بازار آریا

آخرين مطالب

برگشت بورس در کوتاه‌مدت اقتصاد ايران

برگشت بورس در کوتاه‌مدت
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد-عاطفه چوپان : بازار سرمایه روز گذشته و در نتیجه پاسخ متقابل ایران به تجاوز اسرائیل با خروج سرمایه از اکثر نمادها همراه بود، ‌‌‌‌‌ به‌طوری که بیش از 90‌درصد تابلوی معاملاتی قرمز شد، با این وجود تحلیلگران معتقدند در کوتاه‌مدت روندی متعادل با مثبت‌های ملایم پیش‌روی بازار خواهد بود و روند بازار درمیان و بلندمدت بیشتر به افزایش دلار نیما و کاهش فاصله آن با دلار در بازار آزاد بستگی دارد.
ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) در بورس و فرابورس روز گذشته –یکشنبه 26فروردین- در سطوح حداقلی و‌ هزار و 298‌میلیارد‌تومان بود که چنین سطحی از 29 فروردین 1400 بی‌سابقه بوده‌است. همچنین کل بازارسهام با خروج سرمایه حقیقی‌ها مواجه بود و 996‌میلیارد‌تومان نقدینگی از کل بازار سهام خارج شد.
این در حالی بود که در پی ابهامات و برای جلوگیری از ریزش بیشتر، دامنه نوسان به مثبت و منفی یک کاهش یافت و از ابتدای روز گذشته روی تابلوی معاملات اعمال‌ شده‌بود. داستان اما در بازارهای موازی دقیقا برعکس بود و دلار و سکه در نتیجه اخبار پیرامون پاسخ متقابل ایران به تجاوز اسرائیل با رشد قابل‌توجه همراه بودند. از آنجا‌که احتمال افزایش نرخ دلار نیما وجود دارد و از طرفی برخی از تحلیلگران سیاسی به احتمال آغاز جنگ وزن زیادی نمی‌دهند و از طرفی فصل مجامع نیز در پیش است، احتمال می‌رود روند متعادل و روبه‌رشد ملایمی پیش‌روی بورس باشد، اما در غیر ‌این‌صورت احتمال ورود به یک دوره فرسایشی دیگر همچنان روی میز است.
متعادل متمایل به مثبت
مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته گذشته اتفاقات بسیار زیادی در بخش سیاسی جهان افتاد، گفت: نمونه این اتفاقات بحث تبادل پیام توسط واسطه‌ها بین ایران و آمریکا بودکه این موارد می‌توانست برای بازار ایران مثبت باشد و واکنش‌های نسبتا مثبتی را نیز با رشد در بازار سرمایه و همچنین کاهش قیمت دلار به‌صورت مقطعی مشاهده کردیم، منتها آنچه در اواخر هفته گذشته اتفاق افتاد نشان‌داد اسرائیل همچنان دست از شیطنت در خاورمیانه برنداشته و به‌دنبال این است که از هر طریقی ایران را به‌صورت مستقیم درگیر تله‌ای که خود در آن افتاده بکند، به زبان ساده‌تر اسرائیل با جنگی که علیه حماس شروع کرد در تله‌ای افتاد که مایل است ایران را نیز در آن درگیر کند. وی ادامه داد: پاسخ ایران نه به این منظر که بخواهد جنگی را شروع کند بلکه در پاسخ به اقدام فجیع اسرائیل بود؛ یعنی ایران با اقتدار یک‌سری رفتارهای نظامی برای نمایش قدرت داشت و به‌نظر می‌رسد پاسخ ایران بیشتر پاسخ بازدارنده و مقتدرانه بود و سیاستمداران ایرانی هوشمندانه عمل کردند و نشان‌دادند که از جنگ گریزان هستند اما تاب این را ندارند که کسی به کشور حمله کند، بنابراین به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار مقطعی باشد و ما شاهد اصلاح قیمت دلار بازار آزاد در ادامه هفته باشیم.
این تحلیلگر بازارسرمایه افزود: شرایط سیاسی همچنان به ضرر ایران نیست و انتظار نداریم قیمت دلار از این سطح بالاتر برود، اما به دلیل شیطنت‌های اسرائیل احتمال اینکه قیمت کامودیتی‌ها به محوریت دلار همچنان رو به بالا و افزایشی باشد و قیمت نفت رشد کند، منتفی نیست و به‌نظر می‌آید که در هفته‌جاری قیمت دلار و نفت در سطح جهان را در سطوح بالایی ببینیم. با توجه به اینکه بالغ بر 60‌درصد بازار سرمایه ایران کامودیتی‌محور است، بنابراین در این‌خصوص شرایط به نفع بازار است اما در کوتاه‌مدت نمی‌تواند اثر هیجانی به بازار دهد و انتظار نمی‌رود قیمت دلار افزایشی باشد.
محبی گفت: در بحث کامودیتی‌های جهانی موضوع جدیدی را مشاهده می‌کنیم. در روز جمعه و زمانی‌که پاسخ ایران به حمله نظامی اسرائیل اعلام شد، برای اولین‌بار بعد از سال‌2020 و قبل از همه‌گیری کرونا شاخص دلار، تتر و اونس تقریبا همه همسو شدند و این نشان می‌دهد به هر حال کامودیتی‌ها در سطح جهان از بیم وارد‌شدن خاورمیانه به جنگ آماده می‌شوند و بعد از آن ما شاهد کاهش چشمگیر در قیمت رمزارزهایی مانند بیت‌کوین بودیم، بنابراین به‌نظر می‌رسد در قسمت کامودیتی‌ها، طلا، بیت‌کوین، گروه فلزات و حتی نفت اصلاحاتی داشته باشیم.
وی گفت: به‌صورت کلی تا جنگی را در منطقه مشاهده نکنیم، انتظار نمی‌رود قیمت‌ها در سطوح بالاتری قرار بگیرند و به روند افزایشی شدید ادامه دهند. روند افزایشی کامودیتی‌ها در سطح معقول و در حد تورم ناشی از قیمت انرژی در آمریکا به واسطه ناامنی‌ها و کم ثباتی‌ها در خاورمیانه ادامه می‌یابد و تا زمانی‌که وارد بحث جنگ نشدیم این روال ادامه دارد. در کوتاه‌مدت ما شاهد ورود به فصل مجامع شرکت‌ها هستیم و این موضوع می‌تواند برای بازار سرمایه ایران مثبت باشد و بسیاری از سهامداران با دیدن گزارش‌های دوره‌ای می‌توانند برای بهره‌بردن از شرایط مجامع شرکت‌ها سهامدار شوند و شاهد افزایش تقاضا در بخش سهام شرکت‌ها باشیم، از طرف دیگر نرخ بهره بین‌بانکی هم می‌تواند روی این بازار تاثیرگذار باشد که به‌نظر می‌رسد در هفته‌های آینده تکلیف نرخ بهره هم مشخص شود. این تحلیلگر بازارسرمایه افزود: پس از سمت بازار داخلی و در کوتاه‌مدت انتظار داریم که تحرکاتی بسیار کم‌رمق و کم‌جان و غیرهیجانی به سمت مثبت داشته باشیم و بنابراین بازار پیش‌رو را متعادل و کمی مثبت پیش‌بینی می‌کنم.
رشد بورس همچنان در گرو دلار نیما

بازار آریا


محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: ادامه نزول بورس در فروردین ماه و رشد در بازار دلار و ارز و سکه بازار سهام را در شرایط بدی قرارداده بود و در حال‌حاضر معادلات منطقه هم به آن اضافه‌شده و باعث‌شده نرخ ارز و طلا رشد کند. از طرفی عرضه‌ها در بازار سهام شدید شد و همه این موارد دست به‌دست هم داد و بازار را به سمتی برد که می‌بینیم تقاضا در بازار نیست و پول‌های موجود نیز از بازار خارج شدند. معضلات بازار دو دسته است؛ یکی معضلات بنیادی و اقتصادی و دیگری معضل ابهامات منطقه‌ای. به‌نظر می‌رسد معضلات دسته دوم به‌زودی رفع خواهد شد اما ما همچنان معضلات بنیادی و اقتصادی را داریم. نرخ دلار نیما و نرخ سود بانکی معضلات پیش‌روی بازار هستند و با ‌درجه اهمیت دلار نیما می‌توان گفت بازار در انتظار رشد نرخ دلار نیما است و اگر نرخ دلار نیما تکان نخورد این موضوع روند فعلی فرسایشی را ادامه‌دار می‌کند و ثابت نگه‌داشتن نرخ دلار نیما باعث می‌شود بازار سرمایه نتواند عقب‌ماندگی خود را از تورم و بازارهای موازی جبران کند. وی ادامه داد: بازار سرمایه در شرایط فعلی پتانسیل خوبی برای رشد دارد اما به شرط اینکه این دو مورد بنیادین حل شود یا حداقل کورسوی امیدی در این‌خصوص ایجاد شود که بانک‌مرکزی به این سمت خواهد رفت که این موضوع در شرایط کنونی وجود ندارد، این موضوع از مصاحبه آقای فرزین در عید هم مشخص بود و این سیاست برای اینکه بازار کمر راست نکند کافی است، اما بعد از خاتمه تنش‌های نظامی و سیاسی ممکن است بازار کمی رشد کند اما رشد میان و بلندمدت پایدار بسته به حل مشکلاتی است که مرور شد.
--> اخبار مرتبط نبض بازار زیر سایه سیاست اسکن شوک‌های بیرونی بورس چرا بورس مجالی برای عرض‌اندام نمی‌یابد؟ مدیر مسئول «دنیای اقتصاد»: هدف از افزایش صفحات، عمیق تر کردن نگاه فعالان بازار بورس است سه مسیر احیای تولید در 1403

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد

خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است

وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی