بازار آریا

آخرين مطالب

اهمیت نوآوری فناوری در سازمان‌ها اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - یوسف یوسفی / مدیر پردیس فناوری صنایع معدنی فولاد سنگان نوآوری برای سازمان‌های صنعتی که موتور اصلی اقتصاد جهان هستند، فرصت‌‌‌هایی استثنایی و چالش‌‌‌هایی ژرف به همراه دارد. نوآوری ضمن اینکه ابزار قدرتمندی در ایجاد تمایز رقابتی به شمار می‌رود و به شرکت‌ها نیرو می‌دهد که به بازارهای تخصصی تازه رخنه کنند و به حاشیه سود بالاتری برسند، نوعی مسابقه رقابتی نیز هست که باید با شتاب و مهارت و دقت در آن پیش تاخت.
برای یک شرکت، نوآور بودن کافی نیست، بلکه برای موفق شدن، باید بهتر از رقبایش نوآوری کند. در این یادداشت به سوالاتی در این حوزه پاسخ خواهیم داد که سه تا از مهم‌ترین این سوالات عبارتند از:
1- نوآوری چگونه بر پویایی بازارها تاثیر می‌‌‌گذارد؟
2- شرکت‌ها چگونه می‌توانند نوآوری را به روش راهبردی مدیریت کنند؟
3- شرکت‌ها چگونه می‌توانند راهبردهای نوآوری خود را پیاده کنند تا احتمال موفقیت آنها افزایش یابد؟
در بسیاری از صنایع، نوآوری فناورانه مهم‌ترین نیروی پیشران برای موفقیت در رقابت به شمار می‌رود. در طیف گسترده‌ای از صنایع، شرکت‌ها برای نزدیک به یک‌سوم یا بیشتر از فروش و درآمدهای خود به محصولاتی تکیه دارند که در 5 سال گذشته ابداع و اختراع شده‌‌‌اند. برای مثال در شرکت جانسون ‌اند جانسون محصولات ابداع شده در 5 سال گذشته بیش از 30‌درصد فروش را به خود اختصاص داده است.
اهمیت فزاینده نوآوری عمدتا به دلیل جهانی شدن بازارهاست. رقابت بین‌المللی به شرکت‌ها فشار آورده تا مدام نوآوری کنند تا محصولات و خدمات متمایزی تولید کنند. معرفی محصولات جدید به شرکت‌ها کمک می‌کند از حاشیه سود خود محافظت کنند. در عین حال، سرمایه‌گذاری برای نوآوری فرآیند به شرکت کمک می‌کند تا هزینه‌‌‌های خود را کاهش دهند. پیشرفت‌‌‌های فناوری اطلاعات نیز در شتاب بخشیدن به آهنگ نوآوری نقش داشته است: طراحی به کمک رایانه و تولید به کمک آن، باعث شده که شرکت‌ها محصولات نو را آسان‌‌‌تر و سریع‌‌‌تر طراحی و تولید کنند و در عین حال، فناوری‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیر ساخت و تولید، باعث شده‌‌‌اند دوره تولید کوتاه‌تر و مقرون به صرفه‌‌‌تر شده و از اهمیت صرفه مقیاس تولید کاسته شود.
نوآوری فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولات متنوع‌‌‌تری را اختراع و تولید کنند که نیازهای گروه‌‌‌های تازه تعریف‌شده‌‌‌ای از مشتریان را دقیق‌تر برآورده سازند و به این ترتیب متمایز از رقبا باشند. برای مثال شرکت تویوتا در سال 2015 بیست و یک خودروی سواری متفاوت عرضه کرد. شرکت سامسونگ در سال 2014 پنجاه و دو مدل گوشی روانه بازار کرد. شرکت‌ها از سبدهای متنوعی از مدل‌‌‌های کالا استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که می‌توانند کمابیش در هر بازار قابل تصوری نفوذ کنند.
تاثیر نوآوری فناوری در جامعه
هر چند تقلا در راه نوآوری، تراز رقابت را برای صنایع بالاتر برده و باعث شده موفقیت به همان اندازه برای سازمان‌ها پیچیده‌‌‌تر شود، اما تاثیر خالص آن بر جامعه کاملا سازنده بوده است. نوآوری کمک کرده که طیف گسترده‌‌‌ای از کالاها و خدمات به مردم سراسر جهان برسد و باعث شده تولید خوراکی‌‌‌ها و دیگر مایحتاج بازده بیشتری داشته و به درمان‌‌‌های پزشکی منجر شده که تندرستی را بهبود بخشیده و به مردم این امکان را داده تا کمابیش به هر کجای جهان سفر کنند یا با هم ارتباط برقرار کنند.
تاثیر جمعی نوآوری فناورانه را می‌توان با نگاه به تولید ناخالص داخلی (GDP) درک کرد. گزارش‌‌‌های علمی ‌‌‌متعددی نشان می‌دهد که سرانه GDP جهانی از سال 1969 رشد پایداری داشته است. اقتصاددانان بر این باورند که آهنگ رشد GDP را نمی‌توان کاملا بر حسب رشد در نیروی کار و ورودی سرمایه بیان کرد، بلکه این رشد نتیجه تحول فناوری نیز هست. چون نوآوری فناورانه میزان خروجی قابل حصول از کمیت معینی از کار و سرمایه را افزایش می‌دهد. سولو برای این توجیه در سال 1981 جایزه نوبل اقتصاد گرفت.
گاهی نوآوری فناوری منجر به بروز اثرهای زیانباری می‌شود. فناوری‌های تولید ممکن است آلودگی‌‌‌هایی ایجاد کند که برای جوامع پیرامون زیان دارد. فناوری‌های کشاورزی و شیلات می‌توانند منجر به فرسایش و نابودی زیستگاه‌‌‌های طبیعی و تهی شدن آبزیان اقیانوس‌‌‌ها شوند. فناوری‌های پزشکی می‌توانند منجر به پیامدهای پیش‌بینی‌نشده ای مثل رشته‌ای از باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک یا دو‌راهی‌‌‌های اخلاقی در زمینه استفاده از دستکاری ژنتیک شوند. ولی فناوری در ناب‌ترین جوهره خود دانش است: دانشی برای حل مشکلات ما و دنبال کردن اهدافمان. نوآوری فناوری عبارت است از آفرینش دانش تازه‌‌‌ای که برای مشکلات کاربردی به کار گرفته می‌شود. گاهی این دانش شتابزده برای حل مشکلات اعمال می‌شود بی‌آنکه به پیامدها و موارد بدیل اندیشیده شده باشد، ولی در کل داشتن دانش بیشتر به احتمال زیاد از دانش کمتر به سود ما خواهد بود.
نوآوری بر حسب صنعت
عموما بیشتر تلاش‌‌‌ها و پول‌‌‌های سرمایه‌گذاری‌شده برای نوآوری فناورانه، از سوی شرکت‌های صنعتی است. متاسفانه در رقابتی دیوانه‌‌‌وار برای نوآوری، بسیاری از شرکت‌ها با سر به درون توسعه محصول تازه شیرجه می‌‌‌زنند بی‌‌‌آنکه راهبردهای روشن یا فرآیندهای درست تدوین‌شده‌‌‌ای برای گزینش و مدیریت پروژه‌‌‌ها داشته باشند. این شرکت‌ها اغلب بیش از آنکه بتوانند از پروژه‌هایشان پشتیبانی کنند، پروژه شروع می‌کنند. پروژه‌‌‌هایی که با منافع و اهداف شرکت چندان سازگار نیستند و در نتیجه دچار چرخه‌‌‌های توسعه طولانی‌مدت و دفعات شکست می‌‌‌شوند. بنابر پژوهش‌‌‌های فراوان، باید در هر شرکت راهبردهای نوآوری و فرآیندهای مدیریتی آن به روشنی تعریف شود.
بیشتر ایده‌‌‌های نوآورانه تبدیل به محصولات جدید موفقی نمی‌‌‌شوند. پژوهش‌‌‌های زیادی نشان داده‌‌‌اند که تنها یکی از هر 7‌هزار ایده به یک محصول موفق منجر می‌شود. بر اساس پژوهش سال 2012 انجمن توسعه و مدیریت محصول آمریکا تنها نزدیک به یکی از هر 9 پروژه اجرایی‌شده، موفق از آب در‌می‌‌‌آید و تنها نیمی ‌‌‌از آنهایی که به بازار عرضه می‌‌‌شوند به سودآوری می‌‌‌رسند.
از این رو فرآیند نوآوری همواره مانند یک قیف قلمداد می‌شود که ایده‌‌‌های بسیار زیادی برای محصولات نو از سر گشاد آن وارد می‌‌‌شوند، ولی آنهایی که فرآیند توسعه را پشت سر می‌‌‌گذارند انگشت‌شمارند.
بهبود میزان موفقیت شرکت‌ها در نوآوری، نیازمند راهبردی است که درست تدوین شده باشد، پروژه‌‌‌های نوآوری یک شرکت باید همراستا با منافع و اهدافش بوده، شایستگی‌‌‌های محوری آن را تقویت کرده و موجب شود شرکت به نیت راهبردی خود برسد. ساختار سازمانی و سامانه‌‌‌های نظارتی شرکت باید مشوق تولید ایده‌‌‌های نوآورانه بوده و در همان حال اجرای اثربخش آن را تشویق کند. فرآیند توسعه محصول جدید یک شرکت باید احتمال این را که پروژه‌‌‌ها هم از نظر فنی و هم تجاری موفق خواهند شد افزایش بدهد. شرکت‌ها برای رسیدن به این نتایج باید:
*درک عمیقی از پویایی نوآوری
*یک راهبرد درست تدوین شده برای نوآوری و
*فرآیند درست طراحی شده برای پیاده کردن آن راهبرد داشته باشد.
هدف از جمع‌‌‌آوری مطالب فوق در قدم اول ایجاد درک عمیقی از نوآوری فناوری در مدیران ارشد شرکت و پس از آن تدوین راهبرد دقیقی توسط متخصصان امر در این حوزه و در نهایت طراحی فرآیندی است که به بهترین شکل ممکن بتوان آن راهبرد را پیاده‌سازی کرد.
منبع: مدیریت راهبردی نوآوری فناورانه، ملیسا شیلینگ، مرکز تحقیقات سیاست علمی‌‌‌کشور، 1397
--> اخبار مرتبط وزیر اقتصاد حکم جدید صادر کرد توفیق صنعت فولاد؛ مرهون راهبری و تلاش مهندسان مسیر پرفرازونشیب انقلاب ریلی رمزپول بانک‌های مرکزی یک ابزار جدید پرداخت هستند نه پول فناوری بلاکچین چیست؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی