بازار آریا

آخرين مطالب

سخنگوی دولت: تغییر نرخ ارز تاثیری بر سفره مردم ندارد/ از رکود در دهه 90 فاصله گرفته‌ایم اقتصاد ايران

سخنگوی دولت: تغییر نرخ ارز تاثیری بر سفره مردم ندارد/ از رکود در دهه 90 فاصله گرفته‌ایم
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش جماران؛ سخنگوی دولت گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز تامین کالاهای اساسی ثابت و به نرخ 28 هزار تومان است، نرخ‌های آزاد و تلگرامی اثری بر کالاهای سفره مردم نخواهد داشت.
بهادری جهرمی گفت: افزایش قیمت محصولات سفره مردم به بهانه افزایش نرخ ارز بازار آزاد با توجه به تامین ارز از کانال رسمی و با نرخ 28000 تومانی تخلف است.
دولت منابع ارزی قابل قبولی دارد و شاهد رکوردشکنی در تامین ارز بوده ایم تا انشاالله به ثبات نسبی ارزی برسیم.
سخنگوی دولت گفت: همه مردم و مدیران به ثبات نرخ ارز و کاهش تورم علاقه‌مندند و انتظار داریم اخبار امید بخش و ثبات آفرین در این حوزه ها تولید شوند و همه در این جهت کمک و تلاش می‌کنیم. تیم اقتصادی دولت بصورت شبانه‌روزی در حال برنامه‌ریزی و اقدام تحت نظر فرمانده اقتصادی دولت یعنی معاون اول هستند.
سخنگوی دولت با بیان این‌که از رکود در دهه 90 فاصله گرفته‌ایم، بیان کرد: در جذب سرمایه گذاری خارجی در سال 1402 تعداد 318 طرح موفق به اخذ سرمایه 5.5 میلیارد دلاری شدند.
علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اشاره به اقدامات دولت در سال 1402 گفت: در محور اول شعار یعنی محور رشد تولید، با جهاد جمعی در حد توان اقداماتی در 9 ماه ابتدایی سال صورت گرفت که رشد اقتصادی 6.7 درصد را داشتیم که بدون نفت این رشد 4.2 درصد مستمر هم بوده است و با ثبات شده است.
سخنگوی دولت با بیان این‌که از رکود در دهه 90 فاصله گرفته‌ایم، بیان کرد: در جذب سرمایه گذاری خارجی در سال 1402 تعداد 318 طرح موفق به اخذ سرمایه 5.5 میلیارد دلاری شدند.
وی افزود: در محور دوم شعار سال یعنی مهار تورم، الحمدالله نه تنها نرخ 60 درصدی تورم به سمت عدد 3 رقمی نرفت بلکه نرخ تورم نقطه به نقطه 35 درصد شد و امیدواریم شاهد کاهش نرخ تورم باشیم تا کاهش تورم برای مردم قابل لمس باشد.
بهادری جهرمی گفت: نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته حدود 25 درصد تعیین شده بود که سال گذشته موفق شدیم حتی به پایین‌تر از 25 درصد یعنی به 24.3 درصد برسیم. پایه پولی از 45 درصد به حدود 29 درصد رسید. در حوزه نرخ بیکاری هم موفق شدیم شاخص خوبی داشته باشیم و نرخ بیکاری از نزدیک 10 درصد وارد کانال 7 درصد شد.
وی افزود: امیدواریم در سال جاری با سرعت بیشتر و نتایج بیشتر شاهد لمس این اتفاقات در زندگی مردم باشیم.
سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه کاهش تنش آبی انتقال آب از خلیج فارس به فلات ایران در حال پیشرفت است. 10 هزار روستا برای آب‌رسانی تعیین شده بودند که 5 هزار روستا در این طرح آب‌رسانی شدند و 5 هزار روستای دیگر هم در دست اقدام است. در حوزه مسکن هم الحمدالله 2 میلیون و 400 هزار مسکن در دست ساخت است.
سخنگوی دولت گفت: در سال گذشته پرتاب 5 ماهواره و یک کپسول زیستی را داشته‌ایم.
بهادری جهرمی درباره خرید تضمینی گندم و تامین ارز کالای اساسی گفت: در سال پایانی دولت 23 هزار میلیارد منابع برای خرید تضمینی گندم گذاشته شد ما سال گذشته 150 میلیارد تومان دولت سیزدهم برای خرید تضمینی گندم منابع گذاشت. برای واردات کالایی 15 میلیارد ارز در نظر گرفته شده که همین میزان برای دارو در نظر گرفته شده و برای واردات خودرو هم ارز در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص واردات واگن برای حمل و نقل عمومی بیان کرد: دولت حامی مدیریت شهری است و حامی انتقال تکنولوژی و فناوری و طرح‌های متعددی است و مانع خاصی وجود ندارد و انتقال تکنولوژی و واگن‌ها صورت خواهد گرفت.
سخنگوی دولت درباره زمان اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: حکم متناسب سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت پیش بینی شده بود و جزو مواد برنامه هفتم است. ولی برنامه هفتم توسعه هنوز در مجلس نهایی نشده و هنوز به قانون تبدیل و تصویب نهایی نشده و به دولت هم ابلاغ نشده است.
وی گفت: قانون که ابلاغ شود فرآیندهای اجرایی لازم را دولت انجام می دهد. دولت آمادگی لازم را کسب کرده مقدمات لازم را انجام داده و به محض اینکه قانون نهایی شود فرآیندهای اجرایی هم طی می‌شود و متناسب سازی هم صورت خواهد گرفت.
بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این‌که با توجه به افزایش قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است کابینه تغییر کند و حتی اخباری مبنی بر استعفای وزیر اقتصاد منتشر شد، سیاست دولت برای کنترل بازار ارز و سکه چیست؟ آیا شاهد تغییراتی در کابینه پیرو اتفاقات اخیر بازارها خواهیم بود، گفت: در حوزه اقتصادی وقتی در یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و دشمن سعی می کند از هر مسیری ضربه زند، انتظار می رود یک همراهی و همدلی در راستای ثبات بخشی به بازار رخ دهد و بتوانیم منافع ملت و مردم را تأمین کنیم.
وی تاکید کرد: همه مردم علاقه دارند تورم کاهش یابد، نرخ ازرز پایین بیاید و انتظار می رود همه دلسوزان کشور و مردم در راستای ثبات آفرینی در بازاری که دشمن می‌خواهد در آن تنش ایجاد کند، کمک کنند. شاید شایعه‌سازی‌ها به دیده شدن یک خبرگزاری و یک سایت کمک کند اما اثر آن برای کشور مثبت نیست.
سخنگوی دولت با بیان این‌که همه همانطور که از کاهش نرخ ارز خوشحال می‌شویم باید کمک کنیم تا این کار رخ دهد، تاکید کرد: دولت همه تلاش خود را در این مسیر انجام می‌دهد و تیم اقتصادی به صورت شبانه‌روزی جلسات مستمری با رئیس جمهور دارند به ویژه با محوریت فرمانده اقتصادی آقای مخبر این مسائل پیگیری می شود.
وی ادامه داد: سیاست دولت این بوده است در حوزه کالاهای اساسی بازارهای مبادله با نرخ رسمی را فعال کرده است. وقتی نرخ ارز برای کل کالاهی اساسی 28هزار و 500 تومان بود نرخ‌های اعلامی در کانال‌ها معنایی ندارد که در مایحتاج مردم تغییری حاصل شود. تولید کننده و وارد کننده ارز مورد نیاز خود را 28 هزار و 500 تومان دریافت کرده است صرف نظر از این که چه فضاسازی می‌کند، اگر هم کسی بخواهد تخلف کند تا ارز دریافتی را بالاتر قیمت گذاری کند با او برخورد می شود.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: مرکز مبادله ارز هم نرخ ثابتی را با نوسانی مشخص و تخصیص می دهد. ما سال گذشته رکورد در تخصیص منابع ارزی داشته ایم که تا 60 میلیارد دلار رسید بله یک زمانی مثلا تخصیص ارز بازارهای رسمی 20 میلیارد دلار بود ، گفته می‌شد نیاز کشور بیش از این است و بازارهای دیگر و با نرخ های دیگری تامین می شده ولی الان این اتفاق نمی افتد. الان نیاز های ارزی کشور از بازارهای اصلی تامین می‌شود و نیازی نیست از جاهای دیگر تامین شود. الحمدالله دولت منابع ارزی قابل قبولی دارد.
وی تاکید کرد: صادرات نفتی و هم سایر صادرات ما در سال گذشته بسیار خوب و رکورد دار بوده و امید می‌رود این اتفاق هایی که در موارد خاص اتفاق می‌افتد را هم پشت سر بگذاریم.
بهادری جهرمی درخصوص ظرفیت صادرات غیر نفتی گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی ایران موسوم به ایران اکسپو به مدت 5 روز در اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود که با همکاری بخش های دولتی وخصوصی است برنامه‌ریزی های متعددی صورت گرفته و پیش بینی می شود میزبان 20 هزار فعال اقتصادی از 100‌ کشور دنیا باشیم که میزان حضور متفاوتی است و افزایش چشمگیری نسبت به سال های قبل دارد 600 شرکت بزرگ صادراتی کشور در این نمایشگاه توانمندی های خود را معرفی می کنند که به منظور کسب بازارهای تجارتی است امیدواریم امثال این نمایشگاه ها در راستای تحقق شعار سال به افزایش تولید منجر شود.
وی یادآور شد: ما سال قبل حجم تجارت خارجی کشور اعم از صادرات و ‌واردات 153 میلیارد دلار را رد کردیم یعنی سیاست هایی که دشمن برای تحریم و محدود کردن کشور داشت با شکست مواجه شده است مجموع صادرات با احتساب نفت و برق قریب به 87 میلیارد دلار رسید وزن کالاهای صادراتی بدون نفت به 136 میلیون تن رسید که رشد 10 درصدی داشت این در حالی است که در بازارهای بین المللی برخی اقلام با کاهش قیمت مواجه شده بودند و موفق شدیم سیاست های تحریمی آمریکا را با شکست مواجه کنیم این نمایشگاه هم به ادامه این مسیر کمک می کند.
سخنگوی دولت درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در رشد تولید بیان کرد: سال جاری 1500 همت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجاری سازی تولیدات دانش بنیان در نظر گرفته شده است امسال برای اولین بار اساسنامه سازمان توسعه فناوری در پارک های علم و فناوری تصویب شد که یک گام بزرگ برای توسعه تولیدات دانش بنیان است در سال گذشته شرکت های صادرکننده محصولات شرکت های دانش بنیان هم ایجاد شد که در این دولت تعداد آنها 4 برابر شده است برای محصولات دانش بنیان هم بازار بین المللی در کشورهای مختلف از جمله کنیا ترکیه و سایر کشورها ایجاد کرده ایم تا برای این محصولات بازاریابی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1148093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردم سیستان و بلوچستان باید از ثروت‌های استان بهره‌مند شوند

نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است

کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند

فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب

وارونگی تاریخ

بسته ویژه اینترنت 30 گیگابایتی دولت برای معلمان

چهارمین دوره دانش افزایی مهارت‌های شناختی و ارتباطی با تمرکز بر مدیریت احساسات منفی برگزار شد

قیمت خودرو 12 اردیبهشت 1403؛ رشد 45 میلیون تومانی قیمت خودروی داخلی

قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت

باند دوم جاده امیدیه تا سه‌راهی آغاجاری از سوی نفت و گاز آغاجاری تکمیل می‌شود

جمعیت خانه‌ندارها و راه طولانی تا صاحب‌خانه شدن

ابراهیمی فرارسیدن سالروز تأسیس بانک سپه را تبریک گفت

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

هشدار به کارمندان؛ حقوق بگیران حق دریافت هدیه ندارند!

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد

بیمارستان امام خمینی(ره) با پیگیری مسئولان استان البرز و با ورود بنیاد شهید احیا شد

دوره نسخه نجات‌بخش مدیران بنیاد براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب استخراج شده است

دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع شد

کاهش چهار هزار واحدی شاخص کل بورس

وزیر کار: افزایش لازم در بیمه کارگران انجام شده است

وزیر جهاد کشاورزی: گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست

شهیدان رجایی و چگینی، الگوی بی‌نظیر معلمان

قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا

پوشش 516 هزار فرزند یتیم توسط حامیان

دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان

معاون وزیر کار: 2 میلیون و 100 هزار بیکار در کشور داریم

روز کاهش نرخ‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به کانال پایین‌‎تر بازگشت

سهم ورزش جامعه ایثارگری و جانبازان باید افزایش پیدا کند/آرامش و آسایش خود را مدیون شهدا و ایثارگران هستیم

قیمت طلا، سکه و ارز 12 اردیبهشت ماه 1403؛ سکه در کانال جدید قرار گرفت

میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون

سوء استفاده از کارگران در قراردادهای کاری موقت

نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه

پیشرفت 65درصدی طرح بنزین‌سازی پتروپالایش تهران

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند

افزایش 35 درصدی حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی

طراحی هواپیمای جت 100 نفره به دستور رئیسی

شرایط دریافت دسته چک تغییر کرد

پیکر شهید «حاج محمد رنجنوش» از شهدای بسیجی شهرستان کبودرآهنگ بعد از 38 سال شناسایی شد

هشدار؛ مراقب پیامکهای جعلی یارانه کمک‌معیشتی باشید

راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد

کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)

مراقب پیامکهای جعلی یارانه کمک معیشتی باشید

انسداد بیش از 400 سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی

حمایت کمیته امداد از بیش از 800 هزار دانش‌آموز و 50 هزار دانشجو

بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور

سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی

دستور استاندار زنجان برای پیگیری طبقه‌مندی مشاغل

بهره‌برداری خط دوم کارخانه سیمان رزن در سال آینده

آشنایی کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌ها

مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی