بازار آریا

آخرين مطالب

بازگشت بورس به اوج؟ اقتصاد ايران

بازگشت بورس به اوج؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : بدترین روزها هیچ‌گاه معیاری برای قضاوت در مورد کلیت بورس نیست. بازار سرمایه اگرچه شنبه خوبی نداشت و با خروج سنگین سرمایه و ریزش شدیدی مواجه بود اما تحلیلگران معتقدند با توجه به شرایط سیستماتیک و بنیادی مناسب بازار و عقب‌ماندگی قابل‌توجهی که این روزها در حال تشدید است، احتمالا امسال سال‌بورس خواهد بود و روند صعودی مجددا از سر گرفته می‌شود. روز گذشته ارزش معاملات خرد در بازار سهام 3857‌میلیارد‌تومان بود و 180‌میلیارد‌تومان دیگر پول از بازار سرمایه خارج شد. تحلیلگران ریزش‌های اخیر را در نتیجه ترس سهامداران از ریسک‌های سیستماتیک عنوان می‌کنند و می‌گویند در روزهای آینده و با فروکش‌کردن اثر این جنگ روند روبه‌رشد که از سال‌گذشته برای بازار موردانتظار بود، از سر گرفته خواهد شد.
متعادل بر محور بانک
فاطمه حاجعلی، ‌‌‌‌‌ تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: ترس سهامداران از تنش‌های احتمالی، باعث شد تا بیش از ‌هزار ‌میلیارد‌تومان پول طی روزهای گذشته از بازار خارج شود. متاسفانه در بورس کشور ما با هر حرف و حرکت کوچک و بزرگی، سهام شرکت‌ها افت پیدا می‌کند و از روز شنبه نیز مانور و مبارزه با دشمن فرضی، این بازار را زخمی کرده است. وی ادامه داد: ‌‌‌‌‌البته سهامداران باید دقت کنند که تجربه این روزها و اتفاقات این‌چنینی برای ‌بار اول نیست که سراغ بازار می‌آید و از نیمه دوم سال‌1402 چندباری در چنین فضایی قرارگرفته‌‌‌‌‌ایم، یک‌بار درست بعد از ماجرای حمله حماس به اسرائیل بود. ‌بار دیگر در بحث کشته‌‌‌‌‌شدن آمریکایی‌‌‌‌‌ها و واکنش احتمالی آمریکا و حالا با شکل و شدت کمی متفاوت‌‌‌‌‌تر و بیشتر در شرایطی هستیم که بازار خود را برای افزایش تنش‌ها آماده کرده است.
حاجعلی گفت: این افت بازار در نقاطی است که از هر نظر در فضای بنیادی قوی هستیم. متاسفانه از این تعطیلات چیزی جز استرس و ترس عاید سهامداران نشد و آنچه که پیش‌بینی شده‌بود، محقق نشد. اما با این وجود، سهامداران هنوز چشم به روزهای آینده بازار دارند. همچنان دلایلی برای سهامداران وجود دارد که می‌توانند ورق معاملات را برگردانند، در حال‌حاضر چند موضوع مهم پیش‌روی سهامداران است، تحولات سیاسی نظامی بین ایران و اسرائیل است که فعلا بازار کل هفته را تحت‌تاثیر این اتفاق و رویداد خواهد بود. این تحلیلگر معتقد است؛ افزایش نرخ دلار و نرخ دلار نیما، فضای رسمی اقتصادی سیاسی کشور و آغاز اظهارنظرها در حوزه‌های مختلف اقتصادی و شعار سال، رشد نرخ نفت و فلزات، انتشار گزارش‌های ماهانه اسفند به‌نوعی نشان‌دهنده ارزندگی و سودسازی شرکت‌هاست. او اضافه کرد: در حال‌حاضر بازار چه به لحاظ دلاری و چه بنیادی ارزنده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت آرامش نسبی در منطقه و باتوجه به رشد قیمت‌های جهانی و شرایط فعلی بنیادی، اتخاذ‌نکردن تصمیمات خلق‌الساعه بازار، به‌سرعت به سمت بالا هدایت شود که این امر اتفاق خوبی را برای سهامداران رقم خواهد زد.
وی ادامه داد: ریسک‌های سیاسی و البته تصمیمات خلق‌الساعه در حوزه ارزی، موجب فرو خوردن حس رشد و سرخوردگی جریان پول در بازار شده که البته این موضوع نیز نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و به‌زودی تحولات مختلف سیاسی و اقتصادی به این جریان کمک خواهد کرد. متاسفانه در سیستم کشور هیچ اهمیتی به بازارهای مولد نمی‌دهند و کماکان دلال‌‌‌‌‌ها در حال سوءاستفاده هستند و همان‌طور که چند روز گذشته برخی آمارها منتشر شد مبنی‌براینکه بورسی‌‌‌‌‌ها بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند اما کمترین بازدهی را دارند که این امر رِنج منفی گسترده در بازار سهام، فروش سنگین و با چاشنی تنفر را به‌همراه دارد. حاجعلی بیان کرد: خوشبختانه روز شنبه خبری از سوی روابط‌عمومی بانک‌مرکزی اعلام شد که طبق آن نرخ تسعیر ارز اقلام پولی سیستم بانکی برای پایان سال‌نرخ ETS در 28 اسفند 1402 یعنی 40‌هزار و 500‌تومان به ازای هر دلار خواهد بود که براین اساس می‌توان گفت نمادهای گروه بانکی در سال‌مالی گذشته، سود تسعیر ارز مطلوبی را شناسایی کنند. شنبه هم نتیجه آن را دیدیم و سهام گروه بانکی رشد قابل‌توجهی کرد. طی روز گذشته نیز با احتمال تغییر رئیس سازمان بورس با توجه به اتمام مهلت قانونی ریاست، ممکن است تغییر و تحولات دوباره‌‌‌‌‌ای را در بازار سهام شاهد باشیم. به‌نظر می‌رسد جو کلی معاملات بازار سرمایه در روزهای آتی، با نقش محوری گروه بانکی مثبت و متعادل باشد.
روند مثبت ادامه‌دار است

بازار آریا


علی حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام از نظر چارتی وضعیت مناسبی دارد و روند صعودی شکل‌گرفته‌است، گفت: منفی‌های این روزهای بازار جدای از دلایل سیاسی نظامی و اقتصاد کلان پولبک به سطحی است که شکسته شده و به‌نظر می‌رسد روند صعودی شکل‌گرفته از بین نخواهد رفت. وی ادامه داد: از نظر بنیادی نیز بازار بسیار مستعد رشد است. اخیرا شاهد این هستیم که در عموم صنایع افزایش نرخ داریم برای مثال افزایش نرخ در صنعت کاشی و سرامیک اتفاق افتاده، در سیمانی‌ها رقابت در بورس‌کالا شدت گرفته‌است و با توجه به جهش دلار شاهدیم که برخی از نمادهای دلاری که محصولات صادراتی بیشتری دارند، برای مثال در پتروشیمی‌‌‌‌‌ها، مس و... شاهد افزایش تقاضا هستیم.
حیدری گفت: خبر خیلی خوبی که شنبه به بازار مخابره شد این بود که نرخ تسعیر بانک‌ها به 40‌هزار‌تومان رسیده و بانک‌ها می‌توانند با این نرخ تسعیر کنند که نماد وبملت به دلیل دارایی‌های ارزی قابل‌توجه بیشترین نفع را از این موضوع خواهد برد. بعد از آن نمادهای دیگر بانکی مانند وبصادر، بانک خاورمیانه و... نیز از این موضوع منتفع خواهند شد، لذا ما در عموم صنایع شاهد افزایش تقاضا هستیم و اخبار مثبتی درخصوص هریک از صنایع به گوش می‌رسد و این به‌آن معنی است که بازار مستعد رشد است.
این تحلیلگر ادامه داد: درخصوص اینکه شاهد روزهای منفی در بازار سرمایه هستیم باید اشاره کرد که تا همین چندوقت پیش بازار با ریسک نرخ بهره مواجه بود که در حال‌حاضر این ریسک به‌تدریج اثر خود را در بازار از دست داده‌است، البته این بدان معنا نیست که ریسک نیست اما تشدید نشده و بازار واکنش خاصی نسبت به نرخ بهره نشان نمی‌دهد؛ منتها عامل بازدارنده بسیار منفی که در حال‌حاضر وجود دارد مساله ریسک سیاسی اخیر است. مهم‌ترین ریسکی که الان بازار دارد در کنار نرخ بهره، اقتصاد کلان و سیاست‌های انقباضی بانک‌مرکزی، ریسک سیاسی و نظامی است.
وی گفت: هرگاه ریسک سرمایه‌گذاری تشدید می‌شود بازار سرمایه تاثیر منفی از آن می‌گیرد و افراد تلاش می‌کنند سرمایه خود را به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر ببرند. در حال‌حاضر مهم‌ترین مساله پشت‌سر گذاشتن ریسک سیاسی است چراکه ریسک‌های سیستماتیک کلیت بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و صرفا هم به بازار سرمایه مربوط نمی‌شود و چنانچه این ریسک کمرنگ شود با توجه به وضعیت چارتی و بنیادی، بازاری مثبت و روبه‌رشد خواهیم‌داشت. بازار در انتظار ازبین‌رفتن ریسک‌های سیستماتیک است. به‌نظر امسال، سال ‌بورس است و این بازار عقب‌مانده تلاش می‌کند خود را به سایر بازارها برساند.
--> اخبار مرتبط ارزندگی بورس با مترجدید بورس در نقطه حساس غیبت مهم‌ترین محرک در بورس میل مبهم «تک‌سهم» حباب منفی بورس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد

خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است

وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی