بازار آریا

آخرين مطالب

سرنوشت «میز داخلی‌سازی» قطعه چه شد؟

نهضت چینی‌سازی قطعات خودرو اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : با گذشت بیش از دو سال از برگزاری آخرین میز طرح «نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو» این پرسش به میان می‌آید که سرنوشت میزهای داخلی‌سازی قطعه چه شد؟ به نظر می‌رسد این نهضت دیگر در اولویت سیاستگذار نیست و این چینی‌ها هستند که به جای قطعه‌سازان داخلی، پشت میز طرح این نهضت نشسته‌اند.
در سال 97 و پس از خروج آمریکا از برجام و در ادامه اعمال تحریم‌هایی سنگین علیه خودروسازی کشور، تولید خودرو در کشور رو به کاهش رفت، تا جایی که در نهایت با افت 40درصدی نسبت به سال 96 مواجه شد. تحریم سبب قطع دسترسی قطعه‌سازان و خودروسازان کشور به منابع خارجی مواد اولیه و قطعات شد، ضمن آنکه آنها باید برای تامین نیاز خود هزینه‌ای اضافی نیز (بابت دور زدن تحریم) می‌پرداختند. افت سنگین تولید تبعاتی منفی برای صنعت و بازار خودروی کشور به دنبال داشت، از جمله کاهش عرضه و تاثیر آن روی رشد قیمت در بازار آزاد و همچنین ایجاد کوهی از تعهدات معوق برای خودروسازان. در این بین آنچه بیش از هرچیز روی صنعت خودرو دست‌کم در مدت کوتاهی پس از شروع تحریم‌های ثانویه تاثیرگذار بود، می‌توان خروج شرکای خارجی از کشور دانست که دسترسی خودروسازان به قطعه را محدود کرد. در چنین شرایطی بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوران مسوولیت رضا رحمانی، تصمیم به راه‌اندازی نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو گرفت. 
بر این اساس، وزارت صمت از قطعه‌سازان و خودروسازان دعوت کرد در قالب همکاری مشترک، بخشی از قطعات خارجی موردنیاز صنعت خودروی کشور را داخلی‌سازی کنند. از همین رو طرحی به نام نهضت‌ داخلی‌سازی همراه با میزهای داخلی‌سازی به راه افتاد و در پنج مرحله اجرایی شد. این پنج «میز» حدفاصل سال‌های 98 تا 1400 برگزار و در هر یک از آنها میزان مشخصی از داخلی‌سازی و صرفه‌جویی ارزی در نظر گرفته شد. نخستین میز داخلی‌سازی در اوایل سال 98 برگزار شد و طبق اعلام وزارت صمت، در آن حدود 740میلیارد تومان قرارداد برای داخلی‌سازی 35 قطعه موردنیاز توسط 32 قطعه‌ساز منعقد شد و داخلی‌سازی 7 قطعه هم به تولید انبوه رسید. همچنین پنجمین میز به ارزش اولیه 56میلیون یورو در اواخر مهر 1400 کلید خورد. این میز اما آخرین مرحله از نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو در کشور بود و پس از آن، وزارت صمت در دولت سیزدهم نه‌‌تنها میز دیگری را برگزار نکرد، بلکه موضوع داخلی‌سازی قطعات به‌نوعی به دست فراموشی سپرده شد.
اما در طی برگزاری این میزها دولت در قبال قبول مسوولیت داخلی‌سازی از طرف قطعه‌سازان مشوق‌ها یا تسهیلاتی برای آنها در نظر نگرفت. بدتر از آن این بود که حتی خودروسازان که در آن برهه زمانی توانستند قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند، هیچ تضمینی به قطعه‌سازان مبنی بر اینکه دست کم تا زمان مشخصی این قطعات را از آنها خریداری خواهند کرد، ندادند. در نتیجه حالا شاهد هستیم که با گذشت تنها دو سال و نیم از برگزاری آخرین میز داخلی‌سازی، این چینی‌ها هستند که به‌راحتی مشغول به حاشیه راندن قطعه‌سازان داخلی شده‌اند.
این موضوعی است که تولیدکنندگان قطعه از سال گذشته در مورد آن اخطار داده بودند. آمار و ارقام رسمی نیز نشان می‌دهد که واردات قطعه به کشور رشد بسیار قابل‌توجهی به خود می‌بیند و از طرف دیگر فروش قطعه‌سازان داخلی رو به افت رفته است. گرچه در ابتدا هشدار قطعه‌سازان تنها در حد یک ادعا بود، اما آمار و ارقام مذکور به‌روشنی این ادعا را به اثبات رساندند. «دنیای اقتصاد» نیز پیش از این طی گزارش‌های مختلف با تکیه بر آمار گمرک، سازمان توسعه تجارت، گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و غیره این موضوع را زیر ذره‌بین قرار داده است. دوشنبه هفته گذشته اما دوباره قطعه‌سازان در نشست خبری خود نسبت به این موضوع هشدار دادند. مهدی مطلب‌زاده، نایب‌‌رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، در نشست روز 21 فروردین‌ماه این انجمن به این مساله اشاره کرد که مدت‌هاست خبری از میزهای داخلی‌سازی نیست؛ قرار بود مشوق بدهند، ولی ندادند. قرار بود حمایت کنند، نکردند. وی در ادامه به کنایه گفت که حالا داخلی‌سازی را چینی‌‌ها انجام می‌دهند. البته تنها مطلب‌زاده نبود که نسبت به این موضوع اظهار نارضایتی کرد، بلکه محمدرضا نجفی‌منش، رئیس این انجمن، نیز گفت که نباید بگذاریم دستاوردهایی که طی سال‌ها زحمت صنعتگران به دست آمده، به‌راحتی «چینی‌زده» شده و از دست برود.
با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد نه‌تنها سیاستگذار برای بقای صنعت قطعه کشور برنامه‌ای ندارد، بلکه به جای تامین ارز برای رشد دانش داخلی‌سازی، کل تمرکز خود را روی مونتاژ چینی‌ها گذاشته است؛ به طوری که طبق آخرین آمار سازمان توسعه تجارت، واردات قطعات خودروهای مونتاژی چینی 88درصد در سال 1402 رشد داشته است. بنابراین شاید بتوان ادعا کرد چیزی به نام نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو وجود ندارد و حالا به «نهضت چینی‌سازی قطعات خودرو» تغییر ماهیت داده است.
--> اخبار مرتبط ساختار صنعت خودرو تبعیض‌آلود است خودرو علیه دولت؟ یک سازنده بدنه خودرو: قطعه‎سازان مایوس شده‌اند پرداخت بدهی به قطعه‌سازان باز هم طولانی شد نگرانی قطعه‌سازان از گران نشدن خودرو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معبرگشایی در تبریز

بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است

باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد

خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است

وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی