بازار آریا

آخرين مطالب

چشم انداز واردات خودرو در 1403 بررسی شد

رانت‌پاشی با واردات تنظیم‌گر اقتصاد ايران

رانت‌پاشی با واردات تنظیم‌گر
  بزرگنمايي:

بازار آریا - سال 1402 که قرار بود سال اوج‌گیری واردات خودرو به کشور (پس از لغو ممنوعیت پنج‌ساله) باشد، تبدیل به ضعیف‌ترین دوره واردات شد تا یکی از پروژه‌های بزرگ سیاستگذار خودرو تقریبا ناکام بماند.واردات خودرو در خرداد 97 و پس از آنکه دولت آمریکا توافق هسته‌ای و برجام را نقض کرد و تحریم‌هایی سنگین علیه ایران در نظر گرفت، با تصمیم شورای هماهنگی سران قوا و به منظور مدیریت منابع ارزی، ممنوع شد.ورود خودرو به کشور پیش‌تر نیز حدفاصل سال‌های 73 تا 83 تقریبا متوقف بود، اما از سال 84 تا 97 واردات به‌نوعی از سر گرفته شد و با روندی سینوس‌‌وار (گاهی رو به رشد و گاهی رو به افت) تا اوایل سال 97 ادامه یافت. طبق آمار رسمی وزارت صمت (و با فاکتور گرفتن از سال 84) کف سالانه واردات خودرو به کشور حدود 15هزار دستگاه و سقف آن نیز کمی بیش از 100هزار دستگاه بوده است.
با توجه به هیاهوی زیاد سیاستگذار بابت ازسرگیری واردات خودرو در دولت سیزدهم (مخصوصا اینکه رئیس‌جمهور شخصا فرمان آزادسازی واردات را در اسفند 1400 صادر و شورای هماهنگی سران قوا نیز آن را تایید کرد) و همچنین تاکید بر تنظیم بازار به کمک خودروی خارجی و البته وعده‌و‌وعیدهای مسوولان وزارت صمت، حتی انتظار می‌رفت در دور جدید واردات، رکورد ورود خودرو به کشور شکسته شود. بااین‌حال، آمار رسمی نشان می‌دهد حدفاصل سال‌های 1385 تا 1402، (با فاکتور گرفتن از سال 1401 که تقریبا خودرویی وارد نشد) کمترین تعداد واردات به نام سال گذشته ثبت شده است. طبق اعلام سخنگوی اقتصادی دولت، واردات قطعی به کشور در سال گذشته تنها 11هزار و 300 دستگاه بوده است. این در حالی است که طی سال‌های 85 تا 97 کمترین آمار واردات سالانه خودرو حدود 15هزار دستگاه بوده است.
پس از آنکه رئیس‌جمهور در اسفند 1400 فرمان آزادسازی واردات خودرو را صادر کرد و در اردیبهشت 1401 نیز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ممنوعیت واردات را برداشت، وزارت صمت تدوین آیین‌نامه واردات را در دستور کار قرار داد. در شهریور همان سال، آیین‌نامه واردات اعلام و ابلاغ شد و چند ماه بعد نیز نخستین محموله خودروهای خارجی به کشور رسید. سیاستگذار که از واردات چند 100 دستگاه خودرو بسیار هیجان‌زده بود، در اسفند 1401 نخستین مرحله پیش‌فروش خودروهای وارداتی را برگزار کرد و در نتیجه آن، 33هزار نفر به عنوان متقاضی نهایی این خودروها انتخاب شدند.
با توجه به اینکه آیین‌نامه واردات در شهریور 1401ابلاغ شد و همچنین با در نظر گرفتن شرایط تحریم و مشکلات نقل‌و‌انتقال پول و نبود هماهنگی لازم و کافی بین دستگاه‌ها برای ازسرگیری واردات پس از ممنوعیت پنج‌ساله، انتظار می‌رفت در سال 1402ورود خودرو به کشور سرعت مقبولی بگیرد، اما با وجود وعده‌های جذاب سیاستگذار، این اتفاق رخ نداد. یکی از این وعده‌ها، واردات 100هزار دستگاه خودرو در بهار 1402 بود، حال آنکه در کل سال گذشته، کمی بیش از 11درصد این رقم محقق شد.
با توجه به این تعداد واردات، نه سیاستگذار به وعده خود عمل کرد و نه بازار خودرو (با کمک واردات) تنظیم شد و طبعا بخش اعظم متقاضیان نهایی موفق به دریافت خودروی ثبت‌نامی‌شان نشدند. در باب اینکه چرا واردات خودرو با وجود هیاهوی فراوان، کارنامه‌ای ضعیف را طی دو سال گذشته به ثبت رسانده، گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح است. برخی می‌گویند مشکل اصلی، تامین ارز موردنیاز واردات است و چون کشور با چالش ارزی مواجه است، نتوانسته طی دو سال گذشته ارز موردنیاز واردات را که طبق آیین‌نامه نخست یک‌میلیارد یورو بود، تامین کند. برخی دیگر اما ارز را بهانه می‌دانند و با استناد به آمار تخصیص ارز به شرکت‌های مونتاژکار داخلی، معتقدند در عدم تخصیص ارز کافی به واردات، عمدی در کار است. به اعتقاد آنها، در پشت صحنه، کسانی همچنان مخالف واردات گسترده خودرو به کشور هستند که اجازه سرعت گرفتن واردات را نمی‌دهند. از آنها به عنوان مخالفان پنهان واردات یاد می‌شود، کسانی که به هر دلیل - شاید حتی نفع شخصی و سازمانی - در مسیر واردات گسترده خودرو سنگ‌اندازی می‌کنند.
به‌هر‌حال دلیل کندی واردات هرچه باشد، سبب شده خودروهای واردشده به جای کمک به تنظیم بازار، خود بازار سیاه دیگری را تشکیل دهند، موضوعی که یکی از ریشه‌های اصلی آن تعداد کم واردات است. در کنار واردات اندک اما نقاط تاریک دیگری نیز در پرونده واردات 1403 دیده می‌شود، از جمله بلاتکلیفی واردات خودروهای کارکرده، عدم تحقق برنامه‌های سیاستگذار برای واردات مدل‌های برقی و شکل‌گیری بازار سیاه حواله برای واردات خودروهای مخصوص جانبازان. حالا نیز با توجه به گذشت حدود 20 ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و ثبت ضعیف‌ترین سال واردات در حدودا دو دهه گذشته – حدفاصل 1385تا 1402 - این پرسش مطرح است که سرنوشت و چشم‌انداز واردات در سال جدید چیست؟ آیا روند کند سال گذشته، ادامه خواهد یافت یا شاهد سرعت گرفتن واردات خواهیم بود؟ از طرفی، تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه می‌شود؟ آیا آیین‌نامه آن سرانجام اعلام و ابلاغ خواهد شد؟ و اینکه وعده‌های سیاستگذار در حوزه خودروهای برقی، چه سرنوشتی در سال جاری خواهد داشت؟
200هزار خودروی خارجی کو؟
با وجود وعده سیاستگذار مبنی بر واردات 100هزار دستگاه خودرو در بهار 1402 (و البته وعده قبلی یعنی واردات 100هزار دستگاهی در سال 1401) باید تا انتهای خرداد پارسال حداقل 200هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد. تحقق این وعده می‌توانست کمک بزرگی به تنظیم بازار خودرو کرده و حباب قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور را بشکند، اما در عمل تنها کمی بیش از 11هزار دستگاه خودرو به طور قطعی وارد کشور شد. تازه از این تعداد نصف آن تحویل متقاضیان داده شده، بنابراین در سال گذشته حتی یک‌پنجم متقاضیان نهایی موفق به دریافت خودروی خارجی خود نشدند.
با در نظر گرفتن ریشه‌های کندی واردات در دو سال گذشته، می‌توان سناریوهای مختلفی را برای روند واردات در سال جاری در نظر گرفت. اگر فرض کنیم دلیل کندی واردات، واقعا مشکلات ارزی باشد (که البته آمار می‌گوید نیست) دو اتفاق در سال جاری در حوزه واردات خودرو محتمل است. یکی اینکه سیاستگذار به هر شکل ممکن ارز موردنیاز برای واردات منطقی و اثرگذار در بازار را تامین کند. در این صورت، چرخ واردات تندتر خواهد چرخید و در سال جاری نه تنها با اوج‌گیری واردات و تحویل خودروهای ثبت‌نامی روبه‌رو خواهیم بود، بلکه امکان فروش جدید خودروهای خارجی (در حدی که تاثیر ملموسی روی بازار بگذارد) وجود خواهد داشت. این سناریو البته با فرض اینکه مخالفان پنهان واردات را کنار بگذاریم، قابل طرح است، در غیر این صورت، عدم اختصاص عمدی ارز به واردات همچنان ادامه خواهد داشت. «مخالفت‌های پنهان» خود سناریویی دیگر برای واردات در سال جاری است که می‌تواند حتی منجر به کمتر شدن روند ورود خودرو به کشور نیز بشود. از آن سو اگر فشار مخالفان پنهان به هر دلیلی کاهش پیدا کند، شاید ارز موردنیاز واردات تامین شود و ورود خودروهای خارجی سرعت بگیرد.
سناریوی دیگر این است که همچنان ارز موردنیاز به واردات خودرو اختصاص پیدا نکند و در این صورت، امسال نیز روند قطره‌چکانی واردات ادامه خواهد داشت. حتی این امکان وجود دارد که در صورت وقوع رخدادهای سیاسی در عرصه بین‌الملل به‌ویژه بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، سیاستگذار بار دیگر به سراغ سیاست ممنوعیت واردات خودرو برود.
لغو واردات کارکرده‌ها؟
یکی از سوال‌های پرونده واردات در سال 1403، خودروهای کارکرده است. خرداد سال گذشته بود که دولت در قالب اصلاحیه قانون ساماندهی خودرو، لایحه‌ای را با محوریت واردات خودروهای کارکرده به مجلس فرستاد و نمایندگان با رای بالایی آن را تصویب کردند. قرار بود یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، دولت آیین‌نامه مربوطه را اعلام کند، اما هر بار از مسوولان وزارت صمت در این مورد سوال شد، پاسخ روشنی ندادند. در حال حاضر بیش از هشت ماه از پایان مهلت دولت برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده می‌گذرد، اما همچنان خبری از آیین‌نامه نیست. این فرض مطرح است که دولت از واردات خودروهای کارکرده پشیمان شده، هرچند رسما چنین چیزی از سوی مسوولان اعلام نشده است.
واردات خودروهای کارکرده مخالف کم ندارد، مخالفانی که تمرکزشان روی چالش خدمات پس از فروش این خودروهاست. بااین‌حال موافقان آن معتقدند با واردات کارکرده‌ها می‌توان شهروندان بیشتری را صاحب خودروی خارجی کرد، زیرا ارزبری کمتری دارند و از قیمت تمام‌شده کمتری برخوردار هستند. اگر فرض بگیریم دولت واقعا از واردات کارکرده‌ها پشیمان است، باید راهکاری قانونی برای لغو آن بیابد. با توجه به اینکه مجلس فعلی مدافع واردات کارکرده‌هاست، بعید است دولت بتواند با نمایندگان حال حاضر بر سر لغو واردات کارکرده‌ها کنار بیاید، بنابراین روی مجلس بعدی تمرکز خواهد کرد. البته این احتمال نیز هست که دولت در سال جاری سرانجام آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها را ابلاغ کند، اما در فاز اجرا چندان وقعی به آن نگذارد و مجوز واردات تعدادی محدود را بدهد.
ابهام در واردات خودروهای برقی
یکی دیگر از نقاط مبهم پرونده واردات خودرو، به مدل‌های برقی مربوط می‌شود که سیاستگذار در سال گذشته مانور زیادی روی آنها داد. با روی کار آمدن عباس علی‌آبادی در وزارت صمت، وی بلافاصله علاقه خود به خودروهای برقی را در قالب وزیر صمت نشان داد و تقریبا هر جا رفت و سخنرانی کرد، از برقی‌ها گفت. سیاست وزارت صمت این است که بازار خودرو را به واسطه تولید و واردات به سمت برقی شدن ببرد. اصرار وزیر صمت به برقی‌ها تا حدی بود که سال گذشته بیشتر شرکت‌های خودروساز مجبور شدند حداقل یک خودروی برقی واردات را رونمایی کنند. سیاستگذار حتی وعده واردات 100هزار تاکسی برقی در سال 1402 را داد، وعده‌ای که عملی نشد و افکار عمومی نمی‌دانند در نهایت چند دستگاه خودروی برقی در سال گذشته وارد شد.
به احتمال فراوان امسال نیز شاهد اصرار سیاستگذار بر واردات این خودروها خواهیم بود و شاید اصلا اولویت واردات به برقی‌ها داده شود. بااین‌حال، خودروهای برقی جزئی از کلیت واردات خودرو محسوب می‌شوند و اگر قرار بر ادامه روند کند واردات باشد، آنها نیز واردات چندانی در سال جاری نخواهند داشت. این را نیز باید در نظر گرفت که علاوه بر مشکل تامین برق، امکانات کشور در عرصه تامین زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی، به‌خصوص ایستگاه‌های شارژ، تقریبا صفر است.
بازار سیاه حواله‌فروشی
در سال گذشته نقطه تاریک دیگری نیز در پرونده واردات خودرو ثبت شد و آن، شکل‌گیری بازار سیاه حواله به‌ویژه حواله‌های خاص بود. با توجه به واردات اندک از یک سو و دخالت سیاستگذار در عرضه و قیمت‌گذاری خودروها از سوی دیگر، قیمت بیشتر خودروهای واردشده در بازار آزاد بسیار بالا رفت و از نرخ‌های دستوری فاصله‌ای فاحش گرفت. از همین رو بازار سیاه حواله‌فروشی ایجاد شد و خیلی‌ها به منظور کسب سودی هنگفت و به‌اصطلاح یک‌شبه، حواله خودروی خود را با قیمت‌های گزاف به فروش گذاشتند.
با اعلام آیین‌نامه واردات خودروهای جانبازان، بازار حواله فروش وارداتی‌ها سیاه‌تر نیز شد. در آیین‌نامه موردنظر، یک سری محدودیت‌ها از جمله سقف 20هزار دلاری واردات برای عموم، برداشته شد و جانبازان مشمول این امکان را پیدا کردند که خودروهای تا سقف 35هزار یورو نیز وارد کنند. از همین رو خودروهای جانبازان حکم طلای 24عیار را در بازار خودرو پیدا کردند و به تبع آن، حواله‌هایشان نیز با قیمت‌های نجومی به فروش گذاشته شد. تا اواخر سال گذشته، قیمت حواله خودروهای جانبازان تا شش‌میلیارد تومان نیز بالا رفته بود. آیا این روند در سال جاری ادامه‌دار خواهد بود؟ به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی مانند رشد قیمت دلار و افزایش انتظارات تورمی و صعود قیمت خودرو، حواله‌های خاص واردات ارزش بیشتری نیز پیدا خواهند کرد.
--> اخبار مرتبط سرنوشت بازار خودرو در پسا واردات شیوع خفیف «انتظارات تورمی» در بازار خودرو سالی که واردات آزاد شد ماجرای توقف فروش خودرو در بازار چیست؟ افزایش سود واردات خودرو به جیب چه کسانی رفت؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147566/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست

پیش‌بینی صرافان از نرخ ارز در بازار

خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟

اگر می‌خواهید در طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنید طلای فیزیکی نخرید / اینکه ما 8 نرخ ارز در کشور داریم کمونیستی است، شوروی با همین فرمول فروپاشید

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

همکاری‌ چین در زمینه‌های اقتصادی تجاری با افغانستان

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

پیشنهاد خنده‌دار برای نجات اقتصادی بارسلونا!

از سرمایه گذاری پکن در افغانستان حمایت می کنیم

خنده‌دارترین پیشنهاد برای نجات اقتصادی بارسلونا!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند/ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد

جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزئی، ایران قوی را بسازد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

تکریم معلم از واجبات الهی است

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور

مسئولان به وعده صادق اقتصادی خود عمل کنند

علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند

در جنگ اقتصادی و فرهنگی باید به آمادگی کامل برسیم

دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌

ارتش یمن آغاز مرحله چهارم عملیات خود را اعلام کرد

تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در 2.5 سال گذشته کاهش یافت

دانشجویان دنیا به دفاع از مردم فلسطین قیام کردند

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکزهوشمند

وعده‌های مسؤولان در عرصه‌های اقتصادی محقق شود

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی

چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟

فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی