بازار آریا

آخرين مطالب

سطح استقبال از اقامتگاه‏‏‌های سنتی در عید 1403 چگونه بود؟

نوروز سرد بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها اقتصاد ايران

نوروز سرد بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی : نوروز 1403 سال چندان مساعدی برای بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها نبود، یاور عبیری رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد که ضریب اشغال بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها در سراسر کشور به 47‌درصد رسید. استان‌‌‌هایی مانند بوشهر، ‌‌‌ مازندران‌‌‌، آذربایجان شرقی، ‌‌‌ گیلان و فارس به نسبت آمار بالاتری داشتند. این عدد برای یزد و خراسان جنوبی به ترتیب 45 و 33‌درصد بود، در حالی که هر دو استان جزو مقاصد توریست‌‌‌های نوروزی هستند.
روزبـــه طاهریان صاحــب یــــــک اقــــــامـــتـــگــــاه بوم‌‌‌گردی در روستای هریوند خراسان جنوبی است. او درمقایسه شرایط پذیرش مهمان در اقامتگاهش بین نوروز 1402 و 1403 می‌‌‌گوید: اگر تعطیلات عید فطر همزمان با پایان تعطیلات سال نو نمی‌‌‌شد، شرایط ما نسبت به سال گذشته بدتر بود. با این حال تعطیلات عید فطر کمک کرد که ما به همان ضریب اشغال سال قبل برسیم. او می‌‌‌افزاید: سال گذشته هم ضریب اشغال ما 30‌درصد بود و امسال نیز همان رقم با وجود اضافه شدن تعطیلات عید فطر تکرار شد، ‌‌‌ تنها روزهایی از سال پذیرش کامل داشتیم ضمن آنکه گروه بزرگی از آنها مهمانان و دوستانی‌‌‌ بودند که تجربه اقامت در اقامتگاه را در سال‌های قبل داشتند.
چرا خراسان جنوبی با وجود اقامتگاه‌‌‌های استاندارد که در بسیاری از استان‌های دیگر نمی‌توان مشابه آنها را یافت و البته قیمت مناسبی که برای خدمات دارد، ‌‌‌ به لحاظ ظرفیت پذیرش گردشگر مناسب نیست. طاهریان می‌گوید: استان خراسان جنوبی به لحاظ شبکه حمل‌ونقل و دسترسی با مشکلات جدی مواجه است. مرکز استان یعنی شهر بیرجند به شبکه حمل‌ونقل ریلی متصل نیست و گردشگرانی که قصد سفر به خراسان جنوبی را دارند به ناگزیر باید از طریق راه‌آهن طبس اقدام کنند. به این ترتیب دو گزینه حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای‌‌‌ و هوایی را باید در نظر گرفت.
به گفته این فعال حوزه بوم‌گردی، در حوزه حمل‌ونقل هوایی نیز این استان با چالش‌‌‌های جدی مواجه است. «دنیای‌اقتصاد» به دفعات درباره فرسوده بودن و چالش‌‌‌های شبکه حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای گزارش‌‌‌هایی را منتشر کرد، ‌‌‌ خراسان جنوبی هم از این وضعیت مستثنی نیست و همین امر تعداد گردشگرانی را که به این استان با گزینه حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای مسافرت می‌کنند کاهش داده است. با این حال خراسان جنوبی به خلاف بسیاری از استان‌‌‌ها با محدودیت‌هایی به لحاظ سفر با وسیله نقلیه شخصی هم مواجه است؛‌‌‌ بنزین!
روزبه طاهریان می‌‌‌گوید: در بسیاری از استان‌‌‌ها گردشگران به راحتی می‌توانند به جایگاه‌‌‌های سوخت رفته و سوخت‌‌‌گیری را انجام دهند اما در خراسان جنوبی این موضوع برای توریست‌‌‌ها تبدیل به یک چالش شده است. مشکلاتی که در یک استان برای گردشگران اتفاق می‌‌‌افتد نیز از نظر طاهریان باعث شده که خراسان جنوبی با اقبال کمتری مواجه شود. او در عین حال می‌‌‌افزاید: تصور عمومی این است که فصل سفر به خراسان جنوبی تنها در پاییز، ‌‌‌ زمستان و نوروز است، با این حال مناطق ییلاقی این استان مشابه روستای هریوند در تابستان شش تا هفت درجه اختلاف دما با شهرها دارد که همین موضوع باعث شده حتی در خرداد نیز آب و هوای خوبی برای پذیرایی از مسافران داشته باشیم.
کاهش مسافران اقامتی در عقدا
امین بیطرف صاحب اقامتگاهی در روستای عقدا در استان یزد است. به گفته او تعطیلات نوروز 1403 با سال گذشته تفاوت‌‌‌هایی داشت. او توضیح می‌دهد: سال قبل پذیرش بیشتری به لحاظ اقامت داشتیم و در سال‌جاری متقاضیان برای صرف وعده‌‌‌های غذا و ناهار افزایش داشت. به علاوه گرچه ما تا دهم نوروز ضریب اشغال کامل داشتیم اما اغلب این گردشگران رزرو نکرده و مسافران عبوری بودند که قصد سفر به جنوب را داشتند. او ضریب اشغال تعطیلات نوروزی خود را 80‌درصد اعلام کرده و درباره رسیدن به این رقم با وجود کسادی سایر اقامتگاه‌‌‌ها می‌‌‌گوید: در نوروز امسال ما افزایش قیمت نسبت به سال قبل نداشتیم. به علاوه در برخی شهرها سخت‌گیری روی گردشگران بالا بود و همین باعث شد آنها سایر گزینه‌‌‌ها را انتخاب کنند. ضمن آنکه اغلب مهمانان ما قصد سفر به قشم و سایر شهرهای جنوبی را داشتند و ما را به عنوان گزینه بین‌راهی می‌‌‌دیدند.
اردکان، ‌‌‌ مقصد به جای مسیر بین‌‌‌راهی
حمید عراقی صاحب اقامتگاهی در اردکان یزد است. مجموعه او یک خانه قدیمی بازسازی شده در بافت قدیمی و تاریخی این شهر است که ظرفیت 16گردشگر را دارد. او هم از وضعیت پذیرش گردشگر در نوروز راضی است اما بسیاری از همکارانش تعطیلات سال نو خوبی نداشتند. او می‌گوید: یزد در نوروز امسال گردشگران کمتری داشت و اغلب توریست‌‌‌ها اصفهان، ‌‌‌ شیراز و جنوب را انتخاب کردند. او می‌افزاید: مشکل دوم به ستاد نوروزی و مجموعه‌‌‌های دیگر برمی‌گردد که گردشگران را با قیمت بسیار اندک پذیرش می‌‌‌کردند و همین موضوع باعث شد که اقامتگاه‌ها در شرایط اقتصادی کنونی با استقبال اندکی مواجه شوند.
عراقی می‌‌‌گوید: با وجود جاذبه‌‌‌های زیادی که اردکان دارد، ‌‌‌ اغلب ایرانی‌‌‌ها همچنان این شهر را به عنوان یک شهر صنعتی و بین‌‌‌راهی می‌‌‌شناسند و آن را به عنوان مقصد توریستی در نظر نمی‌گیرند. همین موضوع سبب شده آنها در مسیر سفر به جزایر جنوبی اردکان را انتخاب کنند. با این حال کسانی که به اردکان آمدند با توجه به پذیرایی خوب در مسیر رفت، زمان بازگشت نیز به اردکان آمدند.
چرا اردکان نسبت به سال گذشته با اقبال کمتری از سمت گردشگران نوروزی روبه‌رو شد؟
این فعال حوزه بوم گردی پاسخ می‌دهد: در اردکان یک کمربندی داریم که توریست‌‌‌ها برای سفر به جنوب از آن استفاده کرده و وارد شهر نمی‌‌‌شوند و در مقابل عقدا را انتخاب می‌کنند. متاسفانه در نوروز امسال تابلوهایی که قرار بود تغییر کرده و در راستای جذب توریست‌ها باشد، تغییر نکرد. او اضافه می‌کند: توریست‌ها معمولا مقاصدی را انتخاب می‌کنند که بتوانند از سفر لذت ببرند و شاهد هیچ‌گونه برخوردی نباشند. همین موضوع در نوروز امسال باعث شد شیراز یا جنوب با اقبال بسیار بالایی مواجه شوند. به علاوه در ورودی اردکان نیز تبلیغاتی که برای جذب گردشگر انجام می‌‌‌شد، صورت نگرفت و توریست‌‌‌ها به جای انتخاب اردکان، سراغ روستاها و شهرهای دیگر رفتند و در نهایت ضریب اشغال اقامتگاه در نوروز امسال پایین آمد.
--> اخبار مرتبط پزشکیان: امروز تصمیمی می گیریم و روز بعد آن را دبه می‌کنیم هشدار جدی نسبت به موج ششم کرونا / افزایش محسوس شهرهای قرمز و زرد آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرها/تهران و کرج زرد شدند گاز مشترکان کم مصرف خراسان جنوبی رایگان محاسبه می‌شود محصولات دارای استاندارد اجباری سالانه چهار مرتبه نمونه‌ برداری می شوند

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149952/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش؛ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید

نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟

کنایه‌ی مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به نحوه مدیریت راه‌آهن کشور

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند

کره شمالی مشتری خودرهای شرکت سایپا شد!

چند پروتوتایپ جذاب از ب ام و؛ کدام مدل برای حضور در خط تولید مناسب تر بوده؟/ تصاویر

آقای منظور با چه جرأتی در مصوبات مجلس و احکام دست بردید؟

قیمت خودرو چگونه تعیین خواهد شد؟

الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی

تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

کشف سه محموله قاچاق در اندیمشک

نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان 44 درصد است

واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد

مالیات بر عایدی سرمایه؛ سیاستی برای کاهش جذابیت دلالی

چرا قراردادهای اجاره مسکن یکساله است اما قراردادهای کاری ماهانه؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی