بازار آریا

آخرين مطالب

رشد بورس آمریکا ادامه‏‏‏‏‌ خواهد یافت؟

وال‌‌‌‌‌استریت در ‌برابر آزمونی مهم اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : افزایش بازده اوراق‌بدهی می‌تواند بازار سهام آمریکا که به‌دنبال رشد مداوم شاخص‌های بورسی هرروز گران‌‌‌‌‌تر می‌شود را با آزمونی مهم مواجه کند. براساس گزارش رویترز، به‌رغم شتاب گرفتن رشد بازده اوراق‌بدهی (به‌عنوان رقیب بازار سهام) در هفته‌های اخیر، انتظار سرمایه‌گذاران برای کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در سال‌جاری به شاخص S&P 500 کمک‌کرده است تا در سه‌ماهه اول 2024 بازدهی 10‌درصدی داشته‌باشد. در همین حال، شاخص‌های ارزش‌گذاری سهام نیز شاهد افزایش بوده‌اند، به‌طوری که نسبت قیمت به درآمد فوروارد شاخص معیار بورس آمریکا به عدد 21 رسیده‌است که بالاترین نسبت از ژانویه 2022 محسوب می‌شود. اکنون انتشار داده‌های قوی اقتصادی باعث شده‌است که تحلیلگران انتظارات خود درمورد میزان کاهش نرخ بهره را تعدیل کنند، در نتیجه بازده اوراق خزانه 10‌ساله آمریکا (که نسبت به قیمت این اوراق روندی معکوس دارد) به 4.4‌درصد رسیده‌ که بالاترین سطح آن در 4ماه گذشته است.
تا اینجا، تاب‌‌‌‌‌آوری اقتصاد، درآمد خوب شرکت‌ها و هیجان خرید سهام شرکت‌های حوزه هوش‌مصنوعی به بازار سهام کمک‌کرده است که از افزایش بازده اوراق‌بدهی متاثر نشود، با این حال برخی سرمایه‌گذاران نگران این موضوع هستند که بالا‌بودن شاخص‌های ارزش‌گذاری شرکت‌ها، بورس را نسبت به رشد بیشتر بازده اوراق آسیب‌‌‌‌‌پذیرتر کند. علاوه بر افزایش هزینه سرمایه‌برای شرکت‌ها و خانوارها، بازده بالاتر اوراق می‌تواند جذابیت اوراق بدون‌ریسک خزانه را در مقایسه با سهام بیشتر کند. به گفته چاک کارلسون، مدیرعامل شرکت خدمات سرمایه‌گذاری هرایزن، «اینکه بازده اوراق در حال شکستن سقف قبلی خود است، می‌تواند باعث ایجاد وقفه (در بازار سهام) شود. روند بازده اوراق‌بدهی نگران‌‌‌‌‌کننده است، چراکه به‌نظر می‌رسد سقف‌‌‌‌‌شکنی‌‌‌‌‌های بازده این اوراق ادامه‌دار باشد.» رشد بازده اوراق‌بدهی در چند مقطع در سال‌های گذشته منجر به تغییر روند بازار سهام شده‌است. وقتی در سپتامبر و اکتبر سال‌گذشته بازده اوراق 10‌ساله خزانه با رسیدن به اوج 16‌ساله خود به بالای 5‌درصد صعود کرد، بورس آمریکا با عرضه سنگین سهام مواجه شد‌ و به محض معکوس‌شدن روند بازده اوراق، بازار سهام با قدرت به مسیر صعودی بازگشت. در سال‌2022، شاخص S&P 500 پس از افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو به‌منظور مهار تورم فزاینده، شاهد سقوط 19‌درصدی بود.
دلیلی برای خوش‌بینی
یکی از دلایل اصلی که باعث شده‌است که سرمایه‌گذاران امسال با وجود رشد بازده اوراق، نسبت به بازار سهام خوشبین باشند، آن است که بانک‌مرکزی آمریکا سیگنال کاهش نرخ بهره در سال‌2024 را صادر کرده‌است، اما داده‌های اقتصادی قوی سرمایه‌گذاران را نسبت به توانایی فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره به میزانی که قبلا انتظار می‌رفت، مردد ساخته است. بررسی معاملات بازارهای آتی در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که کاهش حدود 70 واحد پایه‌‌‌‌‌ای نرخ بهره در سال‌جاری در قیمت قراردادها منعکس شده‌است؛ درحالی‌که بازار در ماه ژانویه انتظار کاهش 150واحد پایه‌‌‌‌‌ای نرخ بهره در سال‌2024 را داشت. از طرف دیگر، بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که جذابیت شاخص‌های ارزش‌گذاری بازار سهام کاهش یافته‌است. به گفته یک مدیر سرمایه‌گذاری، صرف ریسک سهام (نسبت بازده شاخص S&P 500 به بازده اوراق خزانه 10 ساله)، در فصل اول سال‌جاری برای اولین‌بار از سال‌2002 منفی شده‌است. همچنین به گفته یک استراتژیست ارشد بازار، در حال‌حاضر رقابتی جدی بین دو بازار بدهی و سهام ایجاد شده‌است.»
اگر قرار باشد که شاهد رسیدن مجدد بازده اوراق‌بدهی به سطوح بالای 5‌درصد باشیم، احتمالا اثر این رخداد در بازار سهام منعکس خواهد شد و شاخص‌های ارزش‌گذاری سهام افت خواهند کرد.» برخی سرمایه‌گذاران بر این باورند که بازار برای ادامه روند مثبت خود نیاز به یک «پولبک»دارد. شاخص معیار بورس آمریکا از اکتبر اصلاح قابل‌توجهی را تجربه نکرده‌است، درحالی‌که داده‌های بخش تحقیقات جهانی «بنک آو آمریکا» حاکی از آن است که به‌طور میانگین در هر سال، شاخص S&P 500 شاهد سه اصلاح 5‌درصدی یا بیشتر بوده‌است. مشاور ارشد یک شرکت مدیریت دارایی می‌گوید، «چند ماه است که منتظر اصلاح 2 تا 5‌درصدی شاخص‌های بورس هستیم. به‌نظر می‌رسد که سرانجام این اصلاح نزدیک است.» واکنش بورس به افزایش بازده اوراق به آن بستگی دارد که آیا سرمایه‌گذاران معتقدند رشد اقتصادی با وجود آرام گرفتن تورم، قدرتمند خواهد ماند یا خیر.
از نگاه تحلیلگران، اگر افزایش بازده اوراق به دلیل رشد اقتصادی قوی‌‌‌‌‌تر از انتظار باشد، این امر مشکلی برای بازار سهام ایجاد نخواهد کرد، اما اگر رشد اقتصادی کند و تورم‌ بار دیگر صعودی شود، بازار سهام تحت‌فشار قرار خواهد گرفت. فاکتور دیگر مورد‌توجه فعالان وال‌‌‌‌‌استریت در حال‌حاضر، وضعیت سودآوری شرکت‌ها است. گزارش‌های درآمدی شرکت‌های بورسی آمریکا اواخر ماه‌جاری منتشر خواهد شد.کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند درآمد شرکت‌های حاضر در شاخص S&P 500 شاهد رشد سالانه حدود 10‌درصدی باشد. چاک کارلسون می‌گوید: «تحقق این برآورد از قیمت‌‌‌‌‌ سهام حمایت خواهد کرد، اما اگر گزارش‌های درآمدی مطابق انتظار نباشد و اوج‌‌‌‌‌گیری بازده اوراق تداوم پیدا کند، بازار سهام با مشکل روبه‌رو خواهد شد.»
--> اخبار مرتبط صعود در هفت روز چراغ‌سبز فدرال‌رزرو به وال‏‏‏‏‏‌استریت سنگر متزلزل بورس تهران؟ بازار سهام در احاطه ناامیدی خوش‏‏‏‏‏‏‏‌بینی و امید در بورس تهران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147578/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه

برگزاری رویداد بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

رشد نرخ فقر در غزه به 90 درصد | خسارت 33 میلیارد دلاری جنگ غزه

سپاه: نباید اجازه داد مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل را بگیرد

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است

راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده

معرفی فراورده‌های صادراتی در غرفه چهارمحال و بختیاری

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

داستان یک سفر پرماجرا در «رودخانه»

برپایی نشست پرسش و پاسخ با استاد امیرخانی

آیین نکوداشت اصغر دادبه در خانه اندیشمندان

کنسرت سامان احتشامی در تالار رودکی

خداحافظی با قدیس بروکلین

رشد 35 درصدی درآمد استان یزد از وصول بخش‌‌‌های مختلف

نسخه جهانی سفر سالمندان

ضرورت رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای شایع مغزی کودکان چیست؟

مدیریت ریزهزینه‏‏‌های کسب و کارهای سبز

تیم‏‏‌سازی پویا چیست و چرا مهم است؟

خوش‌بینی به اثرگذاری طارمی

تکذیب یک شایعه در مورد سردار آزمون

بالاخره به شما مربوط است یا نه؟

پس فرق چیست؟

گـل گفتی!

واکنش وزیر ارتباطات به ادعای لزوم امضای رئیس‌جمهور در رفع فیلترینگ

ایجاد یک میلیون شغل دیجیتالی در فیلیپین تا 2028

پیگیری فعالیت بین‌المللی کسب‌وکارهای الکترونیکی

کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟

زنجیره فولاد - 1403/02/13

بازار فولاد - 1403/02/13

بازار آتی - 1403/02/13

بازگشت اقتصاد چین به فاز انقباضی

مهار تکانه بانک‌مرکزی به سکه بورسی

خانه‌تکانی در سازمان برنامه و بودجه کشور

پارادوکس ایرانی و افق کوتاه‌مدت تولید

آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها دست دولت است

زمان عرضه جدید خودروهای وارداتی

ذره‌بین ارزی صمت روی مونتاژکاران

خوش‌بینی به آینده خودروهای پاک

رشد اقتصادی ایران به‌‌‌ دلیل دانش‌‌‌بنیان‌‌‌شدن صنعت نفت و گاز

پیشرفت طرح بنزین‌‌سازی پتروپالایش تهران

روسیه سوار بر موج نوسانات نفت

هزارتوی کاهش مصرف پلاستیک

به جرم واردات

خستگی از دلار نیما

اوکراین از پس روسیه برمی‌آید؟

تفلیس غرق آشوب

تشدید تنش‌ها در آکادمی آمریکا

مذاکرات عمیق و صریح رقبای فلسطینی در پکن

بررسی موانع کسب‌وکار در شهرک‌های صنعتی

بهره‌‌‌برداری از 9.4 میلیارد دلار پروژه معدنی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی