بازار آریا

آخرين مطالب

واکنش مردم و فعالان بازار سرمایه به ریزش جنگی بورس/ بورس هم از پول «کلیر» شد! بورس و بانک

واکنش مردم و فعالان بازار سرمایه به ریزش جنگی بورس/ بورس هم از پول «کلیر» شد!
  بزرگنمايي:

بازار آریا - آغاز سرخ بازار بورس در اولین روز هفته، واکنشهای زیادی از سوی فعالان این بازار و کارشناسان به همراه داشت. شنبه، 25 فروردین ماه، حدود 95 درصد نمادها منفی شدند و شاخص کل با کاهش 53هزار و 919 واحدی به 2207979 واحد رسید.

شنبه سیاه بازار سرمایه در حالی رقم خورد که 1700 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار و 994 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد. فعالان بازار سرمایه و کارشناسان، در این رابطه به بیان دیدگاه های خود در شبکه های اجتماعی پرداختند و با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان بورس، تاکید کردند که آقا مسئولان حقیقتا به دنبال حمایت از بازار سرمایه هستند و آنچه رخ می دهد ناشی از بی تدبیری است یا تعمدی ریزش در این بازار را دنبال می کنند!؟ سایت جماران، در ادامه نگاهی به بخشهایی از دیدگاه های مردمی پرداخته است که در ادامه می آید:
سید محمد صحفی، معاون وزیر ارشاد در دولت سیدمحمد خاتمی، در این رابطه نوشت: شما نبودید که حدود 3 سال پیش (خرداد 1400) گفتید: «یکی از کارهای جدی و محوری ما این است که بازار بورس را برای مردم اطمینان‌بخش کنیم‌ و وضعیت بازار سرمایه را با کمک متخصصان و صاحبنظران این حوزه به وضعیت سامان یافته و مورد اعتماد مردم تغییر دهیم‌.» آقای رئیسی ؟
سرمایه های مردم همچنان در آتش بورس می‌سوزد
«عبدالرضا داوری» ، فعال سیاسی اصولگرا نیز در حساب شخصی خود در توئیتر آورده است: آقای رئیس جمهور! شما سال 1400 با وعده حل مشکل بورس در هفته اول ریاست جمهوریتان، قول دادید نگرانی‌ مردم را رفع می کنید. اینک 150 هفته از ریاست جمهوری شما گذشته ولی سرمایه های مردم همچنان در آتش بورس می‌سوزد. شما سال آینده از همین مردم زیان دیده دوباره رای نمی خواهید؟ از ما گفتن بود!
او با هشتگ «عزا» ادامه داده است که سرمایه های مردم در بورس، با سیاست‌های پولی و مالی دولت رییسی و در بستر اخبار تنش نظامی ایران و اسرائیل، دود می‌شود و به هوا می رود. امروز با فرار 1700 میلیارد تومان دیگر از بورس تهران، 99 درصد بازار صف فروش شد تا با منفی شدن 93% از نمادها، شاخص بورس تا 42000 واحد سقوط کند.
باج دادن به دارندگان ارز و خام فروشان، حمایت از بورس نیست
رضا غلامی، «کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه شهیدبهشتی» در صفحه شخصی خود در توئیتر به اظهارات وزیر اقتصاد اشاره کرده و نوشته است: تا شاخص بورس به سمت اصلاح می‌رود، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم با خبر خوشی در مورد نحوه پیمان سپاری ارزی از راه می‌رسد. باج دادن به دارندگان ارز و خام فروشان و افزایش میانگین مؤثر نرخ ارز با هدف افزایش سود شرکت‌ها و تحریک شاخص، سیاست درست و پایداری برای حمایت از بورس نیست.
این تالار وحشت حاصل تحلیل های کوچه بازاری خیلی هاست
«عبدالله رحیم لو» ، دکتری اقتصاد بین الملل با تاکید بر اینکه اقتصاد و سرمایه گذاری به آرامش و ثبات نیاز دارد.، نوشته است: این تالار وحشت حاصل تحلیل های کوچه بازاری خیلی هاست. جنگ را به مردان جنگ و سیاست را به صاحبان اش بسپاریم. بازار سرمایه و سرمایه گذاری امنیت و آرامش زی هستند.
مدیریت سازمان باید حداقل دامنه را کم می‌کرد و حجم مبنا را موقت بالا می برد
در این رابطه امین بیگانی، کارشناس بازار سرمایه نوشت : این شرایط فورس ماژور که تو همه قراردادها هست و تو قوانین بورس هم اومده پس کجا باید استفاده بشه؟!! مگه شامل سیل ، زلزله و جنگ نمیشه ؟! از بالا تا پایین مسوولان گفتن که زدن کنسولگری یعنی زدن خاک ایران، خوب این خودش یعنی اعلام رسمی جنگ! سر قضیه شهید سلیمانی مدیریت سازمان سریع جلسه تشکیل داد و دامنه را کرد دو درصد و بعدش هم سریع دو درصد ها جبران شد! این مدیریت فشل سازمان امروز صبح باید حداقل دامنه را کم می‌کرد و حجم مبنا را موقت بالا میبرد تا سرمایه ملت به فنا نره …(حداقل کار همین بود اگر نمیخواستن بازار را تعطیل کنند) به همین شرایط میگن فورس ماژور عاقایون …
ارزش بورس تهران یک، دهم امارات و یک، سی ام عربستان!
مهدی رباطی، دیگر فعال بازار سرمایه نیز در یادداشتی کوتاه آورده است: حدود بیست و اندی سال است که کشور در وضعیتی شبیه امروز است ، شرایط بلاتکلیفی ، شرایط فرسایشی که منابع کشور و کارآفرینان و فعالین اقتصادی و سرمایه های انسانی کشور در عوض اینکه صرف برنامه ریزی برای توسعه اقتصادی و رشد کشور شود ، صرف این می شود که وضعیت فلان تحریم چه شد ، وضعیت فلان توافق چه شد ، جنگ می شود یا نمی شود و ... فارغ از اینکه همین شرایط از نظر فردی برای تعدادی افراد سودجو و دارای رانت و یا تیزهوش اقتصادی فرصتهای میلیونرشدن دلاری خلق کرد، اما برای کلیت کشور نتیجه ای جز اضمحلال و استهلاک نداشت... معتقدم در بلند مدت هزینه هر شرایطی برای ایران کمتر از فرسایش تدریجی است ، چون در این شرایط بلاتکلیفی هیچ رونق تولید و هیچ سرمایه گذاری در کشور انجام نخواهد شد و بخش مهمی از سرمایه های اقتصادی و انسانی کشور از ایران خارج می شوند... در سال 2024 ارزش بورس تهران یک دهم امارات و یک سی ام عربستان شده است ، کشوری که از لحاظ پتانسیلهای رشد با این دو کشور به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.
رشد 39 درصدی بورس اسرائیل در شش ماه گذشته!
کانال اسمارت بورس نیز با اشاره به وضعیت امروز در بازار سرمایه نوشت: اسراییل شش ماهه درگیر جنگ مستقیم در غزه هست ولی بورسش طی شش ماه گذشته 39 درصد رشد کرده است!!
نوسانات جدی پارامترهای اقتصادی آن هم در اولین شنبه‌ جدی سال چه خواهد شد؟!
علی قلهکی، روزنامه نگار نیز در این باره در حساب توئیتر خود آورده است: اقدام نظامی هم‌سطح علیه رژیم تا امروز (12 روز پس از حمله به کنسولگری ایران) پشتیبانی افکار عمومی کشور را تا حد زیادی دارد؛ ولی با این نوسانات جدی پارامترهای اقتصادی (بورس، طلا، دلار و ...) آن هم در اولین شنبه‌ جدی سال چه خواهد شد؟!
رضا جعفری، دیگر فعال بازار بورس نوشت : به ما حمله میشه، بورس می ریزه، می خواهیم انتقام بگیریم که اقتدار موشکهایمان را به رخ بکشیم، بازم که بورس می ریزه ، کسی برای این سوال جواب داره؟
انتقام سخت از سرمایه‌گذاران!؟
به گزارش جماران، حساب توئیتری «خبرچه» نیز در این باره نوشته است: انتقام سخت از سرمایه‌گذاران!؟ بورس فرو ریخت! شاید موشک موشک کردن کام دلواپسان را شیرین کنه، اما اقتصاد ایران را تلخ تر از زهر کرده‌اید!
بورس هم از پول «کلیر» شد
«پیام الیاس کردی» نیز با اشاره به اینکه بورس هم از پول کلیر شد، اضافه کرده است: فقط 6 روز کافی بود که 4 میلیارد دلار معادل 260 هزار میلیارد تومان از ارزش دلاری بورس کم بشه ! امروز ارزش دلاری بورس رسیده به 144 میلیارد دلار البته با دلار تلگرامی و غیر رسمی.
«سامان صحرایی» نوشته است: کاش به اندازه یک دهم حمایتی که از آقای صدیقی کردند حواس‌شان به بورس بود و از تولید کشور حمایت می‌شد. مردم سرمایه‌گذار تولید که هیچ، حداقل شرمنده نام‌گذاری سال نمی‌شدند.
«کوروش طاهری» به برگزاری جلسه ای با فعالان حقوقی بازار اشاره کرد و آورده است: اینکه قرار شده فردا جلسه‌ای با حقوقی‌های بازار جهت حمایت از بورس برگزار شود و احتمالا دامنه نوسان کاهش یابد بیش از هر خبر حمله و جنگی بر بازار سرمایه اثر منفی داشت.
چرا بازار را متوقف نکردید؟
«علی حاتمی » نیز در حساب توئیتری خود نوشت : قابل توجه آقای خاندوزی و عشقی: اگر بازار سرمایه تحت تاثیر شرایط جنگی، امروز 54 چهار هزار واحد ریزش کرده که چرا بازار را متوقف نکردید؟ اگر هم شرایط جنگی تاثیری روی بازار ندارد که به چه دلیل بازار منفی شده ؟؟ نمی توانید مدیریت کنید استعفاء بدهید. پول مردم محل کسب تجربه و ناشی گری شما نیست.
بازاری که این مدلی میفروشه، ترسیده
«رضا نازی»، یکی دیگر از فعالان در فضای مجازی با اشاره به ریزش قابل توجه بازار سرمایه، آورده است: دولت که یه جا چیزی بخواد بفروشه...... میبره بالای دلارهای تلگرامی....نمونشم تو مسکوکات و طلا و اینها مشخصه. بازارهای کالایی هم که میری اونجا هم دلارش با بالای 65 و هفتاد نرخ خورده . دمتون گرم که تو بورس با دلار 30...35 تومن داراییهاتون رو به آتش می کشید. (این پست فارغ از سطح ریسک سیستماتیک هست). بازاری که این مدلی میفروشه، ترسیده، نمیشه کتمان کرد، قرارم همیشه این بوده واقعیتهارو بگم.... . ، بنظرم بدون توجه به هر آئین نامه و قانونی.... ، شورای عالی بورس ...سازمان.. شرکت، اصلا اسمشو هرچی شما دوس دارین، بزارین ، باید بیاد توضیح بده این اوضاع رو و یا حتی چند روز به طور کامل بازار رو ببنده، من همیشه با بستن بازار مخالفم ، ولی این دفعه شرایط متفاوت هست.....

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معبرگشایی در تبریز

بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است

باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد

خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است

وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی