بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» از اظهارات دو عضو اصلی تیم اقتصادی دولت رمزگشایی می‌کند

وزن یارانه‌ها در بودجه 1403 اقتصاد ايران

وزن یارانه‌ها در بودجه 1403
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : رئیس سازمان برنامه‌وبودجه روز گذشته در نشست خبری مشترک خود با سخنگوی اقتصادی دولت، از پیش‌بینی 750هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی و غیرنقدی در قالب هدفمندسازی یارانه‌ها، برای سال 1403 خبر داد. این مقدار حدود 26درصد از منابع بودجه عمومی سال 1403 را تشکیل می‌دهد. نکته مهم دیگر این است که این منابع در حالی در نظر گرفته شده است که به گفته یک نهاد پژوهشی، منابع هدفمندی حدود 230هزار میلیارد تومان، معادل 30درصد، کسری دارد.
مرضیه موسوی/ ایرنا
روز گذشته دومین نشــســت خـــبری سخنگوی اقتصادی دولت در سال 1403 و همچنین اولین نشست خبری مشترک او با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد. در ابتدای این نشست با توجه به همزمانی بررسی بخش دوم لایحه بودجه 1403 در مجلس، داوود منظور به مهم‌ترین تغییرات بودجه 1403 پرداخت. به گفته منظور، بخش مهمی از منابع کشور صرف بازتوزیع و یارانه‌ها می‌شود و منابع تبصره 8 که موضوع هدفمندی‌ها را دنبال می‌کند شامل منابعی از محل فروش بنزین، گازوئیل، و صادرات فرآورده‌های نفتی است و صرف بازتوزیع به خود مردم می‌شود، به این معنا که عملا منابع حاصل از بخش نفت و گاز که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عینا در قالب تبصره 8 یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت می‌شود.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ادامه به جزئیات یارانه‌هایی که در این قالب به افراد جامعه پرداخت می‎‌شود، پرداخت. به گفته او، یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه 300هزار یا 400هزار تومان در ماه مطابق آزمون وسع دریافت می‌کنند که کل منابع آن، 330هزار میلیارد تومان در سال است. همچنین برای کمک‌هزینه‌های معیشتی ویژه افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر 5هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود. برای یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان نیز 200 هزار میلیارد تومان در سال جاری بابت این امر هزینه خواهد شد. از سوی دیگر 85هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو اختصاص یافته و 11میلیارد دلار ارز ترجیحی نیز به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص می‌یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله‌ای شامل 150 هزار میلیارد تومان می‌شود که دولت می‌پردازد.
به گفته منظور، مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی 750همت در تبصره 8 خواهد بود. این در حالی است که به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، با توجه به وضعیت نامناسب تحقق درآمدهای هدفمندی و پیش‌بینی ادامه آن در سال 1403 به نظر می‌رسد تبصره هدفمندی یارانه‌ها در سال 1403، مانند برخی از سال‌های گذشته با کسری منابع نسبت به مصارف روبه‌رو شود. بنابراین مجموع منابع قانونی قابل‌تحقق هدفمندی در سال آینده حدود 530هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. از سوی دیگر برخی ارقام مصارف مانند یارانه نان دارای کم‌برآوردی است. همچنین منابع موردنیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به‌وضوح مشخص نشده است. بنابراین با فرض تخصیص کامل مصارف، ناترازی درآمد - هزینه هدفمندی یارانه‌ها در سال 1403 معادل حداقل 230هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. بخش دیگری از سخنان معاون رئیس‌جمهور، به اظهاراتی که در رابطه با کسری مطرح می‌شود اختصاص داشت. به گفته منظور، در سال گذشته 95درصد بودجه محقق شد و به طور مشخص‌تر در بخش هزینه‌های جاری 99.2درصد تحقق منابع صورت گرفت.
او همچنین بر تحقق بیش از 110درصدی منابع در برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت آموزش‌و‌پرورش خبر داد و تاکید کرد در حوزه بودجه عمرانی نیز 304هزار میلیارد تومان محقق شد که معادل 85درصد بودجه مصوب است. همچنین رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خاطرنشان کرد: این تحقق بودجه با وجود افزایش هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌ها در بودجه سال 1402 نسبت به سال 1401بود. امسال وضعیت بودجه‌ای از سال گذشته بهتر است. رشد بودجه نسبت به سال 1402 حدود 23درصد است. یعنی وقتی رشد بودجه را محدود می‌کنیم امکان تحقق کامل آن بیشتر می‌شود. دولت در سال 1403 تلاش کرد به ارقام درآمدی خود واقع‌بینانه‌تر عمل کند. به عنوان مثال درآمدهای نفتی در بودجه امسال نسبت به سال قبل کمتر پیش‌بینی شده. در بخش مولدسازی و واگذاری شرکت‌ها نیز پیش‌بینی درآمدها نصف شده است. امسال اولویت بودجه‌ای دولت پرداخت‌های عمرانی است تا رشدهای پیش‌بینی‌شده بتواند بخشی از زیر‌ساخت‌های کشور را ارتقا دهد.

بازار آریا

تغییرات بودجه 1403
منظور همچنین در رابطه با تغییرات بودجه 1403 گفت: یکی از مطالبات مهم مردم اعتبارات بهتر و بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش است که سعی شده در بودجه سال جاری به‌خوبی مدنظر قرار گیرد که اعتبارات این بخش 45درصد رشد یافته است؛ در‌حالی‌که رشد بودجه دولت، صرفا 23درصد بوده است و با توجه به اهمیت این بخش، توجه بیشتری صورت گرفته و فقط بخش ورزش از 8همت به 16همت رشد کرده که دو برابر شده است.
معاون رئیس‌جمهور در رابطه با بودجه بخش سلامت نیز خاطرنشان کرد: در بخش سلامت شاهد تحول قابل‌توجهی هستیم، به نحوی که اعتبارات این بخش با 30درصد رشد به 409همت افزایش یافته است که به طور مشخص 25هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و 1800عضو هیات علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب و 4000میلیارد تومان برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اعتبار اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه 3500 میلیاردتومان اعتبار برای تغذیه بخش کادر درمان در بودجه دیده شده است.
رسیدگی به مشکلات بخش درمان
او با اشاره به اینکه دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بوده‌اند از اختصاص 3هزار میلیارد تومان منابع برای این گروه خبر داد. به گفته منظور این اولین باری است که منابعی پیش‌بینی شده که دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند به دستیاران کمک‌هزینه و منابع حق‌پژوهانه اختصاص دهند؛ ضمن اینکه 1500میلیارد تومان برای مناطق محروم حق ماندگاری و مقیمی در نظر گرفته شده است تا برای پزشکان انگیزه لازم برای ماندگاری در این مناطق ایجاد شود. همچنین در این نشست، سید‌احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم دو رویکرد مهم در حوزه مالیه عمومی را سرلوحه امور قرار داده است، ادامه داد:
اولین رویکرد معطوف به شفافیت و انضباط‌بخشی به دخل‌و‌خرج دولت و شرکت‌های دولتی از مسیر اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهایی بود. در بخش دوم هدف‌گذاری دولت این بود که سهم درآمدهای پایدار از بودجه عمومی را افزایش قابل‌اعتنایی بدهد. به گفته خاندوزی در سه سال گذشته نسبت درآمدهای پایدار که مجموع درآمدهای غیرنفتی و استقراض را شامل می‌شود، به 52درصد در سال 1402 افزایش پیدا کرد و امیدواریم در سال 1403 به نسبت 60درصد نزدیک شویم.
اجاره‌‌‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
تامین مالی تولید از مسیر بورس
--> اخبار مرتبط سخنگوی دولت: فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد آغاز ثبت‌‌نام از جاماندگان یارانه خبر مهم برای جاماندگان یارانه/ آغاز ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه حمایتی خبر وزیر صمت از اصلاح نظام یارانه‌ای با پرداخت مستقیم یارانه‌ها خلأ سازمانی در مدیریت یارانه‌ها

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150180/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش؛ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید

نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی