بازار آریا

آخرين مطالب

توقف رالی افت نرخ آهن و فولاد در کف قیمت 11ماهه

خروج مسکن چینی از رکود اقتصاد ايران

خروج مسکن چینی از رکود
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : فروش خانه در چین طی ماه مارس دوبرابر شد؛ این داده‌‌‌ای است که یکی از موسسات معتبر چینی از بررسی فروش 100شرکت برتر توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین به دست آورده و نشان از آن دارد که تسهیل مقررات سرمایه‌گذاری در بخش مسکن چین در حال به بار نشستن است. در شرایطی فروش مسکن در چین رو به بهبود گذاشته که سنگ‌‌‌آهن و فولاد ظرف هفته‌‌‌های اخیر با افت نرخ قابل ملاحظه‌‌‌ای روبه‌رو بوده‌‌‌اند و استمرار روند بهبود فروش می‌‌‌تواند به بازگشت مثبت قیمتی این کامودیتی‌‌‌ها کمک کند.
سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین در کف کانال قیمتی 11ماه اخیر خود نوسان دارد. با این حال انتشار داده‌‌‌های مثبت از بهبود فروش مسکن توسط شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین، بازگشت شاخص مدیران خرید صنعتی به مسیر رشد و افزایش سودآوری واحدهای فولادی چین می‌‌‌تواند زمینه بازگشت مثبت بهای سنگ‌‌‌آهن را فراهم کند.
فروش مسکن چینی دو برابر شد
داده‌‌‌های یک موسسه تحقیقاتی چینی (China Index Holdings) نشان داد که 100شرکت برتر توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین، میزان فروش خود در ماه مارس را بیش از دوبرابر کردند. این جهش در فروش ناشی از کاهش سیاست‌‌‌های محدودکننده بازار املاک و مستغلات در چین بود. امسال دولت‌‌‌های محلی چین بالغ بر 152سیاست جدید برای کاهش محدودیت خرید مسکن در چین وضع کردند که میزان این مقررات حامی فروش مسکن نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد 40درصدی داشت. تغییرات انجام‌شده در مقررات باعث شد تا در ماه مارس، میزان فروش مسکن در چین نسبت به ماه قبل (فوریه 2024) رشد 117درصدی داشته باشد. این داده‌‌‌ها توسط شرکت China Index Holdings که بزرگ‌ترین اپراتور پلتفرم خدمات تحلیلی و اطلاعات املاک چین به‌‌‌شمار می‌رود منتشر شده است.
وانگ وی، پژوهشگر موسسه اقتصاد بازار مرکز تحقیقات و توسعه دولتی چین، معتقد است که سیگنال‌‌‌های مثبتی در فروش خانه‌‌‌های نوساز و معاملات خانه‌‌‌های دست‌دوم وجود دارد. ماه گذشته، نی هونگ، وزیر مسکن و توسعه شهری و روستایی چین، اعلام کرد که این کشور قرار است سیاست‌‌‌های خود را برای حفاظت از توسعه پایدار و سالم بازار املاک بهبود بخشد.
فولادسازی بهبود می‌‌‌یابد
بحران پایدار حاکم بر بخش ساخت‌‌‌وساز در چین ظرف بیش از دوسال اخیر تقاضا برای محصولات فولادی را ر این کشور به‌شدت کاهش داد و این موضوع زمینه عقبگرد بهای محصولات فولادی در بازار داخلی چین را فراهم کرد. با این حال داده‌‌‌ها بیانگر آن است که افت بهای مواد اولیه بیش از عقبگرد نرخ محصولات نهایی فولادی در چین بوده و بنابراین سود تولید فولاد در این کشور بهبود داشته است. در این شرایط احتمال افزایش تولید فولاد و ازسرگیری تولید فولاد در چین وجود دارد. در عین حال موسسه Jinrui Futures در گزارشی اعلام کرد که این کشور می‌تواند در سه‌ماه دوم نسبت به سه‌ماه اول سال‌جاری مقدار بیشتری اوراق قرضه منتشر کند. درصورتی که دولت چین از این پتانسیل استفاده کند، به‌طور بالقوه امکان بهبود تقاضا برای محصولات فولادی مهیا می‌شود و این موضوع می‌‌‌تواند به رشد بهای مواد اولیه مصرفی در بخش فولاد از جمله سنگ‌‌‌آهن کمک کند. 
بازگشت شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید چین به فاز رونق نیز می‌‌‌تواند حامی رشد بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد در بازار جهانی باشد. شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه مارس به 50.8واحد رسید؛ این در حالی بود که این شاخص در ماه فوریه برابر 49.1واحد اعلام شده بود. افزایش تقاضا برای خرید مواد اولیه از سوی چین در ماه مارس از جمله دلایل بازگشت شاخص PMI رسمی چین به فاز رونق بود. در عین حال داده خرده‌فروشی و تولید کارخانه در دوره ژانویه تا فوریه به ترتیب 5.5‌درصد و 7‌درصد افزایش داشت. همچنین صادرات ظرف دوماه اول سال 7.1‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. بنابراین این داده‌‌‌ها فعلا امیدوار‌کننده هستند و همچنان مهم‌ترین نگرانی چینی‌‌‌ها برای بازگشت اقتصاد به مسیر رشد، بخش مسکن است. اگرچه داده‌‌‌های بخش املاک این کشور نیز رو به بهبود گذاشته، اما همچنان برخی فعالان بازار، رشد فعلی را ناچیز ارزیابی کرده و معتقدند برای تحریک اقتصاد چین نیاز است که بخش مسکن با سرعت بهتری بهبود یابد.
کاهش نرخ؛ محرک رشد خرید
براساس داده‌‌‌های رسمی، واردات سنگ‌آهن چین در دوماه اول سال 8.1‌درصد افزایش یافته و به 209.45میلیون تن رسیده است. به نظر می‌رسد روند افزایش واردات در ماه مارس نیز ادامه‌‌‌دار شده باشد؛ به طوری که LSEG میزان واردات سنگ‌‌‌آهن به چین در این ماه را برابر 97.8میلیون تن اعلام کرد و تحلیلگران کالا در Kpler 107.1میلیون تن برآورد کرده‌‌‌اند.
این رشد واردات شامل حال سایر مواد اولیه نیز می‌شود. موسسه کپلر انتظار دارد واردات زغال‌سنگ حرارتی از طریق دریا برای ماه مارس به 29.67میلیون تن برسد که بالاترین میزان در سه‌ماه گذشته و بالاتر از 28.62میلیون تن از مارس سال گذشته است. این پیش‌بینی رشد واردات در ماه مارس شامل حال گاز طبیعی و نفت خام نیز می‌شود. بنابراین می‌‌‌توان این‌گونه اذعان کرد که واردات کالاهای اساسی، پیشروی بهبود اقتصادی برای ماه مارس بوده است.
واردات کالاهای اساسی چین بهبود یافته و این موضوع بر رشد شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید تاثیر مثبت گذاشته است؛ اما برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که این رشد تقاضا نتیجه عقبگرد قیمتی بوده است. درواقع افت بهای کامودیتی‌‌‌ها در بازار جهانی صنایع را به سمت خرید و ذخیره‌‌‌سازی مواد اولیه سوق داده است.
--> اخبار مرتبط هشدار بحران بدهی چینی در بازار سنگ‏‏‌آهن مه‌شکنی فولاد در غبار چین سقوط 17 درصدی نرخ سنگ‌‌‌آهن در ماه آوریل سنگ‌آهن در کف نرخ 4 ماهه ناکامی اژدهای زرد در بازار فولاد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403

چشم دلار بازار به مصوبه جدید 28500

تلخ‌ترین غذاها در آمار تورم

رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»

زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید

نشست سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با مجموعه حراست

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران

ارزآوری 6.2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 1402

تحلیل ها از چشم انداز سرمایه گذاری در بورس

پیش‌ بینی قیمت دلار 11 اردیبهشت 1403

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو2024»

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود

بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو2024»

125 هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند

بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

پیش بینی بورس سه شنبه 11 اردیبهشت 1403

چرا تورم در سال 1402 کاهش پیدا نکرد؟

نفری 15 لیتر بنزین؛ پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت در مورد سهمیه‌بندی بنزین

بازدید و رایزنی تجاری 12 هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو 2024

حضور 25 هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد

ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا

اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات: برای صادرات به 3 کشور شرایط ویژه‌ای در نظر گرفتیم

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها

زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود

حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است

خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی

از 40 درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود/ برخی شان به نهادهای دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند/ بین بخش خصوصی و دولتی هیچ تفاوتی وجود نداشته باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: افزایش دستمزد 35 درصدی کارگران 80% تورم را پوشش داد

دبیر کانون صنفی معلمان: افزایش 2 میلیون تومان دردی از معلمان دوا نمی‌کند

اولین فراری بدون سقف جهان/ تصاویر

کره شمالی مشتری خودروهای شرکت سایپا شد!

مدیرعامل شرکت توانیر: کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

افزایش 104 درصدی تولید پتروشیمی شیراز در 1402

شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند

اتصال 342 واحد صنعتی تازه همدان به شبکه گاز کشور

تولید متانول سبلان 69 درصد افزایش یافت

کارگران هم مشمول «کاهش ساعت کاری» می شوند؟

خودرو و موبایل در صدر شکایات مردمی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی