر است؟
ما وضعیت را مثبت می‌‌دانیم ولیکن ایده‌‌آل نه، فاصله ما تا آنچه باید باشد فاصله‌ زیادی‌‌ است. تمام صادراتی که از مناطق آزاد شکل می‌گیرد مربوط به صادرات غیرنفتی است؛ چرا که در مناطق آزاد اصلا صادرات نفتی نداریم. در مجموع ما 48 منطقه آزاد و ویژه داریم، که از این رقم، 18 منطقه آزاد است که تعدادی از آنها در حال راه‌‌اندازی هستند و 30 منطقه ویژه هم داریم که فعال هستند. مناطق ویژه ما قابلیت صادراتی بسیار بالایی دارند و ما فکر می‌‌کنیم ظرفیت صادراتی‌‌ای که داریم بسیار بیشتر از این‌‌هاست. طبق برنامه‌‌ریزی صادراتی که داشتیم، هدف‌‌گذاری و برنامه‌‌ریزی شده است تا رسیدن به پایان برنامه هفتم، ارزش صادرات کشور را به دو برابر عددی که امروز هست برسانیم؛ یعنی از 18 میلیارد یورویی که در حال حاضر است، حداقل به 36 میلیارد یورو برسیم، زیرا ظرفیت محقق کردن این هدف را داریم. سال 1402 جهشی را در سرمایه‌گذاری تجربه کردیم و شاخص‌‌های سرمایه‌گذاری بین 3 تا 4 برابر شد و همچنین میزان تقاضای سرمایه‌گذاری 4 برابری اتفاق افتاد. طرح‌‌هایی که آغاز شدند، احداثی 3.5 برابری ایجاد کردند. امیدواریم در سال‌جاری نیز با همین روند پیش برویم.
طرح‌هایی که در حال اجرا و احداث هستند، صادرات‌محورند؟ آیا در صادرات کشور می‌توانند موثر باشند؟
تعداد زیادی از این طرح‌‌ها محصول صادراتی تولید می‌کنند. در نتیجه با اجرای طرح‌‌هایی که سال گذشته شروع شد و امسال نیز کلید خواهد خورد، انتظار داریم شاهد جهش مجددی در عرصه‌ صادرات باشیم. ما تولیدکنندگان و شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد و ویژه را تشویق و حمایت می‌‌کنیم، که محصولاتشان را صادر کنند. همچنین مشوق‌‌هایی قرار دادیم برای شرکت‌های مدیریت صادرات، برای استقرار در مناطق آزاد و ویژه که هم محصولات این مناطق را صادر کنند و هم محصولات سرزمین اصلی را از طریق مناطق آزاد و ویژه افزایش دهند. یکی از شاخص‌‌های ارزیابی جدی‌‌ای را که برای مدیران مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفته‌‌ایم، شاخص رشد صادرات است. در سال‌های قبل مدیران ما بیشتر دغدغه‌ گذراندن امور جاری سازمانشان را داشتند؛ ولی از سال 1402، از نظر ما مدیرعامل‌‌هایی در مناطق آزاد و ویژه، برتر هستند که در سرمایه‌گذاری و صادرات سرآمد باشند. این شاخص انگیزه‌‌ای در همکاران ما ایجاد می‌کند که خودشان وارد عمل شده و کمک کنند تا محصول تولیدکنندگان افزایش بیاید، تا بتوانند صادرات را انجام دهند. همچنین در این راستا، در بودجه 1403 مناطق شاهد هستیم که مشوق‌‌های صادراتی برای شرکت‌های مستقر در این مناطق در نظر گرفته شده است. مجموع این برنامه‌‌ها منجر به جهش اقتصادی در امسال و سال‌های آینده خواهد شد.
مناطق آزاد برای بهتر برگزار شدن اکسپو در سال‌های آینده، چه پیشنهادهایی را می‌تواند به دولت بدهد؟
مهم‌ترین پیشنهادی که داریم این است که در سطح بین‌المللی اطلاع‌‌رسانی قوی‌‌تری انجام شود. من خوشحالم که امسال رسانه‌‌ها به صورت فعال‌‌تر، رویداد اکسپو را پوشش می‌دهند؛ ما باید هم رسانه‌‌های داخلی و هم رسانه‌‌های خارجی را فعال‌‌تر کنیم، و همچنین رایزن‌‌های بازرگانی جمهوری اسلامی، مسوولان اقتصادی سفارتخانه‌‌ها و حتی سفرای ما که در حدود 180 کشور حضور دارند، فعال باشند و این رویداد مهم را اطلاع‌‌رسانی کنند. از نظر من این مهم‌ترین رویداد اقتصادی کشور است، زیرا همان‌طور که گفتم کشور ما از نظر کمیت، کیفیت و قیمت، شرایط بسیار خوبی برای صادرات دارد. اگر برای شما سوال است که با چنین توصیفی چرا حجم صادرات ما کم است، پاسخ این خواهد بود که ما در سطح بین‌المللی اطلاع‌‌رسانی خوبی نکردیم، و تجار، واردکنندگان و فعالان اقتصادی جهان در جریان ظرفیت‌‌های صادراتی و محصولات ایران نیستند. مشکل دوم این است که تولیدکنندگان ما دانش و مهارت صادرات را ندارند و این مسوولیت دستگاه‌‌های متولی است که این مهارت و توانمندی را ایجاد کنند. ما در مناطق آزاد و ویژه، خودمان این کار را انجام می‌‌دهیم. اکسپوهایی که هر ساله برگزار می‌‌شوند، زمینه را فراهم می‌کنند که این دو اتفاق تقویت بشود.
--> اخبار مرتبط میزبانی نشست وزرای صنعت کشور‌‌‌های عضو شانگهای در حاشیه ایران اکسپو 2024 چشم‌انداز تجارت بعد از ایران اکسپو بخش خصوصی به میدان می‌آید ظرفیت‏‏‌های ایران اکسپو برای تولید رایزنی برای توسعه ‌تجارت با ازبکستان و ویتنام

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی