بازار آریا

آخرين مطالب

بایدهای اجرای توسعه پایدار هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با گسترش مفهوم سرمایه، عوامل مؤثر دیگری علاوه بر سرمایه فیزیکی و نیروی کار نیز در جریان رشد اقتصادی شناسایی شدند. یکی از این عوامل، بهره وری منابع تولید است که تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله دانش قرار می‌گیرد. در حالی که مسیر حرکت جهانی به سمت ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل تولید ناخالص داخلی است، اما در ایران به نظر می‌رسد که تحت تاثیر مؤلفه‌های اقتصاد کلان مسیر حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان متوقف شده و آمار‌هایی از مهاجرت چنین شرکت‌هایی به کشور‌های دیگر نیز شنیده می‌شود.
نوآوری موجب افزایش درآمد‌های ارزی می‌شود
فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آنا با توجه به وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:‌ نوآوری و به روزرسانی تکنولوژی تا ساخت و تولید محصولات با کیفیت‌ترو قابل صادرات، موجب افزایش درآمد‌های ارزی می‌شود.
طهماسبی در موردتبعات حمایت یا عدم حمایت از دانش‌بنیان‌ها، گفت: قابل پیش‌بینی است که تسهیلاتی که در راستای حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان‌ها اختصاص می‌یابد، ایجاد رانت کند؛ اما دولت به عنوان رگولاتور و ناظر بر تخصیص باید نقش خود را در این میان به خوبی ایفا کند.

بازار آریا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: طبیعی است برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که دسترسی به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها یا صاحبان ایده و خلاقیت به یک اندازه فراهم باشد.
طهماسبی ادامه داد: یکی از مباحث اصلی اقتصاد، ارتقای جایگاه فناوری نوین به ویژه فناوری هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه است که همه عرصه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هوش مصنوعی در بحث های فرهنگی و رسانه ای جایگاه بسیار بالایی دارد و حتی حوزه های اقتصاد دیجیتال و مجازی و اقتصاد هوشمند با هوش مصنوعی گره خورده است.
وی تصریح کرد: از همین سال جدید باید به بحث هوش مصنوعی و فناوری های نوین اهمیت ویژه ای بدهیم تا این موارد را از حالت مغفول به حالت اجرای کامل و بدون وتوقف در آید.پیش‌بینی‌هایی در برنامه هفتم توسعه درباره دانش‌بنیان‌ها و حمایت از آنها انجام شده است که مجلس نیز باید به آن توجه ویژه‌تری نشان دهد تا احکام قابل توجهی در این زمینه مصوب شود و در طول عمر پنج‌ساله برنامه هفتم توسعه بتوان به اهداف پیش‌بینی‌شده دست یافت.
جایگاه ویژه هوش مصنوعی در اقتصاد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد:‌ یکی از بحث‌ها جایگاه فناوری نوین به ویژه فناوری هوش مصنوعی در برنامه هفتم توسعه است که همه عرصه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ارتقا دهیم. هوش مصنوعی در بحث‌های مختلف اقتصادی جایگاه بسیار بالایی دارد و حتی حوزه‌های اقتصاد دیجیتال و مجازی و اقتصاد هوشمند با هوش مصنوعی گره خورده است.
وی تصریح کرد: از همین سال جدید باید به بحث هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین اهمیت ویژه‌ای بدهیم تا این موارد از حالت مغفول به حالت قابل اجرا در آید.
دستگاه‌ها و وزاتخانه‌ها ملزم به راهبری از معاونت علمی شوند

بازار آریا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: شرایط باید به گونه‌ای باشد که دستگاه‌ها و وزاتخانه‌ها ملزم به راهبری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بحث دانش‌بنیان‌ها باشند.
طهماسبی گفت: پیش‌بینی‌هایی در برنامه هفتم توسعه درباره دانش‌بنیان‌ها و حمایت از آنها انجام شده است که مجلس نیز باید به آن توجه ویژه‌تری نشان دهد تا احکام قابل توجهی در این زمینه مصوب شود و در طول عمر پنج‌ساله برنامه هفتم توسعه بتوان به اهداف پیش‌بینی‌شده دست یافت.
سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در کل اقتصاد کشور
به گزارش آنا، در حال حاضر سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در کل اقتصاد کشور قابل توجه نیست. اما رشدی که این شرکت‌ها در دو دهه گذشته داشته‌اند، قابل توجه بوده است. به نحوی که اکنون چند هزار شرکت دانش‌بنیان فعال داریم که سهمشان از تولید و تجارت به میزان قابل توجهی رشد داشته است.
در فضای رقابتی کنونی، رشد تولیدات و تثبیت نوسانات اقتصادی از مهمترین اهداف اقتصاد کلان هر کشور می‌باشد. استفاده از شاخص‌های اقتصاد مبتنی بر دانش یا دانش بنیان به عنوان یکی از مهمترین ابزار‌های مدیریت تقاضا می‌تواند در تحقق این مهم نقش موثری ایفا نماید؛ لذا بسته به ساختار، روابط و شرایط اقتصادی حاکم بر کشورها، نقش دانش و مدیریت دانش در تاثیرگذاری بر تولید مهم و قابل توجه بوده است.
در نظریه‌های جدید رشد اقتصادی، دانش به عنوان نوعی متغیر برون زا در اقتصاد به شمار نمی‌رود، بلکه بخش اصلی و کلیدی نظام اقتصادی محسوب می‌شود. دانش به عنوان اصلی‌ترین نوع سرمایه تلقی می‌شود و رشد اقتصادی ریشه در انباشت دانش دارد، زیرا انباشت دانش منشا فناوری، نوآوری و کارآفرینی است. از این رو با در نظر گرفتن شرایط اقتصاد ایران بررسی اثرات شاخص‌های اقتصاد دانش‌بنیان بر رشد تولیدات می‌تواند حائز اهمیت باشد.موضوعی که شاید تا سال گذشته خیلی مورد بررسی و ارزیابی قرار نگرفته است اما با توجه به برنامه ریزی‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای برای سال جدید و به ویژه هدف‌گذاری برای برنامه هفتم توسعه باید بیش از گذشته بر اجرای درست آن تاکید شود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147396/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معبرگشایی در تبریز

بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است

باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد

خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است

وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی