بازار آریا

آخرين مطالب

ابر چالش‌‌‌های ساخت مسکن اقتصاد ايران

ابر چالش‌‌‌های ساخت مسکن
  بزرگنمايي:

بازار آریا - هوشنگ فروغمند اعرابی / کارشناس حوزه ساخت‌وساز هنگامی که از «چالش‌‌‌ها و ضعف‌‌‌های پیش روی تکمیل نهضت ملی مسکن» صحبت می‌‌‌کنیم، گمان می‌‌‌کنیم بدیهی‌‌‌ترین کلمه برای ما واژه مسکن است و اگر قرار باشد در رابطه با عبارت میان گیومه کلمه‌‌‌ای مورد بررسی و بحث بیشتر قرار بگیرد بعید است که در رابطه با مسکن مطلوب و ویژگی‌‌‌های آن چندان نکاتی به میان آورده شود. این امر به‌خصوص در میان مسوولان و دست‌‌‌اندرکاران حوزه مسکن به قیمت مسکن یا سرعت ساخت خلاصه می‌شود که بیشتر در مواقعی است که قصد بر انتخاب یک روش ساخت در میان روش‌‌‌های مرسوم کنونی دارند. اما به گمان من چیستی مسکن و تلقی عام و خاص از این واژه نه تنها مهم بلکه حیاتی‌‌‌ترین نکته‌‌‌ای است که خواسته یا ناخواسته از آن غفلت می‌شود، و شاید تنها مهمی است که آیندگان نیز به وسیله آن به قضاوت و تماشای نقش ما در تاریخ خواهند نشست.
در این نوشتار قصد آن نیست که با ریشه‌‌‌شناسی واژگان سعی بر رسیدن به معنای واژه مسکن کنیم که اگر خود می‌تواند راهی پیش‌‌‌روی ما برای تعیین یک سنجه مناسب و به‌خصوص تاریخی بگشاید. واضح است که مسکن با سکونت کردن و سکنی‌‌‌گزیدن نزدیکی معنایی دارد اما در حال حاضر و به‌خصوص در پروژه‌‌‌های کلان ساخت مسکن، ‌‌‌ هنگامی که مراد ما تامین مسکن است دیگر هدفمان ساخت بنایی برای سکنی‌‌‌گزیدن نیست. مساله در جایی بغرنج‌‌‌تر می‌شود که در توصیف مسکن، یک واحد مسکونی را متشکل از چند فضای هال، نشیمن، خواب‌‌‌ها، آشپزخانه و سرویس بهداشتی تعریف می‌‌‌کنیم و انتظار داریم که هر ترکیبی از این اجزا ما را به یک واحد مسکونی کامل و مطلوب برساند. هرگز چنین نیست، ‌‌‌ اگرچه از سر ناچاری و فقر فرهنگی چنین می‌‌‌پنداریم. اگر این چند جمله اندکی عجیب و نامتعارف می‌‌‌نماید نیز از سر همین ندانستن یا غفلت از آن چیزی است که همگی در حافظه تاریخی خود می‌‌‌دانستیم. برای توصیف وضعیت کنونی در مسکن می‌توانیم به تطابق آن با ادبیات فارسی بپردازیم. قطعا هر ترکیب کلماتی نمی‌توانند جملات بامعنا بسازند و البته برای ما روشن است که جملات نیز در یک سطح از معنا نیستند. آنگاه که عمیق‌‌‌ترین معانی را به وسیله‌‌ کلمات جاری می‌‌‌سازیم به شعر نزدیک می‌‌‌شویم. با بازگشت از ادبیات به حوزه مسکن می‌‌‌بینیم که گمشده ما همان شعر یا شاعرانگی است. این نگاه نه‌‌‌تنها مغفول مانده است بلکه در زیر دست و پای معیارهای کالبدی و شعارزدگی جایی برای بروز و ظهور برایش باقی نمی‌‌‌ماند و شاید این چنین است که مجتمع‌‌‌های مسکونی که در شرایط بحرانی و برای پاسخ دفعتا به موضوع مسکن سر از زمین بیرون آوردند هیچ‌گاه نتوانستند به عنوان یک اثر مهم تاریخی قلمداد شوند.
مطالب فوق به این جهت آورده شد که بدانیم هر پاسخی به مساله مسکن لزوما پاسخی مناسب و درخور نخواهد بود، ‌‌‌ اگرچه شاید از نظر تعداد و مساحت بتوانیم به کمک فناوری‌‌‌های روز به اهداف مشخص و مطلوبی برسیم، اما این معیارهای کمی نمی‌تواند کفایت کند. این معیارهای کیفی است که می‌تواند حد فاصل یک واحد مسکونی واقعی و حداقلی (‌بر اساس ضوابط و فرهنگ موجود) را مشخص سازد. پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر معضلات و چالش‌‌‌هایی نظیر مشکلات اقتصادی در تامین مالی (که در رأس آنها نظم مالی در پرداخت به ذی‌‌‌اثران در پروژه‌‌‌های ساختمانی است)، اختصاص زمین مناسب و توجه به مسائل زیست محیطی، تامین مواد و مصالح ساختمانی و مسائل مرتبط با حقوق مالکیتی و آیین‌‌‌نامه‌‌‌های قانونی، این مساله غفلت از کیفیت است که ضعف اصلی در شرایط کنونی ماست. شهرک‌‌‌های خصوصی که با عبارت خوش‌‌‌نشین و مشابه آن توصیف می‌‌‌شوند، خود نیز در اعتراض به بافت‌‌‌ها و شهرهایی است که به دنبال غفلت از کیفیت به شرایط حداقلی قرارگیری انسان در یک محیط بسته بسنده کرده‌‌‌اند.
حال سوال اصلی می‌تواند به این سمت برود که چگونه می‌توانیم کیفیت را در ساخت‌وسازهای نهضت ملی مسکن‌‌‌، ‌‌‌ به عنوان یک معیار اساسی در نظر بگیریم؟ کیفیت در مقابل کمیت آن‌‌‌چیزی است که قابل اندازه‌‌‌گیری است، ‌‌‌ امری است که به انسان نزدیک‌تر است. در هنگامی که ضوابط کمی نیز تدوین می‌شود برای مثال برای حداقل اندازه‌‌‌ها کتابی شبیه به نویفرت یا استانداردهای مشابه تالیف می‌شود در واقع به دنبال حفظ کیفیات هستیم. در اینجا یک الگوی ابعادی و رفتاری از انسان داریم که دیگر تابع فرهنگ‌‌‌های گوناگون هم نیست. در نویفرت حداقل‌‌‌ها برای و بر مبنای یک انسان متداول اروپایی در نظر گرفته شده است و در بطن آن به دنبال کاری شبیه به فرموله کردن امور و تطبیق آن در هر مکان و زمانی است. در حین بهره‌‌‌گیری از همین استانداردهای ابعادی اما یک اجازه‌‌‌ای است که معمار می‌تواند با توجه به شناخت خود از فرهنگ متداول کاربران تغییراتی در ابعاد و اندازه بدهد که این همان جایی است که کیفیت می‌تواند جاری شود. مخلص کلام آنکه ما دو مورد را گم کرده‌‌‌ایم، یکی همان جا که اجازه باید داشته باشیم تا تغییراتی را اعمال کنیم و یکی دیگر معماری که بتواند چنین کاری را بر اساس شناخت خود از فرهنگ و مخاطب انجام دهد. متاسفانه در طرح‌‌‌های ساخت انبوه مسکن که به صنعتی‌‌‌سازی مسکن نیز بدون حضور این دو مهم متوسل می‌‌‌شویم، نتیجه چنان مطلوب نیست و شبیه به آن است که تعداد زیادی واحد مشابه را باسرعت بالا می‌‌‌سازیم و انتظار داریم که در همه جای ایران نیز این پاسخ ‌‌‌ مطلوب واقع شود.
در پایان اگر به این نتیجه رسیده باشیم که کیفیت مسکن مهم‌تر از تعداد مسکن است‌‌‌ و بخواهیم معیارهای کیفی را سرلوحه کار قرار بدهیم راهی که پیش پای ما هست، همان توجه به معماری به مثابه بنا نهادن تفکر اولیه و طرح‌‌‌ریزی پایان در پروژه‌‌‌هاست. در ادامه کاری که در حال حاضر و همسو با تجربیات کشورهای پیشرو در ساختمان می‌توان از آن بهره جست، ‌‌‌ تلقی امر ساختمان نه به صرف ساخت، بلکه نامیدن آن با عبارت AEC است. به این ترتیب سه عنصر Architecture, Engineering, construction باید در امتداد یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانند حافظ کیفیت و همچنین نفوذ فناوری‌‌‌های جدید در عرصه عمران و ساختمان باشند.
--> اخبار مرتبط ضرب‌الاجل یک ماهه برای متقاضیان مسکن ملی آخرین جزئیات انعقاد قرارداد وام نهضت ملی مسکن با بانک‌ها آمار قراردادهای نهضت ملی مسکن/پیشتازی این بانک در ارائه وام میزان حمایت صندوق ملی مسکن از نهضت ملی مسکن اعلام شد کالبد شکافی نهضت ملی مسکن

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

دستگیری 26 سارق مغازه در خراسان جنوبی

تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است

تصویری غم انگیز از سقوط ارزش ریال

رشد 48 درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال 1403

رئیس هیئت مدیره بیمه دی: دوام شرکت‌های بیمه در گرو نوآوری در خلق محصولات بیمه ای است

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند

در جلسه تعیین دستمزد کارگران تا ساعت 4 بامداد چه گذشت؟

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

استرداد متهمه کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

اتاق فکر سیاست‌های اقتصادی با حضور بخش خصوصی تشکیل شود

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

کنایه مجری تلویزیون به دولت درباره حق مسکن کارگران

افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال/ ویدئو

بصیرت و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی

قیمت طلا، سکه و ارز 13 اردیبهشت ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه صعودی شد

باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود

آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم

دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه

گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه

جهش اقتصادی را باید با مشارکت مردم محقق کرد

خبر مهم سازمان امور مالیاتی برای فعالان صنف طلا و جواهر

رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه

30 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد

مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند

تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و 7 کشور خارجی

پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است

مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه

رفع مشکلات اقتصادی و تحقق شعار سال نیازمند اقدامات جهادی است

سکه و دلار صعودی شدند

7عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کنگره 12هزار شهید استان تهران ارائه شد

قیمت ساندرو کارکرده از یک میلیارد تومان گذشت

افزایش 48 درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین 1403

باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم

باید به تشکل‌های تولیدی و نیروی کار اولویت دهیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

نگاه ویژه به تشکل‌های فرهنگی، اقدام تحولی بنیاد شهید در دولت سیزدهم

مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان

بانک‌های خصوصی استان کرمان هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

افشای نمرات تحصیلی رائفی پور؛ نمره 13 در درس توسعه اقتصادی

قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟

اختلاف قیمت ساینا کارخانه و بازار؛ سود 100 میلیونی از پیش فروش سایپا

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد ریال در لرستان

رشد 583 درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم

نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان

اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد

افشای مدرک تحصیلی رائفی پور /نمره 13 در درس توسعه اقتصادی /معدل کارشناسی چند بود؟

اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی