بازار آریا

آخرين مطالب

کارشناسان اثرات محدود کردن دامنه نوسان را بررسی کردند

جلیقه نجات بورس اقتصاد ايران

جلیقه نجات بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : شب گذشته به دنبال پاسخ متقابل ایران به اسرائیل، شاهد نوساناتی در بازارهای مالی بودیم. به دنبال این رخداد، سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین ساعات بامداد روز گذشته با تشکیل جلسه اضطراری، اطلاعیه‌ای با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، خبر محدود شدن دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل‌معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی یک‌درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی دو درصد را صادر کرد. در دو هفته گذشته بازارهای مالی روزهای معاملاتی را با شک و نااطمینانی سپری کردند.
علی محمدی / دنیای اقتصاد
ریسک ژئوپلیتیک موجب افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران شده بود. در این میان طلای جهانی نیز از دو هفته گذشته و به دنبال تشدید تنش‌های منطقه‌ای صعود کرد و قله‌های جدیدی را به ثبت رساند. اواخر وقت بیست و چهارمین روز فروردین طلای جهانی قیمتی فراتر از 2هزار و 400دلار را به خود دید و برای مدتی کوتاه در محدوده مذکور نوسان داشت و در نهایت به محدوده 2هزار و 300دلار عقب‌نشینی کرد. واکنش ایران در حالی در سحرگاه یکشنبه اتفاق افتاد که بازارهای جهانی به دلیل تعطیلات آخر هفته بسته بودند و در نتیجه تاثیر خاصی نپذیرفتند. در داخل کشور نیز سازمان بورس و اوراق بهادار تهران طی جلسه اضطراری، دامنه نوسان بازار را تغییر داد تا وضعیت بازار سرمایه متاثر از اوضاع و معادلات منطقه را کنترل کند.
بازار از نگاه کارشناسان
پیام الیاس کردی پیرامون روند بازار سرمایه گفت: تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای چندین سال است که گریبان‌گیر کشورهای منطقه بوده است. شب گذشته نیز شاهد پاسخ متقابل ایران به اسرائیل بودیم. در پی وضعیت نامطلوب بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار جلسه‌ای برگزار کرد و دامنه نوسان را دستخوش تغییر کرد. از این رو سازمان بورس میان دو گزینه بستن بازار برای مدتی کوتاه و محدود کردن دامنه نوسان، تصمیم به محدود کردن دامنه نوسان به یک‌درصد گرفت. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با این وجود باید اظهار کرد تغییرات در پیکره اصلی بازار چندان نمی‌تواند با روح سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همسو باشد، چرا که سرمایه‌گذار تمایل دارد در بازاری سرمایه‌گذاری کند که قوانین آن کمتر تغییر کند. با این وجود نمی‌توان این اقدام سازمان بورس را موثر نخواند، چرا که سازمان نیز بهترین گزینه پیش رو را انتخاب کرده است. باید اظهار کرد که اقدام اخیر به لحاظ نتیجه موثر بوده و در مدیریت وضعیت اخیر بازار نتیجه مساعدی را در بر داشته است. این کارشناس بازار در پایان افزود: رفتار بازار روز گذشته منطقی بود، چرا که پس از اینکه از فشار هیجانات کاذب کاسته شد اواخر وقت روز گذشته بازار به روند منطقی ادامه داد.
سهیلا نقی‌پور، کارشناس بازار سرمایه، نیز پیرامون وضعیت مذکور گفت: روز گذشته در جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس تصمیم گرفته شد دامنه نوسان به مثبت و منفی یک‌درصد کاهش یابد. این محدودیت در دامنه نوسان هرچند نقد شوندگی سهام بورس اوراق بهادار را با مشکل روبه‌رو کرد اما توانست وضعیت بازار را تا حد امکان کنترل کند.
در پایان روز یکشنبه ارزش معاملات خرد بازار به رقم یک‌هزار و 300میلیارد تومان رسید، که در نهایت در حدود 572میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. زمانی که تنشی در هر جای دنیا رخ می‌دهد، افراد بر اساس احساسات خود و نه بر اساس تجزیه‌وتحلیل منطقی تصمیم می‌گیرند. ترس می‌تواند منجر به اقدام سرمایه‌گذاران به فروش سهام در زمان نزول بازار برای به دست آوردن پول نقد شود. ار آغاز تغییر معادلات منطقه‌ای در مهرماه سال گذشته وضعیت بازار بورس در یک نااطمینانی و ابهام و فرار سرمایه قرار گرفت. با توجه به ادامه‌دار بودن تنش‌ها و همچنین تغییر شدت آنها در طول ماه‌های گذشته، شرایط بسیار پیچیده‌ای در بورس ایجاد شده است، به گونه‌ای که شاهد یک رفتار سینوسی در چارت قیمتی بسیاری از سهم های بازار هستیم، رفتار سینوسی که با دوران رکود طولانی و خسته‌کننده در کنار دوران رونق خیلی کوتاه همراه بوده است.
با توجه به افزایش نااطمینانی‌ها، سایه ابهام در بورس همچنان باقی خواهد ماند و رفتار سینوسی نمادهای بورسی نیز مهمان بازار سرمایه خواهد بود. همچنین از ابتدای شروع تنش‌های سیاسی در منطقه، شاهد افزایش تقاضای طلا به‌ویژه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طلای بازار سرمایه بودیم، افزایش تقاضایی که باعث رشد جذاب قیمتی در این صندوق‌ها شده و بازدهی خوبی را طی این مدت برای صاحبان این صندوق‌ها به ارمغان آورده است. این صندوق‌ها به دلیل سهولت در خرید و فروش و همچنین به خاطر نقدشوندگی بالا به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب شناخته می‌شوند. یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران این است که این صندوق‌ها تا چه زمانی می‌توانند جذاب باشند و روند صعودی خود را ادامه دهند.
در پاسخ می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که تا زمانی که عدم‌اطمینان به شرایط آینده در بین سرمایه‌گذاران وجود دارد، طلای فیزیکی و صندوق‌های قابل معامله طلا برای سرمایه‌گذاران بازار جذاب بوده و از تقاضای بالایی برخوردار خواهند بود.
--> اخبار مرتبط دستاوردهای بازار سرمایه در قاب تصویر تولد بازار هشتم در فرابورس پذیره‌‌‌نویسی «تامین سرمایه کیمیا» اوایل آبان‌‌‌ماه در راه است نامه رئیس سازمان بورس به مخبر تازه‌‌‌ترین شفاف‌‌‌سازی ناشران در کدال

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است

بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا در مازندران

پیش‌گویی جدید رییس اتحادیه طلا: قیمت طلا احتمالا به این عدد می‌رسد

جنگ کریدورها در خاورمیانه

برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

رشد نرخ فقر در غزه به 90 درصد | خسارت 33 میلیارد دلاری جنگ غزه

سپاه: نباید اجازه داد مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل را بگیرد

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است

راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده

معرفی فراورده‌های صادراتی در غرفه چهارمحال و بختیاری

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

داستان یک سفر پرماجرا در «رودخانه»

برپایی نشست پرسش و پاسخ با استاد امیرخانی

آیین نکوداشت اصغر دادبه در خانه اندیشمندان

کنسرت سامان احتشامی در تالار رودکی

خداحافظی با قدیس بروکلین

رشد 35 درصدی درآمد استان یزد از وصول بخش‌‌‌های مختلف

نسخه جهانی سفر سالمندان

ضرورت رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای شایع مغزی کودکان چیست؟

مدیریت ریزهزینه‏‏‌های کسب و کارهای سبز

تیم‏‏‌سازی پویا چیست و چرا مهم است؟

خوش‌بینی به اثرگذاری طارمی

تکذیب یک شایعه در مورد سردار آزمون

بالاخره به شما مربوط است یا نه؟

پس فرق چیست؟

گـل گفتی!

واکنش وزیر ارتباطات به ادعای لزوم امضای رئیس‌جمهور در رفع فیلترینگ

ایجاد یک میلیون شغل دیجیتالی در فیلیپین تا 2028

پیگیری فعالیت بین‌المللی کسب‌وکارهای الکترونیکی

کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟

زنجیره فولاد - 1403/02/13

بازار فولاد - 1403/02/13

بازار آتی - 1403/02/13

بازگشت اقتصاد چین به فاز انقباضی

مهار تکانه بانک‌مرکزی به سکه بورسی

خانه‌تکانی در سازمان برنامه و بودجه کشور

پارادوکس ایرانی و افق کوتاه‌مدت تولید

آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها دست دولت است

زمان عرضه جدید خودروهای وارداتی

ذره‌بین ارزی صمت روی مونتاژکاران

خوش‌بینی به آینده خودروهای پاک

رشد اقتصادی ایران به‌‌‌ دلیل دانش‌‌‌بنیان‌‌‌شدن صنعت نفت و گاز

پیشرفت طرح بنزین‌‌سازی پتروپالایش تهران

روسیه سوار بر موج نوسانات نفت

هزارتوی کاهش مصرف پلاستیک

به جرم واردات

خستگی از دلار نیما

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی