بازار آریا

آخرين مطالب

استانداردهای 120گانه خودرو تدوین شدند

ژست سوئیسی استاندارد خودرو اقتصاد ايران

ژست سوئیسی استاندارد خودرو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه خودرو : بعد از اتمام مهلت قانونی استانداردهای 85گانه خودرو، حالا سازمان ملی استاندارد از تدوین استانداردهای 120گانه خبر می‌دهد. هفت سال از صدور فرمان استانداردهای 85گانه می‌گذرد. این در شرایطی است که به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری و نبود رقابت، استانداردهای مذکور اجرایی نشد.
بعد از اتمام مهلت قانونی استانداردهای 85گانه خودرو، حالا سازمان ملی استاندارد از تدوین استانداردهای 120گانه خبر می‌دهد. هفت سال از آغاز استانداردهای 85گانه می‌گذرد و تیرماه سال گذشته آخرین مهلت برای تجهیز خودروها به استاندارد مذکور بود. حالا با پایان مهلت قانونی استانداردهای 85گانه که اجرای کامل آن هم با چالش‌ها و ابهامات زیادی روبه‌روست، روز گذشته معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد، از استانداردهای جدید خودرویی خبر داد. بنابر‌آنچه پرویز درویش گفته است استانداردهای 120‌گانه خودرو تدوین شده‌اند اما هنوز در شورای عالی استاندارد در مورد اجرای آنها تصمیم‌گیری نشده است.
اسفندماه سال 95 بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از 55 به 85مورد خبر داد و مقرر شد تا دی‌ماه سال 97، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش یابد. با این وجود با مقاومتی که خودروسازان در برابر اجرای این استانداردها داشتند، عملا اجرای آنها در حالت تعلیق بود. خودروسازان به طور مداوم برای اجرای این استانداردها مهلت می‌گرفتند. در این بین تنها پراید بود که در سال 99 به خاطر پاس نکردن این استانداردها از خط تولید خارج شد. اما در سال 1400 با روی کار آمدن غلامرضا شریعتی در مقام ریاست سازمان استاندارد، وی از تعلیق 9 مورد از استانداردهای 85گانه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها خبر داد. با این وجود تولید برخی خودروهای دیگر به خاطر نداشتن استانداردهای لازم متوقف شد.
تاکنون تولید خودروهای پراید، تیبا، ساینا، پژو 405 GLX و SLX و سمند به دلیل ناتوانی در رعایت استانداردهای 85گانه و همچنین نبود امکان ارتقای کیفیت آنها متوقف شده‌ است. اوایل سال گذشته با جدول ارائه‌شده از سوی دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، زمان‌بندی اجرای استانداردهای 85گانه به تفکیک گروه‌های خودرویی اعلام شد که طبق آن، استانداردهای جدید برای گروه خودروهای سواری تعریف شده و نهایت زمان اجرایی شدن آنها تیرماه 1402 در نظر گرفته شده بود؛ بنابراین خودروهای سواری باید تا پایان تیرماه پارسال، تمام موارد استانداردهای 85گانه را پاس می‌کردند. با‌این‌حال عملا این ضرب‌الاجل تا انتهای سال گذشته به‌طول انجامید. البته در خرداد 1402 برخی خودروها به خاطر اجرایی کردن استانداردهای 85گانه مجوز افزایش قیمت برخی محصولات خود را دریافت کردند.
مروری بر این روند به‌خوبی نشان می‌دهد که گرچه فرآیند اجرای استانداردهای 85گانه از 7 سال پیش آغاز شده بود، اما در واقع مهلت قانونی آن تا همین یک ماه پیش به تعویق افتاده و هنوز هم در مورد تولید پژو پارس حرف‌و‌حدیث‌هایی وجود دارد. به نظر می‌رسد موانعی پیش روی اجرای این استانداردها وجود داشته که پیش از از میان برداشتن آنها اجرای استانداردهای 120گانه نیز چندان عملیاتی به نظر نمی‌رسد. شاید بتوان مهم‌ترین این عوامل را قیمت‌گذاری دستوری دانست. در واقع با سیاست‌های دستوری دولت در قیمت‌گذاری خودرو، از اساس برای خودروسازان اجرای این استانداردها صرفه اقتصادی نداشته و ندارد.
همچنین به دلیل زیان‌های کلانی که قیمت‌گذاری دستوری به تولیدکنندگان خودرو تحمیل کرده است، آنها توانایی مالی ارتقای محصولات خود را نداشته و ندارند. بنابراین اگر سیاستگذار به دنبال اجرای استانداردهای 120گانه باشد، باید در ابتدا بسیاری از مسائل بنیادی‌تر مانند شیوه قیمت‌گذاری خودرو را حل کند. علاوه بر این هنوز تکلیف خصوصی‌سازی خودروسازان مشخص نیست و به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف این موضوع روشن نشود، اجرای استانداردهای 120گانه بلندپروازی محسوب می‌شود، چراکه با این میزان دخالت دولت، در بنگاه‌‌های خودروساز امکان ارتقای محصول وجود ندارد. می‌توان این ادعا را داشت که بدون بهبود وضعیت کلی صنعت خودرو، استانداردهای 120گانه نیز به همان سرنوشت استانداردهای 85گانه گرفتار خواهند شد.
از طرف دیگر ارتقای کیفیت در راستای استانداردهای جدید مستلزم استفاده از پلتفرم‌های جدید نیز هست. گرچه خروج خودروهای قدیمی به ارتقای کیفی محصولات داخلی کمک کرد اما هنوز هم خودروهای تولیدی از کیفیت لازم برخوردار نیستند. شاید بتوان دلیل اصلی آن را استفاده از پلتفرم‌ها و طراحی‌های قدیمی دانست. حالا اگر قرار بر اضافه شدن 35 استاندارد جدید باشد باید سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه پلتفرم انجام شود که با وضعیت فعلی صورت‌های مالی خودروسازان مسیر صعب‌العبوری به نظر می‌رسد.
دست‌انداز در مسیر اجرای استانداردهای 120گانه
در همین مورد گفت‌وگویی داشتیم با حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو، و از وی پرسیدیم که چه ارزیابی از کلید خوردن استانداردهای جدید برای صنعت خودرو دارد؟ این کارشناس معتقد است برای پاسخ به این پرسش باید نگاهی ریشه‌ای به عوامل موثر در اجرای استانداردهای 85گانه داشت. به اعتقاد وی به چند دلیل اجرای همه این استانداردها برای صنعت خودروی کشور میسر نبود. یکی از این موارد اختلاف سطح فناوری با دنیاست که شرایط تحریمی ورود فناوری به کشور را هم با مشکل مواجه کرده است. بنابراین برای اجرای استانداردهای مذکور مشکل فناوری وجود داشته است. عامل دومی که کریمی سنجری به آن اشاره می‌کند، قیمت‌گذاری دستوری است. وی تاکید دارد اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری، به‌خصوص در مورد محصولات غیرمونتاژی، موجب شده صنعت خودرو نه تنها سودآور نباشد بلکه تولید زیان نیز کند. بنابراین برای خودروسازان از نظر اقتصادی میسر نبوده که برای رعایت استانداردهای الزامی سرمایه‌گذاری کنند.
این کارشناس حوزه خودرو معتقد است با توجه به سه عامل، یعنی فرهنگ ترافیکی، سطح فناوری و شرایط اقتصادی، برخی از این استانداردها چندان ضروری نبوده‌اند. وی در ادامه تاکید می‌‌کند که تا زمانی که به این مشکلات ریشه‌ای پرداخته نشود، اضافه کردن آیتم‌های جدید برای استانداردهای الزامی منطقی به نظر نمی‌رسد. البته وی در این مورد استثنایی در نظر می‌گیرد و می‌گوید اگر استانداردهای جدید در مورد خودروهای جدید مانند محصولات برقی باشد، منطقی به نظر می‌رسد؛ برای مثال برای تولید خودروهای برقی خواه‌ناخواه نیاز به استانداردهای جدید وجود دارد.
از کریمی سنجری در مورد کارنامه استانداردهای 85گانه پرسیدیم که در پاسخ آنها را چندان موفق‌آمیز نمی‌دانست. وی می‌گوید برخی استانداردها در ظاهر رعایت می‌شوند اما کیفیت لازم را ندارند و تاکید می‌کند در تعریف هر استانداردی کف و سقف تعیین می‌شود اما بسیاری از استانداردهای 85گانه در کف اجرا شده‌اند که باعث شده خودروها کیفیت لازم را نداشته باشند. از طرف دیگر در برخی موارد عوامل دیگر موثر بوده‌اند. برای مثال خودروهای تولیدی استاندارد سوختی یورو4 را دارند اما سوخت لازم برای آنها وجود ندارد که باعث می‌شود خودرو از نظر فنی آسیب ببیند.
این کارشناس حوزه خودرو در ادامه با تاکید بر اینکه استانداردسازی خودرو ذاتا جزو ضروریات تولید یک محصول است، تاکید می‌کند که اگر استانداردهای 120گانه الزامی شوند، قیمت تمام‌شده خودرو افزایش پیدا می‌کند که در شرایط فعلی تحمیل این هزینه برای استانداردهایی که مربوط به ایمنی نباشند، منطقی به نظر نمی‌آید. وی اعتقاد دارد صنعت خودرو از نظر سیاسی و اقتصادی زیر فشار است. فشار سیاسی باعث شده در انتقال فناوری به مشکل بخورد و فشار اقتصادی نیز موجب زیان‌دهی این صنعت شده و در این شرایط تحمیل استانداردهای غیرضروری چندان عقلانی نیست.
--> اخبار مرتبط پژوپارس به آخر خط رسید پورشه پانامرا مدل 2024 معرفی شد رونمایی از خودروی برقی شیائومی راننده نامرئی شرکت‌های خودروساز ورود «معکوس» تسلا به ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن 1403 افزایش می‌دهد

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها در ژوئن افزایش می‌دهد

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است

وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭2024‬‬

نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش؛ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید

نشست تخصصی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

تکذیب ادعای ارزپاشی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟

کنایه‌ی مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به نحوه مدیریت راه‌آهن کشور

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

شوراها در خدمت‌رسانی به مردم روستاها در تراز انقلاب عمل کنند

کره شمالی مشتری خودرهای شرکت سایپا شد!

چند پروتوتایپ جذاب از ب ام و؛ کدام مدل برای حضور در خط تولید مناسب تر بوده؟/ تصاویر

آقای منظور با چه جرأتی در مصوبات مجلس و احکام دست بردید؟

قیمت خودرو چگونه تعیین خواهد شد؟

الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی

تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

کشف سه محموله قاچاق در اندیمشک

نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان 44 درصد است

واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد

مالیات بر عایدی سرمایه؛ سیاستی برای کاهش جذابیت دلالی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی