بازار آریا

آخرين مطالب

آیا کارمندان بانک‌ها نسبت به وظایف شغلی خود دستمزد بالایی دریافت می‌کنند؟

عیارسنجی حقوق تازه‌واردهای بانکی اقتصاد ايران

عیارسنجی حقوق تازه‌واردهای  بانکی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : معمولا تصوری که از کارمند بانک بودن وجود دارد این است که پس از ورود به بانک، زندگی افراد متحول شده و با درآمدهای نجومی زندگی متفاوتی را برای خود ایجاد می‌‌کنند. گاهی هم اخبار و گزارش‌‌هایی از حقوق‌‌های نجومی و تسهیلات میلیاردی دریافتی توسط کارمندان بانک‌‌ها منتشر می‌شود. در گزارش امروز خبرنگار دنیای اقتصاد تلاش کرده تا با مصاحبه با چند کارمند بانکی صحت حقوق‌‌ها و دریافتی‌‌های نجومی این افراد را بررسی کند. البته این دو نمونه را نمی‌توان به کل نظام بانکی بسط داد، اما تصویری از کارمندان تازه‌وارد بانک‌ها نشان می‌دهد.
علی محمدی / دنیای اقتصاد
حقوق‌‌های نجومی یکی از موضوعاتی است که در مورد کارمندان بانک مطرح می‌شود. برای بررسی این موضوع خبرنگار دنیای اقتصاد با دو کارمند تازه‌وارد شده به بانک مصاحبه کرده تا بررسی کند آیا این موضوع از همان ابتدا در بانک‌‌ها رواج دارد یا برای رسیدن به درآمدهای نجومی باید کار خاصی انجام داد؟
زهرا، 26 ساله، مجرد و دانشجوی مقطع ارشد اقتصاد از یکی از دانشگاه‌‌های برتر کشور که کار خود را در یکی از شعب مرکز شهر یک بانک خصولتی در تهران در اواسط سال 1402 آغاز کرده بود این‌طور به دنیای اقتصاد گفت : «من کار خود را از آبان ماه در این بانک آغاز کردم. خالص دریافتی من در این مدت مبلغ 12 میلیون تومان به‌صورت ماهانه بوده است. در کنار این موضوع بیمه تکمیلی من هم تقریبا پوشش مناسبی داشته و به نسبت بیمه‌‌هایی که قبلا استفاده کردم کامل‌‌تر بوده و هزینه بیشتری را پوشش داده است و تاکنون این تنها مزیتی بوده که کار در بانک برای من داشته است.»
علی، 30 ساله، متاهل و فارغ‌التحصیل مقطع ارشد اقتصاد از یکی از دانشگاه‌‌های برتر کشور که کار خود را از ابتدای سال 1402 در یکی از شعب بانک‌‌های بزرگ دولتی در یکی از شهرهای کوچک استان قزوین آغاز کرده هم به دنیای اقتصاد گفت: «طی مدتی که من در این حوزه شاغل بودم، میانگین دریافتی ماهانه حدود 13 میلیون تومانی داشتم. بیمه تکمیلی هم به خوبی هزینه‌‌های من و همسرم را تاکنون پوشش داده و به نظرم سطح پوشش آن در مقطع عالی قرار دارد.»
از این دو شخص در خصوص فشار کاری که متحمل می‌‌شوند پرسیدم. زهرا به من گفت که فشار کاری که به‌صورت روزانه باید مدیریت کند معقول و منطقی است اما در برخی شرایط خاص از توانش خارج می‌شود. او برای مثال سال گذشته و به مدت انتشار اوراق گواهی سپرده ویژه اشاره کرد که در آن زمان حجم مراجعات و تماس‌‌ها به شدت بالا رفته بود و مدیریت کردن چنین فشار کاری در آن زمان کار سختی بود.
اما علی به ما گفت که فشار کاری او سینوسی است و بیشتر به مراجعان بستگی دارد. او گفت: «اکثر مراجعان به شعبه ما کشاورزان و کارگرانی هستند که یا در این شهر کوچک یا در روستاهای اطراف مشغول فعالیت هستند. از این جهت گاهی ممکن است حتی تا یک ساعت مشغول توضیح و تشریح مراحل انجام یک کار به یک مراجع باشم. این تازه در حالی است که بسیاری از همکاران من به دلایل مختلفی از این کار امتناع کرده و روزهای زیادی درگیری بین مراجع و کارمندان به وجود می‌‌آید و تقریبا هر هفته شاهد چند دعوا در محل کارم هستم. گاهی فشار روانی که از سوی محیط اعمال می‌شود بیشتر از فشار انجام کارهایم مرا خسته می‌‌کند.» از او در خصوص راهکار پیشنهادی این موضوع پرسیدیم و این طور جواب داد: «شعبه ما شعبه کوچکی است که به‌رغم تعداد مراجعان بالا، تعداد کارمندان بسیار کم است و گاهی به آنها حق می‌‌دهد که از کوره در بروند. در چنین شرایطی بهتر است مدیران یا شعبه‌‌ای تازه در شهر افتتاح کرده یا تعداد کارمندان را افزایش دهند.»
از این دو نفر در خصوص تسهیلات دریافتی از بانک محل خدمت پرسیدم که پاسخ هردو مشترک بود. ظاهرا باید به مدت دو سال از زمان ورود به بانک بگذرد. پس از آن می‌توانند به میزان دریافتی خود طی این دو سال تسهیلات بلندمدت بدون سود دریافت کنند. پس از این دو سال هم می‌توانند علاوه بر این تسهیلات، تسهیلات خرید مسکن و جعاله هم دریافت کنند.
سال گذشته بانک مرکزی آیین‌‌نامه‌‌ای به بانک‌‌ها ابلاغ کرد که بر اساس آن، مانده مجموع تسهیلات پرداختی به هر یک از کارمندان بانک‌‌ها در هر سال به استثنای تسهیلات اعطایی بابت خرید مسکن و جعاله تعمیرات مسکن نباید از 40 برابر سقف تعیین شده در تبصره ذیل ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری که معادل هفت برابر حداقل حقوق و فوق‌العاده‌‌های مستمر است فراتر شود. به بیان ساده‌‌تر، هر کارمند بانکی مجاز است تا سقف 830 میلیون تومان تسهیلات از بانک محل خدمت خود دریافت کند. علاوه بر این 830 میلیون تومان، می‌تواند 550 میلیون تومان هم تسهیلات خرید مسکن یا جعاله دریافت کند.
درخصوص استفاده از دیگر مزایای بانک‌‌ها مانند استفاده از مهمانسراها و دیگر خدمات برای کارکنان پرسیدیم. جواب‌‌ها تقریبا مشابه بود. هردو گفتند فعلا نمی‌توانیم استفاده کنیم و باید سابقه بیشتری داشته باشیم. علاوه بر این، معمولا بسیار شلوغ بوده و صف زیادی دارند و از چند ماه قبل باید رزرو کرد.
اهمیت بند پ در ورود به بانک
اما به‌رغم مزایای مناسب بانک‌‌ها، ورود به آن کار ساده‌‌ای نیست. زهرا در خصوص شیوه ورود خود به بانک گفت: «ابتدا در آزمون استخدامی شرکت کردم که به گفته بسیاری از حاضران به نسبت سال‌‌های گذشته سخت‌‌تر شده بود، پس از آن هم دو مرحله مصاحبه را گذراندم. پس از انتخاب شدن برای ورود به بانک نیاز به وثیقه یک میلیارد تومانی به همراه دو ضامن داشتم که پیدا کردن آن کار ساده‌‌ای نبود. البته در این میان استفاده از بند پ هم در قبولی من در بانک مصاحبه‌‌ها بی‌‌تاثیر نبود.»
صحبت‌‌های علی هم محل تفکر بود. علی گفت: «من تحصیلات مقطع ارشد خود را در رشته اقتصاد در دانشگاه علامه ‌‌طباطبایی تهران با معدل 19.83 به پایان رساندم. پس از آن برای ورود به بانک نیاز بود که سربازی را پشت سر بگذارم، پس از دوسال که از سربازی خارج شدم تقریبا هیچ چیزی از آنچه خوانده بودم را به یاد نداشتم و در یک مدت محدود به ناچار گذشته را مرور کردم تا بتوانم در آزمون شرکت کنم. سال اول که در آزمون‌‌ها شرکت کردم، در مرحله مصاحبه موفق نبودم و به دنبال آشنایی برای کار خودم گشتم و نهایتا سال گذشته با توصیه از سوی چند نفر توانستم از مرحله مصاحبه هم بگذرم.» صحبت‌‌های این دو شخص نشان می‌‌دهد که برای ورود به بانک ظاهرا علاوه بر هوش و استعداد، روابط خارج از ضوابط هم از شرایط ورود به این محیط است.
علی می‌‌گفت اگر پارتی بازی نمی‌‌کردم شاید هیچ‌وقت نمی‌توانستم وارد بانک شوم، به خصوص که سنم هم زیادتر شده بود و شانسم دائم درحال کاهش بود. او همچنین گفت که ورود به بانک در شهرهای کوچک به مراتب سخت تر از جایی مانند تهران است. چراکه تعداد شعب بانکی در تهران بسیار زیاد است و اگر خوش شانس باشی شاید بتوانی بالاخره در جایی مشغول شوی، اما در شهرهای کوچک تقاضای نیروی کار خیلی کمتر است و آنچه شنیدم و تجربه کردم نشان می‌‌دهد که اصلا ورود به این حوزه بدون پارتی بازی امکان‌پذیر نیست، هرچقدر هم که مستعد بوده و تسهیلات داشته باشی.
--> اخبار مرتبط مچ‌اندازی تورم و دستمزد انگلیس هم سقف قرارداد می‌گذارد؟ سرایت اعتصابات به مرسدس آمریکا خبر جدید درباره دستمزد کارگران/ حقوق کارگران دوباره افزایش می‌یابد؟ قطع حقوق به خاطر دوپینگ

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اکنون مهم‌ترین زمان برای اجرای وعده صادق در حوزه اقتصاد کشور است

دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌

مرکز عملیات هوشمند و فعال اقتصادی در کشور تشکیل شود

162 کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند

همتی در پاسخ به انتقادات: بنده مانند رئیس جمهور به آمار بانک مرکزی استناد کرده‌ام

امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی

نصب حدود 4 هزار علمک جدید گاز در چهارمحال و بختیاری

پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

بیداری در دانشگاه های جهانی حاصل دوراندیشی مقام معظم رهبری است

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: شهدا بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند

نمایشگاه توانمندی های صادراتی فرصت رشد و تعمیق روابط اقتصادی کشور

ارائه خدمات به بیش از 1600 سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی

اعلام آماده‌باش در مناطق نفت‌خیز جنوب برای آب‌گرفتگی‌های احتمالی

آمادگی نفت مناطق مرکزی برای راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز چشمه‌خوش و کارخانه ان‌جی‌ال 3100

رشد 47 درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین

اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی را ممنوع الخروج کنیم؟

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است

تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی

قهر زرگران از تهران تا شیراز و تبریز و اصفهان؛ چرا راسته طلا فروشان بازارها تعطیل شد؟

ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار اتریوم

حمله بی سابقه از خاک عراق به تل آویو/ نگرانی شدید آمریکایی‌ها درباره وقوع جنگ داخلی/ اعلام تعلیق روابط اقتصادی ترکیه با اسرائیل/ حمله پهپادی گروه مقاومت بحرینی به فلسطین اشغالی

باید موانع را از پیش‌روی تولیدگران و فعالان اقتصادی برداریم

گردش دوباره چرخ کارخانه ذوب آهن اسدآباد درخواست کارگران شد

باید موانع از پیش‌روی تولیدگران و فعالان اقتصادی برداشته شود

مدیرعامل بیمه دی:دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بهترین الگو برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد

قیمت طلا تکان خورد/ قیمت جدید طلا 14 اردیبهشت 1403

توقیف 3 میلیارد ریال کالای احتکاری از انبار غیرمجاز در اصفهان

پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال 2024

چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند

اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است

جریمه قاچاقچی سیگار در اردبیل

توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری

میزان صادرات نفت اعلام شد

هفت روز دیگر طرح فجرانه کالابرگ تمام می‌شود

وعده کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

پاگشای برقی‌ها در بازار خودرو

اژ‌ه‌ای: چرا باید فعال اقتصادی ‌را ممنوع‌الخروج کنیم؟!

برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

رکود نسبی در هفته ریزش شاخص بورس

آل اسحاق: آینده روابط ایران و عراق به سرمایه گذاری‌های مشترک بستگی دارد

تجلیل از نیروهای شرکتی و خدماتی بنیاد کرمانشاه

هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟

ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه؛ وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟

قیمت طلا تکان خورد

بالاخره دولت دستور همسان‌ سازی حقوق‌ ها را داد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی