بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» به بررسی راهکارهای نوین گذار از سوخت‌های‏‏‏‌ فسیلی پرداخت

تولید گاز از انرژی‌های تجدید‏‏‏‌پذیر اقتصاد ايران

تولید گاز از انرژی‌های تجدید‏‏‏‌پذیر
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد : نخستین سکوی تولید گاز شل به‌نام Timi در سواحل مالزی واقع شده‌است. این سکو هم از انرژی باد و هم از منبع خورشید تغذیه می‌شود. هم‌‌‌‌زمان با فصل بارش‌‌‌‌های موسمی در آسیای جنوب‌‌‌‌شرقی، باران‌‌‌‌های سیل‌‌‌‌آسا و بادهای شدید دریای چین جنوبی را درمی‌‌‌‌نوردد و از ساحل شمال‌غربی بورنئو گذر کرده و درختان نخل را به عقب خم می‌کند. گردشگران و فروشندگان خیابانی همگی به‌دنبال سرپوش و سرپناهی هستند، این تصویر آشنای فصل باران‌‌‌‌های موسمی در این منطقه است.
Timi ، واقع در میدان ‌های دریایی مرکزی لوکونیا از یک سیستم انرژی هیبریدی، خورشیدی و بادی نیرو می‌گیرد
در دریا، در حدود 200‌کیلومتری شمال‌غربی ساراواک، توربین‌‌‌‌های مینیاتوری بر روی آخرین سکوی تولید گاز بدون‌سرنشین شل، Timi، مانند آسیاب‌های بادی، در چرخش و دوران مداوم هستند. به نوشته تارنمای Shell Global، تولید Timi در اوت 2023 آغاز شد. این یکی از دو سکوی شل واقع در سواحل مالزی است. سکوی دیگر «گورک» نام داشته و در فاصله 145‌کیلومتری ساحل قرار دارد، این سکو عمدتا توسط پنل‌‌‌‌های خورشیدی تغذیه شده که سطوح گسترده‌ای برای جذب نور داشته و طبعا میزان بالایی از انرژی خورشیدی را دریافت می‌کند. لازم به ذکر است تابش خورشید استوایی در زمانی‌که پلتفرم Rosmari-Marjoram در سال‌2026 راه‌اندازی شود، منبع اصلی تامین انرژی آن خواهد بود.
نقش بی‌‌‌‌بدیل انرژی باد
اما درحالی‌که گورک و Rosmari-Marjoram به ژنراتورهای دیزلی برای حمایت در زمانی‌که شب فرا می‌رسد یا ابرها خورشید را پنهان می‌کنند، تکیه دارند، Timi در وهله اول، به منبع انرژی تجدیدپذیر دیگری یعنی باد وابسته بوده و در مواقعی که باد نمی‌‌‌‌وزد یا خورشید تابش مستقیم ندارد، یک دیزل ژنراتور، برق مورد‌نیاز را تامین می‌کند. در همین ارتباط، نوریزاعثمان سرپرست پروژه Timi، می‌گوید: «انرژی خورشیدی در طول فصل باران‌‌‌‌های موسمی چندان زیاد نیست، زیرا تابش کافی برای شارژ باتری‌ها وجود ندارد، با این حال متوجه شدیم که در هنگام وزش بادهای موسمی، انرژی باد آنقدر قوی خواهد بود که یک توربین کوچک را به گردش دربیاورد.» Timi مقدار نسبتا کمی انرژی مصرف می‌کند. این پلتفرم برای تولید روزانه معادل 50‌هزار بشکه نفت یا گاز طراحی شده‌است درحالی‌که تنها 3 کیلووات انرژی، معادل مصرف سه عدد سشوار، تولید می‌کند.
سکوهای نفت و گاز فراساحلی به‌طور معمول توسط توربین‌‌‌‌های گازی یا برق شبکه محلی که از طریق کابل‌‌‌‌های بستر دریا تامین می‌شود، تغذیه می‌شوند. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، ادغام انرژی‌های تجدیدپذیر و برق کم‌‌‌‌کربن در توسعه‌‌‌‌های جدید نفت و گاز یکی از سه راهکار کلیدی است که صنعت می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌ای ناشی از عملیات بالادستی خود را کاهش دهد، البته همراه با اقداماتی برای به حداقل رساندن آتش‌سوزی و مقابله با انتشار گاز متان. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ویژه چشم‌‌‌‌انداز انرژی جهان می‌نویسد: «بیش از نیمی از تولید جهانی نفت و گاز امروزه در فاصله 10‌کیلومتری شبکه‌‌‌‌های محلی برق قرار داشته و 75‌درصد از تولید جهانی نفت و گاز در منطقه‌ای با منابع بادی یا خورشیدی مناسب واقع شده‌است.» بنابراین انرژی در تاسیسات بالادستی نفت و گاز می‌تواند توسط برق از منبع یک شبکه متمرکز تامین‌شده یا توسط یک سیستم انرژی تجدیدپذیر غیرمتمرکز تولید شود.
انتقال گاز Timi
گاز Timi از طریق یک خط لوله 80‌کیلومتری به مرکز تولید منتقل می‌شود و سپس به تاسیسات گاز طبیعی مایع مالزی (MLNG) واقع در بینتولو که توسط پتروناس، شرکت ملی انرژی مالزی اداره شده، منتقل می‌شود، سپس از آنجا به ژاپن، کره و تایوان صادرشده تا به تقاضای فزاینده گاز در منطقه کمک کند.
طرحی برای تولید انرژی در آب‌های کم‌‌‌‌عمق
نوریزا در مالزی بزرگ شده و از زمان فارغ‌‌‌‌التحصیلی به‌عنوان مهندس شیمی در سال‌1997، برای شرکت شل کار کرده است. او معتقد است درحالی‌که تولید گاز موجب تامین اطمینان‌‌‌‌خاطر و برقراری امنیت انرژی در آسیای جنوب‌‌‌‌شرقی شده‌است، پروژه‌هایی مانند Timi نیز به جهانیان در مسیر دستیابی به هدف مطلوب کمک می‌کنند. Timi و پروژه‌های مشابه آن همچنین در تحقق هدف انتشار خالص صفر کربن تا سال‌2050 برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی می‌توانند موثر باشند. نوریزا می‌گوید: «به‌دنبال موفقیت فرآیند توسعه گورک با انرژی خورشیدی، ما فرصتی برای آزمایش یک سیستم هیبریدی داشتیم که قابلیت اطمینان تولید برق را افزایش می‌دهد. طراحی تاسیسات با مصرف برق کم، منجر به‌دستیابی به پلتفرم سبک‌‌‌‌تر، کاهش انتشار کربن و هزینه‌های سرمایه‌گذاری کمتر شده‌است.» شل اکنون Timi را به‌عنوان طرح اولیه خود برای سکوهای تولید انرژی در آب‌های کم‌‌‌‌عمق مالزی پذیرفته است و قصد دارد این مدل را در کشورهایی با آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوای مشابه تکرار کند.
Timi و زیست‌‌‌‌بوم دریایی
Timi در میادین دریایی مرکزی لوکونیا، محلی که نزدیک به 40 سال‌است از آن گاز تولید می‌شود، قرار دارد. این منطقه زیستگاه پستانداران مهاجر، لاک پشت‌‌‌‌ها و صخره‌‌‌‌های مرجانی است. در توسعه پروژه‌های گازی در این منطقه، شل با رگولاتور محلی همکاری نزدیکی داشته‌است تا مطمئن شود ساخت‌‌‌‌وساز به محیط‌زیست دریا آسیب نمی‌رساند و زباله‌‌‌‌ها با مسوولیت‌‌‌‌پذیری دفع می‌شوند. شل همچنین از چندین طرح مطالعه تحقیقاتی توسط دانشگاه مالزیایی ساراواک در مورد تاثیر شرایط محیطی بر زندگی دریایی و همچنین حفاظت از لاک‌‌‌‌پشت‌‌‌‌ها حمایت‌می‌کند.
همان‌طور که جهان به سمت یک سیستم انرژی با کربن کمتر حرکت می‌کند، انتظار می‌رود که گازطبیعی نقش مهمی در کمک به جوامع ایفا کند تا خود را از زغال‌سنگ، منبع اصلی آلودگی و توزیع بیشتر کربن برای تولید برق، دور کنند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید منابع حیاتی گاز، یکی از پروژه‌هایی است که شل برای ارائه منبع امن انرژی با انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای، بر روی آن تمرکز دارد.
--> اخبار مرتبط تونل انرژی تبریز کلید نجات از بحران برق است دومینوی خسارات ناترازی انرژی بر صنایع پرچم‌داری اقتصاد شماره یک قاره سبز در افت تقاضای گاز تورم گازی در بالادست ساخت‏‏‌وساز سیمان زیر تیغ ریسک انرژی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149561/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی

بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید

بهره‌مندی 123 شهر و 2469 روستای استان فارس از گاز

میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود

فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد

اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود

وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود

دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین

تکلیف نامعلوم عرضه خودروهای وارداتی!

مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور

الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است

قاچاقچی سیگار در اردبیل جریمه شد

رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم

سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است

طلای جهانی پس رفت

تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»

قیمت این ماشین دست دوم به بیش از یک میلیارد رسید

عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد/ کارنامه نگران کننده دولت رئیسی در چاپ پول

افزایش بیکاری زنان جوان در 20 استان/ رشد بی‌سابقه بیکاری در لرستان

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

آمارسازی اشتغال یعنی پاک کردن صورت مسئله

سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان

قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد

رانت 69 میلیارد دلاری برای واردکنندگان بخاطر فاصله میان نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد در دولت رئیسی

شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد

رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود

وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/15

تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران

نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود

خودرو شاهین امروز 15 اردیبهشت چند شد؟

تجارت 850 میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در 2 ماه

هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا: تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید

پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد

اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده

مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست

پیش‌بینی صرافان از نرخ ارز در بازار

خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی